Hallo, Ik ben op zoek naar ontspanningstips voor tijdens de bevalling en de tijd ervoor. Wat ik tot nu toe heb gedaan of ga doen; ik begin vrijdag met zwangerschapsyoga. En ik heb etherische olie met mandarijn gekocht. Dit schijnt ontspannend te werken en angst te verminderen. Ook heb ik 3 lessen hypnobirth gevolgd met wat ontspannings oefeningen op mn telefoon. Heeft iemand verder nog tips of leuke dingetjes die je houvast geven ter ontspanning?
Wat bij mij hielp in de aanloop naar de bevalling: - zwangerschapsmassage: ik vond het daarbij fijn om op een speciale zwangerschapstafel te liggen met gaten voor buik en borsten. Was echt een traktatie die massage! - voetzoolreflextherapie: een week voor m'n uitgerekende datum gedaan en het heeft niks op gang gebracht, maar het was wel héél erg ontspannend. Als je uitgebreid bent verzekerd krijg je bovendien misschien een deel vergoed. - zwangerschapsyoga: hele 2e en 3e trimester gedaan en werd er altijd heel ontspannen van en sterk, zowel fysiek als mentaal. Tijdens de bevalling: - in bad gaan: dat was de fijnste plek die ik me op dat moment kon voorstellen. Het deed niet minder pijn, maar het was in ieder geval een beetje comfortabel (in eerste instantie dan). - concentreren op je ademhaling! Succes!
Ik heb tijdens de hele bevalling rustige muziek aangehad op de achtergrond. Dat heeft mij heel erg geholpen omdat je dan iets hebt om je op te concentreren.
Fijne tips allemaal! De rustige muziek ga ik zeker doen, een bad is gelukkig beschikbaar in het ziekenhuis. Op het moment zelf zal ik eens bekijken of ik daar behoefte aan heb, lijkt me wel heerlijk ontspannend! En misschien is de voetreflextherapie ook wel lekker