Ik heb het idee dat mijn dochter wat achter loopt in haar ontwikkeling. Zelfs wanneer haar leeftijd gecorrigeerd word (ze is anderhalve maand te vroeg geboren). Het CB merkte dit ook al op rond de 8 maanden, maar het is nooit zo ver gekomen dat er actie ondernomen moest worden. Ze toont vooruitgang, en dat was het belangrijkste volgens hen. Ze doet het gewoon in haar eigen tempo. Prima, geen probleem Maar ik vraag me wel af wat nou "normaal" is bij 13-15 maanden? Ik ken wel een paar kindjes van ongeveer mijn dochter's leeftijd, maar deze kindjes zijn juist allemaal zeer snel in hun ontwikkeling. Het is dus appels met peren vergelijken. Kunnen jullie mij vertellen wat een kindje van 13-15 maanden zou moeten kunnen? Mijn dochter is nu net 15 maanden oud, maar gecorrigeerd dus ruim 13 maanden oud. Dit is wat zij al laat zien: Stevig zitten en zelf tot zit komen. Wankel en met veel hulp en ondersteuning soms op haar benen kunnen staan. Kruipt snel en soepel. Ze trekt zichzelf nog niet op tot staan. Praat niet, ook geen zelfverzonnen woordjes ofzo. Wijst niet, zwaait niet, klapt ook niet in haar handen. Speelt moeilijk zelfstandig. Kan met een bal gooien en speelt "overrollen" met je. Meer kan ik even niet zo snel bedenken, maar vragen staat vrij! Ik ben benieuwd of mijn dochter inderdaad wat achter loopt (geen probleem, ze haalt het vast wel een keertje in ) of dat het eigenlijk wel mee valt.
Onze jongste zoon kan: - kruipen en zelf gaan zitten - zich optrekken tot stand - langs de bank/aan de hand lopen - sinds 1 week paar losse stapjes zetten - blokjes op elkaar zetten - spullen in en uit een doos doen - geven en nemen spelletjes - wijzen, klappen en zwaaien Hij heeft een paar 'woordjes'. Alle dieren zijn 'boe'. Alle gezinsleden zijn 'dada'. Dat praten schiet hier dus niet erg op. Maar net als onze oudste (was een late prater) kan hij wel heel goed non-verbaal communiceren. Je kunt het eens navragen bij je CB.
Hier juist een motorisch snelle dame dus daar heb je niets aan. Waar je wel op kan zoeken is het van wiechenschema, dit houd het cb aan en laat zien wat kinderen op een bepaalde leeftijd zouden "moeten" kunnen.
Wiechenschema had ik al eens van gehoord inderdaad. Ik heb het even opgezocht en ingevuld voor mijn dochter nu: In de categorie "Fijne motoriek/Adaptatie/Persoonlijkheid en Sociaal gedrag" kan ze nu alles uit de 12 maanden kolom. Nog niets uit de 15 maanden kolom. "Communicatie": deze kolom is heel wisselend van wat ze nu kan. Ze reageert redelijk op toespreken, lacht ook wel terug als je goed je best doet, af en toe maakt ze geluiden terug, ze reageert ook wel op mondeling verzoek mits ze snapt wat je van haar wilt (het moet dus een veel voorkomend verzoek zijn, anders snapt ze het niet), en begrijpt daardoor dus ook wel enkele dagelijks gebruikte zinnen. Tot nu toe best goed qua ontwikkeling dus, en op schema. Maar sommige dingen doet ze niet, die ze eigenlijk al zou moeten kunnen: ze zwaait niet, zegt geen 2 geluidswoorden met begrip, maar zegt bijvoorbeeld ook geen dada-baba of gaga, en maakt eigenlijk ook niet bijzonder veel gevarieerde geluiden. Volgens mij brabbelt ze ook niet echt bij haar spel. Mijn man vindt van wel, maar mij valt het nooit op, dus áls ze het doet dan doet ze het niet veel. Soms zegt ze wel eens mamamamamamamama (niet met haar lippen, maar met haar tanden, net als een konijntje) maar bedoelt hier verder niks mee. Ze doet soms ppffffttt met haar tong. En een maand geleden ontdekte ze dat ze heel hard nnnnnnnàh kon zeggen. Maar dat doet ze nu al weken niet meer. Verder kreunt ze vooral veel, zegt/gilt aaaaaahh aaah aaaahhhh, jengelt en dreint erg veel, en huilt snel. Dit doet ze al sinds ze 6 maanden is ofzo. "Grove Motoriek": ze kan alles uit de 12 maanden kolom, behalve zich optrekken tot staan, plus dat ze al heel goed met de buik vrij van de grond kan kruipen (15 maanden kolom). @Superjollie: Als ik het wiechenschema bekijk loopt jouw kindje heel mooi op schema, zelfs wat voor
Onze dochter kan: Zelfstandig gaan en stevig blijven zitten Rollen, kruipen, klimmen Optrekken maar ook zelfstandig gaan staan Los lopen (kruipt dus niet veel meer) Zegt: ja, nee, mama, papa en verder veel gebrabbel Zwaaien, klappen, wijzen Ze begrijpt hoe ze met het speelgoed moet spelen zodra ik het voordoe. Ook begrijpt ze een aantal woordjes... als ik bv vraag 'pak de bal/boekje', 'wil je drinken', 'waar is de poes' etc. Het is goed dat je de ontwikkeling in de gaten houdt maar maak jezelf niet gek als het niet volgens het boekje gaat. Wie weet haalt ze binnenkort in en gaat ze als een speer
Mijn zoontjes zijn 7 weken te vroeg en 1 zoontje doet ook nog vrij weinig (12,5 maand, gecorrigeerd bijna 11) Hij begint nu net met tijgeren, kan blijven zitten en hij zegt mamamamam (kan wel gewoon mama zeggen) de hele dag. Sinds een paar dagen zet ie zijn voeten op de grond als ik hem vast heb, maar is nog wel wat slap. Hij klapt en hij zwaait. Verder zit er weinig beweging in hem. 1 Van zijn broertjes doet alles al, behalve los lopen en die zegt nog geen woord. Brabbelt alleen nog. Andere broertje kan nog niet zelfstandig gaan staan, maar zegt daarentegen weer meer woordjes. Ik merk echt heel erg dat ieder kind zich in zijn eigen tempo ontwikkelt.
Mijn persoonlijke ervaring is dat het echt niks zegt allemaal. Als je je zorgen maakt, zou ik een doorverwijzing vragen bij de ha voor iemand die er verstand van heeft. Maar ik zou me nog geen zorgen maken. Mijn oudste kon met 13 mnd nog niet eens blijven zitten, laat staan gaan zitten. Ze kon niet tijgeren, nog maar net omrollen. Ze zei alleen 'mama' en verder huilde ze nog steeds uren per dag. Ze ging pas lopen toen ze 2,5 was. En nu? Met afstand de slimste van haar klas. Zit op hockey en paardrijden. Blijft wel wat houterig, maar niemand kan geloven wat voor zorgen we ons gemaakt hebben. De middelste kon pas tijgeren met 13 mnd, praatte toen wel heel veel al. Maar ging ook pas lopen met 2 jaar en weigerde te eten. En nu? Nog zo'n slimpie en zit is in de selectie gevraagd voor wedstrijdzwemmen. De derde is nu 11 maanden, en kan rollen, tijgeren en mmmmmammmm zeggen en dat is het. Blijft nog niet zitten, wijst niet, strekt zijn handjes niet uit naar me. Maar ja...gezien de eerste twee...maak ik me dus geen zorgen meer. De laatste zullen de eerste zijn, hoor!
Wij vinden onze jongste soms al wat langzaam, omdat de oudste heel snel met de fysieke dingen was Het spectrum voor de gemiddelde ontwikkeling is heel breed. En tegen de tijd dat kindjes een jaar of 4 zijn, zijn veel fysieke verschillen rechtgetrokken. Ik ken ook wel kindjes die echt niet zo vocaal waren als baby. En nog zijn dat niet de meest praatgrage kinderen, maar ze hebben zich prima ontwikkelt.
Maak je niet te druk, als ik jou rijtje zie, zie ik niets geks. Met 13 maanden was Lotte motorisch wel erg snel, maar echt woordjes zeggen buiten papa en mama doet ze pas sinds een week, brabbelen heeft ze nooit gedaan. Bal rollen of overgooien, doet ze zelfs nog niet eens. Blokjes stapelen had ze allang moeten kunnen maar doet ze sinds enkele dagen pas.
Hier een motorisch minder snelle. 12,5 maand en kan net kruipen! Nooit getijgerd, staat nog niet (wel echt bijna). Ze kan wel klappen, zwaaien, wijzen (hele dag door). Probeert balletje over te rollen/gooien. Zegt papa en mama. Wat mij opvalt is dat haar motorische ontwikkeling echt grillig verloopt. Ze kon ineens kruipen van 1 op andere dag. Nooit geprobeerd te tijgeren. Ze vertrok ineens en heel erg netjes en goed. Met praten/wijzen/zwaaien zag ik allemaal dat het eraan zat te komen. Dus dat kan ik veel beter volgen. Volgens mij staat die van mij een dag op en loopt weg.
Wij hadden altijd een gemiddelde tot iets langzame ontwikkeling. ze was laat met rollen en met 10mnd kon ze alleen nog maar omrollen zwaaien en klappen. Maar toen ging het ineens heel snel. binnen 4mnd kon ze gaan zitten, tijgeren, kruipen, optrekken, staan en lopen. Ik bedoel alleen maar te zeggen dat ze ineens zo'n sprong kunnen maken in ontwikkeling!