mijn zoontje van 3 heeft een aantal weken geleden een ontstoken piemeltje gehad, zalfje gekregen van de huisarts, was na ander halve week over. we maken 1 x in de week zijn piemeltje schoon met water en zijn voorhuidje naar achter. nu vanavond ook weer, er zat wit spul dit was volgens mij geen smeer kreeg het niet weg zat echt wat vast, heb het laten zitten. is dit misschien weer een begin van een ontsteking? het deed hem geen pijn. ook vraag ik me af hoe vaak jullie dit schoonmaken.
Voordat mijn zoontje medisch besneden werd kreeg ik het advies om zijn piemeltje iedere dag met lauw water te wassen dit was volgens hun om ontstekingen te behoeden of het niet te laten veregeren als het er al zou zijn! Hij had een veel te nauwe voorhuid kon daardoor alleen drupsgewijs plassen. Na maanden cremetjes en een kindje met veel pijn te hebben gehad werd hij geopereerd met 11 maanden! Hoop dat dit bij jullie zoontje niet hoeft allemaal maar zou erop letten dat hij niet te vaak problemen ermee krijgt!
hier helpt wassen met water goed. In bad met zijn piemel laten spelen was hier het advies van de huisarts, en de meeste jongens doen dit in bad dus mooi zijn gang laten gaan met water. Dit werkt goed hier.
bedankt voor de tips!!! vind het zo sneu!!! hoop dat het niet weer gaat ontsteken! is een badje met soda een idee of haal je dan de beschermlaag die de huid maakt weg?
volgens de kinderarts en consultatiebureau mag je de voorhuid absoluut niet naar achter halen, pas rond de 4 jaar mag dat om schoon te maken en niet eerder? de boel is sowieso nog tot rond de 4 jaar verkleefd, vandaar dat het normaal niet mag ( of je moet het volgens doktersvoorschrift moeten)
op cb werd het geadviseerd om het naar achter te halen tot waar het gaat en dan spoelen met lauw water.
dat vind ik echt een zeer raar advies van het CB. overal op internet, en van kinderartsen, andere CB's hoor je dat je dit absoluut moet doen, pas rond de leeftijd vanaf de 4 jaar wanneer het niet meer verkleefd is en ''loslaat'' als je het eerder terugtrekt heb je kans dat de voorhuid losgetrokken word van de penis, en kan schadelijk zijn en juist ontstekingen teweeg brengen. google maar eens, dan vind je verschillende dokters sites waarin dit sterk afgeraden word en ook staat
Hier een paar artikeltjes ter info; ik zou het niet meer terugtrekken om verdere ontstekingen te voorkomen. ik zou de volgende keer ook aan het CB om tekst en uitleg vragen, want volgens mij is het een zeer ongebruikelijk advies als ze zeggen dat je de voorhuid terug moet trekken en wassen terwijl je kindje nog geen 2 jaar oud is en dat dus eigelijk nog niet mag Online Consultatiebureau Bij jongens zit de voorhuid verkleefd aan het penisje in de eerste jaren. Dit is normaal. Het is van belang om de voorhuid niet terug te schuiven en/of te oefenen om de huid losser te maken. Dit is niet nodig, want het komt vanzelf goed. Je kunt gewoon de buitenkant wassen. De voorhuid laat na enkele maanden tot enkele jaren vanzelf los. Daarna kun je onder de voorhuid wassen door de voorhuid terug te schuiven. Ouders Online: Vraagbaak kinderarts - Archief Hoe verkleven voorhuid te voorkomen? Hoe voorkom ik dat de voorhuid van mijn zoontje (18 mnd) zal gaan verkleven. A. Emmen, Soest Antwoord Er zo mogelijk van af blijven! Verkleven gebeurt meestal doordat er een ontsteking geweest is, die kan ontstaan als het voorstukje van de voorhuid nauw is. Dan is er een grotere kans op spontane ontsteking, en als dit vaak gebeurt wordt aangeraden een besnijdenis te laten doen. Maar door proberen de voorhuid terug te trekken kan je de kans dat het gaat ontsteken groter maken. Als u toch even wil kijken of de voorhuid teruggeschoven worden kan, doe dit dan heel voorzichtig, nadat hij een tijdje in bad heeft gezeten. Lukt het niet heel makkelijk: afblijven! Hankje Escher & Edward Nieuwenhuis Vernauwing van de voorhuid - Aandoeningen - dokterdokter.nl Jonge kinderen Niet bij alle jonge jongens is het mogelijk de voorhuid terug te schuiven. Bij de geboorte zijn penis en voorhuid nog met elkaar vergroeid. In de loop van de eerste levensjaren laat de voorhuid langzaam los. Soms duurt het tot tussen het tiende en zeventiende jaar voordat het mogelijk is om de voorhuid helemaal terug te schuiven. Helaas wordt nog regelmatig het advies gegeven om bij kleine kinderen de voorhuid toch terug te trekken. Hierbij wordt de voorhuid dan losgetrokken van de penis. Zolang het kind geen plasproblemen heeft is dit terugtrekken dus absoluut onnodig en soms zelfs schadelijk.