oma is de weg kwijt..

Discussie in 'De lounge' gestart door Rono, 21 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rono

Rono Niet meer actief

Mn oma is hier volgens mij eenbeetje de weg kwijt. Vorig jaar mei is mn opa plotseling overleden, hij deed alles voor dr. De was, koken noem maar op. Dus mn oma kan niet koken. Sindsdien sluit ze zich op in huis, komt nergens.

Paar maanden terug begon ze te bloeden vanaf haar baarmoeder, allemaal onderzoeken gedaan en moest 3 weken wachten op de uitslag. Nou in de 3 weken werd ze al hardstikke gek, continue iedereen ( vooral mn tante ) bellen dat ze doodbloedde terwijl dat niet zo was. Waren ze de hele middag met haar bij de hap geweest. Mn tante gaat savonds gelijk voor de was opzetten, komt ze beneden is mn oma weg.. Is ze gewoon naar de kerk toe terwijl mn tante zich uit de naad werkt voor dr.

3 weken later was de uitslag goed, ze moet wel geopereert worden want er zat iets op dr baarmoeder maar niks ernstigs.

In die tijd heb ik een paar keer met mn dochter aan de deur gestaan en eten mee gebracht. Paar keer pakte ze het eten aan en ik moest gelijk weer gaan, en de andere keer deed ze de deur niet eens open.

Vorige week was mn andere oma samen met mn dochter ff langs gelopen want ze hebben veel contact samen en mn andere oma doet dus veel voor deze oma. Want ze is zo gek op mn dochter, dus oma dacht ff opvrolijken. Deed ze gewoon de deur niet open terwijl ze gewoon thuis was.

Afgelopen woensdag is ze geopereert, gewoon dagopname en alles is goed gegaan. Afgelopen zaterdag is mn moeder ff met haar naar de hap gegaan en heeft ze klismas mee gekregen want ze was verstopt. Wilde mn moeder haar zondag ophalen om er ff uit de gaan doet ze de deur niet open terwijl ze gewoon op de bank tv ligt te kijken. Mn broertje stond er 2 uur later voor de deur en weer doet ze niet open. Toen heeft mn moeder mn tante gebeld want die heeft haar huissleutel. Ja was dr excuus geweest, ik had geen zin om op te staan om open te doen, ben te moe. Toen is mn tante een beetje uitgevallen tegen dr dat ze dat niet kan maken. Toen kregen mn moeder en tante verwijten dat ze slechte dochters zijn etc. terwijl vooral mn tante alles voor dr doet. Die werkt 40 uur, 2 kinderen op voetballen dus veel weg, een studie erbij en dan zorgt ze ook nog voor mn oma en toch is ze een slechte dochter.

Vandaag is mn oma jarig en ik probeer haar al de hele dag te bellen, maar ze neemt gewoon niet dr telefoon niet op. Ik wilde namelijk doorgeven dat we savonds komen ipv smiddags. Ik mn moeder gebeld en blijkt dat mn tante en moeder ook al de hele dag proberen haar te bellen en dat ze voor mn nichtje de deur ook niet open doet..

pff wat moet je hier nou mee...

2. Neeltje1986

Neeltje1986 Fanatiek lid

29 aug 2009
    3.313
    1
    0
    Onze boef! :)
    Eindhoven
    Ik vind het sneu voor jullie allemaal.. Ook voor je oma..

Ik weet niet hoe ik je hier mee verder kan helpen, maar wel petje af dat jullie allemaal zo jullie bes doen en blijven doen !

3. Daantje1

Daantje1 Fanatiek lid

19 jul 2010
    1.314
    0
    36
    NULL
    NULL
    dat is wel vervelend zeg..moeilijk ook vooral..lijkt me ook heel moeilijk om mee om te gaan. Ik kan helaas geen tips geven ofzo.
    ik vind het ook goed dat jullie toch blijven proberen, jullie doen het allemaal erg goed,lieve dochters en kleinkinderen allemaal heeft ze!en lieve fam.

4. Rono

Rono Niet meer actief

Ja maar je wordt er nu wel gek van. Want als iemand niet de telefoon opneemt en de deur niet open doet terwijl je weet dat ze thuis zijn ga je het ergste denken..

5. Dana

Dana Niet meer actief

heeft ze niet een beginnend alzheimer of zo? dit is niet normaal hoor, ik hoop dat jullie haar niet opgeven.

6. limmeke

limmeke VIP lid

28 mei 2008
    17.318
    0
    0
    bij mijn oma was dat het begin van dementie dit gedrag.. als dat zo is.. maak je borst maar nat dan.. vervelend voor iedereen.. en het vraagt een hoop incasseringsvermogen van iedereen..

7. Sensea

Sensea Niet meer actief

ik denk ook dit. sterkte! en heel veel moed en kracht voor de komende tijd gewenst.

8. Rono

Rono Niet meer actief

Dementie? Nu al? Ze is net 69 geworden...

9. Dana

Dana Niet meer actief

kan heel goed hoor, ook zijn ouderen na het overlijden van hun partner vaak depressief, je wilt niet weten hoe vaak dit voorkomt.

10. Sensea

Sensea Niet meer actief

en misschien is ze alle aandacht wel gewoon spuug en spuugzat en wil ze eens alleen zijn. dan kan ze dat beter zeggen natuurlijk , maarja niet iedereen is er even goed in en niet alle fam leden zijn even goed in dat te respecteren. draai het eens om als iemand zo bij jou zou doen. constand zo op de huid zitten, hoe zou jij je dan voelen?

het is natuurlijk van hier af moeilijk te beoordelen of ze al dan niet dement wordt of overspannen/depressief is na het overlijden of het gewoon spuugzat is en rust wil.

11. Rono

Rono Niet meer actief

Dat is het probleem juist. Ze zeurt dat ze niemand ziet? Dat niemand wat voor dr doet. Ze zit elke week wel een keer bij de dokter dus die neemt haar ook niet serieus meer.

Sprak net mn tante en die was er al weer boos heen gegaan en die heeft net de dokter gesproken dat ze het allemaal goed zat is en nou hebben ze het over een verzorgingshuis?

12. Sensea

Sensea Niet meer actief

nou zo eenvoudig gaat dat allemaal niet hoor. dan moet er wel iets meer aan de hand zijn dan de deur niet opendoen op commando.
    de dokter moet maar eens beginnen met een zeer grondig onderzoek naar haar lichamelijke en geestelijke welbevinden en van daaruit zal er dan samen gesproken moeten worden met alle betrokkenen hoe verder. misschien een praatpaal voor oma via maatschappelijk werk ofzo?

13. Rono

Rono Niet meer actief

Ja ze heeft erg last van een taal bariere want ze is iers maar heeft nooit geleerd fantsoenlijk nederlands te praten. Dus voor een nederlander is ze erg moeilijk verstaanbaar.

Ze verzorgt drzelf gewoon niet meer goed, kan niet koken, kan niet wassen. Eet alleen maar snoep en koek. Ze heeft nooit hoeven koken omdat mn opa dat allemaal deed.

Ze loopt de deur bij de dokter ook echt plat! Komt er elke week wel en die weet ook niet meer wat ie met haar aan moet.

Mn opa en oma hebben elkaar vroeger gewoon gek gemaakt want mn opa is ook een tijd opgenomen geweest met alc. problemen en depressiviteit. In die tijd zorgde mn tante dat ze elke dag eten had. Ze heeft in princiepe nooit voor dr eigen leren zorgen.

Ik zei ook al tegen mn moeder dat mn oma anders ook maar opgenomen moet worden in die instelling waar mn opa zat. Maar dat willen mn moeder en tante niet en die willen liever een verzorgingshuis omdat ze bang zijn dat als mn oma uit die instelling komt het liedje weer van voor af aan begint. Mn tante wordt nu echt knettergek van dr. Wordt op dr werk gebeld door dr, midden in de nacht. Mn oma belt haar zussen in Ierland op met de mededeling dat ze dood gaat en vervolgens bellen hara zussen mn tante overstuur op.

14. Rono

Rono Niet meer actief

Toen mn opa nog leefde had ze al 10 keer griep per jaar. Ze was altijd zwak ziek en misselijk en mn opa trapte daar gewoon in.

En nu ze alleen is, is ze alleen nog maar ziek, altijd griep volgens haar. Als we binnen komen heeft ze de verwarming serieus op 24.5 gr staan, gek hea dat ze dan ziek is.

15. cherie

cherie VIP lid

18 okt 2009
    5.757
    0
    36
    klinkt depressief als je het mij vraagt? zijn bepaalde lichamelijke zaken al uitgesloten. suiker ed?

16. Bianca16

Bianca16 Fanatiek lid

29 mei 2006
    1.618
    0
    0
    Mijn eerste gedachte is depressief, of misschien beginnende alzheimer. Mijn oma is na het overlijden van mijn opa vrij snel gaan dementeren (en was toen nog geen 65...). Is het niet mogelijk dat je moeder en tante een gesprek met de huisarts aangaan en hun zorgen kenbaar maken. De huisarts kent jouw oma tenslotte ook goed, aangezien ze zo vaak bij hem komt.

17. Rono

Rono Niet meer actief

Update:

Werd net gebeld dat mn oma is opgenomen.

Nou gisteren was de maat vol. Gisterochtend belde ze mn andere oma dat ze mn moeder en mn tante kwijt waren, want ze had heerlijk gekookt en nou waren haar dochters dus niet thuis gekomen en ze kon ze niet bereiken. Mn oma heeft in dr leven nog niet gekookt en iedereen kookt juist voor haar haha. Savonds belde ze weer mijn oma op dat ze was gevallen en nu op de grond lag. Onzin want haar telefoon staat een 1,5 meter hoog en daar kan ze niet bij als ze op de grond ligt. Mn oma is er toch naar toe gegaan en ze begon toch raar te lullen. Dat ze sochtends was meegenomen door een man in een busje en ze niet wist waar ze heen waren geweest. Het hele huis was een puinhoop, terwijl mn oma normaal echt super schoon is.

Mn andere oma is daarna gelijk doorgereden naar mn tante ( die woont ook in wageningen ) en verteld wat er was. Mn tante gelijk mn oma gebeld dat ze er aan kwam, maar dat kon niet volgens mn oma WANT ze zat op de camping ( ja sorry, k moest wel heel hard lachen toen ik dat hoorde ). Nou mn tante in de auto gesprongen en daarheen gegaan en die tot vanacht 5 uur int zkh geweest en nu is mn oma opgenomen. Ze zijn bang dat ze al haar pillen door mekaar slikt. En ze was uitgedroogd.

18. sim

sim Lid

10 okt 2010
    83
    0
    0
    NULL
    NULL
    Jeetje, maar kan er nu iig uitgezocht worden, wat er precies gaande is met je oma.

19. Sensea

Sensea Niet meer actief

sjonge wat sneu allemaal. ik vrees dat ze wellicht toch dement aan het worden is. gelukkig wordt er nu voor haar gezorgd en kunnen jullie uit gaan zoeken hoe nu verder.

veel sterkte hoor.

20. annneliesje

annneliesje Fanatiek lid

16 jan 2011
    3.569
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Noord Nederland
    Dit klinkt echt als beginnende dementie. Het is alsof ik het verhaal van mijn oma lees.

Deel Deze Pagina