Ontstoken nagelriem: advies gevraagd

Discussie in 'De lounge' gestart door jannanas, 4 sep 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jannanas

jannanas Fanatiek lid

10 nov 2007
    1.816
    1.700
    113
    Vraagje aan de ervaringsdeskundigen: sinds vorige week heb ik een zere nagelriem aan mijn duim, gebeurt wel vaker, beetje ontstoken.
    Sinds 2 dagen is het geel/groen aan het worden, er zit pus onder. Het is erg rood, dik en pijnlijk, als je er bv tegenaan stoot, en dit wordt helaas erger. Weet iemand of je dit gewoon af kunt wachten tot het vanzelf overgaat, heeft iemand dit ook wel eens zo gehad? Of moet je hier wel naar laten kijken? En zo ja, weekend arts of maandag huisarts? Ik weet dat jullie geen artsen zijn maar volgens mij is dit best een vaak voorkomend dingetje dus jullie hebben vast ervaring.

2. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.238
    11.816
    113
    Ik zou er sowieso mee in een badje van soda of badedas gaan zitten.
    Denk je er echt goed mee op moet letten. Mijn vriend heeft door zoiets een bloedvergiftiging opgelopen.
    @Liekje81 of @Anouk2005 zullen je vast kunnen helpen.

3. LisbethSalander

LisbethSalander Fanatiek lid

1 dec 2015
    2.830
    5.566
    113
    Van thuisarts.nl:

Adviezen
    Een goede hygiëne en rust zijn belangrijk:

• Raak de ontstoken huid niet aan (dus ook niet krabben of pulken).
    • Probeer de ontstoken vinger (of teen) niet te stoten.
    • Gebruik de ontstoken vinger (of teen) zo min mogelijk.
    • Was regelmatig de handen met water en een beetje zeep. Droog ze erna goed af.
    • Neem elke dag een schone handdoek. En gebruik deze niet samen met anderen.
    Baden in lauwwarm water (met inweekmiddel of soda) raden artsen niet aan. Ook een nat verband om de vinger of teen helpt niet bij de genezing. Komt er pus uit de ontsteking? Dan kunt u er wel een verbandje of pleister omheen doen.

Heeft u een nagelriemontsteking met pus en werkt u in de gezondheidszorg of in de voedingsindustrie? Neem dan contact op met de bedrijfsarts. Samen kunt u kijken of uw werkzaamheden tijdelijk aangepast kunnen worden. Dat kan nodig zijn om verspreiding van de bacterie te voorkomen.

Behandeling
    Meestal gaat een nagelriemontsteking vanzelf over. U kunt dus eerst afwachten en de adviezen opvolgen.

Pus eruit
    Zit er pus in de nagelriem? Die pus moet eruit. Dit kan uw huisarts doen door een sneetje in de zwelling te maken. Ga er niet zelf in prikken of op drukken. Dit kan de ontsteking juist erger maken.

• De huisarts zal bij een grote ontsteking de huid eerst verdoven. Dit kan met een spray, een crème of een prik (injectie).
    • Daarna maakt de huisarts een sneetje in de zwelling om de pus eruit te laten. Als het nodig is, drukt de huisarts hierbij op de ontsteking.
    • Daarna krijgt u een verband.
    • Spoel de wond elke dag met lauw water uit de kraan of douche.
    • Doe er na het spoelen een nieuw verbandje omheen.
    Antibiotica
    Breidt de roodheid zich steeds verder uit? Of komt de pus tot onder de nagel? Dan kan de huisarts een antibioticumkuur van 7 dagen voorschrijven. Bijvoorbeeld amoxicilline/clavulaanzuur, doxycycline of clindamycine. Maak de kuur af.

@Syane ik dacht eigenlijk ook een badje met badedas, maar blijkbaar wordt dat juist afgeraden.

Prettykitty en Syane vinden dit leuk.
  4. Narcisje

Narcisje VIP lid

17 mrt 2016
    12.793
    8.462
    113
    Vrouw
    Zeker naar laten kijken! Ik heb dit aan mijn grote teen gehad en het was zo ontstoken (uiteindelijk ook onder mijn nagel) dat ik ervoor ben geopereerd onder narcose. Dit omdat het ontstoken weefsel niet te verdoven was en het was echt niet meer te doen.

Ik zou het dus zeker niet afwachten in de hoop dat t vanzelf beter wordt.

5. iMum

iMum Bekend lid

24 okt 2019
    646
    567
    93
    Vrouw
    Hier heeft onze zoon het gehad.
    Hij kreeg uiteindelijk antibiotica zalf nadat het open was.

6. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.272
    2.034
    113
    Ik heb dit vorig jaar ook gehad. In het weekend kwam er pus in de nagelriem, ik heb toen met de HAP gebeld voor advies. Ik moest diezelfde dag nog langskomen. De arts heeft het open gesneden en ik moest het daarna een paar keer per dag goed schoonmaken.

7. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.261
    25.717
    113
    Bij zoon ben ik weleens naar de huisarts geweest voor een ontstoken teennagel en toen moest ik er een pleister met wat betaine zelf op doen en regelmatig verwisselen. Ging daarna goed over.

Mijn dochter heeft zoiets weleens aan haar nagel. En doet dan hetzelfde met betadine en een pleister.

Maar bij een erge ontsteking zou ik nu eerst naar de huisarts gaan.

8. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.176
    16.511
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik zou even bellen met de huisarts, klinkt als fijt, kijk maar op thuisarts.nl
    Sterkte ermee, is erg pijnlijk

9. jannanas

jannanas Fanatiek lid

10 nov 2007
    1.816
    1.700
    113
    Ik had inderdaad op thuis arts.nl al gelezen dat bij pus je de huisarts moet bellen maar ja, in het weekend ook? Klinkt zo onbenullig. Aan de andere kant: mijn vinger begint wel echt pijn te doen nu, meer van binnen zeg maar. Daarom valt het me nu ook eigenlijk pas echt op. Daarvoor was het alleen bij aanraken. Ik word wel een beetje voorzichtiger nu ik jullie hoor, dat snijden @rijo daar ben ik eigenlijk zo bang voor. Brrr...ik ga toch maar even overleggen met ze dan.

Syane vindt dit leuk.
  10. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.272
    2.034
    113
    Bellen voor advies kan altijd! Dat sneetje viel reuze mee. Doordat de huid zo was opgerekt door de pus zat er niet zoveel gevoel meer in. Beterschap!

Syane vindt dit leuk.
  11. Manolito

Manolito Fanatiek lid

12 sep 2016
    2.654
    2.100
    113
    Hangt er vanaf.
    Als het een klein stukje is maak ik het zelf open.
    (Ik werk in de zorg, weet hoe dit hygiënisch moet zonder dat het verder gaat etteren en hoe daarna schoon te houden)
    Mocht het ooit zo zijn dat het een fikse grote ontsteking zijn, ga ik naar de huisarts voor een sneetje erin.

12. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.238
    11.816
    113
    Hmmm, dat wordt toch zo wel vaker gezegd door artsen of verpleegkundigen. Maar zo te lezen kan het ook niet echt kwaad.

13. jannanas

jannanas Fanatiek lid

10 nov 2007
    1.816
    1.700
    113
    Moet even heen straks. Ik heb ook verhoging, zweterig en voel me niet helemaal lekker, dus ben blij dat ze toch even kijken.

Prettykitty, rijo en Syane vinden dit leuk.
  14. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.272
    2.034
    113
    Dan is het inderdaad goed dat je langs mag komen. Sterkte! Laat je even weten hoe het is gegaan?

15. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.144
    23.228
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Zie het nu pas, was lekker ergens eten! Maar lief dat je aan me denkt!
    Succes ts!

Syane vindt dit leuk.
  16. Prettykitty

Prettykitty Fanatiek lid

22 dec 2016
    4.773
    3.116
    113
    Vrouw
    En, ben je al langsgeweest?

17. jannanas

jannanas Fanatiek lid

10 nov 2007
    1.816
    1.700
    113
    Ja, net weer terug. Open gesneden en leeg gedrukt. Leeg duwen was vooral auw. Nu proberen open en schoon te houden, hopelijk gaat het over. Antibiotica hoefde vooralsnog niet.

rijo en Anouk2005 vinden dit leuk.
  18. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.238
    11.816
    113
    Gelukkig is het er nu uit en is het schoon. Hopelijk wordt het snel beter.

19. Prettykitty

Prettykitty Fanatiek lid

22 dec 2016
    4.773
    3.116
    113
    Vrouw
    Fijn dat het open is, en het pus eruit is.
    Hoop dat je snel weer opknapt en je vinger snel geneest.

20. jannanas

jannanas Fanatiek lid

10 nov 2007
    1.816
    1.700
    113
    Bedankt voor jullie advies en meedenken!

rijo vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina