Jawel, het is weer die tijd van het jaar en door een verminderde weerstand ben ik dus nu hartstikke verkouden. Het snot loopt eruit. Ik vraag me af hoe 'gevaarlijk' een verkoudheid voor mijn zoontje is? Moet ik zijn temperatuur maar opnemen gedurende een paar dagen om te kijken of hij geen koorts heeft? Ik weet wel dat baby's bij een verkoudheid antistoffen opbouwen maar hoe zit dat bij hele jonge baby's? Zo te zien is hij nog niet verkouden gelukkig, maar wat niet is kan nog komen.
Je kan het toch niet tegenhouden. Als hij er nu vatbaar voor is dan zal hij het toch krijgen. Gevaarlijk is het niet hoor. Gewoon hem in de gaten houden. Het kan ook goed zijn dat hij het niet overneemt. Beterschap!
Het zou kunnen. Maar goed, zoals ik zei je kan het toch niet tegenhouden. Babies zijn vaak verkouden, ook als ze zo jong zijn.
Is inderdaad niet gevaarlijk, Eva was de eerste keer verkouden toen ze 2 weken wag. Behalve een hoop gesnotter had ze nergens last van.
Fae was al wel wat ouder, ruim 3 maanden toen mijn man en ik, na elkaar flink verkouden waren. Fae heeft wat gekucht 2 weekjes, maar verder niet. Dus hoewel ik het duidelijk van m'n man heb gekregen, heeft fae het amper gehad. Dus gewoon afwachten een aankijken. En pas temperaturen als je echt het idee hebt dat je kindje koorts heeft.
Ze zeggen dat een baby de eerste 6 maanden nog de weerstand van de moeder heeft. Vanaf 6 maanden moeten ze het zelf doen en zijn ze dus vaak ook vaker ziek. Ik denk niet dat je het kunt voorkomen, maar ik zou denk ik wel wat voorzichtiger zijn met knuffelen en zoenen. Beterschap van nog een snotterende moeder! Minke
Dat dachten wij ook - een fractie van een seconde- want dat is ook zielig en ook zinloos! Je bent de hele dag met ze bezig, alleen al door de verzorging, door minder te knuffelen en zoenen, voorkom je het écht niet. Terwijl het voor je kindje juist wel belangrijk is, zo dicht bij papa en mama zijn. Dus dat knuffelen en kussen zijn we gewoon lekker blijven doen. Wel waren we natuurlijk alerter. Hier was de timing ook nogal beroerd: Net in de week dat we naar disneyland gingen... Maar ze heeft misschien wat meer geslapen dan anders die week. Maar of dat door de buitenlucht kwam, of doordat ze wat ziekjes was weten we ook niet. Ze had ook 1 dag koorts. Maar dat kon ook weer 2 oorzaken hebben: Ziek? Of simpelweg te warm aangekleed die eerste dag? De andere dagen was er weinig meer aan de hand met minder kleertjes (skipak uit en gewerkt met dekentjes).
Minder knuffelen enzo vind ik sowieso moeilijk. Hij zit net in de 5 weken sprong en brult de halve (hele)dag. Maar goed, laat maar komen wat komen moet dan.
Dit klopt indd, hier heeft mijn dochtertje net haar eerste (erge) verkoudheid gehad en ze is 7 maanden. Maar dit betekent natuurlijk niet dat een baby niet eerder ziek kan worden. Bij de apotheker vertelden ze me dat je een mond-neus stofmaskertje kan aandoen als jij ziek bent zodat de microben niet onmiddellijk je kindje bereiken. Maar dat is vrees ik al te laat nu hoor want zoiets moet je vrijwel onmiddellijk aandoen bij de eerste ziekteverschijnselen want de grootste kans op besmetting gebeurt net in het begin van de verkoudheid.
Ik bedoel ook absoluut niet dat je je kindje niet moet knuffelen als je ziek bent. Ik en mijn beide zoontjes zijn op dit moment heel erg verkouden. Maar ik probeer er dus wel om te denken. Even een keer vaker mijn handen wassen, het knuffelen/troosten een keer extra door papa laten doen, en geen zoentje op de mond... Toen mijn oudste zoontje een paar maanden was, kreeg ik een erge keelontsteking. En dat gun je je kindje niet! Het is dan kiezen tussen 2 kwaden, maar mijn zoontje heeft dus wel een paar dagen ietsje minder aandacht van mama gehad. Wel is hij toen een dagje naar mijn ouders geweest en mijn schoonmoeder is een middag geweest, dus zijn aandacht en de nodige knuffels heeft hij echt wel gehad, alleen niet van zijn moeder. Je kind kan de eerste 6 maanden zeker wel ziek worden, maar de kinderarts vertelde dat het dan vooral last heeft van de virussen waar mama ook last van heeft. Heeft mama een goede weerstand dan zal je kindje (over het algemeen) het eerste half jaar niet zo heel vaak ziek zijn. Daarna moet het kind het op eigen kracht doen en zal het dus in de meeste gevallen vaker ziek zijn. Bij ons eerste zoontje klopte dat ook echt. Het eerste half jaar nooit ziek geweest en met 7 maanden zo verkouden, dat het net een twijfelgevalletje was voor wel of niet opnemen in het ziekenhuis. Minke
Alles ziet er nog goed uit. Papa neemt nu de moederrol over, geeft hem kusjes en knuffels die hij nu juist zo hard nodig heeft. Maar het doet wel pijn. Tot overmate van ramp heb ik mijn heupspier overbelast en kan ik niet lopen en mezelf haast niet staande houden.
Onze dochter heeft het afgelopen week ook gehad. Je houdt het niet tegen en ze bouwen inderdaad weerstand op. Mocht hij verkouden worden kun je in de gaten houden of hij verhoging heeft maar vaak is het alleen maar hoesten en verstopte neus. Bij de drogist kun je hier wel wat voor krijgen, bijvoorbeeld luuf, wat je op de borst kunt smeren. Het is niet gevaarlijk hoor als je baby verkouden wordt, alleen vervelend. Ik merkte trouwens dat ik er meer last van had dan onze dochter. En daarmee bedoel ik dat ik het heel erg zielig vond voor haar maar dat zij er rustig om sliep en at. Ze at trouwens wel veel langzamer en minder tijdens de verkoudheid maar je kunt je ongeveer voorstellen hoe dat gaat, een fles leegdrinken met een verstopte neus.