Hoi, Heeft iemand hier ervaring met coeliakie bij een baby? Wat waren de symptomen? We zijn hier alles nagegaan waar ons zoontje allergisch voor kon zijn (weer helemaal terug naar de basis en opnieuw opgebouwd met voedsel) en hier zijn we inmiddels achter: koemelk (sinds ie 2 maanden is) soja (kruisallergie door KMA) appel (krijgt ie alleen buikpijn van) Nu eet ie nog steeds alleen maar dit (zijn nog aan het opbouwen) fruit: peer, banaan Brood: brood zonder soja of melk, s morgens glutenvrije boterham, s middags 'gewone' boterham Groente: aardappel, kip, rijst, pasta, pastinaak, wortel, pompoen Maar nog steeds regelmatig buikpijn, gisterenavond gespuugd, geen koorts of wat dan ook en vannacht weer enorme buikpijn... Nu wilde ik dus helemaal glutenvrij proberen maar in overleg met de HA.. Wie heeft hier ervaring mee? Alvast bedankt!
Ik zou een doorverwijzing vragen van de huisarts zodat ze je zoontje kunnen testen op allergieën en ook op coeliakie als je dat vermoed. Ik zou intussen nog niet volledig glutenvrij gaan aanbieden, coeliakie is namelijk alleen vast te stellen als je gluten eet.
Je kunt bloed laten prikken op Coeliakie. Als hij het heeft zien ze antistoffen tegen gluten in zijn bloed. Omdat onze zoon niet goed aankwam heeft de kinderarts bij hem ook bloed laten prikken. Het is wel even zielig (al deed hij het supergoed) maar dan weet je wel meteen waar je aan toe bent. De uitslag krijgen we deze week maar we denken dat hij geen Coeliakie heeft (gelukkig). Waarschijnlijk is het een tijdelijke lactoseintollerantie geweest door een flinke darminfectie. Sinds we weer zijn begonnen met het opbouwen van gewone melk komt onze zoon weer goed aan (700 gr in een maand tijd). Tijdens zijn lactoseintollerantie kreeg hij amandelmelk en daar zitten amper voedingsstoffen in. Hij had echt de hele dag honger maar kwam bijna niks aan. De symptomen waardoor de kinderarts aan Coeliakie dacht waren dus het nauwelijks aankomen, darmkrampen en diarree. Al had hij van de laatste twee vooral last voordat we aan de amandelmelk gingen. Door de darminfectie was hij al veel afgevallen en dat kwam er ook nauwelijks meer bij. Gelukkig is het waarschijnlijk allemaal tijdelijk geweest.
Zelf heb ik coeliakie maar geen ervaring met baby's. Je hebt een coeliakieforum... kijk daar even. Veel mensen met veel ervaring!
Ik ben op dit moment ook aan het dokteren met mijn dochter. Zij heeft een kma allergie en is allergisch voor meerdere fruitsoorten. Soja weet ik niet. Brood ging iedere keer mis maar een paar penne pasta of 1 soepstengel gaat wel... Volgens de diëtiste kan het ook alleen een tarwe allergie zijn ipv gluten dus nu gaan we spelt proberen en daarna een andere gluten om te kijken hoe ze daar op reageert... mischien ook iets voor jou om mee te nemen. Mischien ook een idee om je door te laten verwijzen naar een diëtiste?! Kunnen je soms wel wat helpen. Symptomen zijn hier jeuk, uitslag,buikpijn zichzelf niet lekker voelen .
Zelf ben ik Coeliakie patiënt en dus ook gen drager. Wij zijn nu bij de kinderarts. En die gaat onze zoon ook even testen. Dat kan met een simpele test vanuit het wangslijmvlies. Als ik zo lees, ga doorverwijzing vragen naar de KA en ga samen met hen kijken naar jullie zoontje. Gluten intolerant waarbij het eiwit gluten door het lichaam wordt afgestoten komt niet super vaak voor maar wel regelmatig. Hier een link met adviezen. Vroeg Opsporen Coeliakie Bij Kinderen Is Belangrijk Succes!
Dank voor jullie reacties dames! Vanmorgen even bij HA geweest ook omdat hij wat bloed bij de ontlasting had. Hij groeit wel goed dus HA denkt eerder aan erg gevoelige darmen naast de allergieën die hij heeft. We weten ook dat zijn maag en darmen extreem snel werken (4x per dag veel poepen, s avonds wortels gegeten dan zijn ze er na 12u alweer uit) We gaan eind augustus naar de diëtiste. Tot die tijd blijven we bij de dingen die hij nu eet zodat het overzicht blijft maar wel zoveel mogelijk goed gepureerd om het zijn maag en darmen wat makkelijker te maken. Hij krijgt nu dus qua gluten 1 boterham per dag en die andere boterham is glutenvrij. In pasta zitten ook gluten dus hij krijgt nu ook glutenvrije pasta. Ik hoop niet dat het coeliakie is want dan blijft er wel heel weinig over om te eten omdat hij ook geen soja, melk en appel mag....