Hoi meiden, Hoe verloopt nou precies de ontwikkeling bij onze beebs? Ferron is nu bv...3,5e maand, gecorrigeerd 2,5e maand...Nu staat er in het "Oei ik groei" boek dat ze dan met hun handjes gaan grijpen en pakken, maar ferron doet dit nog helemaal niet. Hij doet nu wel zijn handjes in zijn mond, maar niet grijpen naar speelgoed wat ik hem aanrijk of iets dergelijks. Verder kan hij ook nog niet zo ver met zijn hoofd omhoog als ik hem op zijn buik leg. Gister was ik bij een leeftijdgenootje, die rond de datum van mijn uitgerekende datum is geboren, en die lijkt nog wel verder dan dat Ferron is..... Hij maakt nu wel veel geluidjes, en kletst terug, dat is dan wel weer volgens "schema" (haha) hoe zit dat nou een beetje met premature babies? lopen die sowieso wat achter in ontwikkeling? Of is dit per kind verschillend? Ik ben het ook een beetje zat hoor, dat moeders met babies die rond dezelfde tijd als ferron geboren zijn ,of de moeders vd pufclub iedere keer zeggen: jeetje wat een verschil, en dan is Ferron nog wel 5 weken eerder geboren"....Oh! Ik word erniet goed van! Ze vergeten iedere keer dat hij 5 weken "schade" in moet halen.
je moet je niet te vast klampen aan boekjes waar de ontwikkeling instaan elk kindje is anders en volgt zijn eigen weg kwa ontwikkeling zijn allemaal standaard regeltjes van met die leeftijd dit en met die leeftijd dat nou kan je vertellen bijna geen 1 kindje houdt zich daar aan hoor hahahaha lekker laten gaan het komt vanzelf veel plezier met de ontwikkeling
Ik heb juist helemaal niet het idee dat Tymen achter ligt met zijn ontwikkeling. Ik vind hem juist wel snel (of komt dat omdat het de meeste mama's te snel gaat, houden we ze liever klein...). Ik denk inderdaad ook dat een kind op zijn eigen tempo leert. En natuurlijk kan vroeggeboorte daarop van invloed zijn maar het hoeft niet. Wat ik overigens wel raar vind is dat ze op de cb's helemaal geen rekening houden met die weken dat ze te vroeg geboren zijn. terwijl dat volgens mij wel zou moeten. Als je kijkt naar het oei ik groei boek, daar gaan ze uit van de uitgerekende datum. Dus als jouw kindje 5 weken te vroeg was, dan zou hij alle nieuwigheden ook pas 5 weken later doen dan een kindje wat wel op tijd was.
Hey Danili, Daar zat ik nou ook mee. Het is ook zo moeilijk, in mijn geval heb ik een marge van 10 weken. Van 12 tot 22 weken op dit moment. Sommige dingen die hij doet passen echt bij 22 weken maar andere dingen die daar weer bij staan doet hij nog helemaal niet Dat hoort dan weer bij 12,13,14 enz enz weken pfffft. Ik vind het wel moeilijk in te schatten of iets normaal, langzaam of snel is. Ben daarom blij dat we iedere 6 weken naar de kinderarts gaan. Even de bevestiging. Voor zijn fysieke ontwikkeling gaan we naar de fysio, deze was de vorige keer zeer tevreden, hij deed echt dingen die hij echt nog niet hoefde te doen en zat zelf met zijn ongecorrigeerde leeftijd binnen de curve. (met zijn gecorrigeerde leeftijd helemaal bovenaan!) En toch, als het dan weer even geleden is dat ik die bevestiging heb gehad ga je toch weer twijfelen het zal toch wel goed zijn........ Ik denk dat we er gewoon meer mee bezig zijn omdat onze kids te vroeg waren. Wat Deb ook zegt, ieder kindje is anders, en het zijn natuurlijk allemaal standaard regeltjes. Ik zal het voorlopig alleen niet helemaal los kunnen laten denk ik, ben toch aan het neuzen of iet bij zijn echte leeftijd of gecorrigeerde leeftijd past. Colin heeft overigens wel zijn handjes ontdekt (ook pas sinds kort hoor) maar hij heeft nog geen oog voor zijn voeten bijvoorbeeld. Ik wordt af en toe ook een beetje moedeloos van andere moeders, pfft JA Colin is een stuk kleiner dan jantje of klaasje, vind je het gek! Misschien lijkt het wel of kindjes die rond je uitgerekende datum geboren zijn verder zijn omdat ze ook vaak groter zijn, ze hebben duidelijk minder te lijden gehad. Ik denk dat dat verschil wel meevalt. Colin past nog prima in de kinderwagen bak, een buurvrouwtje is bevallen een week na mijn uitgerekende datum en haar kindje past nog maar net (was ook wel een groot kind hoor 9 pond en 56 cm, wahaha daar is Colin net pas overheen) Maar Colin is qua ontwikkeling duidelijk verder. Tja het blijft toch een beetje gokken voor ons, daarom ben ik blij dat ik morgen weer naar de kinderarts ga, weer even horen dat het allemaal GOED gaat! Pfft zit wel op de spreekstoel, sorry hiervoor!
Hey Setteke, Het is idd raar dat het cb zo weinig rekening houdt met prematuren en er vooral erg weinig verstand van heeft! Toen Colin uit het ziekenhuis kwam kreeg hij 7x50 ml voeding, toen het cb bij ons op bezoek kwam zei ze, oh hij is nu ruim 2 maanden, mmm krijgt hij 6x100 cc zeker, of zit hij al op 5 voedingen Tjeetje, mijn vertrouwen in hun (voor zover aanwezig) was toe in 1 klap weg! Nee daar hebben ze nog wel een verbeter slag in te maken zeg!
Ik heb gelukkig betere ervaringen met mijn cb... Ze kijken eerst naar wat Kaylee ongecorrigeerd doet, doet ze nog niet wat ze dan eigenlijk zou "moeten" doen, dan corrigeren ze nog. Mijn wijkverpleegkundige heeft ons altijd super geholpen en als ik vragen had met betrekking tot Kaylees prematuriteit en ze wist het antwoord niet, dan zei ze dat gewoon eerlijk (en ging ze het dus alsnog navragen of opzoeken voor me). Over de ontwikkeling... Kaylee moest in de eerste paar maanden op bijna alles gecorrigeerd worden en vanaf 6 maanden op niets meer... Ik kwam met 6 maanden op t cb en zette Kaylee daar op t aankleedkussen en de arts stond omdat Kaylee gewoon bleef zitten (ik was niet weinig trots toen kan ik je vertellen hahahaha). Met sommige dingen is ze wat langzaam, met andere dingen is ze snel (ze trok zich bv al op met 8 mnd, liep rondjes rond de tafel als ze zich vasthield met 8.5 mnd, maar ging pas zelf zitten vanuit lig met 11.5 mnd). Alles op zijn tijd... Natas, Kaylee heeft 1 keer echt aandacht voor haar voeten gehad, toen ze 7.5 mnd was... verder zelden tot nooit
devano doet ook nog niet alles en zowel op cb als in het ziekenhuis zeggen ze ook het is neit erg want hij is te vroeg het komt wel alleen iets later ik zelf maakte me er eerst wel druk over nu niet meer
Wanneer er alsmaar vergeleken wordt, kan dat best moeilijk of soms zelfs pijnlijk zijn... Nieuwe mama's hebben volgens mij allemaal de neiging om met alle 'kunstjes' van hun ukjes te koop te lopen en te pronken, vooral ook als anderen van die leeftijd dat nog niet kunnen . Trek je er niks van aan! Ieder kindje doet zijn dingen op zijn tijd.....
Mijn dochter was ook prematuur en veel te klein voor haar leeftijd. Ik heb geleerd dat het cb makkelijk is voor echt dringende vragen en voor het wegen en meten. Verder doen ze alles volgens de boekjes en daar heb je in dit geval niets aan. Mijn dochter is nu 5,5 en is een pientere meid. Ze heeft een moeilijke start gehad, maar doet nu alles volgens die beruchte boekjes. Tip; volg je gevoel, dat werkt beter dan vergelijken
*Vicky Waarschijnlijk is Colin ook niet zo'n voeten kind Ik kan me voorstellen dat je apetrots was, ik kan ook zo enorm trots zijn pffft zijn geen woorden voor! Gelukkig zijn er ook cb die het wel begrijpen, alleen jammer dat ik die niet heb... *Kiz Soms is het moeilijk je er niets van aan te trekken, al weet ik dat dat het beste is. Maar als ik super trots ben op mijn mannetje als hij iets nieuws doet en je krijgt dan weer zo'n opmerking NU PAS jantje, klaasje, Pietje van deed het al toen en toen. Is dan toch even een domper. Van dat vergelijken wordt ik moe, want er wordt vaak gekeken naar zijn ongecorrigeerde leeftijd en ja dan is ie klein, en ja dan doet ie sommige dingen nog niet maar da's toch logisch! Heb alleen geen zin meer om het iedere keer opnieuw weer uit te gaan leggen (vaak al voor de zoveelste keer!) Je hebt gelijk, colin moet het lekker op zijn eigen tijd doen, hij heeft al genoeg voor zijn tijd moeten doen *Beppie Je hebt helemaal gelijk, ik gebruik het cb alleen voor de hoognodige dingen en voor de rest doe ik hard mijn best zoveel mogelijk mijn gevoel te volgen. Gelukkig krijg ik nog wel de bevestiging van de kinderarts.[/b]
Begrijp je wel hoor, hier het zelfde verhaal; mijn meisje is zes weken te vroeg geboren... Bij cb begrijpen ze het wel hoor, en ze zeggen hetzelf dat de kindjes hun energie eerst naar het aankomen in gewicht gaat en dan pas naar hun ontwikkeling... Tja heb ook het boek gekocht; maar wanneer heeft een prematuurtje een sprongetje...en wanneer ontwikkelen ze zich... Inderdaad ieder kindje heeft zijn eigen ritme; Alexi heft haar hoofdje heel goed, lacht gericht naar mensen, volgt dingen met haar hoofd, en 'grijpt (zit er wel kilometers ernaast), Maar heb dus een vriendin en zij heeft een zoontje paar weken ouder; vergelijkt ook contstant met haar kindje; en vaak moet ik horen; oh kan ze dat nog niet ? Ook prematuurtjes worden groot denk ik dan maar, als is het op hun eigen tempo...
Hoi, Je kunt indd niet gaan vergelijken, daar raak je alleen maar gefrustreerd van.. Bij ons klopte het pcies in het begin (lachen is normaal met 5 wk luca deed het met 11 wk) hij is dus zes weken te vroeg geboren.. Ik klets mee met de mei juni juli 2006 mama's en als ik luca daar mee "vergelijk" doet hij het hardstikke goed! Tuurlijk kan ie het ene niet, maar het andere kan hij wel weer.. wat hij dus eigenlijk omgerekend nog niet zou kunnen.. conclusie, alle kindjes leren op hun eigen tempo Wat maakt het uit als de ene wat sneller is dan de ander.. uiteindelijk kunnen ze allemaal hetzelfde
tja misschien ook wel....maar dat eeuweig evergelijken he, bah! Ik heb as dinsdag de laatste les van de nagym van de "pufclub"...en dan mogen de kids mee, voor een massage. Nou dan zal het ook wel allemaal komen hoor...pfff. Ferron doet nu wel veel met szijn handjes, als we een monddoekje op zijn schoot leggen, dan pakt hij die steeds met zijn handen en brengt hem naar zijn mond. En duimen, ogen wrijven, handen in mond, neuspeuteren zelfs, (haha) Maar idd zijn voetjes die heeft hij ook nog niet gevonden. Ik heb ook het "oei ik groei' boek, maar ik heb hem allang niet meer bijgelezen. Hij ligt nu een beetje te verstoffen ergens in een hoekje. Bij ons klopt het helemaal niet meer qua ontwikkeling, ben alles een beetje kwijt wat wanneer komt per sprongetje. En ik merk aan Ferron ook niks dat hij een donker wolkjes week heeft, en daarna meer kan. Soms ineens met een paar dagen zie ik dat hij weer s wat meer kan, maar of hij daarvoor nou zo onhandelbaar was, wat wel s in dat boek staat. Neeeee! Ik denk wel dat hij misschien toch wat achterloopt. Wanneer gaan baby;s bijvoorbeeld van rugligging naar zij ligging draaien?
Tja dat vergelijken he....pfffft. Het lijkt af en toe wel een wedstrijd! Ik ben trots op mijn mannetje bij alles wat hij doet, of het nou wel of niet op tijd is! Het is op ZIJN tijd dus ok wat mij betreft! Ik heb ook oei ik groei. Vind het wel leuk om te lezen maar de donkere wolken voorafgaand aan iets nieuws heb ik hier ook nog niet gemerkt eigenlijk, en niet omdat ie niets nieuw doet hoor Colin is nu echt aan het spelen in de box, grijpt inmiddels gericht naar speeltjes, echt super leuk om te zien. Ook is zijn monddoekje favoriet haha, tijdens de fles is het een heel gevecht om hem op de juiste plek te houden Hij is inmiddels ook aan het kwijlen en probeert met man en macht zijn hele hand in zijn mond te steken Tandjes? Hij wil ook steeds meer in zijn mond steken, haha
Lynn is bijna 7 maanden en doet nog niks. Alleen geluid maken. Ze kan nu wel gericht pakken, maar omrollen oid doet ze nog niet. Wacht rustig af.
ja dat is ook het enige wat je kunt dien, afwachten....we moeten allemaal maar wat geduld hebben he, haha
Even de trotse mama uithangen, hoor! Tymen is nu dus 5,5 maand (gecorrigeerd 4,5 maand) en sinds twee weken staat hij. Niet los natuurlijk, moet hem wel vast houden, maar hij wil alleen maar staan. Liggen wil hij niet, gaat dan zijn hoofd optillen. Als hij in de kinderwagen ligt dan trekt hij zich op aan de rand om wat te kunnen zien. Vind ik wel gevaarlijk, heb dus vandaag de kinderwagen omgebouwd naar wandelwagen. Die kan ook bijna helemaal plat liggen. Ook heeft hij inmiddels een heel 'vocabulaire' met allerlei kreten. Hij vertelt me hele verhalen op zijn manier. Ook begint hij om te rollen, zo leuk om te zien. Geen idee of dit allemaal normaal is voor een baby van 5,5 maanden, maar ik vind wel dat hij het erg snel doet! Als ik dan mijn buurjongetje zie, die is nu 4,5 maanden maar wel op tijd geboren (ze zijn dus qua ontwikkeling even oud), dan kan die veel minder van dit soort dingen. (Of begin ik nu al met competitie, net als over een aantal jarenop het schoolplein, ha ha )
tja hier kan ik nog niet echt van 'gecorrigeerd' spreken! Benthe is nu bijna 2 maand maar zou normaal gesproken nog veilig in mijn buik zitten! vanaf 16 mei kan ik met jullie mee praten, dat was mijn officieel uitgetelde datum.
Ieder kindje ontwikkeld zich op zijn eigen tempo. Danischa nam overal de tijd voor. Maar vanaf dat ze een maand of 10 is doet ze alles zo snel dat ik het zelf niet meer kan bij benen. Ze staat, stapt langs, gaat uit staan ook weer zitten zonder om te vallen. Aan de hand stappen doet ze ook al heel goed. De verwachting van de kinderarts is ook erg hoog (mama is heel trots). Hij verwacht dat ze binnen nu en 3 maand zelfstandig loopt. We gaan het zien