Zelf huis verkopen - tips voor de rondleiding

Discussie in 'De lounge' gestart door tupp, 17 jan 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Als jij een huis wilt kopen, door wie wordt je dan het liefst rondgeleid?

1. Door de eigenaar.

2. Door een makelaar.

3. Maakt me niet uit.

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.771
    18.916
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Wij gaan ons huis te koop zetten, waarbij we een makelaar inzetten voor een deel van taken en zelf ook een deel willen doen. Ik ben er namelijk van overtuigd dat we de foto's veel beter zelf kunnen maken en dat we de tekst ook minstens net zo goed zelf kunnen als dat een makelaar zou doen. (En als ik de teksten van sommige makelaars zie: beter!)

Maar nu de rondleidingen, daar twijfel ik over. Dus ik schakel de ZP-hulplijn in. 👍

Willen jullie de poll invullen? En welke tips geef je aan iemand (makelaar of verkoper) die een rondleiding door een huis doet? En dan bedoel ik niet zorgen dat het huis netjes is. Kleine reparaties, opruimen, poetsen, luchten, licht binnen laten: allemaal CHECK.
    Maar wat vind je do's en don'ts tijdens de rondleiding zelf?

2. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

Echt? De foto's zelf? Ik zou juist de foto's door de makelaar laten maken. Ik zie vaker op Funda van die houtje touwtje foto's. Superlelijk! Of ben je fotograaf ofzo?

Tijdens de rondleiding zelf maakt het mij niet zoveel uit wie het doet. Als je maar gewoon praktisch en kort een toelichting geeft, vragen beantwoord en ons ook even alleen in de ruimte laat. Heel irritant als ze steeds naast je blijven staan. Bij het huis dat we nu gekocht hebben begreep de makelaar dat heel goed. Dat was fijn.

3. klavertje4

klavertje4 Bekend lid

15 jun 2009
    788
    5
    18
    NULL
    NULL
    We hebben ons appartement ook zelf verkocht,maar zeker de foto's laten maken door makelaar.

Inderdaad zoals vrolijkheid zegt vragen beantworden en de mensen even alleen laten.

4. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Ik zie veel slechte foto's op funda, waarvan je weet dat sommig door een makelaar gemaakt zijn. Kleine ruimtes met veel grote meubels, vieze vaat, overbodige prularia, fotos etc.

Met rondleidingen beide ervaren, makelaar en eigenaar.
    Mijn ervaringen met eigenaren zijn doorgaans negatiever dan de makelaars. Makelaars kunnen te hoog uit de boom doen. Eigenaren zijn te persoonlijk. Hele verhalen gehoord waarom ze hun huis verkopen, vaak scheidingen, overleiden of financiele problemen. En dat wil je niet horen ;)

5. Afkes 10tal

Afkes 10tal Fanatiek lid

4 mrt 2013
    1.352
    737
    113
    Het liefst door de eigenaar, je kan meteen vragen wie je als buren hebt, hoe de buurt is enz enz.

6. fee90

fee90 Fanatiek lid

21 mei 2015
    1.679
    39
    48
    Toen wij op huizenjacht waren vond ik het heel vervelend als de bewoners ons zelf rondleidden. Met een makelaar ga je al af op een klik, dat speelt toch al een beetje mee en met bewoners is dat zeker. Ik wil vrijuit kunne praten over het huis en dat vind ik met een makelaar makkelijker dan met de verkopers.

En daarnaast hebben we een keer vijf minuten te vroeg aangebeld bij een huis , makelaar was er kennelijk nog niet. We hoorden de bewoners Stommelen maar ze deden niet open. Makelaar kwam 2 minuten later dan de tijd aan, had sleutel en liet ons binnen. Bewoners waren kennelijk achterom gesneakt. Dat vond ik ook erg raar, dan hadden ze ons best kunnen binnen laten en zodra de makelaar weg was gegaan kunnen groeten. Kreeg er gelijk een kil gevoel bij! Ofwel, iets vroeger weggaan of zelf even gastvrouw spelen. Makelaar die iets eerder is zou natuurlijk ook fijn zijn maar we geloven niet meer in sprookjes:p

En zoals gezegd, profi foto's, worden vaak van die grootboek lenzen gebruikt. Is beetje misleidend want lijkt of je een paleis gaat bezichtigen maar je hebt wel veel duidelijker beeld van de ruimte.

7. X11

X11 Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.768
    1
    0
    Eerlijk zijn. Makelaar van het huis waar we nu wonen, ging alle minpunten benoemen alsof het geweldige voordelen waren. Het was dat we het huis graag wilden, anders was ik echt afgehaakt...

Ik zou niet door bewoners rondgeleid willen wonen, ik wil iemand die kennis van zaken heeft en zicht heeft op wat wel en niet kan met een huis en objectieve informatie kan geven. Een bewoner is veel te dicht betrokken, zou ik echt niet fijn vinden.

8. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.771
    18.916
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Mijn vader is een goede amateur fotograaf die ook freelance werkt. Hij heeft een goede camera en verslind boeken over fotografie. En wie zou er nog meer tijd en aandacht schenken aan het fotograferen van ons huis, dan mijn eigen vader. Vandaar die keuze.
    Ik zie op funda's heel soms belachelijke slechte foto's (en als ik dan kijk welke makelaar erachter zit, zijn dat vaak bedrijven waar je dat zelf moet doen.) Ik zie ook foto's waarvan ik denk: aardig, maar als je nou net even ... (Iets verder door je knieën was gegaan, HDR had gebruikt, lens had gepakt die minder vertekend, lijnen recht had gehouden) En dat zijn vaak de foutjes die ik zie bij makelaars die zelf fotograferen. Niet slecht, maar ook niet perfect. Daar heb ik bij mijn vader gewoon meer vertrouwen in.

Ik zat te denken dat als ik de rondleiding zelf doe, dat ik dan eerst de mensen even rondleid en ze daarna nog even zelf (dus zonder mij) door het huis laat gaan. Hoe zouden jullie dat vinden (als je je in de kijkers verplaatst)?

9. X11

X11 Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.768
    1
    0
    Ik zou het heel vervelend vinden om door een huis te struinen waar de eigenaar aanwezig is.

10. Meca

Meca Fanatiek lid

23 jul 2014
    1.642
    276
    83
    Luizen plukker
    Makelaar: ik wil kastjes open kunnen maken. Bij een eigenaar zou ik dat niet durven.

11. Me26

Me26 Fanatiek lid

29 sep 2012
    4.746
    719
    113
    Ik zou echt niet de foto's zelf maken. Die huizen haal ik er zo tussenuit en dat heeft echt geen goed beeld van het huis. Ik zou op zoek gaan naar makelaar waarvan je de foto's zelf ook goed vind. Zo hebben wij het gedaan.
    Erg tevreden over zijn foto's. Rondleiding zou ik ook lekker door hem laten doen. Hij weet wat wel/ niet te zeggen en hoe het beste naar boven te halen. Natuurlijk zijn er ook slechte makelaars maar daar kun je dus wel beetje op filteren. Van te voren foto's van verschillende makelaars bekijken en een eerste gesprek bij drie makelaars ( hebben wij gedaan, is gratis) en op basis van gesprek makelaar kiezen.

12. elsie89

elsie89 Fanatiek lid

27 sep 2014
    3.645
    1.251
    113
    randstad
    Als je zelf gaat rondleiden laat dan de kijkers als eerste een ruimte binnen gaan. Geef eerlijk antwoord op vragen maar blijf niet heel de tijd kletsen

13. Kiwi25

Kiwi25 Niet meer actief

Als je vader en jij er blijkbaar verstand van hebben lijkt het me prima hem de foto's te laten maken.

Rondleiding lijkt me fijner met een makelaar. Even alles goed in detail kunnen bekijken (wel met een derde erbij, alsof het dan geoorloofd is), en hardop kunnen praten met je partner zonder dat jullie iets zouden kunnen horen. En dan blijft het praatje met de makelaar ook direct zakelijk. Een huis kopen vind ik ook zakelijk.

14. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.149
    3.026
    113
    Nederland
    Wii hebben de woning die we nu gekocht hebben bekeken samen met de bewoners. Hun hadden hun huis ook zelf te koop gezet. Ergens was het een beetje ongemakkelijk maar aan de andere kant ook heel fijn. Je kunt een beetje overleggen over de dingen die je evt wel of niet wil overnemen, peilen hoe je buren en de buurt zijn. Wij hebben nadat we het huis kochten nog vaak contact gehad om dingen te vragen over het huis, post langs te brengen wat nog niet gewijzigd is enz. Ik ben dus wel positief:)

Hun hadden hun foto's trouwens ook zelf gemaakt, zag er erg professioneel uit. Hun huis heeft uiteindelijk maar een paar weken te koop gestaan dus het is zeker mogelijk:)

15. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Ik zou mij echt niet prettig voelen in een huis als ik daar rondkijk met de huidige bewoner erbij. Ik zou eerst zelf willen rondlopen en goed kijken. Op een later moment eens samen een rondje: prima en misschien erg fijn! Maar eerst zonder 'bemoeienis' en extra ogen van de huidige bewoners.

16. Jillzz

Jillzz Fanatiek lid

17 aug 2015
    2.126
    405
    83
    Een eventuele tweede bezichtiging als mensen echt serieus worden zou je wel zelf kunnen doen, want dan kun je inderdaad dingen vertellen over de buurt of over spullen overnemen. Voor de eerste bezichtiging heb ik toch echt liever een makelaar. Ik wil gewoon gelijk kunnen zeggen of ik iets een groot minpunt vind en dat ligt toch wat gevoeliger als de bewoner erbij is. Ooit een keer een open huis bezocht waar alleen de bewoner was, maar dat voelde toch heel ongemakkelijk.. Wist niet hoe snel ik weer moest vertrekken..

17. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Voor mij het niet uit of er een makelaar bij is of de eigenaren. Ik trek rustig alles open en ik ga echt wel mijn eigen gang. Ik zit vooral niet op een praatje te wachten, zoals dit is de badkamer met ligbad en aparte douche (duh dat zie ik ook wel!!)
    Ik ga echt voor het huis en tuin en het is makkelijker om te overlegen hoe de eigenaren de woning verbeterd hebben, dan een makelaar die zegt; dat zal ik even navragen!

18. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

Zo te lezen weet je vader wel wat hij doet. Ik zou hem eerst foto's laten maken, mocht het niks zijn kan je alsnog een prof het laten doen. Gewoon echt kritisch zijn ook al is het je vader.
    Ik weet niet of een makelaar echt fotografen in dienst heeft?

Ik zou wel liever met een makelaar door het huis gaan. Idd omdat een bewoner het dichter bij het hart ligt. Ik zou dan niet alles durven zeggen (omdat een bewoner toch alles met liefde heeft uitgekozen neem ik aan).

19. mrien

mrien Actief lid

24 aug 2014
    185
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bij aankomst van evt bezichtigers zou je het gewoon kunnen vragen wat zij prettiger vinden. Eerst kijken zonder of met jullie enz. De een vind een verhaaltje prettiger en de ander totaal niet.

20. Kroel

Kroel Bekend lid

3 sep 2015
    629
    1
    0
    Onze kleine man houdt mij wel bezig!!
    Brabant
    Mijn voorkeur zou ook uitgaan naar een rondleiding door iemand anders dan de eigenaar. Met de eigenaren zelf wordt het toch al snel wat persoonlijker en dat is juist niet fijn.
    Als potentiële koper wil je namelijk kijken naar een huis wat mogelijk jou huis is/kan zijn en niet kijken met iemand naar zijn of haar huis.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik bedoel. ;)

Deel Deze Pagina