Doe ik het nou wel goed ? Wat moet ik nou ?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door yloon, 9 mei 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. yloon

yloon Lid

15 jan 2015
    83
    3
    8
    Vrouw
    Begeleidster binnen de Psychiatrie
    Nederland
    Goede Morgen Meiden. Wat doe ik nou verkeerd ? Waar doe ik nou goed aan ?
    Hier even mijn verhaal.

Onze kleine man sliep vanaf week 7 al heerlijk de nachten door. Hij kreeg om 19:00 uur de fles en om 23:00 uur ook en sliep dan door tot de volgende ochtend 06:30/07:00uur.
    Omdat het ons ongeveer 3 weken geleden ging opbreken om die kleine om 23:00 uur wakker te moeten maken voor zijn fles omdat hij dan echt boos en gefrustreerd aan het krijsen was omdat ij uit zijn slaap gehaald werd
    En vervolgens 45 min. bezig was aan zijn fles en steeds in slaap viel hebben we zitten nadenken om de laatste fles eraf te halen. ( hier heb ik ook een topic over geopend en vele fijne en duidelijke adviezen op gekregen ).
    We hebben 1 avond de laatste fles laten vallen omdat de kleine pas om 22:00 uur ging slapen en we het zielig vonden hem na een uur weer wakker te maken hij sliep direct door maar had wel erge honger en hebben daarom besloten om
    De fles van 19:00 uur te vervangen voor een beetje water en dan de fles om 21:00 uur te geven met daarin een beetje verdikking.
    Dit ging 2 nachten goed, toen we op vakantie gingen.
    We gingen met de familie een weekje naar Beerze Bulten, waar we wilde gaan beginnen met het oefenen met fruithapjes.
    Helaas was dit geen succes, hij gilde alles bij elkaar en spuugde alles ook letterlijk uit. We dachten zelf dat dit te maken kon hebben met het feit dat iedereen om hem heen stond om naar zijn eerste bekkie te kijken bij het eerste hapje.
    We hebben dus besloten hier nog even mee te wachten tot thuis.
    Maar vanaf dat moment liep alles anders !!
    Meneer kwam ineens snachts om 4 uur en was dan ook echt klaar wakker. Maar ja moesten we hem nou een fles geven ? En ineens een heel ander ritme aannemen ?

Samen besloten we om rond 19:00 uur een halve fop fles te geven ( 60 cc water met 1 schepje ) en dan om uurtje of 21:00 een volle fles incl rijstebloem ( 180 water 3 scheppen normaal 3 scheppen forte zoals altijd maar + 2 rijstebloem ).
    Ook hier kwam hij weer om 4uur snachts mee. Na 3 nachten toch doorzetten waren we helemaal gebroken en hebben we het CB gebeld om te vragen waar we verstandig aan deden.

Advies : even terug naar het oude ritme ( 7 – 11 – 15 – 19 – 23 uur de fles ) waarvan de fles van 19 uur verdikken met rijstebloem. En nog even wachten met hapjes oefenen dat gewoon over een week proberen.
    Zogezegd zo gedaan … Maar helaas voor ons ook nu kwam de kleine man weer om 5 uur. We hebben besloten om de fles van 23:00 uur ook een klein beetje te verdikken met 1 schepje rijstebloem ( bedoeling was maar 1 nachtje zodat ook wij even konden bij tanken ) … De kleine kwam om 6 uur dit was iets schappelijkere tijd voor ons en hij was niet aan het huilen maar lekker aan het spelen nou dat uurtje tot zijn fles konden we wel overwinnen.

Maar helaas was dit dus maar 1 nachtje. Hij kwam de nachten daarop gewoon weer om 5uur.

Gister zijn we thuis gekomen van vakantie, overdags niet veel geslapen dus we hadden goede hoop voor vannacht. Maar helaas ook vannacht kwam hij weer om 5 uur.

Kan dit te maken hebben met de overgang van wiegje naar ledikantje, andere omgeving, de vakantie, de warmte ?
    Wat moeten we nou doen ? Wat doen we verkeerd ? Heeft iemand tips ? Heeft iemand ervaring hiermee ?
    Ik snap dondersgoed dat een kindje zijn ritme continu verandert maar onze kleine man slaapt al vanaf 7 weken oud tot 1.5 week geleden door ( hij is nu 4 maanden ).
    Als ik nu om 5 uur een fles aan hem geef komen we savonds uit op 9 uur de laatste fles ( hij mag maar 5 flessen hebben ) en langer dan 4 uur tussen de flessen is echt geen doen voor hem en ben ik bang dat hij in de ochtend nog vroeger komt.

En toen kreeg die eergister ook nog eens last van zijn oortje :(

HELP MEE ????

2. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Ik zou gewoon normale flessen geven, geen fopflessen oid.

En dan snachts om 5 uur kan je gewoon een 120/3 flesje maken oid
    Het kan echt geen kwaad als ze even iets meer krijgen, zolang dit tijdelijk is.

Verder is het heel gebruikelijk dat kindjes rond 4 maanden in de nacht weer wakker worden.

Ik zou gewoon niet teveel rommelen, gewoon flessen geven, zelfde ritme als altijd, en er gewoon even aan toegeven.

Het gaat vanzelf weer over.

3. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

30 jun 2015
    4.822
    2.249
    113
    Tja hier ook weer 2 x wakker snachts waar hij eerst doorsliep van 2100-0700, ik vind t loeizwaar, borstvoeding, werken, kokven, slechte nachten maar als hij er om vraagt heeft hij t nodig denk ik dan maar... Alles is een fase!!

4. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

30 jun 2015
    4.822
    2.249
    113
    Oohja en nu met die warmte is t helemaal feest
    DORST.

5. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Ik denk dat je niet teveel moet willen en hem niet teveel in een schema moet 'proppen'.
    Ik lees uit je verhaal dat jullie continue van alles aan het proberen zijn om je kindje door te laten slapen en daarvoor ook veel nieuwe dingen gebruiken.
    Ik zou ervoor kiezen om met je zoontje mee te gaan en hem voeding te geven als hij honger heeft.
    Hier zaten we ook heel lang op een ritme van 5.00-9.00-13.00-17.00-21.00, is toch prima? Kan je zelf ook een beetje op tijd naar bed.
    En na de voeding van 5.00 legde ik 'm gewoon weer in bed en sliep hij nog 3-3,5 uur door.
    En daarbij zou ik er nu eerst voor zorgen dat er weer rust komt en dan pas weer gaan starten met de bijvoeding.
    Wat en de laatste fles laten vallen en rijstebloem en fruit/groentehap allemaal in 1 week is ook wel heel veel voor zo'n klein mannetje om te moeten verwerken.

6. xElles

xElles VIP lid

24 mei 2013
    9.575
    2.232
    113
    Wij hadden dit een tijdje terug ook.
    Dochtertje sliep al lekker de nachten door vanaf een week of 6. We maakten haar om 23:00 wakker voor de fles en een schone luier.
    op een gegeven moment schreeuwde ze alles bij elkaar als we haar wakker maakten, of sliep ze gewoon tijdens het drinken van die fles. Ze dronk ook maar heel weinig.
    Ik heb toen op advies van CB de fles van 23:00 weggelaten en rijstebloem door de fles van 19:00 gedaan. Nou, dat ging dus 2 dagen goed en toen was het ook steeds 3/4 uur 's nachts.
    We gaven haar op dat moment wel gewoon een flesje en ze dronk zoveel als ze nodig had.
    De fles van 23:00 was er heel gauw weer bij en we bleven rijstebloem geven, maar ze bleef vroeg komen.
    Totdat ik het idee had dat het misschien wel eens aan de rijstebloem zou kunnen liggen. Heb er ook een topic over geopend.
    En het is heel gek, maar de nachten verliepen met rijstebloem heel rommelig en onrustig. Ze werd vaak tussen 2-4 wakker voor een extra flesje. Vanaf het moment dat ik en de fles van 23:00 weer gaf en de rijstebloem achterwege liet, sliep ze weer heerlijk door.
    Ik zou dus gewoon eens proberen om geen rijstebloem meer te geven en gewone volle flessen aan te bieden om 19:00 en bijvoorbeeld om 22:15. Dan kun je zelf ook redelijk op tijd naar bed.
    Als je merkt dat je kleintje steeds minder drinkt of slaapt tijdens die laatste fles dan zou ik proberen om hem weg te laten.

7. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Hoe oud is hij? Ik vind die fopflessen behoorlijk zielig eigenlijk. Fv is om te groeien, omdat jij het nodig heeft, niet om jou te pesten. Nachtvoedingen komen en gaan nu eenmaal, omdat hij steeds groter en alerter wordt en soms ook gewoon weer wat meer honger heeft. Geef gewoon een fles voor het slapengaan om 19u oid, en laat hem dan kiezen wanneer hij de volgende wilt. Hem uit zijn slaap halen om 23u is meestal geen goed idee, zo verstoor je het natuurlijke slaapritme. Komt hij dan om 3u, dan is dat maar zo. Dochter heeft dat tot 7 maand gedaan en stopte er dan spontaan mee. So be it.

8. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik lees net dat hij vier maand is. Dat is een compleet normale leeftijd om even wat meer voeding nodig te hebben, omdat hij nu actiever en alerter wordt!

9. yloon

yloon Lid

15 jan 2015
    83
    3
    8
    Vrouw
    Nederland
    @xElles
    Echt een heel herkenbaar verhaal. Dit is namelijk echt gewoon mijn verhaal !! Maar inderdaad wat je zegt zonder rijstebloem is het altijd goed gegaan. althans om 19:00 uur de fles met rijstebloem doet het hier echt super goed !! Hij slaapt direct erna, Maar ik was ervan overtuigd dat die rijstebloem moest omdat die fles van 11 uur eraf ging. Maar ja nu is die er inderdaad weer bij maar wilde niet die rijstebloem eraf halen omdat ik het dan weer zielig vond dat hij dan weer aan iets moest wennen ( dat het er weer af was ) .

@ Olifantje1991
    Als ik hem om 21:00 uur de laatste fles geef ben ik bang dat hij dalijk nog vroeger komt dat 5 uur.
    Het breekt me gewoon echt op, zeker omdat hij eerst doorsliep. En nogmaals tuurlijk snap ik dat hij het ritme bepaalt maar een beetje structuur bieden is ook geen overbodige actie vind ik .. Zo weet die wat er komen gaat.Maar ook dit is te proberen.

Het proberen van voeding en alles dat laten we inderdaad nog even achter wegen. vanavond om 19:00 uur maar eens gewoon een fles met rijstebloem en om 23:00 uur ook. En tja het zal er zoals jullie zeggen wel bij horen dan .. even doorzetten.

Gaat het wel over ?

10. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Ik snap dat het best weer lastig is gebroken nachten als je baby al een poos doorslaapt, maar zoals iedereen al zegt, het is normaal dat ze rond 4 maanden vaker wakker gaan worden en dan ook echt honger hebben. Onze dochter ging toen ze tegen de 4 maanden was van 1 keer in de nacht komen naar 2 soms 3 keer. Afgelopen nacht kwam ze voor het eerst weer maar 1 keer. Ze is nu 10 maanden.... :p. Wel veel verkouden geweest, dat hielp natuurlijk ook niet mee.

11. yloon

yloon Lid

15 jan 2015
    83
    3
    8
    Vrouw
    Nederland
    Ja het is niet dat ik me kind verafschuw hoor, als die kleine komt dan komt die maar het is gewoon even heel pijnlijk als die vanaf 7 weken doorslaapt en dan ineens om 5 uur wakker is. Het is ook gewoon een Rot tijd haha ..

Maar misschien moet ik dan om 5 uur maar een flesje extra geven van 120 cc ofzoo .. Dan heeft die alleen wel 120 cc teveel ( hij mag volgens het cb maar 1000ml krijgen en hij zit aan de 5 flessen van 180 + 6. Dus ja met die extra fles krijgt hij teveel.

12. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.058
    1.290
    113
    Nederland
    Dit idd. Go with the flow en probeer het schema en doorslapen even los te laten dat komt wel. Het feit dat hij vanaf 7 weken tot heden door heeft geslapen zegt niets over de komende periode. Mijn zoontje sliep de eerste periode ook goed en vanaf een maand of 4 kwam hij 3 keer per nacht ipv 1 keer. Later werd dit weer 1 keer en daarna weer 2 keer. Dit heeft geduurd tot hij 13 maanden was. Vermoeiend? Ja absoluut. Maar blijkbaar had hij honger of even behoefte aan papa of mama.

13. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

30 jun 2015
    4.822
    2.249
    113
    Ik ben t met iedereen hier eens. En de hoeveelheden, tja. Soms drinken ze meer, soms minder. Het is warm, hij heeft ook meer dorst. Een kleintje kan dat heel goed zelf regelen, als wij er maar in meegaan.
    Ik ga met t idee naar bed; als ik een paar uur aan 1 stuk slaap is dat mooi meegenomen. Niet naar bed gaan en maar hopen dat hij doorslaapt, werkt toch niet.
    Hoe zwaar ook, ff doorheen en aan hem toegeven. Dat is mijn advies

14. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.495
    2.948
    113
    Jeetje zeg, wat ben jij ingewikkeld bezig. Werd mijn baby maar pas om 5 uur wakker :$. Jij mag in je handjes klappen hoor. Hier was het vannacht: 19uur, 22uur, 2uur, 4.30 en 6uur.
    Oh en mijn peuter was ook tussendoor 2x wakker.
    Helaas is het niet zo dat als een baby eenmaal doorslaapt, ze dat voor altijd zullen doen. Er is altijd wel iets. Op deze leeftijd is het honger, straks verlatingsangst, nachtmerries etc.

15. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Dat hoeft juist helemaal niet. Als wij een fles om 23.00 gaven kwam zoontje ergens tussen 2.00-3.00 en vervolgens weer rond 6.00.
    Uiteindelijk hem lekker zelf laten regelen en op een gegeven moment kwam dus de laatste voeding rond 21.00 uit. Werd uiteraard ook wel eens eerder of later, maar ik houd er niet van om m'n baby in een ritme te proppen.
    En misschien klinkt het makkelijker omdat mijn zoontje op die leeftijd uberhaupt nog niet doorsliep. Dus het is volkomen normaal.
    Hoe drukker je je maakt om het niet doorslapen, hoe zwaarder het is. Accepteer hoe het is, maak het voor jullie allemaal zo makkelijk mogelijk en dan gaat het uiteraard vanzelf een keer over.
    Hier ging hij rond de 7 maanden doorslapen in de zin van, 't klokkie rond'. Maar van 21.00-5.00 is natuurlijk ook gewoon al doorslapen.

Je kan je kindje wel om 23.00 nog een fles geven omdat jij dat makkelijker vind, maar blijkbaar werkt dat dus niet.
    Verder zou ik ook stoppen met de rijstebloem, hier zorgde dat ook voor veel onrustigere nachten.
    Rijstebloem is helemaal niet perse nodig.

16. Love1990

Love1990 Niet meer actief

Wat olifantje zegt, gebeurde hier ook. Rond 4 maanden zijn we de laatste fles rond 21 uur gaan geven en ook onze dochter kwam 's nachts op haar vaste tijdstip. Voordeel is wel dat je zelf iets eerder naar bed kunt.

17. Missladybug

Missladybug Niet meer actief

Eens met de rest. Laat de rijstenbloem lekker weg. Het voegt niks toe qua voedingswaarde.
    Ik zou een fles geven om 19 uur en dan wel zien wanneer hij weer komt. Structuur en regelmaat komt later wel. Babies geven zelf perfect aan wat ze nodig hebben.

Ik heb me ook zorgen gemaakt over de hoeveelheid flesvoeding toen mijn kindje jonger was. Ze kwam structureel iets over een liter heen.
    Het CB stelde me gerust. Die liter is maar een richtlijn. Het is niet erg als je rond de 1100/1200 cc zit, maar het moet ook geen 2 liter worden.

Succes!

18. Kinderwens87

Kinderwens87 Fanatiek lid

31 aug 2012
    4.175
    1.602
    113
    Vrouw
    Onze oudste sliep tot 7 maanden echt ruk (ieder uur wakker was heel normaal:)) en rijstebloem maakte dit alleen maar erger. Ik zou het eens proberen zonder en kijken wat de kleine dan doet:)

19. yloon

yloon Lid

15 jan 2015
    83
    3
    8
    Vrouw
    Nederland
    Jullie hebben allemaal gelijk, alleen overdags houdt hij zich echt prima en netjes aan een vast schema wat hij zelf eigenlijk ingebracht heb. Dit schema is perfect met werk en alles het past precies alsof die ons aanvoelt :)

Ik kan inderdaad de fles na 19:00 uur laten vallen en dan kijken wanneer die komt en dan eventueel midden in de nacht de voeding geven als hij ervoor komt.

Alleen de rijstebloem weer eruit halen, is dat niet weer een verandering voor de kleine man ? Hij krijgt nu om 19:00 uur een fles et rijstebloem. Daarna slaapt hij heerlijk zonder huilen of wat dan ook alleen als we hem om 11 uur wakker maken dan huilt die omdat hij uit ijn slaap gehaald wordt.

Maar is het niet weer een verandering als ik het nu ineens weer eraf ga laten die rijstebloem om 19:00 uur ?

en raden jullie nou wel of niet aan om 23:00 uur de fles nog te geven ( als die slaapt ) en dan eventueel als die om 5 uur komt een halve fles..... of gewoon na 19:00 uur afwachten tot die komt ?

20. tuc

tuc Niet meer actief

Je ziet het idd vaker dat kindjes die snel doorslapen tussen de 4-6 maanden ineens weer vaker wakker worden.

Ik snap wel dat je van ritme houdt, ik heb dat ook heel erg en mijn kindjes deden het er heel goed op.

Ik zou idd weer even teruggaan naar 19.00 en 23.00 fles. Behalve als hij er om 23.00 uur echt last van heeft als hij wakker gemaakt wordt. Dan zou ik hem laten slapen.

Je kunt er voor kiezen om om 23.00 uur bv een halve fles te geven dus 90+3 of 120+4.
    O en de rijstebloem zou ik helemaal mee stoppen...vaak doet het meer kwaad dan goed. Veel kindjes krijgen er last van waardoor ze juist wakker worden.

Deel Deze Pagina