ontwikkeling kruipen,zitten,staan ect

Discussie in 'Prematuur' gestart door ciaransmummy, 19 mei 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ciaransmummy

ciaransmummy Actief lid

1 dec 2009
    348
    0
    0
    NULL
    NULL
    wanneer ging jullie kleintje

zitten met steun en los zitten
    kruipbewegingen maken en echt kruipen
    staan met hulp en zonder
    aan tafel staan
    voetjes pakken ect,...

misschien leuk voor mij en andere moeders om een beetje een graatmeter te hebben ..ik weet het elk kindje is anders natuurlijk :)

ciaran kan sinds kort zijn voetjes aanraken dit heeft best lan geduurd..
    staan kon hij al met 4 maanden met kracht dat de fysio ervan stond te kijken ook al mocht hij het niet nus staat hij met 1 vinger onder de oksel aan tafel hij leunt met een handje en pakt alles met de ander..
    zitten op schoot zonder steun sinds 1.5maand maar nog niet helemaal los..

ik hoor graag van jullie

2. adi

adi Niet meer actief

- zitten met steun vanaf ong 6 maanden;
    - los zitten va 9 maanden;
    - staan tegen de tafel: Melisa en Aldin sinds 9 maanden helemaal zonder ondersteuning van ons. Houden het ong een kwartier vol (dan spelen met iets wat op tafel ligt)
    - Tijgeren sinds 8 maanden, maar dat staan niet in jouw lijstje ;)

De rest nog niet. de bovenstaande leeftijden ongecorrigeerd. Gecorrigeerd moeten er 2 maanden eraf.

3. fleur24

fleur24 Fanatiek lid

26 sep 2008
    1.442
    1
    38
    Mijn dochter is met 27+2 geboren.
    - Staan met hulp 3 a 4 maanden
    - stappen met hulp 8 maanden
    - voetjes pakken 9 maanden
    - zitten met steun 6/7 maanden
    - los zitten 10 maanden (blijft zitten tot ze een speeltje wilt en die gaat pakken maar ver van haar af ligt
    Kruipen en tijgeren doet ze helemaal nog niet. Ze probeerd het wel maar komt niet zo ver en wil het eigenlijk ook niet.
    - rond racen in loopstoel 9 maanden

Allemaal niet gecorrigeerd..

Groetjes

4. dreatje

dreatje Lid

1 sep 2008
    98
    0
    0
    Julian kon echt zitten met 9maand en echt zelf weg kruipen zelf gaan staan en langs alles lopen doet ie net 3wk maar dan helpen we niks

al dat andere van die gene boven mij dat doen ze wel eerder maar omdat je ze helpt maar nu pas echt zelf dat is toch leuker

5. ciaransmummy

ciaransmummy Actief lid

1 dec 2009
    348
    0
    0
    NULL
    NULL
    kijk hier hebben we wat aan.. ook omdat ik nu zie dat ciaran niet zo achterloopt als dat ik denk.. behalve met kruipen denk ik want op zijn buik vind hij gewoon niet fijn hij zit liever:)

6. Peetje08

Peetje08 Bekend lid

30 mrt 2008
    704
    0
    0
    Even uit mijn hoofd:
    Omrollen 8 maanden
    Los zitten ongeveer 9 a 10 maanden
    Zelf gaan zitten, kruipen, gaan staan, langs de tafel lopen ongeveer ruim 11 maanden
    Los staan en torens bouwen ongeveer 16 maanden
    Eerste losse stapjes bijna 18 maanden
    Los lopen en de trap op klimmen 19 maanden

Je mag alle leeftijden met 2 maanden corrigeren. Ons zoontje is meer van de fijne motoriek en praten en dergelijke. Zoals je zegt: elk kind is anders.

7. Boefjesmamma

Boefjesmamma Fanatiek lid

23 jan 2010
    2.378
    1
    0
    Afgestudeerd en werk zoekende.
    Gouda
    Mijn zoontje is dan niet prematuur, maar wil toch even reageren :).
    Aaron vindt het op zijn buik ook verschrikkelijk. Ik dacht ook dat hij achterliep en heb daarom even contact gehad met een kinderfysio (heel verhaal via de mail gedaan). Die zei dat het vrij normaal is voor kindjes die niet graag op hun buik liggen dat het ze dus ook pas later lukt om te tijgeren en kruipen. Ze adviseerde me om het vooral leuk te houden met op de buik oefenen en het dus niet af te dwingen. Een goede speeloefening is over je heen laten klauteren als het ware. Mocht er binnen 1 a 2 maanden geen verbetering in zitten, moest ik even langs komen met Aaron zodat ze kon zien hoe hij beweegt.

Mocht je twijfels hebben over zijn ontwikkeling kun je natuurlijk altijd even contact opnemen met een kinderfysio.

8. fleur24

fleur24 Fanatiek lid

26 sep 2008
    1.442
    1
    38
    Mijn dochter loopt wat kruipen en buikligging ook achter hoor! Ze vind op haar buik liggen ook niet prettig. Tot een maand geleden want nu kan ze zelf omrollen en weer terug. Nu kan ze het zelf bepalen en ligt ze wel vaker op haar buik. Maar prettig vind ze het niet. Staan en zitten vind ze veel fijner.

Groetjes

9. fabsie

fabsie Fanatiek lid

19 jan 2010
    1.289
    0
    0
    Ehhhh... :) Mijn dochter kan sinds vorige week omrollen :D en de rest nog niet. Ze wil wel heel graag zitten hoor, maar dat lukt haar nog niet. De rest komt wel een keer, ieder op zijn/haar tijd.

10. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Ook uit mij hoofd:

Omrollen met zo'n 6 mnd
    Echt stevig zelfstandig zitten met zo'n 9 mnd
    Kruipen met zo'n 9 mnd
    Staan in de box en aan tafel met 11 mnd
    Lopen achter een karretje en aan tafel met 12 mnd
    Los lopen met 14 mnd (Jippie! Vorige week begonnen!)

Ze is 7 wk te vroeg geboren, maar hierboven is niet gecorrigeerd. Ik corrigeer haar leeftijd eigenlijk nooit. Het is waar dat alle kinderen anders zijn, dit weekend kwamen nog vrienden op bezoek met hun dochtertje van 13 mnd en die tijgert alleen maar, kruipt en staat nog niet eens. Ze is a terme geboren, en ze maken zich nergens zorgen over. Het probleem bij premature kindjes is dat we ons al zo snel zorgen gaan maken en het evt. op de prematuriteit gooien, daarom corrigeer ik niet meer. Ik kijk gewoon lekker wat ze kan en hou mezelf regelmatig voor dat het pas een probleem wordt als ze op haar 18e nog niet alles kan :D

11. dreatje

dreatje Lid

1 sep 2008
    98
    0
    0
    @juul 75

daar heb je gelijk in ik corrigeer al vanaf 6maand al niet meer omdat er ook zat andere kindjes waren die optijd geboren waren die nog minder deden en wat maakt het eigenlijk uit als ze 18 jaar zijn zijn ze allemaal hetzelfde

12. Rijffel

Rijffel Niet meer actief

Deze nieuwsgierigheid had ik ook :D

Maar ben er mee gestopt haha.
    Onze meid is 6 weken te vroeg gekomen en inmiddels al 15,5 maand.

Staan heeft ze tot gisteren niet gedaan, jaja gister voor het eerst, erg wankel, maar toch echt staan.

Ze kroop 2 weken geleden voor het eerst.

Heb me er nooit zo druk over gemaakt, het komt allemaal vanzelf.

Gr

13. banjabes

banjabes Fanatiek lid

29 jun 2008
    2.134
    0
    0

en zo is het ook!

Bij Zoey duurde het ook allemaal zo lang. Een week voor haar eerste verjaardag kon ze ineens goed zitten en 2 weken later kon ze zelf gaan zitten en nu staat ze ineens overal aan. Het duurt allemaal wat langer, maar nu komt ineens alles tegelijk. Het komt dus inderdaad allemaal wel goed.

14. adi

adi Niet meer actief

Even een update:

- Aldin is gaan kruipen met 10 maanden. Daarnaast loopt ie aan twee handen en begint zich op te trekken (allemaal met 10 maanden);
    - Diyana kruipt bijna :p

15. Rijffel

Rijffel Niet meer actief

Trotse mama!!!! ;) En terecht hihi Geniet ervan

16. adi

adi Niet meer actief

sorry :):), was niet bedoeld als opschepperij.. Maar ze deden zolang helemaal niks en nu gaat het zo snel, daarom ben ik ook zo dolblij :D

17. Aleida

Aleida Fanatiek lid

9 sep 2007
    1.322
    0
    0
    verpleegkundige
    in de buurt van Groningen
    Hai,

Castiël wil ook liever niet op zijn buik liggen. Hij kan wel al een tijdje omrollen. 2 maanden ongeveer. (alles ongecorrigeerd)
    Voetjes vastpakken met 7 maanden.
    Zitten in zijn kinderstoel aan tafel met 6 maanden.
    Staan met 8 maanden (met ondersteuning hoor)
    Verder is het een echte klestkous! hij babbelt heel wat af. De laatste maanden steeds meer. Dadadada e.d.

Kruipen en tijgeren doet hij dus nog niet. Ook zelfstandig gaan zitten lukt nog niet.

Maandag a.s. moeten we voor het eerst naar de ontwikkelingspoli. Hij is in januari voor het laatst bij de kinderarts geweest. Ben erg benieuwd! Zit daar dan ook een fysio bij?

Grtjs,
    Aleida

18. ciaransmummy

ciaransmummy Actief lid

1 dec 2009
    348
    0
    0
    NULL
    NULL
    nou hij kan sinds gister op zijn knietjes zitten tegen de leuning vd bank aan en hij begint nu toch echt te tijgeren kont de lucht in en een oop lawaai..
    rechtop zitten in de box moet met ondersteuning maar als hij zich aan de spijlen vasthoudt dan kan hij sec zelf zitten :) ben opgelucht en trots ;)

19. adi

adi Niet meer actief

Hoera voor de kleine man!!

En wat knap dat ie zich optrekt!

Melisa kan ook nog niet kruipen (wel tijgeren) maar zij trekt zich sinds kort ook op aan de boxspijlen. En sinds gisteren gaat ze dan ook staan :)

Het is dan zo leuk om die kleine kanjers te zien :p

20. moederLynn

moederLynn Fanatiek lid

5 mrt 2009
    2.012
    0
    0
    moederen
    met mijn hoofd in de wolken
    zitten: 7 maande
    kruipen: 8 maanden
    zelf staan: 9 maanden