Wie heeft er een 14 inch fiets staan en wil de hoogte opmeten van bovenkant zadel (laagste stand) tot grond? Mn dochter (99cm) heeft een 12 inch, fietst goed maar trapt zich een ongeluk. We willen dus groter. In de winkel een 16inch gepast maar die was echt nog te groot. Tenen raakten net aan de grond. We willen dus gaan voor een 14 inch maar dat is geen gangbare maat en staan niet in de fietsenwinkels hier in de buurt. Het moet dus een online bestelling worden. Vandaar mijn vraag.
Ik zou kijken naar haar benen in verhouding tot de trappers. Als de trapper in de laagste stand staat moet haar knie licht gebogen zijn. Het klopt dan wel dat ze net bij de grond kunnen. Dat is even oefenen met op en af stappen. Onze jongste is ongeveer dezelfde lengte en is gelijk gaan fietsen op een 16 inch. We hadden een 12 inch en daar leek hij niet op te kunnen fietsen. Toen hebben we de oude 16 inch van de oudste erbij gepakt om te kijken of het aan de grootte van de fiets lag en daar fietste hij met een beetje hulp op weg (zonder zijwieltjes). Nu een maand later red hij zichzelf goed met het op en af stappen. Hij komt ook alleen met zijn tenen bij de grond.
Die 14" is met betrekking tot de wielen en zegt niet alws over het frame. Hier een beachcruiser en die hebben een veel lagere instap en zadel. Dochter vindt het heerlijk fietsen ook. Overigens als ik onze fietsenverkoper mag quoten: natuurlijk wil ik je een 14" verkopen als je dat perse wil... Maar over een half jaar kom je dan alsnog een 16" kopen.... Ga ik niet over klagen natuurlijk maar als ik jou was.. Zou ik meteen 16" kopen". En inderdaad... Geen problemen met de 16". Eerste keer wegfietsen was lastig.. (Ze lag voor de deur nog op dr neus) Maar daarna ging het echt prima. (En zonder vallen dus)
Zoontje is ook 99 cm en heeft nu 12 inch op laagste stand en kan net met tenen aan de grond. 14 inch zou echt te groot zijn
Molensteen hier is haar zadel al wel een stukje omhoog. Het ligt ook aan de beenlengte lijkt mij en merk fiets zou ook nog wel eens een verschil kunnen maken. Daarom wil ik ook graag de hoogte weten zodat ik thuis op haar fiets kan meten of het kan. 16 inch gaat het echt nog niet worden. Ik ga voor veiligheid en vind het erg belangrijk dat ze goed met haar voeten op de grond kan. Saskia 78 ik snap de fietsenverkoper. Maar als ze op de 16inch past zijn we meer dan een jaar verder. Onze smurf gaat echt geen 10cm in een jaar groeien lijkt mij. Ik hoop dat een 14inch dus goed is voor haar en jammer als hij niet lang meegaat. We gaan ook geen hele dure aanschaffen.
Mijn dochter is 4,5 en ong 1.06. We hebben een Lief! fiets voor haar gekocht toen ze 4 werd, 14inch. En deze is echt groot zat. Stuur kan nog omhoog en zadel zit nu op de laagste stand. 16unch zou echt jog te groot zijn dus raad ik je niet aan.
Bloem, fietst je dochter met of zonder zijwieltjes? Dat is me niet helemaal duidelijk. Mijn dochter is 98 cm en die fietst los op een 12 inch fiets met een verlaagd frame (ze past ook nog op een 10 inch fiets). Zadelhoogte is 42 cm, terwijl de meeste 12 inch fietsen 45 cm ongeveer hebben. Ze kan op dat lage fietsje net goed met haar voeten op de grond, maar groter/zwaarder moet de fietsr niet zijn want ze valt nu al soms bijna om als het stuur net 1 kant op valt terwijl ze stil staat. Ik heb hier ook een tweedehands 14 inch staan, die heeft zadelhoogte 47 cm (is van prijskiller.nl), maar is dus wel een stuk groter/zwaarder dan de 12 inch. Let er ook op dat niet alle 14 inch fietsen een terugtraprem hebben, die van de Decathlon bijvoorbeeld niet. Fietsen 16 inch hebben ongeveer 51-52 cm minimum zadelhoogte (ik heb als hobby kinderfietsjes opknappen). Misschien dat jouw dochter al wel behendiger is met de grootte/gewicht van een grotere fiets met op/af stappen dan mijn dochter. Dan zou ik een 14 inch wel proberen, waarschijnlijk kan ze daar wel een jaar mee doen. Een jaar op een te kleine of grote fiets fietsen is ook weer zowat, als je hem vaak gebruikt.
Kiwi 25 mijn dochter fietst nu een paar weekjes zonder zijwieltjes. Ze is 99cm. Haar zadel is nu iets omhoog, 44cm. Hij zou nog iets hoger kunnen maar niet veel. Wil wel dat ze nog goed met haar voeten bij de grond kan. Ik vind haar fiets best zwaar een 14 inch zou niet veel zwaarder zijn denk ik. 47cm lijkt mij net te hoog maar ik kan natuurlijk even haar eigen fiets op 47cm zetten om te meten. 51/52 is echt nog veel te hoog. Dan moet ze minstens nog 10cm groeien en dat gaat nog wel langer dan een jaar duren neem ik aan. Vandaar dat ik naar een 14inch wilde gaan kijken. Jammer dat de winkels hier in de buurt geen 14inch hebben staan. Bedankt voor je reactie