gesneden fruit van de appie

Discussion in 'Gezondheid' started by iniminie, Feb 10, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. iniminie

iniminie Bekend lid

Oct 11, 2008
    974
    0
    0
    nu heb ik al 2maal van die gesneden fruit gegeten van de appie
    dit omdat me vriend deze graag eet,hij eet dan voornamelijk de gesneden en gepelde sinaasappel,ook zitten er druifjes in en kiwi
    deze verpakkingen zijn meestal niet langer dan 2dagen houdbaar
    ik heb dit 2maal gegeten omdat er wat over was en zonde vond weg te gooien.
    maar nu vroeg ik me toch is af of dit kwaad kan?omdat het al verpakt is en voorgesneden
    zit dit ook bomvol bacterien?

help,maak me weer is helemaal druk :oops:

2. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Voorverpakte gesneden en gewassen groente en fruit is een kweekvijvertje voor de listeria-bacterie! Gewoon lekker vers fruit kopen en zelf schillen!

3. Tonneke

Tonneke Niet meer actief

Als je er zelf niet ziek van wordt dat de baby ook niet.

4. zogelukkig

Ehm nee; eigenlijk zal jij zelf weinig merken van een infectie met de listeria-bacterie of van de toxoplasmose-parasiet (beetje grieperig), terwijl de baby er heel ernstig ziek van kan worden (of erger)! :)

5. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Onzin! Dit kan je gewoon eten! Zogelukkig, ik weet dat jij 100% zekerheid wilt maar je draaft echt door. Je kunt prima salades en voorverpakt gesneden fruit eten. Niets mis mee.

6. zogelukkig

Nee, ik verkondig geen onzin, ik weet waar ik het over heb!

Listeria gedijt juist goed op vochtige, gekoelde producten, dus een zakje gewassen sla in de koelkast is een bron van listeria-besmetting!
    Het is ook niet voor niets dat het op de "oppassen met"-lijsten staat!

Maar jij mag het eten van mij hoor; ik verbied niemand wat! ;)

7. muis26

muis26 Fanatiek lid

Jan 4, 2008
    4,077
    7
    38
    ergens in t gooi :)
    ik vind het ook allemaal een BEETTJEEE ver gezocht.
    de albert heijn heeft allemaal verse producten die liggen echt niet al weken in de koeling. ik eet echt altijd dat fruit, lekker voorgesneden, de sla en de groente.
    ik vind soms wel dat we een beetje te panisch worden hoor met eten. maargoed iedereen moet het inderdaad voor zichzelf beslissen :)

ik ga echt niet nu 9 maanden lang al mn groente en fruit snijden, wat een werk hihihi

8. zogelukkig

Luiwammes, haha! Dat doe ik m'n hele leven al; wat is er nou lekkerder dan vers? ;)

9. mymiracle

mymiracle Niet meer actief

ehm ik maak altijd verse groenten en eet altijd vers fruit, ik weet niet beter, wij doen dat ook omdat het verpakt en voorgesneden nogal duur is maar vers vind ik ook het lekkerst ;)

ik moet wel toegeven dat ik ook best eens een bakje fruit van de AH heb gegeten bij mijn schoonouders tijdens mijn zwangerschap, ik zag er geen kwaad in maar als ik dat zo lees kan het dus wel kwaad bij besmetting :(

10. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

en waar staat dat dan wel niet.... het voedingscentrum (toch redelijk betrouwbaar) zegt er niets over
    "en oppassen" met betekent niet 'levensgevaarlijk' zoals jij het af en toe doet overkomen. Het betekent dat je er verstandig mee moet omgaan.. dus na openen op eten en niet nog 2 weken bewaren. Je jaagt de stuipen op het lijf van sommige onzekere mensen en het is ECHT onnodig!

11. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

NEEEHEEE! Het kan geen kwaad zolang je er maar normaal mee omgaat. Sommige mensen willen 100% risico uitbannen maar ik vermoed dat zij ook niet meer op straat komen, geen lucht in ademen, thuis op de bank blijven zitten etc etc.

Je kunt gewoon voorverpakte groenten en fruit eten. Na openen direct op eten en niet langer bewaren dan de houdbaarheidsdatum.

12. zogelukkig

Dan moet je toch echt beter kijken, meid!

Ik zeg nergens dat het levensgevaarlijk is, ik verkondig gewoon feiten, meer niet!

Weet jij eigenlijk wel hoe listeria "werkt"? Waarom je geen vacuumverpakte vis mag? Of zachte kaasjes van rauwe melk of voorgesneden en gewassen groente/fruit in een zakkie?

En ik jaag niemand de stuipen op het lijf (zeker iniminie niet, he meis? ;)).
    Jij bent degene die overdreven reageert hoor!

13. muis26

muis26 Fanatiek lid

Jan 4, 2008
    4,077
    7
    38
    ergens in t gooi :)
    ik denk dat de kans op een auto ongeluk groter is dan de kans op een besmetting van een bakkie fruit bij de appie!

en ik eet niet ALLEEEEEN maar gesneden groente en fruit. ik eet ook zat mandarijnen, bananen en gewone appels, en heb net ook paprika en prei lopen snijden.
    maar ik koop wel vaak die kant en klare zakken sla, of macaroni groente, of ehmmmm boerenkool! heb echt geen zin om die dingen zelf te snijden :)
    en volgens mij wat zwaantje ook al zegt, sommige mensen liggen het liefst 9 maanden onder de wol, zo steriel mogelijk voedsel te eten om alle risicos uit te sluiten :) dat lijkt me ook niet goed.....

maar ff ontopic .... als je het koopt moet je het inderdaad niet te lang bewaren, als je het dagen open in de koelkast laat staan, ja dan neem je misschien wel wat meer risico :D gewoon opletten dan is er verder niks aan de hand

14. zogelukkig

Wat ben jij eigenwijs zeg! Hoe lang zit het al in die verpakking dan als je het op eet? Al meerdere dagen! Vanaf productieproces tot THT-datum is vaak meer dan een week. Ik wil het je wel uitleggen hoor; ben de beroerdste niet! Het risico zit em erin dat zo'n bakkie sla of fruit een afgesloten gekoeld vochtig product is en dat is een kweekvijvertje voor de listeria-bacterie, die uitstekend gedijt bij een temperatuur van 4 graden in je koelkastje!

Tuurlijk is het risico klein, maar niet kleiner dan het eten van rood vlees of kaas gemaakt van rauwe melk of vacuverpakte gerookte zalm; allemaal risico-producten!
    Ik eet en leef gewoon normaal hoor, maar ik neem geen risico's als het mijn baby aangaat! Lees anders even wat listeria met je baby kan doen voordat je me voor gek verslijt!

Op de site van het Voedingscentrum:

"Groenten en fruit: rauwe groenten en fruit kunnen listeriabacteriën bevatten. Zolang het rauwe product niet bewerkt is, blijft de besmetting normaal gesproken zo beperkt dat het niet tot ziekte leidt. De van nature aanwezige andere bacteriën weerhouden listeria ervan zich te vermenigvuldigen. In gesneden rauwkost en salades is de kans op vermenigvuldiging groter, zeker bij langdurig bewaren."

Daarnaast is het verstandig gekoelde levensmiddelen niet te lang te bewaren. Dat geldt vooral voor producten die gekoeld lang houdbaar zijn, zoals vleeswaren, kant-en-klaarmaaltijden en salades.
    "

Probleem is dat je dat voorverpakte gewassen fruit of die salade niet verhit, alleen bij verhitting gaat de listeria-bacterie dood. Dus een zakje rauwe andijvie voor in je stamp of een zakkie wokgroenten kunnen dus geen kwaad!

Snappievous?

Groetjes!

15. zogelukkig

Denk je dat? Dat weet je toch niet?
    Is een paracetamolletje ook minder schadelijk dan een glaasje wijn?
    Een glas cola beter dan een kop koffie?
    Uitlaatgasen net zo slecht als het inademen van sigarettenrook?

Gaat het toch niet om?

Gekke is dat iedereen wel met een grote boog om de rauwmelkse kaasjes en de vacuverpakte gerookte zalm heen loopt; de kans dat daar listeria in zit, is net zo groot!

Kansen zijn kansen; je kan niet zeggen dat het 1 minder gevaarlijk is dan het ander; je kan toch niet zien of er het product besmet is met listeria? Dat weet je niet; dus waarom bewust risico lopen?

Van mij mogen jullie alles eten en drinken, ik deel alleen maar feiten, meer niet. ;)

16. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

@zogelukkig.. leg mij eens uit wat de term 'groter' betekent en ten opzichte van welk risico 'groter' staat...
    En wat is langdurig bewaren? Ik ken de procedures van de AH.. jij?

Je mag me eigenwijs noemen maar ik noem jou een overdreven standje die een heleboel mensen het leven ontzettend moeilijk maakt en dat is werkelijk onnodig.

Als je goed leest (en dat is moeilijk, dat weet ik) dan staat er nergens in dat stukje van het voedingscentrum dat je GEEN voorverpakt fruit of groenten mag.

Eet jij vlees? Enig idee hoelang een biefstuk / kip / vis etc er overdoet om in een supermarkt te belanden?

17. Blij ei

Blij ei Fanatiek lid

Aug 20, 2008
    1,719
    0
    0
    Dit komt van voedingscentrum site vandaan:

De eerste drie maanden kunnen zwangere vrouwen soms doodmoe zijn. Het beste is zoveel mogelijk toe te geven aan deze vermoeidheid. Ook met het eten is het verstandig het niet te moeilijk te maken. Gezond eten kan ook zonder dat er elke dag uitgebreid gekookt wordt.

Tips voor snel, gemakkelijk en gezond

* Gebruik voorgesneden groenten, kant-en-klare rauwkost, geschilde aardappelen en vlees dat snel klaar is. Hiermee staat in een mum van tijd een gezonde maaltijd op tafel.
    * Met een goede basisvoorraad van bijvoorbeeld aardappelen, pasta, diepvriesgroenten en houdbare melk is het niet nodig om vaak boodschappen te doen.
    * Met een kant-en-klaarmaaltijd is koken niet nodig. Als de kant-en-klaarmaaltijd weinig groente bevat, moet er wel extra groente of rauwkost bij worden gegeten.

18. doenja

doenja Actief lid

Feb 3, 2009
    115
    0
    0
    Zolang je alles goed wast is er niks aan de hand, het word inderdaad afgeraden om rauwkost ed in een restaurant te eten omdat je dan niet weet hoe lang het al op het bord ligt te wachten en of en hoe het gewassen is.

19. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Hi Doenja,

Ook in een restaurant kan je gewoon de groenten ed. eten. Ik zou oppassen met buffetvormen maar verder... zijn de risico's echt nihiel (dat is dus niet 0 maar wel heeeeel klein). Er wordt aangeraden om in het buitenland (in het bijzonder in de minder ontwikkelde delen van de wereld) op te passen met het eten van groenten en fruit (op straat) net zoals ijsklontjes omdat het water niet veilig is en omdat je dan echt niet weet hoe en wanneer het e.e..a bereid is. Dit geldt trouwens ook wannner je NIET zwanger bent ;)

@Sharon66: :)

Share This Page