Hier ben ik weer.. Om de zoveel maanden moet ik even zagen over de ontwikkeling van Jarne Ons ventje is net 1 jaar geworden. Hij doet nog altijd niet veel om vooruit te geraken, kruipt niet, schuift niet op de billen, loopt niet,.. Hij kan zich nog niet optrekken van zitten naar staan. Hij probeert wel al een hele tijd maar het lukt maar eens een enkele keer en hij geraakt enorm gefrustreerd. Hij zit ook constant in kleermakerszit wat het optrekken enorm moeilijk maakt. Als ik hem op de grond zet zonder speelgoed direct in de buurt, zodat hij dus moeite moet doen om eraan te komen, kijkt hij meestal een tijdje rond, doet eigenlijk niet echt moeite om ergens te komen. Uiteindelijk schuift hij achteruit op zijn poep, maar dat is niet zijn bedoeling, hij wil ergens komen, gaat voorover hangen en duwt zich met zijn handjes (per ongeluk) naar achter.. Hij gaat heel vaak voorover hangen met de bedoeling denk ik op zijn knietjes te gaan zitten, maar doordat hij in kleermakerszit zit lukt dit hem niet. Een enkele keer geraakt hij wel zo ver dat hij van zit op zijn buik sukkelt.. Hoe kan ik hem meer stimuleren hierin? Als hij op zijn buik ligt is het meestal een en al gejammer en gezaag dat doet hij dus helemaal niet graag en ook hier duwt hij zich met zijn handjes achteruit, maar blijft meestal ter plaatse liggen rondkijken. Het lijkt alsof hij helemaal niet geinteresseerd is in vooruit geraken. Hij kan ook nog altijd niet van lig naar zit komen. Is dit wel normaal op deze leeftijd? En wat kan ik doen om hem hier in te helpen? Hij kan al heel goed zitten, en is héél goed in zijn fijne motoriek, pincetgreep, kleine stofjes van de mat plukken, kruimeltjes. Hij kan zelfs een dopje op en af een tube of flesje draaien. Als we heb rechtop aan de box zetten kan hij redelijk recht blijven staan, maar veel verder zijn we nog niet. Hij kan al een paar pasjes zetten als we hem met 2 handjes vasthouden. Maar dat lijkt me verder niet echt abnormaal. het gaat me vooral om het optrekken van lig naar zit en het feit dat hij niet vooruit lijkt te willen. Zijn er meer babytjes die gewoon content zijn waar ze zitten of is mijn baby abnormaal? Qua spraak zijn we ook nog niet verder gekomen dan mamamamama. Ik weet heel goed dat ik een hoop reacties zal krijgen dat elk kind zich ontwikkeld op zijn eigen tempo en dat ik me geen zorgen moet maken. Maar ik zou toch graag verhalen horen over kindjes die ook niet zo snel zijn / waren met de grove motoriek! 26 april heb ik een afspraak met de kinderarts om eens te kijken naar zijn ontwikkeling om zeker te zijn dat er geen medische oorzaak is of zo Sorry voor het hele verhaal.. Groetjes Een (lichtjes) bezorgde Nijnka
Ons zoontje is ook niet zo snel in zijn grove motoriek, maar wel wat sneller dan die van jou. (Omdat hij extreem prematuur was, is de vergelijking misschien niet helemaal eerlijk.) Nu hebben wij vrienden die ook een op tijd geboren kindje hebben die pas met 14 maanden ging kruipen (dat is op tijd), dus dat zette het wel in perspectief. Tot 11 maanden lag ons zoontje lekker op buik en rug, zat heel veel op handen en knieen, rolde indien nodig en wist alle stofjes te vinden en op te pakken. Maar met 11 en een halve maand kon hij gaan zitten (door zich naar achteren te drukken als hij op zijn handen en knieen zat), kroop hij, ging staan, begon langs de tafel te lopen en allerlei andere dingen te doen. Wat ik hiermee wil zeggen is dat het opeens heel snel kan gaan. Maar het scheelt heel erg veel per kind. Ik hoop voor jullie dat je zoontje het vanzelf op pakt en dat de KA niets hoeft te vinden.
Ik heb bij mijn zoon fysiotherapie gehad ivm met scheef hoofdje, mijn zoon wilde zich niet van rug naar buik draaien, zij gaf mij een [paar tips, en heeft met hem geoefend, misschien kun je dat proberen?Je kunt daar zonder verwijzing terecht. En daarnaast zette ik hem ook altijd op zijn billen, maar je kunt hem beter op zijn rug neerleggen, en als hij begint te mopperen, hem zelf laten proberen ergens te komen, het speeltje net buiten zijn bereik leggen en hem er een beetje mee "plagen", zodat hij een beetje uitgedaagd wordt, en ik betrapte mij erop dat ik hem dingen ging aangeven ipv hem maar te laten mopperen en zelf te laten proberen. En de ene is gewoon sneller als de ander, jongetjes zijn zowiezo wat trager, mijn zoon is ook niet heel snel, maar je gaat vaak twijfelen door verhalen van anderen. En als jij zegt dat hij een hele goede fijne motoriek heeft, richt hij daar nu zijn aandacht op, en zijn energie, hij gaat dus wel vooruit!
Bedankt voor jullie reacties (hopelijk volgen er nog) Kikker2 wat je zegt : Ik zet Jarne ook altijd op zijn billen. Ik zal eens proberen hem op zijn rug te leggen. Draaien van rug naar buik en omgekeerd kan hij wel (duurde ook lang voor hij dat kon en hij doet het niet vaak) Maar mss helpt het wel om hem te leren zichzelf op te trekken naar zitten. Of heb je daar nog meer tips voor? 't Is toch een kwestie van buikspieren oefenen vermoed ik? Dus als ik hem aan de handjes vasthoud en hem laat 'werken' zou dat helpen? Ik probeer het wel vaker maar hij geraakt niet zo ver zonder hulp.. Ik vrees dat ik hem ook te snel iets aangeef als hij begint te mopperen.. Voel me best wel schuldig dat ik hem belemmer in zijn ontwikkeling Maar hij gaat echt enorm hard janken na een tijdje en dan gaat hij helemaal niks zelf proberen omdat hij zo overstuur is.. Of moet ik hem toch echt overstuur laten wenen?
ik denk dat je hem toch even overstuur moet laten zijn. en toch zelf laten proberen. ik ken een meisje die is nu 1 jaar en twee maand en die kan ook nog niet zelf zitten. ze begint nu wel met optrekken aan de box maar dat kon ze ook niet met een jaar. dus er zijn wel meer die zo laat zijn. en idd verder dan mamma komt zij ook niet. ik hoop dat je hier een beetje gerust gesteld over bent. ze zijn ook naar iemand geweest en die zei dat het allemaal wel goed kwam ze moesten gewoon geduldig wezen.
Jamila was ook een redelijk luie baby toen ze 1 was kon ze wel van lig naar zit komen maar verder zat er weinig tot geen beweging in. Ik heb me er nooit zo druk om gemaakt. Praten deed ze nog helemaal niet, ook geen mamamamama Toen ze 14 maanden was ging het opeens heel snel, kruipen, grijpen, optrekken, stappen etc. tuurlijk kan je het stimuleren maar ik zou het ook niet over stimuleren, ieder kindje heeft zijn eigen tempo. Als je je echt zorgen maakt zou je een keer bijv. zijn heupjes kunnen laten checken maar als dat allemaal goed is dat heeft je kleine gewoon nog niet zoveel zin om actief te zijn .
Hoi, heb al vaker op diit soort topics gereageerd maar blijf het ook met liefde doen. het is alsof je de ontwikkeling van mijn beide zoons beschrijft!!met 1 jaar konden ze goed zitten en daar hield het mee op. Stimuleren en op de rug leggen hielp allemaal niks. behalve een gefrustreerd kind en moeder! Ik heb ze dus ook gewoon op de billen neergezet en uiteindelijk gingen ze zich met 14 maand ontwikkelen. rollen hebben ze beide zelden gedaan maar binnen een paar maand tijd gingen ze van kruipen naar optrekken en lopen. ik zat in de kamer toen er opeens een kindje langs kwam lopen echt waar zonder aanmoediging of zoiets. natuurlijk stimuleer je je kindje wel door bv speelgoed verder weg te leggen enz. maar toch is het blijkbaar zo dat het kindje er gewoon aan toe moet zijn. Ik hoop dat je iets aan mijn verhaal hebt en veel succes. Laat je even weten hoe het verder gaat? Liefs Diede
@Diede : Jouw reactie doet me echt goed Ik hoop dat het hier ook zo gaat en hij opeens aan komt lopen binnen een paar maandjes! @B N : Fijn om een soortgelijk verhaal te horen en te lezen dat het allemaal helemaal in orde gekomen is @Sunlight : Ik ga proberen om hem langer te laten wenen / zagen. Hopelijk helpt het wat, hij is het natuurlijk zo gewoon dat mama er direct staat.. Het zal even moeilijk worden voor ons beiden maar hopelijk werpt het zijn vruchten ook af! Ik ga hem uiteraard verder stimuleren, maar het is idd denk ik wel zoals je zegt, hij moet er klaar voor zijn. Ik voel me al een stuk beter door jullie reacties! Heel erg bedankt! En nu maar geduld hebben!
Hoi, mijn 1e tip is dat je op je eigen gevoel af moet gaan!Een beetje prikkelen en frustratie kan geen kwaad, en zoonlief moest af en toe heel erg brullen, maar ik liet hem ook niet te lang brullen.8) en 1 geruststelling: Jij staat zijn ontwikkeling niet in de weg hoor, hij doet alles toch echt op zijn eigen tijd!! daar kun alleen een beetje in sturen en aanmoedigen (mijn zoontje is 16 maanden en loopt ook nog niet hoor, hoe ik hem ook aanmoedig, komt echt vanzelf)je maakt je er toch druk om, als je hem nu de hele dag in bed zou laten liggen, dan sta je zijn ontwikkeling in de weg. Tips met betrekking tot op zijn buik draaien: Als hij op zijn rug lag, moest ik hem met zijn linkerarm naar de rechterkant trekken. hoe leg ik dat nu goed uit hmmm even nadenken... zijn linkerhandje naar zijn rechterschouder trekken, zodat hij de rolbeweging al een beetje maakt, ging hij dan bijna op zijn buik dan moest ik hem weer op zijn rug duwen, en dan weer herhalen, zodat hij het gevoel krijgt.(gaf wel frustratie, hoor) Maar vanaf ruglig naar zit doet mijn zoon ook niet, eerst rolt hij dan op zijn buik en dan gaan ze zitten.heel veel succes en voor meer vragen hoor ik het wel
Bedankt Kikker 2 Heel erg bedankt voor de geruststellende woorden (wééral ) Ooooh, dus ze gaan niet van ruglig naar zit, maar van buiklig naar zit? Dat doet mijn zoontje nog niet, maar hij draait zich wel al vaker van rug naar buik, dus wie weet is het een voorbode.. Ik zag het niet omdat ik dacht dat ze van rug naar zit gingen. Hoe gaan ze dan van buik naar zit?
ze draaien hun benen zeg maar onder hun billen,(snap je het nog?) en gaan zo zitten (ze zijn dan enorm lenig) maar gaan van rug naar buik en dan naar zit. Over een poosje open je een topic omdat je zoontje steeds weg loopt8)haha
Ik mag het hopen Toen ik vandaag met hem oefende op lopen en ik hield zijn 2 handjes vast liep hij opeens zo de kamer door haha. Aan 2 handjes dus wel te verstaan. Maar wat een vooruitgang op één dag tijd, dus wie weet.. volgende week loopt hij helemaal los Ik denk dat ik het moet zien om te snappen (het draaien van de benen onder de billen ). Hij begint wel al gekkere kuren uit te halen als hij op zijn buik ligt dus wie weet zit het er aan te komen.
soms kan een goede baby giropractor wel eens helpen.... wie weet zit er iets dwars? ken er alleen een in de omgeving zoetermeer.
O wat fijn om eens te lezen dat er meer kindjes niet zo snel zijn. Wat je schrijft klinkt precies zoals mijn zoontje. Hij is nu net een jaar geworden en kan inderdaad Heul Goed zitten en daar houdt het op. Hij kan wel op zijn billen een rondje van 360 graden maken, zodat hij wel altijd de goede kant op kijkt, hahaha! Ik zeg altijd maar dat hij zo langzaam is omdat hij gewoon te tevreden is. Hij vindt alles leuk en gezellig. Als al zijn speelgoed buiten bereik ligt, trekt hij zijn sokken uit en gaat daarmee spelen Of hij kijkt geboeid toe hoe zijn zus speelt of wat de hond doet of zo. Maar wee je gebeente als ik hem op zijn rug of buik neerleg! Boos! Dus... En als hij een keer toch zijn zinnen op iets bepaalds heeft gezet (ik geef het toe, dat is zeldzaam) komt zijn zus het hem brengen omdat ze het zielig vindt dat hij er niet bij kan. Tja, zo jong en nu al personeel . Maar ik maak me er wel een beetje zorgen over. CB zei de laatste keer dat hij alles wat hij moet kunnen gewoon doet, dus nog niets om me zorgen over te maken. Maar dat doe ik automatisch toch wel een beetje. Volgende keer geef ik mijn zorgen gewoon weer aan. En inderdaad is hij in zijn fijne motoriek wel erg sterk. En hij zegt papa, mama en brabbelt verder hele zinnen met allerlei verschillende "woorden" en toonhoogtes in zijn eigen taaltje (schattig!) Dus het komt vast wel goed met die luie donder van ons.
Hier een buurmeisje dat met 1 jaar enkel op haar buik lag, zich daarna ontwikkelde met zitten en kruipen en pas met 26 maanden liep. Is helemaal goed gekomen. Maar wellicht is een chiropractor een goed idee als er over twee maanden nog geen verandering is. Maar heb geduld, het gaat allemaal al zo snel, geniet maar van je kleine man.
Op 26 april hebben we een afspraak bij de kinderarts, dan zullen we zien of ze ons doorverwijst naar een chiropractor. @Magickwings : Zitten gaat hier ook perfect en idd het rondje draaien op zijn billen kan ie ook als de beste Ik herken ook wat jij verteld over jouw zoontje. Als er geen speelgoed in de buurt ligt doet hij zijn schoentjes of sokken uit en gaat daarmee spelen! Of hij plukt de stofjes van de mat en gaat ze bestuderen (kan hij makkelijk een half uur mee bezig zijn!) Ik denk dat ik hem soms toch iets te vaak nog zijn speelgoedjes aangeef Maar ik ben op de goeie weg Echt fijn om herkenbare verhalen te lezen Tzal met onze luie donder ook wel in orde komen denk ik @Lintje : Ik geniet zeker van mijn zoontje hoor!
Nijnka voor een chiropractor heb je geen doorverwijzing nodig, dus mocht je dat willen, kun je daar zo naar toe.
Hier nog een trage. Wij hebben ook wat tips gekregen van de fysio om haar te stimuleren maar de fysio zegt ook dat het wel leuk moet blijven, dus nooit te lang oefenen zodat ze echt een hekel eraan krijgen. Beter meerdere malen een paar minuten dan een half uur achter elkaar. En wij hebben de tip gekregen om haar vaak op haar knietjes te zetten en dan tussen je eigen benen in te klemmen. Dus dat proberen we nu wat vaker te doen, maar voor de rest zit ze alleen maar en komt ook nog niet zelf tot zit.