Wie was er hier ook alweer juf groep 3?

Discussie in 'De lounge' gestart door Bellybell, 9 nov 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bellybell

Bellybell Fanatiek lid

30 dec 2012
    4.804
    4.585
    113
    #1 Bellybell, 9 nov 2020
    Laatst bewerkt: 9 nov 2020
    Hee hee,

Mijn dochter heeft moeite met het aan elkaar schrijven. Ze is nu de letters los aan het leren in verbonden schrift. Ik weet dat hier mooie werkbladen van zijn van junior einstein, maar het kost echt een hele berg geld om dit te kunnen downloaden. En alleen voor dit, vind ik het onzin een enorm duur abbo aan te schaffen ervoor. Dus welke juf groep 3 kan mij helpen aan wat werkbladen om de letters in verbonden schrift mooi te oefenen of de juiste manier?

PS: eigen juf denkt niet mee, dochter loopt al achter met lezen, wil niet dat ze ook nog met schrijven achter gaat lopen dus wil zoveel mogelijk oefenen oefenen oefenen (als ze daar zin in heeft uiteraard)

Zulema vindt dit leuk.
  2. one of kind

one of kind VIP lid

14 feb 2006
    22.149
    278
    83
    Kleuterjuf?
    Aan elkaar schrijven begint in groep 4 hier.
    Wel de mooie schrijfletters in groep 3

Zulema en Bellybell vinden dit leuk.
  3. Bellybell

Bellybell Fanatiek lid

30 dec 2012
    4.804
    4.585
    113
    Oeps foutje, zal het aanpassen ;)
    Ja, gaat om de losse letters van het gebonden schrift. Dus voorbereidend op aan elkaar schrijven

one of kind vindt dit leuk.
  4. one of kind

one of kind VIP lid

14 feb 2006
    22.149
    278
    83
    Hihi sorry.
    Ik begreep het niet daarom

5. one of kind

one of kind VIP lid

14 feb 2006
    22.149
    278
    83
    Ik zal eens kijken, moet nog wat hebben liggen voor zoiets.
    Nee ben geen juf hihi

6. wjls

wjls Lid

20 sep 2014
    54
    24
    8
    En anders een kinderfysiotherapeut inschakelen. Die kunnen heel veel met schrijven en fijne motoriek. Sinds moeten letters gewoon met wat meer geoefend worden om te automatiseren. Ik ben zelf kinderfysiotherapeut en werk veel op scholen voor de schrijfmotoriek. Helaas weten veel leerkrachten en ouders nog niet dat "wij" dit ook doen.

rijo, Mamavandrie34, Gewooniemand en 2 anderen vinden dit leuk.
  7. olleke

olleke Fanatiek lid

8 mrt 2012
    4.845
    4.103
    113
    Dat wou ik inderdaad als advies geven!

8. Bellybell

Bellybell Fanatiek lid

30 dec 2012
    4.804
    4.585
    113
    Heel goed advies, over de fysio... Alleen we zijn sinds vorige week weer de logopedie gestart om te helpen met de letters flitsen/herkennen/oefenen... Die oefenen we dus ook al thuis op een aparte manier zoals de logo het doet, dan nog de manier waarop de klas het doet... Dan nog de schrijfletters... Wil het eigenlijk eerst zo proberen, en als het niet lukt of niet snel gaat verbeteren, zal dit zeker een optie zijn.

Ow, je zegt dat je veel op scholen werkt? Kreeg het met moeite geregeld om de logopediste op school te laten komen (was verzoek van de logo zelf, ze wou rechtstreeks kunnen schakelen met leerkrachten over technieken en hoever ze waren etc).

9. wjls

wjls Lid

20 sep 2014
    54
    24
    8
    Ja sommige scholen zijn heel blij en enthousiast dat het onder schooltijd kan, andere helaas nog heel erg tegen. Terwijl het zo'n mooie aanvulling kan zijn (zowel logo als fysio) en voor scholen nog gratis ook want het wordt vergoed door de verzekering.
    Maar alvast een tip: begin met grote letters, hoeft niet op papier, maar juist op whiteboard, douchedeur, met scheerschuim, met een takje in het zand. Eerst de vorm van de letters er helemaal goed in krijgen, daarna kleiner op papier.

Gewooniemand, Ysabella en MotherPrincess vinden dit leuk.
  10. Bellybell

Bellybell Fanatiek lid

30 dec 2012
    4.804
    4.585
    113
    Thanks! Lief

11. Bellybell

Bellybell Fanatiek lid

30 dec 2012
    4.804
    4.585
    113
    Ja snap het ook niet, zou het alleen maar een privilege vinden zo nauw contact met fysio enzo te hebben.

Goede tip, veel oefenblaadjes die je kan downloaden zijn direct kleine lettertjes. Whiteboard is een goede! Dank u dank u!

12. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.507
    13.797
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    We hebben voor de feestdagen zoiets liggen in kaartvorm. Volgens mij zit daar ook een uitwasbare stift bij zodat je kind eindeloos kan oefenen.

Ik zal morgen eens voor je kijken van welk merk dat is -als ik het niet vergeet-.

Edit: heb het wel vorig jaar al aangeschaft toen ik het zag liggen dus weet niet zeker of het nu nog te koop is, maar denk van wel.
    Was niet zo bijster duur in ieder geval.

13. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.078
    12.030
    113
    Als je naar een goede boekhandel gaat dan hebben ze daar ook geschikte boekjes. Ik had toevallig tijdens de vorige lockdown een boekje gekocht toen mijn zoontje in groep 2 zat, nu in groep 3 blijken dat de juiste schrijfletters te zijn.

Ik begrijp overigens dat je wilt dat ze lekker mee gaat, maar als ze ook al extra moet lezen, zou ik wel oppassen dat het haar nier tegen gaat staan.

14. Cindy1977

Cindy1977 VIP lid

12 mei 2017
    7.933
    12.187
    113
    Ik heb afgelopen zomer zoiets gekocht bij die enorm goedkope boekhandels. Witte boekhandel? Heeeel veel soorten schrijf, lees en reken schriften voor een paar euro per stuk.

15. Iertje81

Iertje81 VIP lid

31 dec 2015
    17.953
    33.624
    113
    Bij De Action? Die heb ik ook voor Ies gekocht vorig jaar. Kon je ook de letters wissen. Je moet alleen niet te hard op de punt van de stift drukken want dan splijt die punt in een soortement zwabber :rolleyes:

16. Magnolia29

Magnolia29 VIP lid

30 nov 2015
    11.454
    23.123
    113
    Vrouw
    En de juf voelt er ook niks voor om je bijv een extra schrijf schriftje mee naar huis te geven, zodat ze rustig en op haar tempo de bladzijden nog een keer kan maken?

17. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.175
    4.487
    113
    wij hebben boekjes van oefen je slim. kun je kopen in betere boekhandels. En je kunt met google ook wel van die werkbladen van junior Einstein uitprinten. (als je googled op oefenen met schrijven groep 3, en dan bij afbeeldingen komen allerlei oefenbladen die je zo kunt printen.)

Ik zou er wel voor opletten dat ze niet alleen nog maar werkjes moet doen. als ze ook met logopedie moet oefenen voor haar lezen (wat erg intensief is) Het moet echt leuk blijven.
    Mijn zoon moet iedere avond lezen (hij doet groep 3 voor de 2de keer), nou dat gaat op bepaalde dagen echt alles behalve met plezier, en dat is juist wat ik wel graag zou willen dat hij met plezier boeken gaat lezen, ipv dat hij het met grote tegenzin doet omdat wij dat van hem vragen.

Dubbelgeluk en Jessi79 vinden dit leuk.
  18. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.175
    4.487
    113
    oja en bij ons werken ze bijv. met Zwijsen pennenstreken als je daar werkbladen achter zet in google, dan kom je ook bij veel werkbladen uit.

19. muppettje

muppettje Fanatiek lid

7 feb 2010
    1.510
    175
    63
    Wat ze hiier op school ook deden, was op een dienblad van dat wiite vogelzand (wat je onderin een kooi gooit) en dan de letters oefenen. Had je een letter gemaakt. Even beetje heen en weer schudden met het dienblad was de letter gewist. Kan je weer opnieuw een letter maken.

hummeltje5 vindt dit leuk.
  20. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.815
    2.674
    113
    #20 Jessi79, 10 nov 2020
    Laatst bewerkt: 10 nov 2020
    Het schooljaar is net 2,5 maand bezig en ze zit pas in groep 3! Je legt de lat veel te hoog. Zelf gaan oefenen lijkt mij teveel van het goede, tenzij dit op advies van de ib-er is en de school hiervoor een plan van aanpak heeft. Dan volg je samen met school dit plan. Maar dat lijkt me begin groep 3 niet logisch.

Als je dochter echt motorische problemen heeft kan de ergotherapeut oefeningen doen. Mijn dochter heeft twee jaar bij de ergo het schrijven geoefend (door lichamelijke problemen lukt de pengreep niet). Zij zit in groep 5 maar mag nog steeds gewoon met losse (blok)letters schrijven als aan elkaar niet lukt. Letters oefenen we samen met school in Bouw en Letterster. Ik hou me daarbij aan het programma van de ib-er.

Voor het letterbegrip zou je schrijfdans kunnen doen als leuk spel. Maar ga echt niet zomaar thuis oefeningen doen als het niet nodig is. School moet vooral leuk blijven!

Dubbelgeluk, MinnieMouse94 en mamameer vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina