Ik zoek een autostoeltje voor mijn oudste zoon. Hij weegt nu ongeveer 16 à 17 kilo en zit nu in de besafe izi x3. Die stoel gaat maar tot 18 kilo dus moet ik verder gaan kijken. Het liefst heb ik een stoeltje waarin hij tussen de besafe izi x3 van zijn broertje en de maxi cosi cabriofix van zijn zusje op de achterbank kan zitten. Echter zit er geen isofix op de middenplek, wel een driepuntsgordel. Kan ik hem daar veilig vastzetten? Bijvoorbeeld in een Cybex Solution X2 fix? Ik zou het fijn vinden als de stoel ook voorzien is van isofix aangezien hij dan in de auto van mijn ex-man wel in de isofix kan.
Wij hebben de maxi cosi rodifix. Die kan zowel met als zonder isofix gebruikt worden. En zo zullen er wel meer zijn. Ik zou gewoon eerst eens naar een winkel gaan zodat je de stoel ook kunt passen (zowel hoe je kindje er in zit als kijken of hij op de achterbank past.)
Dat sowieso. Maar ik ben hoogzwanger en zie het niet zitten om op de bonnefooi met twee kleine jongens de babyzaken af te rijden vandaar dat ik me van te voren wat oriënteer. Ik zit alleen te twijfelen omdat ik het met de autogordel vastzetten van dat kleine jongetje wat eng vind. Zijn er wel stoelen van 15-36 kilo die zelf een gordel hebben of gaat dat altijd met de autogordel?
Volgens mij gaat dat bij voorwaartsgerichte stoelen altijd met een autogordel. Maar je hebt wel stoelen die met een 'vanglichaam' werken. Dan zit er een soort kussen tussend de autogordel en het kind. Kan je ex-man niet voor een stoel gaan kijken met je zoontje? Of is de relatie daar niet goed genoeg voor?
In een groep 2/3 stoel, oftewel verhoger, zitten kinderen in de gewone autogordel. Dit is voor de veiligheid niet aan te raden onder de 4 jaar omdat het skelet voor die leeftijd nog niet genoeg ontwikkeld is om een klap van de heupgordel op te kunnen vangen bij een aanrijding. Er bestaat 1 stoel die je tot 25 kg. met een harnas mag gebruiken: de Britax Romer Two Way Elite. Ik zie dat je je zoon nu achterwaarts vervoerd. In de Two Way Elite zou je hem nog veel langer achterwaarts (= minimaal 5x veiliger) kunnen vervoeren. Kinderen kunnen er tot ca. 1.20 m of 25 kg. in. Voorwaarts kan ook en ook daarbij mag hij tot 25 kg. in het harnas blijven. Voor het aanschaffen van een groep 2/3 stoel kan ik je aanraden te kiezen voor isofix bevestiging wanneer je die mogelijkheid hebt. Wanneer je kiest voor een stoel die los op de achterbank staat, kies er dan eentje die zo licht mogelijk is. Bij een aanrijding komt de stoel tegen de rug van je kind aan, waardoor een lichte stoel minder schade toebrengt dan een zware stoel. Verder zou ik altijd passen voor aankoop: kijk of de heupgordel goed laag over de heupen loopt en niet over de onderbuik. De gordelloop verschilt per stoel.
Wij hebben de Two way Elite zelf, afgelopen december besteld uit zweden. Onze dochter is 99 cm en 17, 2 kg en wij moesten dus ook over maar omdat ze nog maar 2,5 is vond ik een vervolgstoel met de gordel echt geen optie. Ze zat eerst voorwaarts in haar tobi en nu dus achterwaarts en ze zit er prima in. Ze kan hier echt nog jaren in groeien (gordels staan pas op de middelste stand) en als het echt niet meer zou kunnen, dan kan ze voorwaarts met harnas tot 25 kg en daarna met gordel, het is dus een achterwaartse stoel met harnas tot 25 kg, een voorwaartse stoel tot 25 kg met harnas en ook een 2/3 stoel met gordel. Je kan hem dus gebruiken totdat ze gewoon in de gordel mogen. En voor dat geld in verhouding niet duur. 285 euro incl verzending CarSeat.se - Britax Two-Way Elite Hier staat ook de installatiehandleiding en hij kan gewoon achterwaarts en voorwaarts op de 2 puntgordel edit; ik lees dat jullie op de middelste stoel ook een driepunt hebben . Ik zou echt voor deze gaan! Was binnen een week geleverd
Mijn ex-man zou de eerste stoel kopen die hij tegen kwam, die van de hema bijvoorbeeld. Ik ga die britax even serieus bekijken! Bedankt! Edit: ik vind de britax er nogal slapjes uitzien aan de zijkanten. Klopt dat?
nee valt reuze mee hoor, het zijn niet van die grote flappen zoals bijvoorbeeld de tobi heeft maar hij bevalt hier wel goed
Ik ben vooral bang dat hij bij zijdelingse aanrijdingen niet beschermd is. En daarnaast lijkt het me onhandig bij het slapen maar ik heb al gezien dat ik voor het slapen een hoofdsteuntje kan bijbestellen.
Wij hebben deze: Kiddy Phoenixfix Pro 2 awarded best test results ever for a Group 1 car seat | kiddy Blog UK Als veiligste ooit getest voor een groep 1 stoel, niet goedkoop maar bevalt heel goed. Dochter zit er comfortabel in en hij kan zowel enkel in de driepuntsgordel als in isofix.