ontwikkeling/zitten

Discussion in 'Prematuur' started by laravelk, Sep 6, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. laravelk

laravelk Fanatiek lid

Oct 8, 2010
    2,970
    2
    38
    Hoi,

David is ondertussen gecorrigeerd alweer bijna 5 maanden en ontwikkelt zich sinds we uit het ziekenhuis zijn in sneltreintempo. Hij wil niets liever dan zitten, zitten en nog eens zitten. De fysio zegt ook dat we dit moeten oefenen. Toch maak ik me zorgen omdat hij gecorrigeerd natuurlijk nog niet moet kunnen zitten en het me dus ook niet goed lijkt voor zijn rug.
    Ik vroeg me dus af of je in dit soort dingen volledig gecorrigeerd moet rekenen of in de loop der maanden/jaren steeds meer ergens er tussen in moet gaan zitten en het oefenen dus geen kwaad kan?

Hoe oud waren jullie kindjes toen ze konden zitten?

2. MamaVanSimone

MamaVanSimone Fanatiek lid

Oct 19, 2010
    3,250
    2
    36
    provincie Utrecht
    Bij Simone gingen we bijvoeden vanaf 6 maanden (gecorrigeerd 4) en toen kon ze ongeveer 10 minuutjes met een beetje ondersteuning zitten in de kinderstoel. Daarvoor vond het al heel leuk om optrekspelletjes te doen al kon ze nog niet echt zelf blijven zitten.

Volgens mij is David oud genoeg om dit ook lekker te oefenen hoor!

3. anmiri

anmiri Actief lid

Aug 15, 2010
    462
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Lara,

Fijn om te horen dat het goed gaat met David!

Noah wil ook het liefst zitten, zet hem op schoot met zijn rug tegen mij aan, heeft hij toch nog enigszins ondersteuning.
    Mijn oudste(geb met 30 weken) kon helemaal zelfstandig zitten met 12 mnd ongecorrigeerd.

Mijn kinderarts zegt, je moet met alles corrigeren behalve de vaccinaties, daar hou ik me niet helemaal aan qua eten, merk dat Noah er echt wel aan toe is en eet dus al lekker groente!

4. MamaVanSimone

MamaVanSimone Fanatiek lid

Oct 19, 2010
    3,250
    2
    36
    provincie Utrecht
    Met eten hoef je juist niet te corrigeren om dat de darmen vanaf de geboorte al rijpen. Rare kinderarts....

5. adi

adi Niet meer actief

Wij hebben vooral naar de kinderen gekeken. En we hadden gelukkig artsen die zich niet zo krampachtig hielden aan de cijfertjes en dus ook niet aan gecorrigeerde leeftijden.

Ik heb eerlijk gezegd vanaf een maand of 4 opgehouden met standaard corrigeren, maar ik hield rekening mee dat ze bepaalde dingn nog niet hoeven te kunnen. We hebben ze iig nooit afgeremd met ontwikkeling! Daarnaast heb ik ze ook nooit neergezet, oefenen met zitten mochten ze altijd, maar ik stimuleerde alleen het zelf gaan zitten. Ben geen voorstander van neerzetten van kinderen (behalve eventjes voor het eten)

Onze kinderarts zei altijd heel wijs: ze mogen alles kunnen, maar ze hoeven het nog niet!

6. Jorietje

Jorietje Fanatiek lid

Feb 22, 2006
    4,149
    688
    113
    Zuid-Holland
    Hier corrigeert eigenlijk alleen de fysio nog terug. Qua voeding enzo wordt niet gecorrigeerd.

Ons mannetje heeft nu de neiging om met zijn voeten af te zetten en dan kont omhoog te gooien, maar dat moeten we een beetje tegenhouden, omdat hij anders wellicht veel te snel gaat staan en daardoor kan hij dan later in de problemen komen met lopen (wist ik ook niet, maar dat zei de fysio, ik vond die kont omhoog juist geinig haha). Hij moet nu met zijn handjes zijn voeten gaan grijpen, want dat is nodig om straks goed te kunnen zitten. Hij is nu gecorrigeerd 5 maanden en 1 week, maar ze heeft niet gezegd dat hij al moet gaan zitten. Ze hebben liever dat hij er wat langer over doet en dan gelijk goed, dan dat het nu te snel gaat waardoor hij er later dus weer hinder van ondervind.

7. laravelk

laravelk Fanatiek lid

Oct 8, 2010
    2,970
    2
    38
    grappig, David doet hetzelfde met zijn voeten en zijn billen en moet dat ook afleren. Hij moet ook zijn voetjes leren pakken en veel in buiklig oefenen. Hebben jullie nog goede oefeningen meegekregen?

8. Jorietje

Jorietje Fanatiek lid

Feb 22, 2006
    4,149
    688
    113
    Zuid-Holland
    Mwa... Alleen dat we hem op een andere manier moeten afleiden (bijv met rammelaarsokken) zodat hij zijn voeten gaat grijpen. En verder af en toe zijn voetjes en handjes bij elkaar brengen en een beetje half omrollen.. Of zijn voetjes naar zijn mond brengen haha.. Maar tot nu toe heeft hij er weinig zin in, dus ga op zoek naar rammelaarsokken ;) En idd wat meer op de buik liggen..

Helemaal afleren lukt niet, zei de fysio, want het zit er nu eenmaal in, maar we moeten proberen het te minderen en het niet stimuleren. Ik vond het juist geinig dat hij dat doet, maar blijkbaar is het niet goed..

9. adi

adi Niet meer actief

Mijn zoontje deed dat ook en wij kregen ook hetzelfde advies van de fysio.
    Wat we hier veel deden is de baby op de bank leggen met de benen tegen de leuning omhoog. Of een rammelaar tussen de kussens van de bankleuning steken zodat ze met de voeten daar tegenaan kunnen slaan (kun je ook aan de box hangen).
    Sokjes met rammelaars kopen is ook een goed idee.

En echt heel veel op de buik leggen. Onze fysio had aangedrongen dat we na 6 maanden de kinderen NOOIT neerleggen op de rug, altijd op de buik. (behalve bij het slapen). Als ze terug naar de rug willen, draaien ze zelf maar. Ik vond het in het begin ook zielig hoor, en heb ook rolletjes onder de borst gelegd en veel op mijn schoot op de buik laten liggen (en dan over de rug kriebelen).
    Maar in deze houden trainen babys het beste hun spieren, maken hun nek sterk, en leren zicht voortbewegen. Hier gingen ze tijgeren met 9 maanden, gecorrigeerd dus met 7 maanden, wat hartstikke vroeg is.

10. anmiri

anmiri Actief lid

Aug 15, 2010
    462
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier vanmorgen de ibaip gehad, zij hamerde ook ook op de buik liggen.
    Noah vind het helemaal niks helaas, toch maar even doorzetten!

11. Melanina

Melanina VIP lid

May 20, 2008
    9,070
    0
    0
    Pedagogisch medewerkster
    Spijkenisse: Eindelijk na 13 rondes zwanger !!!!
    hier wou DL dus ook alleen maar zitten
    van liggen werd ze hysterisch
    Ondanks wat de KA zei heb ik naar me kindje geluisterd en haar lekker dr gangetje laten gaan
    Nu heeft ze al een tijdje fysio aan huis en die ziet mijn DL in dr eigen situatie en die dacht haar wel ff aan het kruipen te krijgen
    Na 4 weken elke week te zijn gekomen is hij er maar mee opgehouden want ze wou totaal niet.
    Dus de fysio snapte ook wel waarom ik dr niet aan het rollen kreeg
    Een nadeel van het zitten is dat ze ging kikkeren. (billenschuiven) dit KAN problemen voor later geven
    Maar ze klimt nu de trap op om en om met dr knietjes en dat moet ze nu veel oefenen van hem.
    Lopen vind ze nog mega eng om te doen dus ik oefen wel maar ga niet tot het uiterste

Belangrijkste is luister naar je kindje die geeft het aan
    Oefenen is altijd goed maar te ver gaan niet.

Corrigeren doe ik soms wel eens maar veeeel minder als in het begin
    Tja ze was 5 maanden (3,5 maand ) met dr eerste 2 tandjes dus toen kwamen de broodkorstjes en cracotte crackers om de hoek kijken.
    Maar ben met 6 maanden echt op een mega langzame manier gaan bijvoeden.

Share This Page