Beste kraamverzorgende, Een vraag: in hoeverre neemt de kraamverzorgende de zorg voor een eerste kindje op zich, wanneer ze komt kramen bij een tweede kindje? Als ik uitgerekend ben, is Jesper ongeveer 21 maanden oud. In principe is de kraamhulp er toch voor mij en de baby? Is het de bedoeling dat mijn vriend in de kraamweek gewoon thuis is, om de zorg voor (voornamelijk) Jesper op zich te nemen? Ik kan me zo voorstellen dat de kraamhulp misschien 's middags er wel even met Jesper uitloopt ofzo, maar ze zal toch niet de gehele dag ook alles voor hem erbij doen? Sommige mensen in mijn omgeving beweren dat dat er gewoon 'bij hoort'. Maar kan het me amper voorstellen. Hoe zou het dan moeten in een gezin waar er bijvoorbeeld al vijf kinderen zijn en er wordt een zesde geboren? Dan kun je toch niet van de kraamhulp verwachten dat ze de zorg van die eerste vijf er ook nog eens bij pakt? Ze kan ze moeilijk allemaal naar school brengen en ophalen terwijl er misschien ook nog kleintjes thuis zijn die dan moeten slapen? Hebben jullie daar bepaalde regels in? Of verschilt dat per bureau/kraamhulp? Begrijp me niet verkeerd, het zou natuurlijk wel ideaal zijn, haha! Ik vraag het me af omdat ik na mijn eerste bevalling de eerste week zelf eigenlijk helemaal niets kon. Stel dat dat nu weer zo is, dan moet ik wel iets achter de hand hebben voor Jesper. En ik wil hem het liefst wel zoveel mogelijk thuis hebben gezien de nieuwe situatie voor hem en het wennen daar aan. Ik snap dat ik deze vragen straks ook kan stellen als ik de intake heb. Maar ben gewoon nu al nieuwsgierig of daar algemene regels in zijn of niet... Alvast bedankt voor uw reactie.
Hallo, In principe doet de kraamzorg de verzorging van een ouder kindje erbij. Wel is het zo dat ze niet alle dagen er van 8 tot 5 is, dus zul je voor de dagen dat ze er halve dagen is, en je partner gaat werken, moeten zorgen voor mantelzorg, een oma of opa die dan de zorg voor een ouder kind op zich neemt. Ook kan het wel eens zo zijn, dat er wat ander werk blijft liggen, bijv de strijk. Als er vijf kinderen rond lopen, wordt er vaak een leerling mee gestuurd met de kraamverzorgende. Die kinderen zijn ook al wat ouder meestal, en zijn vaak zelfstandig. De moeder moet het normaal immers ook alleen doen. De vaders zijn meestal de eerste dagen wel thuis, en daarna is het minder druk. Alles loopt ook wat makkelijker bij een tweede kindje. Groetjes Adrienne