Ik maak me een klein beetje zorgen.. Ik vul ons inkomen altijd iets hoger in, zodat we iets geld terug krijgen in plaats van moeten bij betalen.. Dit jaar ben in van baan veranderd en heb ik mijn vakantiedagen opgemaakt en daardoor een tijdje dubbel betaald gekregen. Daarnaast hebben zowel mijn man als ik een leuke bonus gekregen. Fijn natuurlijk, maar niet ingecalculeerd. Heeft iemand enig idee of bruto zo'n 5000 euro meer veel invloed heeft op kinderopvangtoeslag en kindgebonden budget (modaal inkomen)?
Je kunt het nakijken op de website van de belastingdienst. Daar staat een tabel met hoeveel kot je in percentage krijgt. Als je eerder aan de onderkant van de range zat qua inkomen, dan maakt 5000 niet veel uit. Als je al aan de bovenkant zat kan het zijn dat je een kolom opschuift en dan krijg je minder toeslag en zal je iets bij moeten betalen (als je aftrekposten hetzelfde zijn gebleven).
Van vorig jaar toch niet? Ik heb het gelijk aangepast bij 2022 nog en daar zie ik geen verandering. 2023 heb ik ook alvast wat hoger gezet en dat veranderd wel iets.
Dit jaar heb ik ook met 3000 omhoog gezet en scheelt de opvang juist maar 6 euro per maand en kgb juist meer.
Ja hoor. Je kan het gewoon invullen en dan zie je wat voor bedrag je zou moeten krijgen minus wat je hebt gekregen is wat je terug moet betalen. Heb je een indicatie. Bedenk wel dat ze rekenen met een toestinsginkomen dus waar de aftrekposten al vanaf zijn gehaald. Dus je bruto inkomen nu is vaak hoger dan je toetsinsginkomen van dat jaar en dat je minder hoeft terug te betalen dan je indicatie. Ik zou ook pas definitief bijstellen als je de belastingaangifte hebt gedaan.
Ik heb het nu al hoger ingevuld van 2022. Was dat niet handig? Uiteindelijk kijken ze toch alleen naar de belastingaangifte? Ik ga zo wel even puzzelen met waar ik dat kan invullen..
Klopt belastingdienst geeft t door idd. Is prima hoor hoe je het hebt gedaan. Ik doe meestal zelf even zo'n rekenvoorbeeld als ik de jaaropgaven binnen heb zodat ik even wat geld apart zet op de rekening voor eventueel terugbetalen. Ik pas het pas aan in mijn toeslagen als ik belastingaangifte heb gedaan.
Het is nu verwerkt en waarschijnlijk moeten we ruim 300 euro terug betalen. Jammer, maar te overzien gelukkig.
Je verandert er nu toch niets meer aan, 2022 is afgerond. Zodra je straks aangezien de kunt doen dit zo snel mogelijk invullen, dan weet je waar je aan toe bent. En moet je dan wat KOT terugbetalen, dan weet je dat ook, en kun je er mee afwerken.