Onze kleine meid is nu 8 maanden oud en vrijwel altijd vrolijk. Ze brabbelt lekker en zit goed in haar vel. Ze is een superlief meisje. In het begin had ze wat moeite met haar nekje recht houden, ook overstrekte ze veel. Het op haar buik liggen was en is niet haar favoriet. Nu houdt ze haar nekje wel goed recht, maar soms is het nog wat wiebelig. Het overstrekken is helemaal over. Maar rollen van rug naar buik doet ze nog steeds niet, van buik naar rug lukt vaak wel (vermoed ook dat dat mede komt doordat ze niet graag op haar buik ligt). Dingen als zitten en kruipen doet ze nog helemaal niet. Zitten alleen in de kinderstoel tijdens het eten en dan wel met wat steun anders zakt ze scheef of onderuit. Als we proberen of ze op haar beentjes wil steunen doet ze helemaal niks. Ze trekt haar beentjes dan gewoon in. Ze 'steunt' niet met haar voetjes op de grond o.i.d. Zijn er meer ouders van wie de kinderen wat 'trager' zijn in hun ontwikkeling of moet ik me nu echt zorgen gaan maken? Groetjes, Jiri
hier ook een kindje van 8 maandn Hij draait nog helemaal niet. Hij vind het ook niet fijn op zn buik, maar hij gaat gewoon keihard lopen krijsen en laat zn hoofd vallen in het kleed. Maar hij rokt nog helemaal niet. In de kinderstoel zit ie wel redelijk goed, al wil hij nog wel eens neigen om scheef naar links te hangen. Zn voetjes zet ie niet op het plateau, want die voeten bewegen alleen maar! Hij kan ze niet stil houden! haha. Ik had er met het cb laatst nog over, over het feit dat ie nog niet rolde enz.. maar daar vertelde ze me dat ik me geen zorgen hoefde te maken. Nou is het ook zo dat ons ventje er groot is voor zn leeftijd, 74cm en 10580 gram, en daardoor waarschijnlijk wat moeilijker kom draiien, vanwege zn gewicht. Maar ze zei dat elk kindje anders ontwikkelde, de éen is sneller met bepaalde dingen dan de ander. Ik denk dat je je niet ongerust moet maken, en de volgende keer ff overleggen met het cb ...
Hier ook niet hoor, ze kan alleen draaien met een klein beetje hulp. Staan doet ze ook echt nog niet. T komt allemaal vanzelf. Daarentegen eet ze wel zelf haar brood, helpt met aankleden en zwaait er op los. Elke keer weer wat nieuws, alles op haar tijd
Ik dacht ook dat mijn zoontje niet zou gaan rollen (hij vindt het niet leuk op zijn buik) en sinds 2 dagen doet hij niks anders meer. En dan ligt hij gefrustreerd te jammeren dat overgaat naar krijsen omdat hij wil kruipen en dat niet lukt. Ik zou zeggen: geniet nog even van die rust . Maar als je je echt zorgen maakt, kun je niet meer dan vragen. Sommige kinderen ontwikkelen andere dingen sneller dan de motorische vaardigheden. En ik denk dat je de meeste ontwikkelingen ook gewoon niet ziet of als vanzelf sprekend beschouwd.
Pfffoe, fijn dat er nog meer kindjes zijn die niet zo 'snel' zijn. Het lijkt soms wel of alle kindjes in je omgeving wel dingetjes doen volgens het boekje. Onze meid is ook flink aan het gewicht, zo'n 9400 gram nu, dus misschien speelt dat idd ook wel mee met rollen. Een echte athleet is het niet En zelf eten van een ligaatje of stukje brood gaat hier eigenlijk ook prima. Ook dingetjes pakken en er mee spelen gaat allemaal goed. Dus de motoriek is er wel, alleen nog niet overal even goed
Mijn meisje is ruim 8 maanden en draait pas net! Kruipen doet ze niet, maar aan de andere kant loopt ze achter een loopwagentje, zit al 4 maanden als de beste en klimt ze alles op en af. Zo zie je maar dat veel dingen kunnen verschillen. Misschien gaat die van jou wel eerder praten.. Ik hoorde dat als ze minder concantratie hebben op de lichamelijke ontwikkeling ze dat meer zouden hebben op andere vormen, bijvoorbeeld het spraak gedeelte.
Dinja is ook 8 maanden en rollen doet ze absoluut niet! Zitten kan ze wel en lopen en 2 handjes. Ze wil ook alleen maar staan de hele dag als het aan haar ligt!
Heel herkenbaar! Nils kán rollen. Maar hij doet het zo min mogelijk. Heeft een hekel aan op z'n buik liggen. De eerste minuut is het nog leuk en dan is het brullen met z'n hoofd in het kleed geduwd... Hij kan overigens ook van buik naar rug draaien, maar 'vergeet' dit als hij moe of boos is Ik maak me er soms ook wel 'zorgen' over, maar hoor van iedereen dat dit nergens voor nodig is. Tja... De een vindt het wel leuk en de ander niet. Van het CB moeten we nu stimuleren en hem regelmatig plat liggen en dan maar zien wat hij gaat doen. Doen we dus braaf. En tussendoor zit hij vaak lekker in de bank te spelen (want zitten gaat goed! alleen wel altijd iets achter 'm leggen / zetten, want hij gooit zichzelf soms ineens achteruit...). We zien het wel! Stiekum vind ik het ook wel fijn te horen dat jullie kindjes wat minder snel zijn op dit vlak... Komt vast helemaal goed!! Liefs
Mijn zoontje is nu 9 maanden geweest. Hij kan wel rollen maar nog zeker niet kruipen. Volgens mij gaat hij het overslaan ofzo want hij staat wel makkelijk op. Ineens schuift hij zich naar de tafel, op zijn buik, en gaat dan ineens staan en dan rondjes lopen. Dus ik denk dat er van kruipen nog niet veel van komt. Al zou het nog wel ineens kunnen gebeuren maar ach dat komt dan wel
Hoi, Mijn dochter heeft fysiotherapie en ik heb eens gevraagd aan de fysiotherapeute wanneer ze dingen 'moet' kunnen. Dat lijstje is dan gebaseerd op wanneer de meeste kindjes bepaalde dingen kunnen. Ik weet niet meer alles uit mijn hoofd, maar ik herinner me: - rollen: 9 maanden - blijven zitten: 10 maanden. Zelf gaan zitten: 11 maanden. - kruipen is normaal tussen 6-12 maanden hoor! Dus ik zou me geen zorgen maken als ik jou was.. En anders wijst het CB je daar wel op - mijn ervaring is dat ze daar heel goed zijn in het bezorgd maken van de ouders
Ook herkenbaar, als onze kleine moe is of gewoon geen zin heeft 'weet' ze ook niet meer hoe terug te rollen naar haar rug. Ze ligt dan driftig te brullen en spartelen met haar beentjes met haar gezichtje in het speelkleed geduwd... En ja, wie weet slaat ze het wel gewoon over, dat rollen. Wat ik me dan wel afvraag, als er hier ook kindjes zijn die niet rollen/draaien, maar wel gaan zitten. Hoe doen ze dat dan? Ik dacht dat ze eerst op hun buik moesten liggen waarna ze zich zo'n beetje tot zit omhoog duwen... En vermoed idd dat ze me op het CB wel weer bezorgd gaan maken met de 9 maanden afspraak. Krijgen we weer een riedeltje met dingen die ze al 'moet' kunnen. Met het oefenen van haar nekje in het begin vonden ze dat ik haar wel een half uurtje kon laten huilen als ze niet op haar buikje wilde liggen en haar hoofdje optillen
Nils gaat niet zelf zitten hoor Dus wij zetten hem recht en dan blijft hij zitten (mits er iets achter 'm is). Hij zit in principe los, maar gaat soms ineens 'leunen'. Beetje jammer als hij dan op de grond zou zitten zonder een kussentje ofzo. Volgens mij moeten ze inderdaad op een gegeven moment vanuit lig naar zit kunnen. Zelf. We zien wel!! Enne... Ze moeten met 9 maanden kúnnen rollen. Dat wil niet zeggen dat ze 't ook constant moeten doen he Don't worry!!