Hoiii mama’s! ik heb hier even een vraagje en zou graag advies en tips willen. Mijn dochtertje is geboren in April. Vanaf het moment dat ze er was keek ze ontzettend wijs uit haar ogen. Ze was in de middag om 14:00 uur geboren en savonds om 23:00 uur sliep ze pas echt. En dat is dus nooit veranderd. Slapen ging altijd moeizaam in de middag, tot gewoon bijna niet. In de avond gaat ze wel gewoon lekker op tijd naar bed. Maar smiddags heeft ze echt bijna nooit geslapen. We hebben hier destijds van alles geprobeerd maar hebben het maar geaccepteerd. Ze vind alles veelste interessant. Wat ze ook doet is het liefst bij de volwassenen zitten en gesprekjes mee voeren.. af en toe speelt ze dan met een kindje maar wat me dan ook opvalt is dat ze soms dan graag de leiding neemt. Het liefst speelt ze met oudere kindjes. als we bijv naar een indoor speeltuin gaan of maakt niet uit waarheen, supermarkt bijv dan observeert ze alles, ze vind het geweldig om contact te zoeken met mensen en later alles terug te vertellen aan ons. ze vraagt echt bijna altijd “waarom” ze wilt alles weten. Boekjes lezen vindt ze geweldig en soms “leest” ze dan ook zelf verteld ze het verhaaltje na. als ze een geluidje hoor wat er normaal niet is vraagt ze standaard “wat hoor ik nou..?” Ze ruikt ook echt alles en wilt dan ook graag weten wat het is. Ze is ook empathisch, ze ziet echt hoe iemand zich voelt zeg maar en benoemt het dan ook. tellen kon ze sinds 1.5 jaar tot 20. ze is niet geïnteresseerd in het alfabet of cijfers. Puzzelen kan ze wel goed. als we haar geen genoeg uitdaging geven wordt ze ZO druk! Echt niet normaal. Ze is wel super sociaal, houdt echt van gezelligheid en mensen om dr heen. Heeft humor en is een echte clown. Maar op het kinderdagverblijf vond ze het leuker om bij de leidster te zitten bijv. nu heb ik al een paar keer gehoord van mensen om me heen van wat is ze wijs voor haar leeftijd. En gister zei iemand (en vandaar dat ik het hier even typ) heeft ze geen ontwikkelingsvoorsprong? Dat heeft me even aan het denken gezet. wat ik al zei, ze is niet geïnteresseerd in het alfabet of iets. ben benieuwd naar jullie mening hierover.
Oh en alleen spelen is de laatste tijd zo ontzettend moeilijk. Wilt het liefst vermaakt worden. Haar spraak is ook goed. Spreekt eigenlijk gewoon als een volwassenen bijna zeg maar.
Wat zeggen de leidsters op het kinderdagverblijf? Die hebben door hun ervaring met zoveel kindjes wel zicht op of ze een (grote) voorsprong heeft. En vooral ook vragen of je daar iets mee moet en wat dan
Daar kan iemand vanaf een scherm natuurlijk weinig over zeggen. Wat je beschrijft zijn wel kenmerken van een voorsprong. Ik zou er gewoon in mee gaan en lekker uitdagende activiteiten bieden. Niet te schools, vooral veel bezig zijn, uitproberen, experimenteren etc. Veel met materialen en dingen bouwen etc.
Kinderen ontwikkelen zich op allerlei manieren, de een praat goed, de ander fietst op die leeftijd zonder zijwieltjes, weer een ander telt, de ander is sociaal, de ander puzzelt graag, weer ander speelt graag spelletjes, de een verzint fantasie verhalen. Het is maar net waar ze op die leeftijd zin in hebben. Soms lopen ze op alle gebieden voor, soms op enkele en soms ook niet. Geniet van wat ze doet en daag soms ook uit buiten haar comfort zone. Verder lekker laten spelen en ontwikkelen. Ze moeten straks nog zooo veel!
Herkenbaar zo is onze zoon ook (toen hij 1 dag oud was vonden ze hem in het ziekenhuis zo opvallend omdat hij telkens het licht zocht). Toen hij 3 werd zeiden mensen moet hij niet naar school haha. Het kan een ontwikkelingssprong zijn.Je kan haar van alles aanbieden maar je moet gewoon haar lijn volgen. Dus als je kijkt naar speelgoed soms ook die leeftijd die dan bij dat speelgoed hoort loslaten. Hier waren smart games ook in trek. Zo rond de 3.5 zijn we begonnen met lego sets. Dar vond hij helemaal fantastisch. Net als dat we heel veel tekende en knutselde. Probleem van tekenen was eerst dat hij standaard boos was en we hem leerde als het net is geworden wat je wil maak er dan wat anders van. Inmiddels 6 en is het meer dan alleen een ontwikkelingsvoorsprong.
Tja, het ene kind is wat vlotter in A en het andere in B. Mijn zoon is ook van april 2018 en ik lees in je post niets wat hij niet ook deed/doet. Ik kreeg en krijg ook weleens te horen “goh, hij is wel wijs, he”, van leidsters op de crèche, maar bijv. ook van wildvreemden in de supermarkt waar hij dan weer een heel verhaal tegen ophangt. En als ik hem met leeftijdgenootjes vergelijk, praat hij doorgaans inderdaad fors beter, stelt hij meer vragen (vooral over het ruiken, horen en de gevoelens van anderen klinkt erg bekend) en lijkt hij dus meer na te denken over de wereld om hem heen. Maar daarentegen zijn er ook zat dingen waar hij minder vlot in is, die zijn zus alláng kon of deed op zijn leeftijd. Zo gaat dat nu eenmaal bij de ontwikkeling van kinderen en dat maakt de één niet meer of minder bijzonder dan de ander Je kind volgen in zijn/haar behoefte is altijd goed.
Inderdaad je kind volgen in zijn of haar behoefte. Mijn zoontje hoopt over een maand 3 te worden en is ook behoorlijk wijs voor zijn leeftijd. Heel alert als baby. Liever overal bij zijn dan slapen. Motorisch heel vlot. Liep met 11 maanden. Van het consultatiebureau gaven ze dus te tip om met zijn behoeften mee te gaan. Dus als hij daar aan toe is ook speelgoed aanbieden voor oudere kinderen. Hij speelde dus met 2,5 al met playmobil wat normaal vanaf 4 is. En hele dialogen tussen de poppetjes. Nu zingt hij het ABC liedje. Kent al verschillende cijfersymbolen. En kan ze toepassen. Herkend ook de letters van zijn eigen naam. Met thuisonderwijs wil hij persé dingen doen die zijn broer van 6 ook doet. Hij wordt erg ongelukkig als hij geen uitdaging heeft en gaat dan ook stoute dingen doen.
Dat laatste klinkt zo herkenbaar. Meegaan in de behoefte is niet alleen voor mijn zoon maar ook voor iedereen eromheen. @ts er zijn twee dingen waarvan ik denk dat ze belangrijk zijn op deze leeftijd en dat is ten eerste ga mee in de behoefte van het kind. En ten tweede vind de juiste school. Verder maakt het niveau imo niet veel uit.