Ontstoken tandvlees

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Susannelilian, 14 dec 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nijntje01

Nijntje01 Fanatiek lid

2 dec 2012
    3.539
    422
    83
    Zuid-Holland
    Ja inderdaad dan vinden we alle kwaaltjes niet erg meer :)
    Dat van die gele tanden heb ik tijdens m'n opleiding geleerd en ben het nooit meer vergeten haha.

2. Susannelilian

Susannelilian Fanatiek lid

12 jun 2011
    3.780
    1
    0
    Nee inderdaad, dan maken al die klachtjes niet meer uit! Haha oke, kan me voorstellen dat je dat niet vergeten bent ;).

3. Carlien

Carlien Fanatiek lid

23 feb 2010
    2.133
    1
    36
    Twente
    Ik heb dat ook gebruikt, gelukkig geen gele tanden:D!

Maar bij mij viel het tijdens de zwangerschap juist allemaal wel mee, nog geen maand na de zwangerschap begon bij mij de ellende!:$

Stukken tanden eraf, 1 grote gatenkaas! wortelkanaalbehandelingen, mijn 2 verstandskiezen gingen opeens ook helemaal kapot en moesten eruit (verstandskiezen was het enigste wat ik in de laatste weken van de zwangerschap al wat last van had).. Ik denk nog een zwangerschap en ik krijg een kunstgebit! En ik heb nooit meer als eens een keer een gaatje!

Maar goed.. To the point!;) Ook hele erge tandveesonsteking en dat spul werkt echt goed!!;)

Gr.
    Carlien

4. Susannelilian

12 jun 2011
    3.780
    1
    0
    Wow, dat zal schrikken geweest zijn! Ik heb wel vaker ontstoken tandvlees, maar zo erg is het niet vaak, kan niet eens meer normaal eten. Hopen maar dat het "maar" ontsoken tandvlees is en dat het een zwangerschap niet in de weg staat... Mooi dat de cordosyl bij jou zo goed hielp, bij mij hopelijk ook!

5. Sneeuwmees

Sneeuwmees VIP lid

11 feb 2010
    11.066
    166
    63
    @Susanne: je zou ook (voor nu) even wat water kunnen koken en wat zout erin op kunnen lossen en dan (als het afgekoeld is natuurlijk ;)) even goed spoelen. Helpt bij mij vaak al wat. Je zegt dat je een tp hebt gehad. Ik weet niet of je veel hormonen gebruikt hebt, maar ik had er tijdens mijn ivf-pogingen ook wel eens wat meer last van (ik vermoed door de hormonen die ik gebruikte). Al hoop ik natuurlijk dat het bij jou door een andere oorzaak komt.;)

6. Smile87

Smile87 Lid

16 nov 2012
    73
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als mondhygiënist kan ik er wel het een en ander over vertellen. Hormonen beïnvloeden je tandvlees. Het kan gevoelig zijn, meer bloeden, opzwellen, etc.Dit kan overigens ook komen door stress/spanning. Je weerstand speelt een belangrijk rol. Er zijn wel hulpmiddelen als spoelmiddelen die je kunt gebruiken. Wij adviseren om de 3 maanden naar de mondhygiënist te gaan tijdens je zwangerschap. Zo kan alles goed in de gaten gehouden worden.

7. noid

noid Fanatiek lid

29 okt 2012
    2.245
    0
    36
    Tilburg
    Ik liep in week 7 ook een keer extra bij de tandarts ivm ontstoken tandvlees! Was drie keer zo dik als normaal. Goed poetsen, stoken en spoelen. Na 3 dagen was het weer op normale dikte!

8. Carlien

Carlien Fanatiek lid

23 feb 2010
    2.133
    1
    36
    Twente
    Tanja Visser Praktijk voor voeding en natuurgeneeskunde | Tandvleesontsteking kamillethee hept ook goed..

ik denk dat je wel gewoon zwanger kan worden hoor:)..

Gr.

9. Susannelilian

12 jun 2011
    3.780
    1
    0
    @Sneeuwmees: ik heb geen hormonen gehad (heb alleen pregnyl gespoten), was een cyo-ronde...

@Smile87: het kan in mijn geval best door stress/spanning komen, mijn mondhygieniste van vroeger zei al dat ze het meteen merkte aan mijn tandvlees. Welk spoelmiddel zou jij aanraden? Mocht ik zwanger zijn dan zal ik zeker de mondhygieniste weer overwegen, alles voor een goede zwangerschap en een gezond kindje!

@Noid: jeetje zeg, das wel heel dik! Wel super dat je zo snel weer op normale dikte was. Bloedde het bij jou ook zo als je ging stoken?

@Carlien: zal het stuk eens lezen! Ik hoop dat ik toch gewoon zwanger kan worden...

10. Smile87

Smile87 Lid

16 nov 2012
    73
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn advies is meestal spoelen met Perio-Aid® 0,12%. Eigenlijk is goed poetsen en de juiste keuze van hulpmiddelen zoals stoker, rager en flossdraad al voldoende. De spoelmiddel werkt antibacterieel en kan een extra boost geven, maar als jij plaque zelf al goed kunt verwijderen heb je niet zo snel een spoelmiddel nodig. Zonder jou tandvlees gezien te hebben is het moeilijk om te beoordelen hoe ernstig de ontsteking is. Bij dagelijks goed poetsen (liefst elekt.borstel) en tussen de tanden en kiezen reinigen (ook dagelijks) zie je na twee weken al een duidelijk verschil als het gaat om een oppervlakkige ontsteking. De situatie is natuurlijk anders als we het over parodontitis hebben. Daarom kan ik op dit moment niet zo heel veel adviseren.

11. Emma86

Emma86 VIP lid

25 jun 2012
    5.281
    2.232
    113
    Vrouw
    Nederland
    Bij de (meestal wat duurdere) elektrische tandenborstels heb je speciale standen voor als je last hebt van je tandvlees. Ook heb je meerdere opzetborsteltjes.
    Tandpasta maakt voor mij ook veel uit. De gewone goedkopere zoals Aquafresh enzo moet ik niet. Zendium of Meridol helpen bij mij goed. Daarin merk ik echt verschil. Mijn man ook trouwens.

Nog 1 tip: probeer wat extra vitamientjes binnen te krijgen. Lekker wat sinaasappelsap of kiwi's. Goed voor je weerstand.

12. Susannelilian

12 jun 2011
    3.780
    1
    0
    @Smiley87: het lijkt al minder erg te zijn geworden, maar zal wel blijven stoken en zal toch maar weer de zachtste tandenborsteltjes bij mn Oral B electrische tandenborstel kopen, is toch beter... Maar kan je de mondspoeling die jij noemt ook gewoon bij de drogist halen of alleen via de huisarts bij de apotheek? En mag je die gebruiken tijdens een eventuele zwangerschap?

@Emma86: ik heb een Oral B en daar kan je ook zachte borsteltjes bij kopen, moet dat maar doen dan ondanks dat ze een stuk duurder zijn dan de gewone... Wij gebruiken meestal Sensodyne of Parodontax, nu ook een keer een aanbieding van Zendium gekocht. En vitamines krijg ik genoeg binnen, ben een echte fruitliefhebber :).

13. Smile87

Smile87 Lid

16 nov 2012
    73
    0
    0
    NULL
    NULL
    Perio-Aid kun je bij de apotheek of bij je eigen tandarts/mondhygiënist kopen. Het kost iets van 7, 95. Je zou het kunnen gebruiken tijdens zwangerschap, maar ik zou toch eerste even vragen bij je tandarts/mondhygiënist of dat ook echt nodig is. Zo'n spoelmiddel kan goed helpen, maar soms heb je het echt niet nodig.

Wat ik al zei gaat het bij parodontitis om een hele andere vorm van ontsteking wat wel een nadelig gevolg kan hebben op je ongeboren kind. Dus mocht je tandvlees blijven bloeden ondanks dat je goed plaque kunt verwijderen zou ik toch nog even bij de tandarts/mondhygienist langs gaan.

14. Susannelilian

12 jun 2011
    3.780
    1
    0
    @Smile87: oke, dan zal ik toch even mijn tandarts bellen morgen. Mijn tandvlees bloed alleen als ik met een tandenstoker goed tussen mijn tanden ga zitten en druk zet, niet als ik gewoon mijn tanden poets.

15. Smile87

Smile87 Lid

16 nov 2012
    73
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dat kan wel kloppen, want de haartjes van je tandenborstel zullen de ruimtes tussen je tanden en kiezen niet bereiken. Dat zijn dan ook de plekken waar mogelijk een oppervlakkige ontsteking zit. Omdat je daar niet komt met je tandenborstel en die plekken eigenlijk alleen maar kunt raken met je stoker, rager of flosdraad, zal het bloeden wanneer je dat gebruikt en niet wanneer je poetst. Na twee weken goed reinigen tussen de tanden en kiezen zul je zien dat het veel rustiger wordt.

16. Susannelilian

12 jun 2011
    3.780
    1
    0
    #36 Susannelilian, 16 dec 2012
    Laatst bewerkt: 16 dec 2012
    @Smile87: dan zal ik toch maar eens een poging wagen om standaard voor het poetsen te stoken en mocht ik er nog last van houden dan zal ik wel even bellen met mijn tandarts. Wanneer gebruik je eigenlijk flosdraad, wanneer een rager en wanneer tandenstokers? En raad jij nog een speciale tandpasta aan? Dankje voor de tips!

17. BrasilPrincess

BrasilPrincess Bekend lid

24 mrt 2008
    593
    0
    0
    ik heb al jaren onstoken tandvlees ook voor mijn dochter.het duurden wel wat langermaar wel zwanger geraakt op een natuurlijke manier. of het aan mijn onstoken en gevoelige tandvlees heeft gelegen zou het nietweten.

18. Zanetti

Zanetti Niet meer actief

Hier juist toen ik zwanger werd, last gekregen van ontstoken/gevoelig tandvlees. Hopelijk is dit bij jou ook een goed teken meid. Je mag over 5 dagen testen, ik ook!! Succes he! :)

19. Susannelilian

12 jun 2011
    3.780
    1
    0
    @BrasilPrincess: dat is heel fijn voor je, succes met de rest van je zwangerschap!

@Brusje1: maar ik heb het sinds gister, is nog een week voor mn NOD en als ik reken vanaf de terugplaatsing dan is het zelfs nog anderhalve week voor mn NOD, zo vroeg kan je toch nog helemaal geen zwangerschapskwaaltjes hebben? Ik hoop het echt hoor, maar geloof er gewoon niet meer in na ruim 3.5 jaar met alleen een miskraam als resultaat en de pijn is ook al minder dan gister (heb gister en vandaag gestookt voor het tandenpoetsen):(.

20. Zanetti

Zanetti Niet meer actief

Susanlillian lieve meid ik wil je echt geen valse hoop geven, maar ik kreeg die tandvleesproblemen vanaf mn vermoedelijke innesteling. Die bleef ik aanhouden tot zeker mn halve zwangerschap lang.

Deel Deze Pagina