We zitten een beetje met een dilemma in ons huis. We wonen in een semi-bungalow wat betekent dat we wel een bovenverdieping hebben, maar dat is meteen de zolder, dus met schuin dak aan beide kanten. Badkamer en onze slaapkamer (3x4) zijn beneden. Boven hebben we 3 slaapkamers, waarvan de grootste 5x4 met dus twee kanten schuin dak, daar slaapt de jongste nu. De oudste slaapt in de andere schuindakkamer van 5x3 m. Dan hebben we een dakkapel, waar een kamer is van 2,5 x 5 meter met rechte wanden. Dit is nu logeerkamer en de strijkplank staat er, een bureau en wat kasten. Beneden hebben we een smal gangetje naar de achterdeur waar je dus altijd je benen breekt over schoenen en laarzen. Het is daar echt te smal voor een kastje. Verderop in de hal wel een schoenenkastje en de wasmachine en droger. Als we onze huidige slaapkamer beneden zouden veranderen in een bijkeuken, zouden we een zee van ruimte creeeren voor de was, alle jassen, schoenen, laarzen en nog veel kastruimte. Dan zouden wij boven kunnen gaan slapen op de grootste kamer, dan zouden we daar nog inbouwkasten kunnen maken en in een deeltje van de dakkapel wat nu bergruimte is zou een inloopkast gemaakt kunnen worden (2,5 x 1 m). De jongste kan dan in de dakkapelkamer slapen (of de oudtse en dan de jongste op die kamer, dat maakt op zich niet uit. Ik wil zelf altijd al graag boven slapen omdat we dan dichter bij de kinderen zijn. Wc en badkamer zijn dan verder weg. En dan hebben we geen logeerkamer meer. Voordeel is de ruime bijkeuken die we dan krijgen. Wat zouden jullie doen? Wie heeft nog argumenten waar we nog niet aan gedacht hebben?
Ik zou het doen. Je kan voor logees vast wel een plekje in de woonkamer maken. Maar heb je ook geen ruimte voor een ondiepe schoenenkast, zoiets is maar 17 cm diep: STÄLL Schoenenkast 4 vakken - wit - IKEA
Ik zou het wel doen denk ik. Wij slapen op de eerste verdieping met de badkamer dan wel boven, maar alleen een wc beneden. Hebben we al 17 jaar zo, dus weten inmiddels niet beter Wij hebben geen extra kamer over, maar de kinderen hebben bedden die je kan ombouwen naar 2 persoons, en we hebben een zolder voor onze kleding en de was enzo. Op deze manier kan het gezin van mijn nicht (2 volwassenen en 4 kinderen) prima blijven slapen . De volwassenen op zolder, hun oudste bij mijn jongste, en de andere 3 bij mijn oudste (3 in bed en 1 op de grond) Edit: dit bed hebben mijn kinderen: HEMNES Bedbank met 3 lades - IKEA
Hier gaan logees op de kamer van de oudste en zij komt dan een nachtje bij ons. Zo vaak hebben we geen logees. Dus ik zou die logeerkamer lekker laten vervallen!
1-2 keer per jaar, een stel vrienden uit de andere kant van het land. Hun kinderen zijn een jaar jonger dan die van ons, afgelopen keer hebben de meisjes (3 en 4 jaar) al bij elkaar geslapen. Dus wordt in de toekomst gemakkelijker. Maar vooral mijn vriend hecht waarde aan die logeerkamer, ik niet zozeer. Zat mensen die ook geen logeerkamer hebben, dan nemen ze maar een caravan mee ofzo Tja en de kinderen worden natuurlijk groter, wat betekent grotere jassen, meer schoenen, sportkleding etc. We hebben het ooit gehad over een aanbouw achter huis die dan bijkeuken wordt, maar dat zou niet hoeven als we onze huidige slaapkamer (die aan de achterkant van het huis zit) daarvoor gebruiken. Maar we willen het wel goed overdenken. Onze jongste gaat waarschijnlijk van de zomer over op een groot bed en krijgt dan nieuwe meubeltjes dus dan is het wel het moment op het te doen.
Wij hadden al geen logeerkamer, maar hebben het opgevangen met een bank met slaapfunctie. Dus een uitschuif-logeer-bed onder de bank. Inmiddels hebben we boven een ruime slaapkamer gecreëerd voor de oudste, daar staat een 140-er tweepersoonsbed. Dus wanneer we nu het gezin van bonusdochter op bezoek krijgen, gaan de logees met zijn 3-en naar boven en verhuist mijn dochter naar de slaapkamer van onze jongste. Gezien het ruimtegebrek beneden wat je beschrijft zou ik er inderdaad ook voor gaan om de slaapkamer beneden om te bouwen en dan evt dus een bank-met-slaapfunctie in de woonkamer neer te zetten.
Gewoon doen, wij zijn nu onze schuur aan het verbouwen tot bijkeuken (schuur zit vast aan het huis en verbonden aan het huis met een deur) Dan kan straks de droger en wasmachine uit de badkamer en kunnen we daar een wc maken (lijkt me heerlijk om 's nachts niet meer naar beneden te hoeven als je moet plassen
Ik zou niet zonder bijkeuken willen. Wij hebben niet voor alle kinderen een eigen slaapkamer, maar wel een flinke bijkeuken. Nu zou die ruimte eigenlijk niet als slaapkamer kunnen dienen, maar als het kon zou ik het alsnog niet zo snel doen. Hier komt niemand door de voordeur, allemaal door de achterdeur, en dan sta je in de bijkeuken, met 2 grote stellingen voor alle schoenen, 2 stellingen voor overige rommel (gourmetstel, vazen etc), kastje met laden voor handschoenen, mutsen, sjaals, 4 kapstokken en de wasmachine. Logees krijgen wij best wel eens, maar eigenlijk altijd kinderen, en die slapen gewoon bij de andere kinderen op de kamer. Als er wel volwassenen zouden komen, dan leggen we onze kinderen gewoon allemaal bij elkaar, en is er alsnog 1 kamer over.
Kan je niet een gedeelte van de kamer opofferen als bijkeuken en nog een kleine logeer/ rommelkamer overhouden? Een bijkeuken van 3x4 lijkt mij ook weer niet nodig?
Ja zo zat ik ook al te denken. Wasmachine/droger en droogrek, dan blijft er nog veel ruimte over. Op de logeerkamer nu staat een opklapbed/bank die zou er ook nog kunnen staan, dan kunnen er evt ook nog mensen slapen. Over 10 jaar een tv erbij en dan hebben we een chillplek voor de kids Op de plek van de wasmachine en droger nu, kan een grote schoenenkast en kapstokken komen. Goed idee! Ga het vanavond meteen opperen!
Maar mijn vraag was dan ook hoe vaak hij wordt gebruikt. Niet of. Ook een goed idee zeg, om hem op te splitsen!
Wij hadden ook een logeerkamer en 1 a 2 keer in het jaar sliep er iemand 1 nacht. Uiteindelijk verhuist en nu geen logeerkamer meer. Ik zou in jou geval gaan voor eigen woongenot in plaats van een logeerkamer waar het grootste deel van de jaar niemand wat mee doet. Zoals je het schreef voelt dat voor jezelf ook zo. Hebben jullie veel logees?
Ik zou ook de logeer kamer weg doen en gaan voor een bijkeuken. De bijkeuken zal jullie veel meer plezier doen. En als je dan wel een logee krijgt kun je voor die paar nachten wel een beetje schuiven met je kinderen om een plekje te maken
Ik zou logeervriendelijke bedden in de kamers zetten. Kiezen voor de bijkeuken. En daar een knutselhoek maken omdat hij zo groot is.
Bedankt voor de tips allemaal. We denken nou toch ook weer na over een aanbouw achter het huis waar dan een bijkeuken komt....
Ik zou ook voor de bijkeuken gaan, misschien kan je daar nog een opklapbed kwijt! Neemt voor de rest van het jaar niet zoveel ruimte in