ontspenen......

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Annemarie76, 31 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Annemarie76

Annemarie76 Fanatiek lid

25 nov 2008
    2.765
    0
    0
    wijkziekenverzorgende
    West-Stellingwerf
    Zo lastig... dat ontspenen... Eigenlijk vind ik t nog wel wat hebben.. Gijs en zn speen... Maar aan andere kant... Volgende week word ie 2 en dan vind ik dat ie toch ook wel overdag zonder die speen kan..

Geen idee hoe ik t aan ga pakken.. Hoe hebben jullie t gedaan?

2. Yukl

Yukl Niet meer actief

Gewoon niet meer geven. ;) Mijn zoontje vond het vanaf moment 1 geen enkel probleem, terwijl ik een groot drama verwachtte. 's Nachts ging veel lastiger. Mijn zoontje was wel jonger trouwens, ruim 1 jaar.

3. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Hier cold turkey gestopt met 2,5 jaar maar had de speen niet overdag (alleen bij ziekte)... geen probleem mee gehad.

4. luuus

luuus Niet meer actief

hie ris die in dec in de schoen gedaan.. liedje erbij gezongen en sinterklaas mocht de speen hebben :D daarna heeft ze er nooit meer om gevraagd alleen maar heel trots aan iedereen verteld dat sinterklaas d'r speentje heeft gekregen.

5. muis26

muis26 Fanatiek lid

hier zijn we nou ook eerst sinds 2 maanden overdag gestopt. hij heeft een lievelings knuffel en die geven we smorgens zijn speentje , zodat leeuw kan verder slapen..... dat gaat super prima! hij heeft hem nooit meer in overdag. gewoon een spelletje van maken! :D

6. tulip

tulip Niet meer actief

overdag vind ik sowieso vanaf een jaar totaal niet meer nodig. Verder cold turkey denk ik. De speen s nachts en overdag met slapen heeft ze tot 2 jaar gehad ongeveer. Ook gewoon mee gestopt en geen problemen gehad.

7. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    tja hier 2 totaal verschillende ervaringen. bij mijn zoontje was het zo dat hij op den duur ipv zabbelen ging bijten op zijn speen. na tig speentjes gekocht te hebben en heel wat waarschuweingen vond ik het genoeg geweest en heb recht voor zijn neus gezegt dat dit niet mocht en heb de speen weggegooit. 10 minuutjes gehuild en nooit meer om een speen gevragen. hij was toen 1,5. ook dat zijn zus wel een speen had en hij niet deed hem niks.

mijn dochter heeft nog steeds en speen en wordt bijna 4. ze was er overdag vanaf tot ze der broertje kreeg en toen is hij er overdag eigenlijk weer langzaam ingeslopen. toen ze bijna 3 was hebben we afgesproken dat de tut bij 3 jaar in bed moest blijven en dat was een paar dagen zeuren maar uiteindelijk afspraak is afspraak dus vond ze het op den duur prima. was wel flink doorbijten. nu wordt ze bijna 4 en hebben afgesproken dat hij als ze 4 wordt snahcts weg moet. we hebben boekjes van de bieb gelezen over de spenenfee en ze geloofd er heilig in dat als ze straks 4 wordt ze hem onder der kussen moet leggen en dat de tussenfee hem komt inruilen voor een kadotje. de speen gaat nar een pas geboren baby. ze is nu dus goed voorbereid en hopelijk wordt het een paar dagen mopperen en klaar. moet wel zeggen dat ze nu al aan he oefenen is zonder speen slapen haha. zegt ze dat ze hem alvast even onder der kussen legt en dan half uurjte later is ze nog wakker als ik ga kijken en zegt ze, nou het lukt nog niet hoor mama maar blijf het proberen haha

8. Wup

Wup Fanatiek lid

23 apr 2007
    4.912
    1
    36
    Overdag gaat de speen in bed, en dat weet mijn zoontje ook. Een speen is voor in bed. Hij legt hem er zelf vaak al in. Nou zit zijn speen aan zijn favoriete doek (zo'n difrax pop) en daar hebben we twee van. Beneden kan hij zijn pop krijgen zonder speen. Gaat prima hier!

9. Daan78

Daan78 VIP lid

25 jun 2008
    8.202
    1
    0
    Apeldoorn
    Overdag zijn we met 1 jaar cold turkey mee gestopt. Dat ging eigenlijk als vanzelf. Ze taalde er niet naar.

Ze heeft de speen dus alleen om in slaap te vallen (soms heeft ze die nog in als ik voor ik ga slapen nog even bij haar ga kijken). Het weglaten voor het slapen gaan zorgt nog wel voor veel problemen. We hebben het een aantal keren geprobeerd, maar ze is ontroostbaar.

Nu hebben we idd de 'spenenfee' maar geintroduceerd. Om haar er bekend mee te maken. (@lovewinnie, bedankt voor de tip van het boekje, heb je toevallig isbn nummer?)

Noor wordt 9 aug. 2 jaar en dan wil ik er echt mee gaan proberen te stoppen. Lukt het niet, dan probeer ik het met sinterklaas.

Eerlijk gezegd denk ik dat het 'probleem' meer bij mij ligt.:) Ik vind het zielig als ze zo overstuur is en niet in slaap kan komen, omdat ze haar speen niet heeft.

10. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    het boekje heet ik wil mijn speen en het nummer heb ik even opgezocht. 9789000034314 :D

11. tanjax11

tanjax11 Niet meer actief

Hier had Finn tot 22 maanden ook een speen overdag en snachts...om het minste vroeg hij al om zijn speen en dan was het drama als hij er niet was... Speen moest ook overal mee naar toe enz..
    Ik wilde toen ook van die speen overdag af, maar omdat ik verwachte dat het een drama zou worden zijn we helemaal met de speen gestopt. Vrijdagavond hebben Finn en ik samen afgepsroken dat we de speen morgen gingen weggooien, en zaterdag gooide hij hem inderdaad in de prullebak.

Daarna volgehouden, waren eerste dagen best wel wat moeilijke momenten...snachts viel eigenlijk nog meer mee dan overdag, maar na een week vroeg hij er helemaal niet meer om.
    Nu, 2,5 maand later reageert hij niet eens meer op een speen van andere kinderen...
    Ons viel het uiteindelijk dus reuze mee, terwijl we een groot drama verwachtten...

12. Makkie

Makkie Niet meer actief

overdag al een aantal maanden geen speen meer overdag (zoontje is 2,5) deze blijft in bed en gaat goed. Paar maanden geleden geprobeerd speen snachts weg te laten, maar het gevolg was dat hij niet in slaap kon komen! Hij huilde niet, of zeurde ook niet om zijn speen, maar sliep gewoon niet! Tot 2.30 snacht wakker geweest, zingen, roepen.... pfffff het hele huis dus wakker hahaha. Dus toch maar de speen gegeven... heel dom, maar deze reactie hadden we niet verwacht! Nu willen we als hij bijna 3 wordt de speen meegeven aan Sinterklaas (is net na sinterklaas jarig) en we zeggen nu al vaak dat hij straks echt geen speentje meer mag, veels te groot nu!

Hoop alleen dat hij dan niet weer de hele nacht wakker ligt.... Had huilen/krijsen verwacht, maar meneertje was gewoon vrolijk maar dus klaar wakker.....

iemand ervaring met deze reactie?

13. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier vanaf 6 maanden de speen zoveel mogelijk alleen in bed gegeven, heel soms nog eens overdag.
    Ik denk vanaf 9 maanden dat ze 'm daadwerkelijk alleen nog in bed kreeg. En nu nog steeds.
    Heel soms pakt ze 'm nog voor we naar beneden gaan en als we dan gaan eten, moet ze de speen aan mij geven. Dat weet ze ook en is geen probleem. Daarna zorg ik dat ie uit zich ligt.
    Met knuffel idem.
    Met ong. 2,5 halen we 'm er helemaal uit denk ik.

14. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Wij hebben hem voor haar eerste verjaardag gewoon weggegooid, maar toen snapte ze er nog niks van dus was met 3 dagen helemaal over.

Misschien kun je gewoon 1 speen houden, die in z'n bed leggen en hem steeds samen terug in bed gooien (doen wij met de knuffel) als hij klaar is met slapen. Overdag gewoon niet meer geven, ook niet als hij verdrietig is. Als er dan maar 1 speen is, en die ligt boven in bed, dan is de verleiding ook niet zo groot om hem steeds weer toch te geven. Ook niet in zicht nog een speen hebben liggen, dat maakt het alleen maar moeilijker!

Als hij over een paar maanden daar aan gewend is, dan zou ik hem gewoon een keer aan een baby geven die je kent ergens. Zo van, hij is nu voor de baby, Gijs is nu een grote jongen. Dan kun je hem dat ook 's avonds in bed nog weer uitleggen. Maar, geduld heb je toch nodig!

15. fiona1987

fiona1987 Fanatiek lid

16 mrt 2009
    1.074
    0
    0
    renkum
    mijn dochter is overdag van de speen af maar ipv de speen loopt ze de hele dag met haar tuitbeker rond hahaha ze drinkt wel genoeg nu haha

16. Daan78

Daan78 VIP lid

25 jun 2008
    8.202
    1
    0
    Apeldoorn
    Hartstikke goed. Heel erg bedankt voor het opzoeken. :)

17. Samba25

Samba25 Fanatiek lid

22 okt 2008
    2.082
    0
    0
    Zuid Holland
    Mijn dochter had ook dag en nacht een speen tot een paar weken geleden, op een ochtend heb ik tegen haar gezegd, een speentje is toch voor babys en ( naam ) is toch al een grote meid? Ja zei ze, en ik zei, dan blijft het speentje lekker in bed, dan kan het speentje even slapen. Ze gooide hem in bed en heeft er niet om gevraagd. Toen ze smiddags had geslapen, legde ze hem zelf in bed en zei: Speen voor baby? Ik moest wel lachen want had niet verwacht dat ze dat zo snel door zou hebben maar hier was het dus geen probleem. Oke ze is er natuurlijk nog niet volledig vanaf maar in elk geval overdag niet meer, ik vond het ook vervelend worden omdat ze heel goed praat en ik haar niet kan verstaan met die speen in. Dat weet ze ook want als ik zeg, ik kan je niet verstaan, doet ze hem gelijk uit. Ze is wel heel blij als ze hem smiddags en savonds mag. Wat ze ook doet, is zeggen dat ze boven wil spelen maar dus eigenlijk een smoes om die speen te pakken. Vond ik wel slim van haar;)

18. RianneF

RianneF Bekend lid

31 okt 2008
    712
    0
    0
    Toen onze zoon ongeveer een jaar was, vergat ik z'n speen wel eens mee naar z'n bed te nemen. Maar gewoon op bed gelegd, welterusten gewenst en toen bleek dat hij zonder speen ook sliep. Hij heeft m daarna nooit meer gehad, en is ook niet gaan duimen.
    Wel heeft hij een lievelingsknuffeltje, in het begin was het een drama om die in bed te houden want ik zie he tniet zitten om stad en land af te gaan omdat het knuffeltje in een winkel is vergeten, maar dat ging later ook prima.

19. Sjanienu1

Sjanienu1 VIP lid

6 sep 2008
    6.495
    1
    0
    Winkelmedewerkster
    's-Heerenberg
    Ja ik moet er ook maar eens mee stoppen. Hij wordt over 3 weken 2 en ik vind het wel mooi geweest. Moet ik wel zeggen dat hij overdag al maanden geen spenen meer heeft (alleen als ie strontvervelend in de auto is, zodat 'ie tenminste stil is. Maar dat is weer zwakte van mijn kant).

20. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

mijn zoontje is nu net 2 en hij mag nu alleen nog maar de speen als hij gaat slapen. we zijn er nu sinds 2 weken mee bezig dat hij overdag echt geen speen mag en voordat hij zijn kamer uitgaat moet hij zijn speentje aan tommy( knuffeltje) geven zodat tommy ermee kan slapen. soms vraagt hij er nog wel naar overdag maar als we dan zeggen van nee foppie is alleen voor slapie doen dan is het weer goed.
    als hij hier helemaal aan gewend is dan beginnen we met het speentje tijdens zijn middagdutje weglaten en later dan ook savonds. ik wil het niet in 1 keer helemaal van hem afpakken

Deel Deze Pagina