Diareen na galblaasverwijdering.

Discussie in 'De lounge' gestart door Juffie26, 20 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Juffie26

Juffie26 VIP lid

24 okt 2011
    10.011
    1.860
    113
    Na mijn zwangerschap, om precies te zijn 6 weken na mijn bevalling ben ik geopereerd en hebben ze godzijdank mijn galblaas verwijderd. Gelukkig geen koliekpijnrn meer gehad. Dit is geweest in februari dit jaar. Sinds een maand of 2,5 heb ik vaak een uur na het eten last van buikpijn en dan moet ik METEEN naar de wc kan dan niet wachten, ik heb dan echt diaree en als dat eruit is is het ook goed. Alleen zo vervelend dat ik soms gewoon na het eten de deur niet meer uit durf....ik ga binnenkort terug naar mijn huisarts maar ben benieuwd of er meer mensen zijn met diaree na de galblaasverwijdering en wat ik eraan kan doen..?

Bedankt alvast!
    Groetjes,

2. Bootsje

Bootsje Fanatiek lid

12 jul 2013
    1.228
    0
    36
    Ik heb dit ook,, erg vervelend maar eigenlijk nooit gedacht dat het met de gal te maken kan hebben?.. Bij mij is het ook na de operatie gekomen.

3. mommy1983

mommy1983 VIP lid

30 mrt 2009
    12.507
    5
    38
    Ik had het ook heel erg bij mij heeft het wel 1,5 jaar geduurd voordat het weg was denk dat je lijf moet wennen.

Nu heb ik het heel soms meer maar niet dat ik het huis niet uit durfde.

Ik heb wel eens het echt gewoon niet op kunnen houden zo voor schut ben blij dat het nu over is

4. Juffie26

Juffie26 VIP lid

24 okt 2011
    10.011
    1.860
    113
    Poe 1,5jaar dan moet ik nog wel even.....
    Kan dat zolang duren dat wennen van je lijf....?

5. aurora5

aurora5 Bekend lid

26 okt 2012
    619
    0
    0
    NULL
    NULL
    Vraag me af hoe jullie herstel verder verliep? Ben maandag geopereerd en alles ging prima tot afgelopen nacht toen enorm misselijk en elk half uur moeten overgeven. Heb nu medicijnen hiervoor gekregen, bij iemand herkenbaar? Ook heb ik waterdunne diarree....?

6. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    Hey, heb ook geen galblaas meer maar herken het niet. Hier geen problemen gehad. Hij is er nu ruim 3 jaar uit.

7. guus

guus Fanatiek lid

20 mrt 2012
    2.083
    0
    0
    in het koude noorden
    heel herkenbaar, vooral met vet eten, chocola, roombroodjes, chinees, patat, eigenlijk alles wat vet is (kaas saus etc)

komt omdat je gal nog steeds produceerd, maar er is geen opslag meer, inplaats van gedoceerd komt nu alles in 1 keer.

regelmatig noten eten en gewoon opletten wat je eet komt het goed. ik eet geen chocola meer, heel soms nog een puddingproodje, maar ik kijk dan echt wat moet ik vandaag doen en wat heb ik morgen.

8. Juffie26

Juffie26 VIP lid

24 okt 2011
    10.011
    1.860
    113
    Ok het is heel 'normaal' dus bij de meeste dat je een tijd diaree eraan over houdt, in het begin niet gehad eigenlijk dit kwam pas 2 maanden na de operatie. Vervelend is het wel ik durf soms dr deur niet uit....soms ook twee dagen nergens geen last van en dan ineens weer wel, heel wisselend.

Mijn herstel, ik heb de eerste 2 dagen na mijn operatie enorm veel pijn gehad heb drie dagen in het ziekenhuis gelegen met morfine en tramadol en nog had ik enorm veel pijn. Daarna ging het snel beter en na een ruime week liep ik weer enigszins rechtop.
    Enige waar ik nu dus nog zo nu en dan last van heb is diaree.....verder nooit geen koliekpijn meer gehad godzijdank!

9. Juffie26

Juffie26 VIP lid

24 okt 2011
    10.011
    1.860
    113
    Even offtopic:

Guus: goh meis ik lees net je onderschrift wat zijn jullie lang bezig geweest voor een brusje en wat veel verdriet! Maar nu toch 7 weken zwanger! Hoe super mooi is dat! Gefeliciteerd wat hartstikke leuk voor jullie!

10. MamalovesJ

MamalovesJ Fanatiek lid

4 aug 2012
    2.044
    0
    0
    Ik heb dit ook gehad na mijn galblaasverwijdering,
    en soms nog steeds. Arts zei tegen mij dat het normaal was om het de eerste weken na de operatie te krijgen, maar ik heb het eigenlijk nu nog steeds.....Denk niet dat je er heel veel aan kunt doen

11. Scarabee

Scarabee VIP lid

12 dec 2010
    6.482
    1
    38
    n.v.t.
    Hier nu al 3 jaar, begon ook na galblaasoperatie. Soms gaat het een tijdje goed. Heb wel al een lijstje van welke dingen ik er last van krijg :

Banaan
    Volle melk
    Olijven
    Mango
    Mandarijnen
    Patat en hamburgers
    Activia toestanden

Deze lijst helpt juist:

Gedroogde pruimen (werkte voorheen laxerend, en nu zonder galblaas dus stoppend)
    Roggebrood
    Fijn volkoren brood
    Spinazie
    Yoghurt

Maar eigenlijk blijft het experimenten voor jezelf, omdat iedereen weer anders reageert op voeding.

En toch wel een gouden tip, hoewel ik me er niet altijd aan kan houden :

Zorg ervoor dat er altijd iets in je darmen zit, zodat je galstroom kan blijven vloeien.(in de zin van dat het iets te doen heeft) Omdat je nu geen reserveopslag meer hebt, blijft teveel gal door je darmen lopen, en als er dan te weinig in zit, krijg je diarree zodra je weer gaat eten. Het beste is om de 1,5 uur iets kleins te eten. (denk aan liga / fruit / stukje kaas /yoghurt bijv.)

12. Juffie26

Juffie26 VIP lid

24 okt 2011
    10.011
    1.860
    113
    Scarabee: toevallig dat je het zegt van dat altijd iets in he darmen hebben, dat was ik me net zelf aan het bedenken, inderdaad zo het ik bedacht dat als er iets in je darmen zit dat de gal dan ook nuttig kan zijn en misschien niet zomaar diaree geeft....zal het eens proberen of dat werkt. Ik weet dat er een medicijn bestaat dat gal bindt in he darmen dat schijnt bij heel veel mensen te helpen....

13. guus

guus Fanatiek lid

20 mrt 2012
    2.083
    0
    0
    in het koude noorden
    dankje wel, vind het nog wel heel spannend, zal blij zijn als de 12 weken voorbij zijn. nog 5 te gaan, nog 1,5wk tot echo.

14. Juffie26

Juffie26 VIP lid

24 okt 2011
    10.011
    1.860
    113
    Dat geloof ik Guus, dat heb ik heel mijn zwangerschap door gehad, hier zwanger door icsi moeilijk verhaal, pijnlijke weg maar een prachtige dochter van 8 maanden nu.

Deel Deze Pagina