huiluurtjes

Discussion in 'Baby en dreumes' started by juffie81, Jul 11, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. juffie81

juffie81 Bekend lid

Aug 7, 2007
    636
    37
    28
    juf
    rotterdam
    wat doen jullie met je baby tijdens een huiluurtje??

Bijna iedere avond heeft onze Fenna huiluurtjes...
    Ik hanteer het regelmaat-ritme idee van Ria Blom. Ik laat haar dan 10 min. huilen en ga dan naar haar toe, dit doe ik drie keer...
    Daarna haal ik haar eruit en moet ze meteen de fles.. Maar vaak heeft ze helemaal geen honger. Ik hou haar dan een poosje bij mij en krijgt dan wat eerder een fles en dan gaat ze weer naar bed. Vaak gaat ze dan wel slapen maar soms ook niet...

Hoe pakken jullie het aan tijdens een huiluurtje??
    En hoe lang hebben ze hier last van??

Mijn zoontje had dit niet zo erg..

Nu is ze trouwens na 10 min. huilen zelf in slaap gevallen.. Super!!

2. mieptiep

mieptiep Lid

Jun 2, 2010
    14
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier heeft mijn kind nooit een huiluurtje..
    Ik pak het bij me als het huilt dat doet een kind niet zomaar..

3. Poppi

Poppi Lid

Aug 18, 2008
    24
    0
    0
    Lenn heeft ook last gehad van een huiluurtje 's avonds. Wij hielden hem altijd dicht bij ons en wandelden ermee rond in huis. Een autoritje hielp hier wel vaak, daar werd hij rustig van.

Ik zou haar niet alleen laten huilen tijdens zo'n uurtje. Kun je haar niet op schoot nemen of zachtjes wiegen in een rustige kamer? Ze kalmeert misschien niet, maar ze voelt dan toch dat je bij haar bent.

4. red88

red88 VIP lid

Dec 3, 2008
    13,137
    0
    0
    Hier was ze de eerste 3 maanden 's avonds onrustig. Laten huilen werkte niet. Overdag jengelt ze zich vaak in slaap, dat vind ik prima. Maar zich overstuur huilen, dat vind ik niet nodig.
    Meestal had ze er gewoon behoefte aan om bij me te zijn (en de borst).
    Vanaf 4 maanden is dit over en slaapt ze vanaf 19 uur 's avonds.

5. Poppi

Poppi Lid

Aug 18, 2008
    24
    0
    0
    Nog even reageren op Mieptiep: een kind huilt inderdaad niet zomaar, daar ben ik het volledig met je eens. Maar het kan wel zijn dat je je kindje niet kan laten ophouden met huilen.

Ik heb twee zonen, de oudste was en is een heel rustig en tevreden kind dat zo goed als nooit gehuild heeft. Hij wordt volgende week twee jaar.

De jongste is nu bijna zes maanden en is gewoon een heel ander kindje. Veel gevoeliger en veel sneller aan het huilen (bijvoorbeeld als grote broer wat lawaai maakt, zoals heel erg luid schaterlachen). Hij lacht gelukkig ook heel gemakkelijk.

De jongste heeft 's avonds zonder aanwijsbare reden gehuild van de leeftijd van twee maanden tot drie à vier maanden. Misschien te veel prikkels overdag (hij had het ook als we gewoon thuis waren gebleven), misschien moe geworden, we weten het niet. We namen hem ALTIJD onmiddellijk bij ons en hebben vanalles geprobeerd om hem te troosten. Steeds op een rustige manier. Het enige wat hier enigzins hielp, was autorijden. Dan werd hij snel rustig en viel in slaap.

We hebben onze twee zonen hetzelfde behandeld: nooit laten huilen, veel lichamelijk contact, borstvoeding op vraag, altijd rustig thuis bij mama en papa (we werken beiden van huis uit, ik halftijds tussen dutjes door). Het enige verschil met de jongste was dat er ook een dreumes in huis rondliep.

Mijn punt is dat je niet zomaar kunt stellen dat een kindje stopt met huilen als je het bij je neemt. Ik zeg niet dat Lenn zomaar huilde. Hij had misschien krampjes, of hij moest zijn dag verwerken, of hij voelde zich misschien miserabel om een andere reden. Feit is dat wij hem niet altijd konden troosten (en dat was echt frustrerend). Maar ik vind echt wel dat als een kindje huilt, je het moet laten voelen dat je er voor hem/haar bent. Dus zoals ik al in mijn eerdere post zei: neem je kindje bij je. Laat het niet alleen tien minuten huilen, om het dan eventjes te troosten en dan weer alleen te laten (ik ben niet zo voor Ria Blom).

6. Luna86

Luna86 VIP lid

Jan 11, 2009
    14,813
    9,319
    113
    Gelderland
    Als mijn zoontje dit had dan pakte mijn vriend hem op schoot (met zijn hoofdje bij de knieen van mijn vriend) in dezelfde houding als in de maxi-cosi. Dan legde we een doek strak om hem heen en dan wiegen met de benen. Hier werd hij erg rustig van en viel meestal in slaap.

7. Eylem

Eylem Niet meer actief

Als het echt op een bepaald moment van de dag is en je weet dat, dan zou ik haar inderdaad bij je nemen en haar dat moment van de dag ´doorhelpen´, voor zover dat gaat tenminste.

8. Elke1984

Elke1984 Niet meer actief

Hoe oud is je kindje eigenlijk?

9. Eppo82

Eppo82 VIP lid

Jun 25, 2007
    15,254
    6,150
    113
    Idd lekker bij je nemen en het van elkaar over nemen. Wandelen, autorijden, inbakeren (wel even advies inwinnen van het CB) zouden ook kunnen helpen. Verder volg je gevoel.
    Als je gefrustreerd raakt, laat haar dan even liggen, en loop lekker even een rondje voor je zelf. Baby's voelen je spanning en dat helpt niet echt bij het stil worden..

Mijn zoontje was ook niet stil te krijgen (hij krijste alleen nog maar harder als we m oppakten) en wij hebben dus regelmatig een blokje om gedaan.
    Mijn dochter daarentegen is al tevreden als ze bij me ligt/contact heeft. (Ik heb dus nu maar een draagdoek aangeschaft ;).)
    Wat ik wil zeggen is dat ieder kindje anders is en andere behoeftes heeft. Het is altijd even uitvinden wat voor haar werkt.Succes!

10. juffie81

juffie81 Bekend lid

Aug 7, 2007
    636
    37
    28
    juf
    rotterdam
    bedankt voor de reacties!

Mijn dochtertje is bijna 4 weken oud.
    Ze wordt wel rustig als ik haar bij mij neem..
    Ik vind de methode van Ria Blom wel prettig en werkte bij mijn zoontje ook altijd goed.
    Als ze echt helemaal overstuur wordt ga ik natuurlijk wel naar haar toe en als het nodig is haal ik haar eruit.. Ik merk gewoon dat dit het beste werkt (in ieder geval overdag). En met nog een peuter in huis kan ik niet altijd met haar zitten als ze huilt.

Ben gewoon benieuwd hoe anderen het oplossen of ermee omgaan..

Wat het inbakeren betreft, mijn zoontje hebben we ook ingebakerd met de pacco en dat beviel erg goed..
    Ben aan het twijfelen of we haar ook gaan inbakeren, nu is het in ieder geval toch nog te warm, dus kan het niet..

11. Elke1984

Mag ik vragen waarom je al zo vroeg begint met je kleintje zo lang te laten huilen? Is dat ook volgens die methode?

Bedoel dit niet aanvallend maar ken weinig van die methode en vraag het me af. Ik vind het namelijk wel wat snel om een babietje te laten huilen en dan nog enkele keren 10min.
    Nogmaals; geen aanval, ben ervan overtuigd dat jij doet wat jij het beste acht! ;)

12. Elke1984

Om antwoord te geven op je vraag; je zegt dat ze rustig wordt als je haar bij je neemt maar dat dit soms wat moeilijker is omdat je nog een zoontje hebt. Daar kan ik inkomen.
    Maar is het dan geen optie om een draagsysteem te kopen. Een draagdoek of als je liever niet knoopt, een ergonomische voorgevormde draagdoek (bv. Beco butterfly) of een Mei-tai?

Persoonlijk dacht ik dat inbakeren goed was voor kindjes die 'abnormaal' onrustig zijn en daardoor te weinig rust nemen ofzo en als ik het zo lees, heeft jouw dochtertje gewoon nood aan huidcontact.

13. Sunlight

Sunlight Fanatiek lid

Nov 7, 2007
    2,717
    0
    36
    beveiliger
    friesland
    ik weet niet of het nou echt gewerkt heeft hier.
    maar ons kleintje sliep na een week al van 11 uur tot 7 uur smorgens door. en we hebben het in de eerste week ook gewoon laten huilen.
    wel de hele tijd heen en even bij je nemen en dan weer terug leggen. en dan weer even laten huilen en steeds langer wegblijven. na 1 week van 11 tot 7 en na vier weken van 7 tot 7

ik denk dat het echt werkt.
    en onze buren zijn steeds heen geweest zodra het huilde en steeds eruit halen en voeding geven nou dat jochie is nu een dik jaar en hij slaapt nog steeds niet door.

ik hou het dus gewoon bij deze methode dat vind ik het best
    en nu is onze 8.5 maand en nu hoor ik aan het huiltje wel als het serieus is of dat hij gewoon eruit wil.
    en als hij echt verdrietig is dan neem ik hem lekker bij me en even rustig worden en leg ik hem weer terug dan slaapt hij zomaar weer.

liefs

14. snoebeltje

snoebeltje Bekend lid

Mar 3, 2009
    951
    3
    18
    Ik werk in de psychiatrie
    Haarlem
    4 weken??
    Ach...
    Dan vind ik het echt vreselijk lang, 10 min om je kindje te laten huilen...
    Ze is 9 maanden bij je geweest, in je, met je...En nu is ze "alleen"...
    Neem haar toch lekker bij je joh... K vind t zielig...
    Niet verkeerd of aanvallend bedoeld hoor!;)

15. appelsientje

appelsientje Fanatiek lid

May 5, 2007
    1,308
    0
    0
    ze is inderdaad nog wel erg jong. Ze wil gewoon graag bij je zijn denk ik! Ik laat die van mij ook echt niet lang huilen hoor! Vannacht was ze ook even uit haar doen en heeft dus uiteindelijk bij ons in bed geslapen, zodat we toch nog een beetje rust hadden. Zo hebben we het met de oudste ook gedaan en die ligt nu altijd keurig in zijn bed, slaapt altijd goed. Alleen als hij ziek is krijgt hij een speciale behandeling, lekker bij mij in bed s avonds, haha!

16. fokje

fokje Fanatiek lid

May 14, 2007
    3,313
    0
    0
    verzorgende
    friesland
    onze oudste had eigenlijk alle avonden een huiluurtje van 7 tot 8 had hem dan lekker bij me op de bank.
    onze jongste heeft geen huiluurtje gehad

17. Sweetlakecity

Sweetlakecity Niet meer actief

optie: draagzak is heel goed!

18. WenT

WenT Bekend lid

Jul 25, 2008
    766
    1
    0
    Service Manager
    Noord-Brabant
    Ja, draagzak vond ik ook heel fijn.

Ons meisje was de eerste 3 / 4 maanden echt een huilbaby en ik werd soms helemaal wanhopig na alle slapeloze nachten en na een hele dag huilen huilen huilen...

De draagzak zorgde dat ze zich wat veiliger voelde, denk ik. Werd ze iets rustiger van (en ik dus ook ;)).

Weet natuurlijk niet of het fijn is als het buiten zo vreselijk warm is... je zweet je een ongeluk, denk ik...

19. Maia

Maia Niet meer actief

Fleur had 's avonds altijd haar standaard huiluurtje en ja, we werden er af en toe wanhopig van maar we hebben haar altijd heerlijk bij ons genomen. Na zo'n 2 maanden was het wel over. Ik heb haar nooit in haar bedje laten huilen. Ja nu af en toe als ze niet wil slapen, maar nooit in de beginperiode.

20. sunnybaby

sunnybaby Bekend lid

Jan 19, 2009
    599
    0
    0
    #20 sunnybaby, Jul 12, 2010
    Last edited: Jul 12, 2010
    Ik zag dat er al het meer het geadviseerd hebben, maar en draagdoek kan wonderen doen in zo'n geval. Enige nadeel is dat het nu zo warm is, maar misschien dat een luchtige geweven doek wel kan? (Ik heb zelf alleen een tricot van draagdoek.nl Die is heel fijn, maar erg warm nu).

Leg je hem nu op bed waneer je denk dat hij moe is of op een vaste tijd? Misschien mis je nu een vermoeidheidssignaal en zou je hem beter eerder naar bed kunnen brengen.

Overigens heeft mijn Kleintje ook een periode gehad dat hij precies rond onze etenstijd heel aanhankelijk was. Ik kan inmiddels dus heel goed met 1 hand eten ;).

Share This Page