Mijn dochter is nu 9 maanden en vroeg me af wat jullie kleintje allemaal al kan/kon bij 9 maanden. Mijn meisje zit veel, rolt overal naartoe en staat wel stevig als we haar vasthouden. Heel af en toe trekt ze zich vooruit maar dit is zelden. Kruipen, zelf gaan zitten, zelf gaan staan ed is nog totaal geen sprake van. Ik zag ook een keer ergens een site voorbij komen waarop de gemiddeelden stonden van de ontwikkeling maar heb een nieuwe pc en dus de link kwijt
Mijn zoontje wordt morgen 9 maanden. Hij schuift nu op zijn buik de hele kamer rond! Rollen kan hij alleen van zijn rug naar zijn buik. Verder kan hij zitten als ik hem wegzet, maar valt hij om zodra hij iets wilt pakken dat bijvoorbeeld naast hem ligt. Hij kan nog niet zelf tot zitten komen. Wel zit hij heel stevig als hij steun heeft, bijvoorbeeld in de kinderstoel of in de bank. In de kinderstoel gaat hij sinds een paar dagen staan op het plankje... Als je hem vast hebt kan hij heel goed staan. Zelf lukt dit hem nog niet.
Mijn zoon was redelijk snel met alles en die kon met 9 maanden kruipen, zelf gaan zitten, zich optrekken en los staan en overal langs lopen, dus bv. langs de salontafel.
dochter:zitten (6mnd), zelf gaan zitten (7mnd), tijgeren (5 mnd)kruipen (7,5 mnd), zelf gaan staan, lopen langs dingen. Ze kon het allemaal net voor ze 9 mnd was. Zoon was iets minder snel en kon toen zitten, zelf zitten, kruipen begon hij mee en met 9mnd en 1 wk stond hij ineens aan een stoel en ging er meteen wat pasjes bij doen. Overigens liep zoon 1 dag voorat hij 15 mnd was en dochter pas met 16,5 maand. Dus daar was hij weer sneller mee.
Dochter kan staan, zet stapjes aan de tafel, zelf zitten & kruipen.. Ik ben die site ook kwijt helaas..
Mijn zoon is nu 9 maanden en 2 weken en kan kruipen, tijgeren, zelf gaan zitten, staan aan mijn handen, stapjes zetten aan mijn handen en is nu druk met het proberen te gaan staan. Dit gaat overigens met heel veel vallen en opstaan.
Kruipen doet ze trouwens nog maar 1 week.. Ze kon eerst staan en stapjes zetten.. Kinderen doen gewoon eerst wat ze leuker vinden..
Mijn oudste kon op die leeftijd rollen, zelf gaan zitten, kruipen, gaan staan, en met 10 maanden zette ze haar eerste losse stapjes. Heel snel dus! Ik zou zeggen dat rollen en evt gaan zitten we normaal is.
Bedoelen jullie deze site? Motorische Ontwikkeling - Wat kan 'n kind op welke leeftijd? | Mens en Gezondheid: Kinderen
Hier kon ze met 9 maanden draaien van buik naar rug en terug... Tussen de 9 en 10 maanden ging het in een keer snel, binnen een paar weken ging ze eerst achteruit tijgeren, toen vooruit tijgeren, zelf zitten en kruipen! Optrekken deed ze pas met 11 maanden...
Nou het was niet die site maar lijkt er wel op. Het was een site met een engelse titel maar was wel in het nederlands....
niet helemaal eerlijk want ik maak blijkbaar hele snelle kids maar alsnog. ze is nu 9 maanden en een week en kan: rollen zitten kruipen staan los staan lopen langs tafel en stoelen lopen achter de baby walker papa en mama zeggen zwaaien en kusjes geven. en ze onderneemt nu sinds een week driftige pogingen los te lopen maar na 2 tot 4 stappen gaat ze op haar gezicht. maar zoals gezegd is ze gewoon echt enorm snel en niet goed voor de gemiddeldes.
Zoon was hier heel erg snel. Kon met 7,5 mnd al zelf zitten, kruipen, zich optrekken en langs meubels lopen. Ook kon hij al de trap opklimmen. Toch heeft het lopen een hele tijd op zich laten wachten. Hij was 13,5 mnd toen hij zijn eerste losse stapjes ging zetten.
Pas sinds een week of 3: rollen achter elkaar door en dan door de kamer, voor- en achteruit tijgeren, zitten als wij haar neerzetten nog niet zelf tot zit van lig. Staan met steun. Ik denk dat het nu hard gaat. Kruipen oefent ze hard mee ze krijgt er alleen nog maar 1 knietje onder. Ze pakt zelf stukjes brood van het bord en stopt het zelf in haar mond.
De mijne is dan nog geen 9 maanden maar kan nog niet veel. Hij kan rollen en blijft best even goed zitten. En heel soms duwt hij zichzelf achteruit, soort van tijgeren dan, maar das maar 1 duwtje. En dat is t. Maar goed, ik denk niet dat het kruipen (met buik op de grond) lang op zich laat wachten, want ik zie de moves met zijn beentjes en armen hij kan het alleen nog niet coordineren. Ik zag exact dezelfde moves bij de kleine van een vriendin van me (die is 6 mnd) en die ging wel vooruit
Dochtertje kan kruipen, rollen, aan mn handen optrekken tot staan, zitten, staan met een steuntje van ons, lopen aan de handen. Zelf gaan zitten kan ze nog niet. Verder zegt ze mama en kan ze zelf brood eten. Moet zeggen dat het kruipen heel snel ging: op maandag kreeg ze door dat ze vooruit kon en op donderdag liepen we achter haar aan terwijl ze een heel stuk kroop!
Ons zoontje kan nu: Heen en terug rollen Tijgeren Kruipen (min of meer, als hij echt graag ergens wil komen ) Zitten en zelf gaan zitten Staan met een steuntje van ons (wel de kracht, maar nog niet echt de balans) Papa en toet zeggen (en aap en hap, maar da's volgens mij meer per ongelukje als hij bezig is met 'papa' ) High five, en armpjes in de lucht bij hieperdepiep hoera
zelf gaan zitten, kruipen, gaan staan, langs de tafel lopen en aan de.hand lopen....hij moet nog 9 mnd worden