Hoe veel activiteiten doen jullie op een dag/ in de week met je jonge baby? acticiteiten noem ik: op bezoek, boodschappen, wandelen, bij visite op schoot. en hoe gaat dat dan met slapen? blijven jullie s avonds absoluut thuis vanaf een bepaalde tijd, of gaat de baby mee en dan daar een slaapje, en dan wakker maken, mee naar huis? ons dochtertje is morgen 7weken en ik merk dat ze heel erg sterk reageerd op dit soort activiteiten, waardoor ik bijna nergens met haar kom, dus ook weinig bij mn ouders bv. misschien verwacht ik wel te veel en ben je gewoon niet flexibel met zo'n jong kindje, het is tenslotte mn eerste.
ik ging op die leeftijd eigenlijk alleen een stukje wandelen en een boodschapje doen en verder zat ik inderdaad thuis. Soms bij mijn ouders langs maar toen nog heel weinig. Dat wordt echt beter
Mijn zoontje heeft er ook veel last van als we veel weg gaan. Heb dat de eerste weken ook zo weinig mogelijk gedaan. Nu iets meer,maar nog niet te veel
Wij hebben het ook gedaan in het begin, maar dat werkte voor geen meter. Nu doen we 1 hooguit 2 dingen (wandelen, winkelen, op bezoek gaan) op een dag en dat al vanaf december 2010 en hij gedijt goed! Daarnaast gaat hij elke dag om 18.30 uur in bad, ongeacht waar we zijn gaan we dan naar huis voor het badje en bedje. Te veel prikkels is heel vermoeiend voor je baby en voor jou
Hier houden we het ongeveer op 2 dingen per dag. Ik merk dat als we wat meer doen of iets wat meer energie kost dat uk wel slaapt maar niet zo vast en dus niet zo uitgerust uit zijn bed komt. Toen hij 7 weken was was ik soms heel de dag op pad (lekker lopen en in een park zitten of lunchen met vriendinnen) en dat ging bij hem goed. Maar er zijn inderdaad ook kindjes die daar niet zo goed op reageren. Kijk naar je kindje en pas je ritme er op aan zover het dan gaat met jou ritme. Boodschappen vinden we beide bijvoorbeeld niet leuk maar moet wel gebeuren.
heel wisselend, soms heel veel, vaak helemaal niks (door het varen "moet" vaak alles in 1 of 2 dagen geregeld/gedaan worden) maar daniel heeft er eigenlijk nooit echt veel last van gehad, als hij maar beetje op tijd zn eten kreeg.
Hier een heel gevoelig zoontje dus alles is hem snel te veel. Als we ff snel eruit willen bv ff naar de ikea moeten we dat niet te lang doen want hij raakt helemaal uit zijn doen. Moet er wel bij vertellen dat hij een hele slechte start heeft gehad met ziek zijn ( zh opnames) enz en dat heeft hem alleen nog gevoeliger gemaakt. Maar ik was vroeger als baby schijnbaar ook zo
Ik doe (en deed) in het begin altijd 1 activiteit per dag. Mijn kindjes zijn snel overprikkeld en hebben hun rust & regelmaat erg nodig. Meestal is het hier een uitje naar het winkelcentrum met een boodschapje ofzo. Heel soms plak ik er een wandelingetje naar mijn ouders aan vast, maar dat is alleen maar omdat zij ook op loopafstand wonen en de kleine dus in de wagenbak kan blijven liggen. Als we verjaardagen etc. hebben, dan zorg ik altijd dat we de dag ervoor en de dag erna geen drukke dingen hebben, zodat ze goed uitgerust zijn. Lucas kan inmiddels uiteraard wel een stuk meer hebben, maar ook voor hem vind ik een uitje 's ochtends en een uitje 's middags druk zat.
Toen Mart 7 weken was deed ik echt niet meer dan 1 ding op een dag met hem. Dus of ff naar de winkels, of ff op visite etc. Als ik meer deed dan was hij de hele dag overstuur. Nu kan ik wel bijv boodschappen doen en dan 's avonds met hem op visite gaan. Bijvoorbeeld van 19.00 tot 23.00. Hij slaapt dan van 20.30 tot 23.00 bij de visite, dan mee naar huis, late fles en weer slapen. Maar met 7 weken kon hij zo'n drukke dag nog niet aan.
Hier was het een beetje verschillend in het begin maar onze dochter was niet zo heel moeilijk en sliep overal eigenlijk.. Het bleef vaak beperkt tot 1 of 2 dingen per dag, wandelen deden we meerdere keer per dag (hond uitlaten) maar ik liet haar dan gewoon in de kinderwagen slapen dan hoefde ik haar niet steeds over te leggen.. Nu hebben we wel redelijk vaste slaaptijden en daar houd ik zoveel mogelijk rekening mee.. 's avonds doordeweek gaat ze gewoon tussen 19 en 20 uur naar haar eigen bedje en ga ik niet met haar slepen tenzij er een heel goede reden is, in het weekend zijn we daar iets makkelijker in maar zoals gezegd ze slaapt goed in een andere omgeving..
fijn te lezen, ik herken het overgevoelige van haar ook van mezelf, dus raar is het niet. ik ga echt paal en perk stellen, ze slaapt erg slecht overdag, behalve als we rust en regelmaat toepassen, en dat betekent dus dat opa en oma soms teleurgesteld zijn dat ik om 19u weg ga, want dan is t tijd voor t badje en dr laatste fles. zij denken dat baby's overal wel slapen, maar dat hebben we geprobeerd en dan zit ik tot 1uur met een overstuur kindje, dus dat doen we niet meer! nu ben ik net even met haar een boodschapje wezen doen, en is t voor de rest van de dag gedaan. ik heb trouwens een fijne manier geleerd om haar tot rust te brengen van een oudere vroedvrouw die ook emotionele-eerste-hulp- therapie geeft, en dat werkt super! ik laat haar helemaal ontspannen en kan haar dan in haar bedje wegleggen, en dan slaapt ze zo in! ik hoop dat ze over een aantal weken wat meer aankan, maar het is ook nog zo'n klein frummeltje, dus geen wonder!
Je doet het goed zoals je het nu doet hoor, je luistert naar je kindje. Ik denk dat je familie dat wel kan begrijpen, al vinden ze het niet leuk dat je vroeger naar huis gaat dan gepland. Laat ze anders voorlopig wat vaker naar jullie toe komen, dan kunnen ze eventueel nog wat langer blijven nadat jullie haar in bed hebben gelegd.
Onze tweede dochter is nu bijna 5 maanden. Vooral in het begin merkte ik dat ze erg sterk reageerde op activiteiten. Was dan best van slag. De eerste twee maanden dus vrij veel thuis geweest, voor zover dat mogelijk is in combinatie met een peuter van 2. Soms kun je gewoon niet anders. Nu doe ik maximaal 1 activiteit per dag en niet elke dag 1. Ze gaat ook al twee dagen naar de opvang. Slapen doen we zoveel mogelijk thuis in haar eigen bedje maar soms is het niet anders en slaapt ze in de kinderwagen, wat ze ook geen probleem vind.
Ik hou het meestal bij 1, hooguit 2 als ik bijvoorbeeld op visite ga maar ook nog boodschappen moet doen. Anders wordt het teveel voor Milan. En ik zorg dat ik altijd weer op tijd thuis ben, anders is het slapen één groot drama daarna.
Standaard was het 1 activiteit. winkelen, op bezoek, etc.. Het liefst tussen 2 voedingen in, zodat hij thuis na de voeding weer in zijn eigen bedje kon. Al waren er ook wel dagen dat we wat meer deden. Of zelfs een weekendje naar mijn ouders met 7 weken. Al merkte ik wel dat hij dan wat onrustiger was met drinken.
Breek me de bek niet open over teleurgestelde opa's en oma's . Die hebben we hier nog steeds. "Maar als we een dagje naar de dierentuin gaan kan hij toch wel een keertje zonder middagslaapje." "Maar als we uit eten gaan kan hij toch wel een paar uurtjes langer opblijven/ in het restaurant slapen." Etc. Het is goed dat jij naar je kindje kijkt en paal en perk stelt. Dat zul je nog wel vaker moeten doen.
Ik pas mijn activiteiten bijna altijd aan het slaapgedrag van Simon aan. Dus ik ga als hij net wakker is of net de fles leeg heeft weg. Ik neem tot nu toe altijd de reiswieg mee en hij moet bij een ander kunnen en mogen slapen. Anders doe ik het niet, of ga ik heel snel weer weg. Verder ga ik meestal maar 1 keer op een dag weg. Bij visite op schoot tel ik niet mee, maar hou het wel in de gaten. Maar als Simon naar het kdv is geweest, kan ik daarna nog wel een bezoekje doen of een boodschapje. En savonds gaat hij bij een ander in bed/ reiswieg, iig slapen. Dan haalden we hem er rond zijn fles uit, geven en naar huis. Maar nu heeft hij de 23:00 uurs fles weg, dus halen we hem uit bed als we naar huis gaan/willen. Gaat hier tot nu toe prima! Maar zeker goed kijken naar je kindje en wat werkt voor jullie gezin. Vinden anderen het vervelend dat je vroeg weg gaat, dan komen ze toch bij jullie die keer?
de woensdagavond was altijd onze 'familieavond' dan kwam mn broer en zn vriendin, wij met zn 2-en toen nog, en nog een groot deel van onze vrienden/vriendinnen bij mn ouders even koffie en dan borreltje, tot half 10/10uur. ik heb dus geprobeerd om charlotte mee te nemen, zelf voeden voor de rust (ook al wil opa me de fles uit handen kijken) en dan proberen te laten slapen, dus geen badje. en dat lukt dus niet, of ze slaapt niet, en blijft jengelen, of ze slaapt net een half uur/uur en dan moet ik dr uit dr bedje plukken, in maxi-cosi. dat doe ik dus niet meer! heb opa en oma nu aangeboden dat ze best mogen komen zo tegen half 8/8 uur, dan mogen ze haar in badje doen, maar dat wij niet meer zo laat komen. een andere optie is nog wel dat we blijven tot 8uur, dan krijgt ze dr flesje daar en dan gaan we naar huis, badje, slokje na (mag met de voeding die ik heb) en dan lekker ontspannen en slapen. alleen moeten we haar dan uit de armen van iemand plukken, want anders wordt t weer later...:x we moeten gewoon accepteren dat ons leven is veranderd, en ons daaraan aanpassen! er komen wel weer andere tijden dat ze iets flexibeler is. maar goed om te lezen dat er dus meer zijn die t zo doen.
ik vind sowieso tot een week of 12 dat je het heel minimaal moet houden, en met de slaajes ga ik ngo steeds best serieus om... Ik ga sowieos pas na de ochtenddut en het fruit de deur uit, dat is hier al met al rond 12u/13u... toen hij jonger was ook eigenlijk...vind het belangerijkd at hij zn ochtenddutje goed kan pakken, als ik dan smiddags niet optijd thuis ben ofzo..kan ie makkelijk in de wagen slapen natuurlijk.. Maar mn zoontje heeft die rust ook ehct nodig anders loopt alles anders die dag en dat kan hem behoorlijk frustreren..nu hij veel ouder is ..is hij wel makkelijker enz..maar t was een enorme slaapkop..dus ja dan maar wat mee rthuis...is heus niet voor heel je leven..1e 3 mnd van een baby zijn al heel heftig, om dan ook nog van alle ste doen..vind ik niet zo goed! Die tijd komt later!
Liefst niet meer dan 1 activiteit per dag en het rond de slaapjes zo rustig mogelijk houden (bij voorkeur thuis in wiegje slapen), dat is hoe ik het doe.