Iemand verstand van faillissement?

Discussie in 'De lounge' gestart door Babyopkomst, 2 apr 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Babyopkomst

Babyopkomst Bekend lid

3 nov 2017
    530
    337
    63
    Lastige vraag. ..

Ik huur een ruimte bij een bedrijf. ..en niet het bedrijf waarvan ik huur wordt failliet verklaard maar de bv die zij voor het pand hebben. Ze hebben 2 bv's. 1 voor hun werk en 1 bv voor het pand.

Ze hebben mij gezegd dat ze het faillissement zelf ingediend hebben omdat de huur te hoog is, de bv van het pand heeft daardoor oplopende schulden.

Maar ik huur daar ook.

Ik heb getekend dat bij faillissement van het pand ik ook vertrek. Ik was op de hoogte van hun problemen maar nam het risico. Voor hetzelfde geld was het nog een paar jaar goed gegaan en ik kon heel goedkoop huren en makkelijk opzeggen.

Mijn vraag. Kan de curator beslag leggen op mijn bezittingen? Morgen zal het faillissement uitgesproken gaan worden. Zelf hebben ze nog niks weg gehaald. Er staat allerlei dure apparatuur maar zij beweren dat hun bedrijf los staat van de bv van het pand en er daardoor nooit beslag gelegd kan worden op die spullen en omdat ik van hun huur dus ook niet op mijn spullen.

2. 2littlemonkeys

2littlemonkeys Fanatiek lid

27 feb 2015
    4.563
    2.765
    113
    Vrouw
    Noord Nederland
    Ik vermoed dat ze het wel gaan onderzoeken of er beslag gelegd kan worden op de spullen. Als ik het zo lees, denk ik dat ze niet aan je spullen mogen komen (jij hebt een contract bij de eigenaar van het pand, jij bent dus niet degene die failliet gaat).
    Mijn advies: laat het uitzoeken door iemand hoe de constructie in elkaar zit en of ze beslag mogen leggen op jouw spullen.

3. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Direct alles weghalen!
    Anders duurt het heel lang voordat je erbij kan.

Manque vindt dit leuk.
  4. Ffion

Ffion Fanatiek lid

23 okt 2017
    1.750
    2.475
    113
    Vrouw
    Sowieso legt een curator geen beslag op spullen. Zaken van de failliete BV vallen gewoon onder de boedel en die komen in principe de curator toe. Dat is iets heel anders dan een beslaglegging. Jouw spullen vallen niet onder de boedel, want jij bent niet failliet. Ik neem aan dat je een huurcontract hebt die eventueel kunt laten zien aan de curator.

Oh, en niet alle curatoren zijn vervelende mensen hoor, die alles zo lang mogelijk proberen te rekken ;). Soms kunnen dingen wel eens wat langer duren omdat er in de beginfase van een faillissement heel veel dingen geregeld moeten worden.

5. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

5 mrt 2013
    4.611
    2.405
    113
    Is het een afgesloten ruimte die je huurt?

Sowieso is het verstandig om duidelijk te maken, dat het jouw ruimte betreft en dat het jouw spullen zijn. Merk desnoods alles.

Neem ook zelf contact op met de curator, zodat de situatie duidelijk is.

6. Babyopkomst

Babyopkomst Bekend lid

3 nov 2017
    530
    337
    63
    Nee dan kan ik onmogelijk mijn werk doen en ik heb zo snel niet wat anders. Tenzij ge kans heel groot is dat ik mijn spullen verlies. Ze denken zelf dat ik met een week of 8 weg moet.

7. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Als je niet bij je kantoor komt, kan je ook onmogelijk je werk doen.
    Ik denk niet dat je je spullen verliest maar dat je er straks niet direct bij kan en dan is de vraag hoe lang kan jij zonder je spullen?

8. Babyopkomst

Babyopkomst Bekend lid

3 nov 2017
    530
    337
    63
    Niet. Haha maar een andere huurruimte heb ik ook niet 123. Dus als ik er deze week uit zou moeten wat ik niet verwacht dan heb ik sowieso denk ik voor een week of 3 mijn werk stil liggen. Als ik het laat liggen bestaat de kans dat ik morgen actief opzoek ga naar een andere ruimte en daarnaast mijn werk kan blijven doen:)

9. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Ik snap de constructie even niet. Zij huren een pand via hun BV en onderverhuren een deel daarvan aan jou? En zij hebben voor hun BV faillissement aangevraagd omdat de huur lasten te hoog worden.

In dit geval kun je het beste je huurcontract naleven. Neem zo snel als mogelijk contact op met de curator. De eigenaar van het pand zal belang hebben dat er nog opbrengsten op het pand zien. Dus niet je contract opzeggen en aangeven bij de curator dat jij een derde partij bent. Jouw spullen vallen niet onder het faillissement en de huurpenningen die jij nog betaalt verlagen de schuld van de failliete BV dus daar heeft iedereen belang bij. Zorg er wel voor dat jouw spullen als zodanig aan te merken zijn, dus zet er je naam of bedrijfslogo of beter nog, zet ze in een aparte ruimte.

En kijk of de eigenaar van het pand jouw huurcontract over wil nemen.

Sophy vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina