Baby 5 wk drinkt te veel > spugen

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Noontje, 16 dec 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Noontje

Noontje Actief lid

7 apr 2013
    345
    0
    16
    Hoi Heidi,

Mijn dochtertje van 5 wk gaat sinds twee weken steeds meer spugen, zowel direct na de voeding als ook nog wel een tijd daarna. Hiervoor ben ik afgelopen week bij de huisarts geweest en zeer waarschijnlijk drinkt ze gewoon zoveel dat haar lichaam dat oplost door te gaan spugen. Bij haar geboorte woog ze 3320 gram (geboren met 37+6) en gisteren zat ze op 4780 gram (en ter extra vergelijking: vorige week woensdag op 4540 gram, dus 240 gram aangekomen naast het spugen in vijf dagen).

In principe is het spugen geen probleem als ze zoveel aankomt, ware het niet dat ze er echt last van heeft. Zeker in de nacht, vanaf een uur ongeveer na haar nachtvoeding slapen we nauwelijks, ik probeer nog wat te dommelen met haar op mijn buik, zodat ze toch wat overeind ligt, maar beiden slapen we dan erg slecht. Overdag houd ik haar langer en meer omhoog, al dan niet in een draagdoek, en dan gaat het iets beter.

Nu zeggen ze zowel de kinderarts op het consultatiebureau als de huisarts dat ik zou moeten proberen om haar minder te laten drinken, maar ik weet niet hoe ik dit voor elkaar moet krijgen. Ik heb dit gisternacht geprobeerd door haar eerder los te koppelen, maar uiteindelijk ben ik toen anderhalf uur in de weer geweest met een heel verdrietig meisje dat gewoon honger had en heb ik haar uiteindelijk toch nog lekker verder laten drinken.

Overdag komt ze vaak nog om de 2,5 à 3 uur en dit probeer ik nu ook wat langer te rekken, maar dat lukt lang niet altijd.

Heb jij nog tips?

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Hoe voedt je nu: beide borsten per voeding? Drinkt ze heel vaak en kort of drinkt ze juist heel lang per voeding? Stroomt je melk heel snel? Schiet het krachtig toe? Allemaal dingen waar je wat mee kunt sturen en spelen.

Het advies om minder te laten drinken is geen advies: dat is met een kluitje het riet in gestuurd worden. Daar mag je best op terugkomen bij het CB.

Wat je wel kunt proberen is eerste toeschieten af te laten lopen. Kijken of blokvoeden in jullie situatie handig is, kijken naar haar mondmotoriek. Ik zou zeggen maak een afspraak met een lactatiekundige en laat je echt verder helpen.

Veel succes!

3. Noontje

Noontje Actief lid

7 apr 2013
    345
    0
    16
    Bedankt voor je reactie :)

Meeste keren geef ik één borst (wel in twee keer zeg maar), dit omdat de melk idd snel stroomt en krachtig toeschiet. Op die manier hoeft ze bij het 'toetje' niet opnieuw te vechten tegen de snelle stroom en kan ze gewoon relaxed nog wat slokjes drinken. Eén of twee keer per dag drinkt ze dan bij het toetje erg gefrustreerd en onrustig en vermoed ik dat de borst gewoon leeg is, dan geef ik wel de andere borst nog even.

Maar dan zal ik idd een lactatiekundige erbij gaan halen, jammer dat het cb dan met zo'n advies komt als dit dus blijkbaar helemaal geen oplossing is.

Deel Deze Pagina