Mijn lieve kleine mannetje is een billenschuiver Hij crosst op die manier overal naartoe, vind het zo grappig om te zien! Verder loopt hij overal langs. Vandaag naar het CB geweest en alles was weer helemaal goed!! Nu zei die arts alleen dat kinderen die billenschuiven late lopers zijn omdat kinderen die kruipen hun evenwicht beter kunnen bewaren. Nou maakt het me niks uit wanneer hij los gaat lopen, ik vroeg me alleen af wat jullie ervaringen hiermee zijn? Zijn jullie billenschuivers late lopers??
Onze zoon kroop eerst wel achteruit, maar stapte daarna over op billenschuiven. Daar weer na ontdekte hij het gewone kruipen en binnen no-time liep hij gewoon, hoor. Eerste stapjes rond 15 mnd, dus netjes volgens mij.
Hier ook een billenschuivertje gehad hoor! Heeft nooit gekropen, en hij liep met 16 maanden. Of dat laat is? Geen idee hoor! Hij liep al wel wat langer langs, met 13 maanden dacht ik. Maar het daadwerkelijke los lopen deed hij pas met 16 maanden. Komt vast goed!
Hoi! Mijn dochter is ook een billenschuiver en kruipt niet (nooit gedaan). Ze begint nu dr eerste stapjes los te zetten. Loopt al van de bank naar de keuken toe als ik daar sta (2 meter ofzo) en mijn dochter is net iets jonger dan jouw mannetje dus hier geen late loper denk ik... X
nee hoor, juist andersom, John loopt al langs de tafel en box enz ow en John heeft ook nooit gekropen
Onze oudste was een billenschuiver en ging na haar 1e verjaardag af en toe wat kruipen. Maar op haar billen was veel makkelijk, dus dat had toch de voorkeur. Ze liep met 16 maanden. Vanaf 14 maanden al prima aan de hand, maar los... nee dat was veel te eng De jongste kruipt gewoon (heel snel!) maar loopt nog niet. Sinds vandaag begint ze heel moeizaam en voorzichtig af en toe wat stapjes te zetten aan 1 hand. Verder is ze druk bezig met oefenen met los staan.. Ik ga er vanuit, dat die dus ook gewoon richting de 16 maanden gaat, net zoals haar grote zus - dus geen/weinig verschil hier waarschijnlijk, tussen een kruiper en een billenschuiver (en dat terwijl de kruiper dus nog het voorbeeld dagelijks ziet!) .
Onze oudste was een billenschuiver en liep met 11 maanden. Onze jongste daarintegen.... Die kruipt en is nu 1,5 en heeft zondag zijn eerste losse stappen gezet. Dus, hier is het net andersom
Jayro was een echte billenschuiver, heeft nooit gekropen, hij lijkt het nu in te willen halen door heel veel samen met zijn broertje te kruipen door de kamer Hij liep met 16 maanden, niet echt vlot inderdaad, maar ik vond het wel prima Kenji kruipt vanaf 8 maanden ofzo en hij staat en zit ook vanaf 8 maanden. Hij loopt nu overal langs en houdt wel al heel goed zijn evenwicht.. Ik ben heel benieuwd, maar het lijkt wel alsof hij iets eerder zal lopen dan zijn broer. Ach en anders ook prima natuurlijk
Het is niet zozeer dat het kind eerder of later gaat lopen, dat maakt uiteindelijk niks uit natuurlijk. Kruipen is belangrijk voor de ontwikkeling van het evenwichtsgevoel, de oog-hand-coƶrdinatie en andere motorische vaardigheden. Ook worden baby's sterker in hun nek en bovenlichaam door te kruipen of op de buik te liggen. Ik las laatst (kan ik even niet meer terugvinden) dat een onderzoek aangetoond heeft dat er een relatie is tussen slechte handschrift op school en wel of niet kruipen tijdens babyleeftijd. Kruipen is eigenlijk de moeilijkste motorische bewegingssoort van de mens, omdat de hersenen alle vier ledematen tegelijk moeten aansturen en het lichaam tegelijk in evenwicht moeten houden en vooruit moeten krijgen. Deze 'training' is heel goed voor de ontwikkeling van de hersenen.
onze dochter begon 2 dagen voor haar verjaardag met billenschuiven. met 15 maanden deed ze haar eerste stapjes, en na een dag kon ze al helemaal zelf lopen, kan dus echt vanuit het niets komen
Mijn dochter was ook een billeschuiver, nooit gekropen en liep met 13 maanden helemaal los. Nu probeert ze af en toe te kruipen, ergens onderdoor ofzo, heel grappig gezicht. En ze kan t steeds beter.
Mij is ook al een aantal keer vertelt dat het ook met dyslexi (schrijf je dat zo Haha) te maken heeft. Dat een billeschruiver daar meer "kans" op heeft.
Het klopt natuurlijk helemaal wat Adi zegt, het is motorisch gezien heel goed als kindjes gaan kruipen, inderdaad voor dat evenwichtsgevoel. Maar als kindjes niet gaan kruipen hoeft dat niet automtisch te betekenen dat ze problemen krijgen met taal, dyslexie of evenwichtsproblemen. Bovendien, ik kon mijn dochter stimuleren wat ik wilde om te gaan kruipen maar ze doet het gewoon niet... Ook ik heb altijd 'gebillenschuifd' precies zoals mijn dochter doet en ik heb geen problemen met taal, dyslexie o.i.d. Dus, ja het is voor de ontwikkeling 'beter' als kindjes gaan kruipen maar nee, het hoeft niet per definitie te betekenen dat wanneer ze dat niet doen, hier problemen mee krijgen. X