Brilletje!

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door ccwomen, 10 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ccwomen

ccwomen Fanatiek lid

11 okt 2008
    2.005
    0
    0
    Mijn zoontje is nu 2 jaar en 3 mnd en moet per direct een bril!
    Ik had het vermoeden dat hij een beetje een lui oogje had, niet zo erg want anderen zagen t niet eens, dus dit gezegd op t Cb en hun zagen ook niks, maar toch even voor de zekerheid naar t zh om er naar te laten kijken!
    Nou de uitslag was best heftig!!!
    Hij ziet heel slecht met zijn rechter oogje en zijn linker oog doet dus al het werk!
    Hij moet dus een bril waar hij waarschijnlijk de rest van zijn leven aan vast zit...
    Hij moet hem de hele dag op, mag alleen af met slapen en douche, ze zei t is goed dat je er ben want t is best een heftige uitslag!!
    Maandag dus gelijk om een bril voor m'n kleine man...
    Schrok er toch ff van want had t totaal niet verwacht!!!
    Zijn er meer kindje die al zo jong een brilletje hebben?
    En hoe ging / gaat dat? Laten ze met op of is t een erge strijd??
    Ze zei me dat ik t moet zien als een kledingstuk en dat t echt niet zielig is, ook al zegt hij dat hij wel goed kan zien, hij ziet bijna niks met n ene oog en t linker oog doet al het werk...
    Ben benieuwd naar de reacties!! En hoop dat ik een stoer modelletje kan vinden voor hem!
    Als je een leuke foto hebt van je kindje net bril en je wil ze plaatsten graag!! Kan ik ideeën op doen! Alvast bedankt!!!

2. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

ik heb geen kindjes met bril, dus ik kan je geen foto laten zien, maar ik ken er wel een aantal met al heel jong een bril. En het staat echt hartstikke leuk als je een model kiest dat hem leuk staat. En de kinderen die ik ken: de ene hield hem meteen op want hij bleek zonder bril bijna niets te zien en had door dat hij met bril veel beter zag. De ander had er meer moeite mee, maar moest ook een pleister op (dus misschien kwam het wel daardoor), maar ook dat ging steeds beter. Hij mocht elke avond z`n oog pleister op een kalender plakken en kreeg na zoveel pleisters een cadeautje (kan natuurlijk ook met stickers).

3. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Ik had zelf al erg jong een bril, alleen hebben ze bij mij niet ontdekt dat een van mijn ogen lui was in die tijd. Daardoor kon zich dat dus niet herstellen en zit ik nu dus met een heel zwak oog, waar ik niet mee kijk (het kan wel, maar mijn andere oog is beter dus die neemt het eigenlijk volledig over). Jammer dus dat ze er bij mij te laat bij waren!
    Met de bril had ik echt geen moeite, ik kon er ook gewoon echt beter mee zien, dus ik vond het ook gewoon fijner dan zonder. Het is wel belangrijk dat de bril goed zit, dus achter de oren niet knelt, maar wel goed vast blijft zitten zodat je kan rennen en springen etc. En ook het neusstukje moet echt goed zitten, als dat klemt, zit een bril heel vervelend en dat kan voor kinderen het dragen van een bril echt onaangenaam maken.

4. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Hier ook geen kindjes met een bril maat wel 2 bevriende stellen die een kindje met een bril hebben. Allereerst wil je een compliment geven, ik denk dat een hoop moeders deze stap niet zo snel uit zichzelf hebben genomen. Ik kan me voorstellen dat je het niet zo leuk vindt maar het kan ook erg mee vallen als je een bril uitzoekt die bij het gezicht past. Bij alle ei de vrienden wilde ze in eerste instantie niet aan een bril. 1 kindje draagt hem niet en de ander uiteindelijk wel. Bij haar mis ik het zelfs als ze haar bril niet op heeft. Tegenwoordig hebben ze zulke leuke brillen dat het echt niet gek meer hoeft te zijn.

5. Arja

Arja Bekend lid

2 nov 2008
    951
    0
    0
    Waarom meteen een bril en niet eerst een tijdje afplakken? Mijn dochter heeft ook twee verschillende sterktes, waardoor het ene oog harder werkt dan het andere. Mijn dochter hoefde echter niet meteen een bril omdat op heel jonge leeftijd afplakken vaak nog goed helpt.

6. mama suus

mama suus VIP lid

18 aug 2008
    7.510
    188
    63
    somewhere
    ons meisje is wel wat ouder en heeft pas met 4,5 een bril gekregen maar eigenlijk valt het hier wel mee ze vind het wel goed al zijn dr dagen ,zoals vandaag, dat ze hem ff neit op wil tjah dan laat ik dr ook gewoon als er niks belangrijks is die dag. lekker samen een uit gaan zoeken en ook je kind veel keuze laten want als ie hem zelf heeft uitgezocht dan doet ie hem sneller op dan die ene stoere die jij zo mooi vind. je ehbt ook voor die kleinstje wel leuke van bob de bouwer ed dat trekt die kleintjes toch wat meer aan waarschijnlijk. en je hebt toch neit jaren dezelfde wij hebben nu alweer de 2e bril aangeschaft na een jaar.

7. Diadeem

Diadeem Fanatiek lid

2 feb 2008
    4.378
    0
    0
    Hier is het wat later ontdekt met 3 jaar kreeg mijn oudste dochter ook een brilletje!! Ze had ook een heel lui oog, maar kreeg eerst 3 maanden haar bril. Toen ze daar aan gewend was zijn we begonnen met plakken. De bril op laten houden, duurde maar een dagen. Ze heeft hem 1 keer in een boze bui in drieeen gebroken, kleinigheidje haha.
    Mijn dochter keek maar voor 30 procent met haar luie oog dus plakken was hier in het begin echt drama!! Heeft wel een paar weken geduurd voordat ze zich daarbij kon neerleggen. Is ook echt opletten in het begin, ze liep met pleister overal tegenaan en struikelde overal over. Maar hou vol op den duur ging het vanzelf, ze is nou van het plakken af en het gaat prima op school. Ze ziet 80% procent met bril van wat wij zien, maar ze gaat echt prima mee op school.
    Welke sterkte krijgt hij?

8. Diadeem

Diadeem Fanatiek lid

2 feb 2008
    4.378
    0
    0
    Dat kan alleen als de sterkte meevalt, mijn dochter kon dat echt niet viel met bril en pleister al overal overheen.

9. ccwomen

ccwomen Fanatiek lid

11 okt 2008
    2.005
    0
    0
    Bedankt voor alle reacties!
    Ik was een weekend weg dus kon niet eerder reageren!
    Zn oogje moet ook afgeplakt worden want zn oog is ook een beetje lui zei ze.
    Hij ziet zo slecht met het oogje dat alleen afplakken niet werkt, en dus een bril moet...
    Ik ben hem al een beetje voor aan t bereiden (voor zover dat gaat bij een 2jarige!!) haha
    Ik ben zelf al een beetje aan t idee gewend, mar vind t nog steeds vreemd, heb straks ineens een kindje met bril....
    Hoop dat ze een leuk modelletje hebben die hem past en dat hij hem idd op houd!!!
    Ik heb ff het briefje van het zh erbij gepakt en dit staat erop :
    Rechts: s +5,00 = c-0,50 x 26 o
    Links : s + 1,00

Moet zeggen dat ik er weinig van snap...
    Misschien weten julli eer meer van???

10. ccwomen

ccwomen Fanatiek lid

11 okt 2008
    2.005
    0
    0
    Refractieafwijkingen als verziendheid, bijziendheid en cilinderafwijkingen (astigmatisme) worden uitgedrukt in dioptrieën (afgekort als D). Hoe sterker de afwijking, hoe hoger het aantal dioptrieën. Op uw brilrecept staan drie getallen, bijvoorbeeld S -5,00 = C - 1,50 as 180.
    <LI _fckxhtmljob="1">Het eerste getal (S=sferisch): het plus- of minteken geeft aan of u bijziend (-) of verziend (+) bent. -5,00 betekent een bijziendheid van 5 dioptrieën. Sferisch is de enkelvoudige sterkte van het oog, brilleglas, contactlens etc. Wanneer u alleen een sferische sterkte heeft is er sprake van een lichtbreking op dezelfde manier in alle richtingen.
    <LI _fckxhtmljob="1">Het tweede getal (C=cilinder): 1,50 geeft uw cilinderafwijking (astigmatisme) aan. Deze afwijking kan als 'plus' of als 'min' worden geschreven.
    Het derde getal (as) geeft de richting van uw cilindersterkte aan.

De gezichtsscherpte van uw oog wordt gemeten met de Snellen kaart.
    Heb even wat dingen opgezocht, want ben de helft vergeten wat de oogarts me verteld heeft....!Slecht he, maar was best geschokt blijjkbaar! haha

11. ccwomen

ccwomen Fanatiek lid

11 okt 2008
    2.005
    0
    0
    Ohh ja nog een vraagje... waar zijn jullie geslaagd voor een leuke bril?
    En kost zo'n bril nou erg duur???
    Ik heb zelf wel een bril voor t tv kijken en auto rijden enzo, maar heb geen idee wat kindr brillen kosten...!
    Wij hebben hier pearl en saton optiek, en als ik bij pearl zou gaan dan krijg ik de bril gratis, maar dat moet dan wel uit ene speciale collectie van hun zijn...., nou daar zal wel niet veel keuze tussen zijn...?!
    En als ik bij een andere zaak ga dan krijg ik 70 euro per jaar terug, en volgens mij is dit per glas...?!
    Morgen uit mn werk gelijk even kijken bij allebei de zaken en hopen dat er ene stoer moddelletje bij zit!!!

12. Mama Esther

Mama Esther Actief lid

10 feb 2009
    160
    0
    16
    Thuismoederen
    Home sweet home
    Hier twee kinderen met een bril.
    Om je gerust te stellen....er zijn echt hele leuke en stoere brilletjes te koop hoor! Mijn tweede zoontje heeft vlak na zijn derde verjaardag een bril gekregen, hij heeft aan beide ogen +4,5. ontdekt tijdens de ogentest op het cb. Hij heeft vanaf dag 1 de bril gewoon goed opgehouden, was geen enkel probleem! Hij ging ook gelijk veel langer spelen met Lego en ander priegel speelgoed. Hij had duidelijk door dat hij baat had bij de bril. Mijn jongste kreeg al met 1,5 een bril. Hij begon met een oog scheel te kijken (lui oog) en bleek na meting een lui oog met +8,5 en zijn andere oog +7,25 te hebben. Ook hij heeft de bril opgekregen en is nooit een probleem geweest ( had natuurlijk wel al een grote broer met een bril....)
    Monturen zijn er in alle prijsklassen, kleuren en vormen en ze zijn echt leuk tegenwoordig. Ik heb voor de jongste een koordje erbij gekocht zodat als hij de bril afgooit, dat ding niet gelijk op de grond valt. Tip: geen rubber koordje, dat schuurt aan de haren. Ik heb een stoffen gekocht die je over de brillepoot schuift.

Laat je goed informeren door een opticien, die hebben er kijk op, ook welke vorm montuur bij de vorm van het hoofd van je kindje passen.

Laat reacties van anderen als "ah wat zielig voor zo'n kleintje" en "wat erg, zo jong en dan al een brilletje" lekker van je afglijden, die kleine heeft er alleen maar baat bij. Zijn oogjes worden minder snel moe, geen hoofdpijn meer ( want dat krijgen ze vaak ook zonder bril, alleen kunnen ze dat niet onder woorden brengen) en ze kunnen dus langer bezig zijn met iets waar ze zich op moeten concentreren (tekenen, Lego, plaatjes kijken)

De kosten kunnen heel erg verschillen. Omdat die van mij een hoge sterkte hebben, worden de glazen ook heel dik (Sjempot) dus ik heb ze extra dun laten slijpen en dat kost geld. Hier per bril zo'n 320 euro kwijt, 80 euro per glas en 160 voor montuur. Niet bij een keten, maar een zelfstandige optiek gekocht. Ik kan de service niet vergelijken, maar nieuwe neusvleugeltjes, brillepootjes rechtbuigen, compleet nieuwe brillepoot daar heb ik nooit extra voor hoeven betalen.

Veel plezier met uitzoeken, tip:ga eerst even alleen op zoek waar ze leuke modelletjes hebben, kies er dan zelf een paar uit, die je met je kindje vervolgens gaat passen. Een ellenlange zoek-en passessie met een peuter draagt volgens mij niet bij aan de acceptatie van die bril ;)

Groetjes esther
    In de bieb heb je ook boeken over kinderen met een bril.

13. Diadeem

Diadeem Fanatiek lid

2 feb 2008
    4.378
    0
    0
    Ik ga gewoon bij een plaatselijk goeie brillenzaak, ideale service en word altijd gratis gerepareerd.
    Hou er wel rekening mee dat je wel zal moeten wennen!
    Zeker omdat de oogjes erg verschillen in sterkte, het slechte oogje zal een stuk meer vergroot zijn dan het andere!
    Maar geloof me met een week ben je eraan gewend!!;)

14. ccwomen

ccwomen Fanatiek lid

11 okt 2008
    2.005
    0
    0
    Bedankt voor je uitgebreide reactie en de tips!!!
    Ik ben gister geweest voor een bril, naar 2 speciaal zaken bij ons in t dorp, maar vond t erg tegen vallen kwa modellen!
    Ik heb er wel een maar neit het stoere model wat ik in gedachten had!
    Die paste die allemaal niet echt!
    Mag nog een 2de bril uitzoeken dus ben hard op zoek op t net...
    Misschien weet jij nog leuke sites waar ze leuke brillen hebben die ik kan bekijken!

15. Mama Esther

Mama Esther Actief lid

10 feb 2009
    160
    0
    16
    Thuismoederen
    Home sweet home
    Die van mij hebben allebei een bril van het merk BBig. Kenmerk is dat ze aan de binnenkant een andere kleur hebben dan aan de buitenkant, staat heel speels. Weet niet waar je woont, maar in Arnhem zit een kinderbrillenspeciaalzaak, Enfant Terrible. Ben ik zelf niet geweest maar hebben mooie site met veel links naar leuke merken, Enfant Terrible
    En op Kinderbrilonline.com: Kinderbillen passen op je eigen gezicht kun je zelfs een foto uploaden om vervolgens allerlei montuurtjes erop te passen.

Hier heeft mijn zoontje Joost toen hij 3,5 was ook wel een stem gehad bij de beslissing welke bril hij wilde hebben. Hij heeft er uiteindelijk zelf eentje gekozen, eentje van Bob de Bouwer, die wij oom wel okee vonden. Zijn tweede bril moest iets met oranje zijn ( zijn lievelingskleur......) en dat is er een van BBIG geworden, bruin aan de buitenkant en knaloranje aan de binnenkant. De jongste had nog niks in de pap te brokkelen, die heeft een BBIG donkerblauw van buiten en lichterblauw van binnen.

Misschien moet je je wel even laten voorlichten over de dikte van de glazen. Met zo'n groot verschil in sterkte tussen links en rechts krijg je misschien 1 dun en 1 dik glas, da's geen gezicht dus wellicht toch dun slijpen dan...weet niet of dat ook bij een enkel glas kan. Kan je vertellen dat met +4,25 de glazen al behoorlijk dik zijn.....beginnersfoutje bij de eerste bril van Joost, die heeft best dikke glazen......tweede bril dun laten slijpen dus

Las dat je ook een oog moet gaan afplakken. Dat doen we bij de jongste ook, maar nog maar 4 uur per week, dus heel weinig. Het opdoen was in het begin geen probleem, maar het eraf halen wel, dat doet gewoon zeer. Nu protesteert hij dus enorm als ik de pleister erop wil doen..... Ik plak nu de pleister altijd eerst even op de rug van mijn hand om de ergste plak er af te halen en heb ook gewoon een keer zijn brillenglas afgeplakt . Eraf trekken doet hij nu zelf zodra ik zeg dat dat ding eraf mag.

Succes ermee en ik hoop dat je slaagt voor een leuke, stoere bril!

Groetjes esther

16. ccwomen

ccwomen Fanatiek lid

11 okt 2008
    2.005
    0
    0
    Dank je!!!!
    Die sites had ik al bekeken en ook al met foto van mn zoontje gedaan!
    Hij heeft een heel dik glas, maar die word extra dun geslepen, de oogarts zei ook dat ze dat bij pearl goed doen!!!
    Dus heb zoiezo een bril!
    Ik ga morgen nog ff t dorp in om het een en ander te passen!!!
    Ja moet over 3 maanden terug naar de oogarts en dan moeten we af gaan plakken, dus ben heel benieuwd!
    Bedankt voor de tip dat je de pleister eerst ergens ander op plakt!! Die onthoud ik!
    Ik ga straks ff die monturen bekijken die jij schrijft!
    Hoop dat ik iig morgen nog een leuk montuurtje vind! En dan vooral een stoer montuurtje! hihi
    Heb nog een toppic geopend en een foto geplaats...moet je anders maar ff kijken dan zie je welk montuurtje ik gekozen heb!
    Heb alleen liever zo'n stoere ray ban ofzo maar goed dat paste niet! haha

Deel Deze Pagina