Ontwikkeling eerste twee jaar premature baby

Discussie in 'Prematuur' gestart door Cryptonism, 19 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Cryptonism

Cryptonism Fanatiek lid

6 feb 2012
    4.310
    0
    0
    NULL
    NULL
    Goedenmorgen ladies,

Zoals jullie weten (of kunnen zien) hebben wij een heerlijk meisje dat met 33 weken geboren is. Ze doet het supergoed :).

Maar nu vroeg ik me af. Ik denk dat meerdere ouders van prematuurtjes dit ervaren (of ik zoek niet goed), hoe zat het met de ontwikkeling van jullie baby? Ik kan op het internet niets vinden over premature baby's en hun ontwikkeling.

Ik vraag me vooral af:

Wanneer ging jullie kindje:

lachen
    hardop lachen
    dingen vastpakken
    zitten
    tijgeren
    kruipen
    staan
    lopen

Er is vast nog meer maar was naar deze alvast benieuwd.

Niet perse omdat ik iets van die van ons verwacht, die is nog veel te jong tenslotte :D. Maar ik zou het wel fijn vinden een beetje een idee te krijgen van wanneer wat qua ontwikkeling. Elk kind is tenslotte een individu dus het is een idee meer niet.

Ik zou dan ook graag weten hoe vroeg jullie baby was en of er evt. complicaties waren.

Bedankt alvast :)

2. Moeder van Rick

Moeder van Rick Actief lid

23 jan 2012
    225
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi,

Je zou is kunnen kijken op de site en het forum van kleine kanjers.nl
    Daar staat veel info en op het forum kun je er met mensen over praten, daar zijn allemaal ouders van premature kindjes.
    En inderdaad de een is snel de ander normaal en de ander wat langzamer.
    Het ligt maar net aan het kind en of hij/zij een goede start heeft gehad of gewoon dat tie gewoon lui is, kan ook nog.
    Succes ermee!

Alles verder goed metde kleine?

Groetjes

3. Miepie80

Miepie80 VIP lid

6 mei 2007
    8.101
    4
    0
    Hoi, nog gefeliciteerd met jullie kleine meid. Op het kenniscentrum van de VOC is ook heel heel veel info te vinden en op het (besloten) forum kan je ook al je vragen stellen. (www.couveuseouders.nl)

Het wisselt enorm per kindje hoe snel ze inhalen. In principe kan je er vanuit gaan dat ze in eerste instantie +- 7 weken achter zal lopen, dus bijv pas lacht als ze een paar weken na de uitgerekende datum zit. Fysiotherapeuten corrigeren de eerste twee jaar.

Hier een klein mannetje met een flinke ontwikkelingsachterstand (is motorisch nu ong. 12 maanden), en twee meiden die net ontslagen zijn van controles in het zh omdat ze eigenlijk met alles helemaal 'bij' zijn (20 maanden).

Zij gingen
    lachen - 4/6 weken gecorrigeerd (dus 15/17 weken)
    hardop lachen - rond de 3 maanden gecorrigeerd (5.5/6 mnd)
    dingen vastpakken - ook rond de 5 maanden
    zitten - pas met 10 en 12 maanden (dat ze bleven zitten) en 14/15 maanden (dat ze zelf konden gaan zitten)
    tijgeren - 10/11 maanden
    kruipen - toen ze ook gingen zitten, dus 14/15 maanden
    staan - met hulp (tafel, stoel) met 17/16 maanden
    lopen - met 19/18 maanden (los)

Maar zoals ik al zei; elk kind doet dit anders (hun vader zat pas met 14mnd en liep met 20, dus was ook traag ;)). Kijk even op kleinekanjers of couveuseouders voor meer algemene info enzo!

4. Cryptonism

Cryptonism Fanatiek lid

6 feb 2012
    4.310
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ga de sites even bekijken. Superbedankt!

5. singa

singa Niet meer actief

Ons meisje heeft het vanaf het begin goed gedaan. Ze is wel 2 weken later geboren dan jouw dochter. Ze is nu bijna 2 en ze heeft verder een normale ontwikkeling gehad. Alleen haar tanden kwamen later door dan gemiddeld, maar dat heeft ze van haar vader.
    Ze heeft alleen een groeiachterstand gehad en die had ze heel snel ingehaald. Mijn meisje draaide zich al op haar buik toen ze 3 maanden was. Iets dat volgens het CB niet kon. Gelukkig demonstreerde ze het daar toen ook.
    Het ligt er dus maar net aan hoe je kindje is.

6. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    Mijn meisje ontwikkeld zich aardig volgens de gecorrigeerde leeftijd.

Sommige dingen kan ze iets sneller (pincet greep) andere dingen is ze weer langzamer (loslaten van het handen ballen).

Ze heeft een iets te hoge spierspanning waardoor ze stappen in het leren wil overslaan, normaal doen ze er dan langer over, toch valt het bij haar wel mee. De fysiotherapeut denkt dat het mede door haar sterke wil, uiteindelijk helemaal goedkomt.

Deel Deze Pagina