hallo dames, Ik heb een vraagje aan jullie? Ik ben sinds afgelopen woensdag ongesteld geworden, normaal heb ik dan de eerste dag oud bloed en vanaf de dag erna helder rood bloed. Maar nu heb ik sinds woensdag alleen maar oud bruin bloed wat ik verlies en echt maar super weinig heb dan aan een inlegkruisje genoeg als het dat al is. Is dit normaal weet niet wat ik hiermee moet, heb dit nog nooit gehad. Sinds afgelopen maandag weet ik wel dat ik pcos heb en moet 29 oktober hiervoor naar de fertiliteitsarts weet niet of het misschien hiermee te maken heeft dat het anders is als normaal Was nu blij weer ongesteld te zijn na 76 dagen zodat ik weer een nieuw kans heb in een nieuwe ronde.
Hoi, ik heb dat ook gehad, een paar keer. Dan had ik alleen bruin bloed eigenlijk en vrijwel geen/weinig rood bloed. Het duurde ook maar kort! 1 keer had ik het 1 dag, een beetje bruin verlies en toen werd ik alsnog een aantal dagen later ´ongesteld´. Maar echt volop ongesteld met veel bloed ben ik nog niet geweest! Het is meestal maar 4 dagen en dan maar 1 dag met wat rood bloed. Het is ook niet echt super veel ofzo (hoeft ook niet haha maar toch voor je idee soms wel fijn ). Het kan nog komen hoor, maar weet ook niet of het iets te maken heeft met pcos.. Wat is dat eigenlijk? Liefs
PCOS is de afkorting voor polycysteus ovarium syndroom. Letterlijk betekent dit dat er meerdere (poly) vochtblaasjes (cysten) in de eierstok (ovarium) aanwezig zijn. Hoe PCOS ontstaat is niet bekend. Waarschijnlijk is er niet één oorzaak en zijn meerdere hormonen betrokken bij PCOS. Zo bestaat er veelal een verhoogde waarde van het LH (luteïniserend hormoon, het hormoon dat de eisprong opwekt), eventueel een verhoging van de waarde van het testosteron, en soms ook van het insuline (het hormoon dat de waarden van de bloedsuikers regelt) in combinatie met een onvoldoende waarde van het FSH (follikel stimulerend hormoon, het hormoon dat de rijping van de eiblaasjes stimuleert). Hierdoor is de rijping van de eiblaasjes verstoord. Het gevolg is dat in de eierstok meerdere, kleine met vocht gevulde blaasjes aanwezig zijn. Dit kan meestal met behulp van inwendige echoscopie zichtbaar worden gemaakt. Door de stoornis in de rijping van de eiblaasjes blijft de eisprong vaak uit en ontstaat er onregelmatigheid in de menstruatiecyclus. In de normale menstruatiecyclus treden ongeveer dertien tot veertien menstruaties op per jaar, bij PCOS minder dan acht per jaar. De periode tussen de menstruaties wordt dus langer dan vijf tot zes weken (oligomenorroe) of de menstruatie blijft gedurende een half jaar of langer weg (amenorroe). Zo staat het op internet. Ik ben nu sinds februari gestopt met de pil en ben nu dan pas voor de 3e keer ongesteld als ik deze al mee kan tellen dan. Vind het zo raar de andere 2 keren werd ik wel gewoon normaal ongesteld maar nu niet :S Weet niet of het hier mee te maken heeft of niet maar het zou best wel eens kunnen, daarom ben ik dit topic begonnen om te kijken of meerdere mensen het herkennen en dan misschien weten waar het van komt. Vind dit wel vervelend want ja moet ik het nu wel tellen als ongesteld zijn of komt het nog en vanaf welke dag moet ik dan mijn cyclus beginnen te tellen.
Niemand verder die weet wat het kan zijn. Hoop dat het nog verder doorzet.is nu al bijna een week zo.vandaag wat rood bloed gezien dacht ik.