Rode, harde, warme plek na vaccinatie

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door madelein, 28 dec 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Iemand die dit herkent?
    Onze dochter is gister gevaccineerd, 4e dktp/hiv/hep b en pneumococcen.
    Vanmorgen zat er een harde plek in beide beentjes, net als vorige keren. Alleen nu wordt die 'schijf' in 1 beetje groter, en er zit een rode plek omheen die wat groter wordt. Het voelt ook warm op die plek.
    Haar temperatuur is 37.5
    Verder is ze vrolijk en 'niet ziek'.

Bijgevoegde bestanden:

• image.jpg
      image.jpg
      Bestandsgrootte:
      10,2 KB
      Weergaven:
      24
  2. grasspriet84

grasspriet84 Fanatiek lid

17 jun 2016
    1.778
    32
    48
    Ik herken het zo niet. Heb jij (of de vk) het goed gemasseerd na de prik?

3. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Masseren direct na de prik doe ik nooit omdat dit de kans op bloedinkjes vergroot. Bij thuiskomst wel ingesmeerd met wat arniflor.
    Ze heeft veel bewogen na het prikken, nog even gestapt met dr en gefietst met de beentjes.

4. Nemo2

Nemo2 Niet meer actief

Volgens mij gewoon normaal hoor, mijn zoontje had er ook altijd 1 a 2 dagen een warme plek!

5. Lieke84

Lieke84 Fanatiek lid

1 jun 2011
    3.016
    2
    38
    Kan een keer..... Mijn zoontje had de eerste keer echt een enorme keiharde rode plek. Die was (zonder te overdrijven) een maand later nog goed voelbaar. De pees was toen geraakt. Trekt wel weer eeg en kan gebeuren. Gelukkig is je meisje verder niet ziek van de vaccinaties!

6. Knuffie85

Knuffie85 Niet meer actief

Hier ook gehad. Zo groot als een twee euro munt. Ben toen bij huisarts geweest.
    Mijn dochter mag niet meer in haar been geprikt worden van de huisarts. Alleen nog in haar armpjes

7. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Dank voor de reacties. Niet iets om grote zorgen over te maken dus.

@knuffie: de plek bij mijn dochter is 2x zo groot denk ik. Haar halve bovenbeentje is dik en hard :(. Morgen misschien toch even bellen dus als ik jouw reactie zo lees?

8. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Vandaag toch maar even zorg spreekuur van consultatiebureau gebeld.
    Klinkt voor hen als een allergische reactie. Als ze koorts krijgt of het morgen niet minder is moeten we naar de huisarts.

9. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Het is toch gewoon een bekende bijwerking van vaccinaties? Mijn jongste had het ook, is nooit gerept over mogelijk allergische reactie. Het werd zelfs vooraf genoemd dat haar been of arm rood, warm en dik kon worden.

10. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Geen idee. Denk dat als het normaal zou zijn dat ze dat wel gezegd hadden ;)

11. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Lareb zegt;
    'Lokale reacties worden vrijwel altijd veroorzaakt door een ontsteking. Deze reacties bestaan meestal uit verschijnselen als: roodheid, zwelling, warmte en pijn. Functieverlies is ook mogelijk. Soms is er jeuk. De reactie begint meestal een dag na de vaccinatie en kan enkele dagen aanhouden, bij uitzondering langer dan een week. Deze reacties herstellen volledig. Ze kunnen vaak voorkomen, tussen 1 en 10% van de gevaccineerden krijgt een lokale reactie. De reactie kan behandeld worden met natte, koude kompressen (geen ijs) en eventueel middelen tegen koorts, zoals paracetamol.'

Dat is ook wat hier op het cb werd gezegd, het is gewoon een bijwerking die relatief vaak voorkomt... bij de een erger dan bij de ander.

12. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Volgens mij heeft het ermee te maken dat dit de 4e dktp was, en de reactie dus heftiger wordt.
    Maar ik ben geen expert op dit gebied. Weet wel dat dit geen normale reactie is die ze eerder ook heeft gehad. Bovenbeen is inmiddels helemaal dik warm en hard. De andere kant zit alleen een schijfje precies waar geprikt is, net als vorige keren.
    Gelukkig is ze verder niet ziek.

Deel Deze Pagina