Ik kijk ook ontvoerd en kijk het met veel verdriet, vooral vanwege de trauma's die de kids oplopen. Wat ik persoonlijk niet kan snappen is dat je uit dit programma haalt dat 'zo iemand' dit sneller doet, er vanuit gaande dat 'zo iemand' een buitenlandse man (of vrouw) is..... Je laat je beeld dan wel erg beïnvloeden door een aantal heel vervelende voorbeelden, terwijl het ook heel vaak gewoon goed gaat. Ik ken genoeg stellen met een buitenlandse man of vrouw, waar niets aan de hand is en er veel liefde voor elkaar is.
Dit soort programma's laat natuurlijk ook alleen de 0,00001 procent van de gevallen zien waar er iets niet goed gaat. De 99,999999 procent van de gevallen waar het wél goed gaat maken geen interessante TV. Hier trouwens een Engelse vriend. Valt die ook in de risicogroep? Of is hij veilig omdat hij wit is en geen moslim?
Toevallig vraag ik me af wat er gebeurt in de vlgd situatie; Als partner alleen maar naar NL is gekomen voor de liefde en krijgen samen kinderen. En er wordt vervolgens gescheiden. Partner wil terug naar eigen land want heeft hier geen partner meer. Wat gebeurt er dan met het kind? Een regeling van een paar dagen hier en een paar dagen daar gaat niet.
Dan lijkt het mij logisch dat het kind in zijn vertrouwde omgeving blijft en in de vakanties zoveel mogelijk papa op zoekt (of papa zoekt dan het kind op). Mijn vriendin heeft deze situatie meegemaakt als tiener. Vader portugees, moeder Nederlands, gingen scheiden en vader ging terug naar portugal. Zij ging bijna elke vakantie naar haar vader toe en hij kwam af en toe (eens in de 2 maanden) een weekend naar NL. Nu woont ze al jaren op zichzelf en gaat ze nog 3x per jaar naar Portugal en hij komt elke winter 3 maanden bij haar in huis in NL (werkt in Portugal in het toerisme en is de wintermaanden dan vrij).
of vader blijft in Nederland, of vader gaat terug en moeder krijgt de volledige zorg. Co-ouderschap zit er sowieso niet in natuurlijk. Kind blijft in het land waar hij/zij geboren is of waar hij/zij al langere tijd naar school gaat.
Laten we niet vergeten dat het programma ontvoerd naar het buitenland heet. Vandaar dat je alleen buitenlandse gevallen ziet. In nederland worden ook genoeg kinderen ‘ontvoerd’, omdat 1 van de ouders kinderen weghouden bij de ex partner. Komt op hetzelfde neer.
Ik denk dat ze het niet zo slecht bedoelt. Als je 2 mensen uit verschillende landen hebt die samen een kindje hebben en je gaat scheiden en wil allebei naar je geboorteland terug dan kan je dus geen co ouderschap aangaan. Dus ik denk dat in die situatie de kans dat 1 van de 2 ouders het kind ontvoert naar zijn/haar geboorteland groter is dan als je allebei in hetzelfde land woont en co ouderschap kunt aangaan. Toevallig heb ik ook een dergelijke situatie binnen mijn familie en ben ook bang dat mijn familielid straks naar haar thuisland terug gaat.