Koorts na vaccinatie. Wat te doen/waar op letten?

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Boordevol, Mar 3, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Boordevol

Boordevol VIP lid

Jun 26, 2009
    6,169
    4,321
    113
    Baby heeft gister vaccinatie gehad. Vandaag vanochtend om half 9 koorts: 38,4. Heb toen nog een paar keer gemeten en uiteindelijk om 10.30 een paracetamol zetpil gegeven. Toen was zijn temperatuur een paar uur later 37,6. Weer 3 uur later nog een keer zijn temp. opgemeten en hij heeft nu 38,6. Heb nu de 2de zetpil gegeven. Hij is wel huilerig/hangeriger dan anders maar verder zichzelf. Niet suf ofzo.

Mijn vragen:
    - je mag ze niet te warm kleden. Maar hij gaat zo slapen. Is een romper, truitje, broekje, sokjes, slaapzak en dekentje dan teveel?
    - hoe vaak moet ik hem nog tempen? Vannacht bijvoorbeeld? Verschoon hem 's nachts normaal nooit want hij zet het dan echt op een brullen dus doe alleen voeden.
    - Waar moet ik nog op letten? Ik voed hem nu extra bv.
    - Wanneer de huisarts bellen? In het CB boekje staat als de koorts 2 tot 3 dagen boven de 38,5 uitkomt. Doen jullie dat ook?

Heb nog niet eerder met koorts te maken gehad dus voel me echt vreselijk :(.

2. francis78

francis78 Bekend lid

Feb 7, 2009
    832
    0
    0
    Hey! Vervelend he? Die koorts...
    Op zich is de temp nog niet ernstig hoog, maar het moet natuurlijk niet te lang duren...

Qua kleding zou ik kiezen voor katoen,(Pyamaatje ofzo) geen sokjes, Dunne slaapzak en 1 dekentje. Dan kun je tijdens de late voeding altijd het halsje nog controleren op kou.
    De temperatuur zou ik dan alleen opnemen als hij warm aanvoelt. Slaap is ook wel veel waard!
    Idd de vochtinname en de hoeveelheid plasluiers in de gaten houden.
    Wat betreft de HA: als je teveel twijfelt zou ik even overleggen met de HA-post. Die weten wel waar je op moet letten en wanneer je zou moeten komen of weer bellen..

Sterkte!!

3. Peetje08

Peetje08 Bekend lid

Mar 30, 2008
    704
    0
    0
    Je doet het uitstekend. Koorts hoort gewoon bij vaccinaties (en andere afweer reacties), alhoewel het kan voorkomen dat je kindje de ene keer wel koorts ontwikkeld en de andere keer niet. Het lichaam gaat gewoon aan het werk om de 'indringers' te bestrijden , zo wordt de afweer opgebouwd. Ik schrijf 'indringers' tussen haakjes omdat in de D(a)KTP-HiB-(HepB) vaccinatie geen levende bacterien en virussen zitten, maar dat weet zijn lichaam natuurlijk niet.

De koorts moet na een paar dagen wel weer weg zijn, mocht dat niet zo zijn dan kun je de huisarts bellen. Ik zou zelf vannacht alleen tempen als je je kindje erg warm vindt, maar dat is natuurlijk persoonlijk. Hoe je je kind aankleed hangt natuurlijk af van hoe warm het in zijn kamer is, wat het kind gewend is etc. Je kunt een laagje minderen als dat je een beter gevoel geeft of als je kind het normaal al wat warm heeft.

Verder zou ik opletten of je niets raars ziet. Je kindje kan natuurlijk ook andere bijwerkingen krijgen, maar daar zou ik niet naar gaan zoeken ;).

4. Boordevol

Boordevol VIP lid

Jun 26, 2009
    6,169
    4,321
    113
    Bedankt voor jullie reacties. Ik vind het echt heel erg. Maar helaas moeten we er doorheen. Ik ga hem dan zo in bed doen. Heb alleen geen dunne slaapzak want die is hem te klein geworden. Ga wel voor een dun katoen pyama-truitje en geen sokjes. Wel een broekje.

Morgen ga ik dan weer tempen en evt de huisarts bellen. Maar wil ook niet te vroeg bellen omdat ik weet dat het bij een vaccinatie hoort.

Is te vaak temperaturen trouwens pijnlijk voor hem? Heb de neiging dit elke minuut te doen. Doe dat natuurlijk niet.

Share This Page