Onze dochter M.aaike loopt achter in de motoriek. Dit is waarschijnlijk al vroeg ontstaan door een sterkte voorkeurshouding (waarbij ook afplatting van achterhoofdje) en het vele huilen. Wij hebben al kinderfysiotherapie aan huis, sinds de eerste ZH opname. Toen was M.aaike een week of 7. Inmiddels gaat het erg goed met M.aaike. Ze huilt weinig tot bijna niets. Hebben een fijn ritme kunnen vinden . Maar in de motoriek blijft ze (erg) achter. Vanochtend is de fysio geweest en heeft ze weer een test afgenomen. Een test waarin gescoord word op de grove en fijne motoriek. De vorige keer dat ze vertelde dat ze die test wilde doen, wilde ik het eigenlijk al afzeggen. Een paar maanden geleden hebben we ook een test gedaan (iets anders) en ik vond het vreselijk. Je krijgt dan echt een cijfer voor het aantal maanden/weken dat ze achterloopt en je krijgt zeg maar een 'stempel'. Zo ook dit keer. In de grove motoriek word ze geschat op de leeftijd van 7 maanden (3,5 maand achter) en in de fijne motoriek op 8 maanden (2,5 maand achter). Eigenlijk maak ik me geen zorgen. Elk kind is anders toch? Maar die testen vind ik vreselijk en ik wil dat ook niet weer. M.aaike kan rollen, om haar as draaien, zitten, brabbelen (mama, papa), gedag zwaaien, nee schudden, zelf soepstengel eten. Ik hoor eigenlijk graag verhalen van jullie over jullie baby die ook achterloopt en daarna weer vlot bij kwam. Ik word er toch wel wat onzeker van. Oja, de kinderarts maakt zich geen enkele zorgen en vond helemaal prima. Daar denk ik nu maar aan...
Ik heb zelf heel veel moeite om bij een kindje jonger dan ongeveer 2 jaar over achterlopen te spreken...en zeker in de voorbeelden die jij noemt. Ik ben geen kinderfysiotherapeut en ken jouw dochter niet, maar eerlijk gezegd vind ik het grote onzin en jammer dat jij hier zo onzeker van wordt..lijkt mij niet nodig. mijn oudste is nu een vrolijk, druk, motorisch prima ontwikkeld kind. 9 maanden: begonnen met rollen 10 maanden: andere kant op rollen en met 10,5 maand begon ze als ze op haar buik lag een soort van tijgeren. 11 maanden: beter tijgeren en beginnen kruipen op handen en knieeen en zitten. 12 maanden: optrekken aan tafel 13 maanden loslopen
De mijne liep grofmotorisch ook achter (ook op gecorrigeerde leeftijd). Met elf maanden gecorrigeerd deed hij opeens alles in 1x. Staan,kruipen, zitten, langslopen. Ca.2 maanden later liep hij los. Het kan ineens heel snel gaan dus maak je vooral niet te druk. Waarom doen ze die test doen als ze toch al weten dat ze "achterloopt" en je toch al fysio hebt? Daarbij, een gemiddelde bestaat omdat er kinderen zijn die sneller en langzamer zijn. Als die er niet zouden zijn, bestond er geen gemiddelde.
Rollen deed zoontje hier wel snel maar daarna ging ie in de relaxstand, qua grove motoriek dan....met 10/11 maanden ging ie zelf zitten en begon ie te kruipen, met 13 maanden ging ie staan en met 18 maanden liep ie los en er kwam hooguit een opmerking als 'wordt wel tijd dat ie gaat lopen' of dé uitspraak van het jaar van m'n schoonmoeder die een dagje ging oppassen 'ik leer 'm wel lopen' Ieder kind ontwikkeld zich in z'n eigen tempo en volgorde maar uiteindelijk kunnen ze allemaal hetzelfde en als ze het goed doet en je ziet ontwikkelingen waarom dan die testen...ze is 10 maanden!?!
mijn zoontje van 11 maanden loopt ook achter in de grove motoriek. Hij kan nog niet zelf gaan zitten, op zijn knieën zitten, kruipen en optrekken. Wij hebben daarom nu ook fysiotherapie, maar geen test. Bij hem komt het omdat hij zijn beentjes te wijd houdt en weinig spierspanning in zijn benen heeft. Daardoor kan hij het gewoon nu echt nog niet. Ik ben juist erg blij met de fysiotherapeut. Ze zei ook meteen dat het wel goedkomt. Ik word er ook wel verdrietig van dat ik hem moet verdedigen omdat hij dat allemaal nog niet kan. Inderdaad ontwikkelt ieder kind zich anders. Sterkte in ieder geval. En hoe je dochter het ook doet, je mag altijd trots op haar zijn! Op de middelbare school gaan we toch niet zeggen dat kinderen op het vmbo helaas achterlopen op het gemiddelde? Maar bij kleintjes wordt het allemaal zo benadrukt vind ik.
Als je het zo vreselijk vindt waarom laat je zon jonge baby dan al die tests ondergaan? Laat haar gewoon baby zijn en let niet zo op wat ze wel en niet kan. Het leven is geen wedstrijd. Misschien is het voor iedereen prettiger om te focussen op een fijn gezinsleven in plaats van prestaties.
maar mag ik vragen waarom je dan al met fysiotherapie begonnen ben...vind het allemaal erg heftig al zo snel...het zijn baby's.
Hoi Corina, Ik ben kinderfysiotherapeut en neem deze test ook regelmatig af. Het probleem met die testen is eigenlijk dat we verplicht zijn deze meting te doen. We moeten per kindje 2 metingen in het dossier hebben anders worden we bij controle van de verzekering gekort op ons tarief. Die meting moet dus ook om de x aantal maanden herhaald worden. Vreselijk irritant en deze 'regel' is al regelmatig onderwerp geweest van openbare discussie maar er is helaas nog niks veranderd. We moeten kunnen bewijzen dat onze therapie zin heeft en daarom worden deze metingen als evaluatie gebruikt. Ik kan me voorstellen dat, dat voor ouders niet leuk is. Bijna kinderen lopen namelijk op bepaalde gebieden achter. Maar dan vaak op een ander gebied weer voor. Er wordt alleen jammer genoeg bijna altijd de nadruk gelegd op wat het kind nog niet kan. Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat je, je niet onzeker hoeft te voelen over die test. Als je kindje nu wat achterloopt hersteld dat eigenlijk altijd. Probeer niet teveel bezig te zijn met die vervelende testen. Ze zijn eigenlijk gewoon een 'verplichting' :x
Ik dacht dat de testen erbij hoorden? Maar zo te lezen doet niet iedere fysio dat. Omdat het dan echt 'zwart op wit' staat, word ik onzeker. Ik weet nu dat ik geen testen meer wil. Ik verwacht zelf dat het ook wel goed komt, vooral omdat er geen duidelijke oorzaak is (in ieder geval niks medisch gezien). Ik geniet van M.aaike zoals het nu gaat. Het is heerlijk dat ze nu geen huilbaby meer is en hoe ze zich nu ontwikkelt vind ik al erg leuk. Kleine stapjes, maar toch . Wel fijn om te lezen dat het soms ook ineens snel kan gaan. M.aaike begon met rollen rond de 8 maanden. Nu rolt ze nog steeds (wel voorkeurskant) en draait ze om haar as. En beweeglijk met haar beentjes is ze wel (in de lucht). Als ik haar omhoog houd, zakt ze altijd nog door haar beentjes heen. Staan doet ze niet. En inderdaad, er word zoveel gekeken naar wat ze nog niet kan. Maar wat ze wel kan, maakt mij erg blij . Zoals zwaaien, zo schattig! En mama zeggen gaat steeds makkelijker.
Kinder fysiotherapie is echt niet heftig hoor, je kunt het niet vergelijken met de fysio voor volwassenen. Kinderfysio is met name bezig met observeren, en aangeven hoe het kind verantwoord gestimuleerd kan worden. Ze forceren baby's juist helemaal niet en adviseren aan ouders om de kinderen niet in posities te duwen waar hun lichaam niet klaar voor is (zoals neerzetten op de billen ed) Mijn alle drie kinderen hebben tot 15 mnd fysio gehad en wij zagen haar juist als een coach, ik heb er enorm van geleerd. Die testen zijn ook absoluut niet bedoeld om een stempel te geven, maar om de juiste begeleiding te vinden.
Ik ben bij de kinderfysio sinds onze jongste 10 maanden is.Ik zag zelf dat ze achterbleef in haar ontwikkeling tov mijn andere 2 kinderen.Bij haar deden ze ook zo'n test en ze liep ook iets van 3 maanden achter.Ik heb me daar toen geen zorgen over gemaakt temeer omdat de fysio zich er geen zorgen over maakt.Onze dochter is hypermobiel in haar heupen en dat is bij haar de oorzaak dat ze alles wat trager doet.Ondertussen is ze 17 maanden en is bezig om haar 1ste losse stapjes te zetten.Ben supertrots op haar en volgende week gaan we weer naar de fysio en kan ze het laten zien haha. De fysio observeert hier alleen maar en doet spelletjes met haar om haar zwakke punten te stimuleren. Ik vind het gewoon prettig dat een professional mee kan kijken naar haar ontwikkelingen. Ik zou me dus geen zorgen maken.
Mijn dochter kon met 10,5 maand nog niet zelf zitten. Een weekje later hing ze zitten, kruipen en nu probeert ze te staan. fijne motoriek was ze wel bij. Maar ik zou me echt geen zorgen maken. Fysiotherapie kan helpen, maar als je je daar zo naar bij voelt lijkt me dat ook niet de bedoeling. Zit er wel ontwikkeling in? Dat zegt meer dan wat ze op welke leeftijd kunnen.
Wij lopen ook nog bij een fysio. Nu nog maar eens in de 6 weken. Maar ik heb het ook positief ervaren. Hij hoeft daar niks te doen wat hij niet wil (oke, in het begin moest hij wel op zijn buik liggen omdat hij dat niet wilde). Ik heb erg veel tips gekregen. Eerst voor zijn voorkeurshouding en later om hem te stimuleren met zitten en kruipen. Gisteren weer geweest en hij heeft daar lekker gespeeld. Ze verwacht dat hij voor de zomer zal lopen, ik ben benieuwd
Geloof best dat kinderfysiotherapie kindvriendelijk is maar vind dat het vaak wel erg snel ingeschakeld wordt....niet gaan zitten met 10 maanden is heel normaal, niet lopen met een jaar is heel normaal....om maar iets te noemen.
Ik heb juist het idee dat het heel vaak in eerste instantie een andere oorzaak heeft dan 'snel inschakelen'. Ts schrijft dat de fysio vanaf 7 weken al aan huis komt. Klinkt mij als dat er een probleem was (ts heeft het ook over afplatting) en dat de fysio later de motoriek meeneemt. Hier was het nl ook zo. Wij liepen bij de fysio ivm afplatting en later heeft ze mij geholpen met andere dingen (oudste was vrij vlot). Ts. Mijn jongste, nu 11,5 maand, rolt en tijgert. Hij gaat nog niet zelf zitten, niet staan etc. Ik maak mij nog geen zorgen.
Dit bedoel ik dus ook..niet dat de behandelingen heftig zijn..maar waarom wordt al zo snel hulp ingeschakeld..lijkt mij in veel gevallen onnodig. Mijn dochter heeft dus tot 9 maanden helemaal niks gedaan dan liggen op rug en buik. Extreem laat als ik de voorbeelden om mij heen mag geloven maar heb er geen moment over getwijfeld om hulp in te schakelen..laat een baby lekker een baby zijn en ontwikkelen.
Wij krijgen ook fysiotherapie voor ons zoontje omwille van een moeilijke start word hij opgevolgd sinds de geboorte. Pas rond de 10 of maanden een test gedaan voor het eerst (of hun vertelden me het toen pas voor het eerst, dat kan misschien ook) Hij zat toen op de p5 lijn, geen idee wat het precies betekend maar wel dat 95% van de kindjes sneller zou zijn en dat het zou kunnen (dus niet persé) dat hij een blijvende achterstand zou hebben met de grove motoriek. Dat was wel schrikken toen maar ach, als hij veel meer kon dan toen hij toen deed hadden we ook niet die lieve dylan van toen, en hij is perfect zoals hij is en hoeft van mij niet anders te zijn omdat een schema zegt dat het niet goed is. Rond de 11 maanden dacht ik nog een test en toen zij ze dat hij 2 tot 3 maanden achterliep. Je hebt zeg maar 6 of 7 lijnen die stijgen (grafiek) bovenste loop je voor, de onderste is het laagste. Dylan zat nog een stuk beneden het onderste lijntje maar toen deed het mij al minder. 3 weken geleden nog eens een test gedaan, dylan zat nog beneden het laagste streepje maar hij was heel goed vooruit gegaan en volgde wel zijn lijntje wat goed gestegen was (wat niet letterlijk op papier stond) Maar ik ben eens beter gaan lezen hier op dit forum naar de ontwikkeling van andere kindjes, al een hele tijd geleden ben ik er op gaan letten. En wat zie ik hier op dit forum? Heel veel kleintjes die zich hetzelfde ontwikkelen als Dylan en ook kleintjes die zich langzamer ontwikkelen als hem, en met al die kinderen is het helemaal goed gekomen! Niks mee aan de hand, ze zijn gewoon relaxter en te snel tevreden Wil niet zeggen dat er niks aan de hand is met ons zoontje, dat zullen we pas over een jaar of misschien pas over 12 jaar te weten komen, maar het kan evengoed zijn dat er dus daadwerkelijk niks aan de hand is. Maak je geen zorgen, accepteer de uitslag maar maak je er niet druk om Want wat zou je willen veranderen aan je kleine meid? Niks toch zoals je dochtertje nu is is ze helemaal perfect voor u. Dit gevoel heb ik toch. Ik wil niks aan dylan veranderen, hij mag het op zijn tempo doen. Zo heb ik hem het liefst Volgens mij kloppen die schema's ook niet helemaal, heel veel ouders gaan niet naar de fysiotherapeute dus ze hebben ook heel veel cijfers niet. Kan zijn dat ik fout zit maar dat idee heb ik toch Onze fysiotherapeute doet de testen wel heel speels, je merkt er eigenlijk niks van, gewoon op een leuke manier. En je leert veel bij. Ik heb een periode gehad dat ik het helemaal niet meer zag zitten, ik wilde geen fysiotherapie meer maar dit was bij mij gelukkig een fase (was ook in een tijd dat Dylan niet zo vooruit ging) nu vind ik het weer leuk
Nog niet eerder toegekomen om te reageren. Fijne reactie sydneys. Maaike mag het van ons ook op eigen tempo doen. Hebben ook niet veel keus. Wij zijn op dit moment super trots op haar omdat het vele huilen voorbij is. En dat is al heel wat. Eindelijk genieten we van ons meisje en alle ontwikkelingen erbij. Ben benieuw hoe ze verder gaat ontwikkelen en met welke stapjes. Kan ineens snel gaan hoor ik om me heen.
Ik werd er ook altijd gek van! Hier wel een oorzaak waardoor ze onder de grafiek zat..... Maar goed daarmee helpt ze dan wel weer het gemiddelde omlaag Nu bij het revalidatiecentrum is er weer een test gedaan, de uitslag krijgen we volgende week. Ben heel benieuwd wat hier uit komt!