verwarring door internet... hellup!?

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door jufkrisje, 16 mrt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jufkrisje

jufkrisje Fanatiek lid

15 mrt 2009
    2.566
    31
    48
    Hoi hoi,

na wat leeswerk op internet ben ik een beetje verward. De een zegt namelijk een aantal maanden voordat je zwanger wilt proberen te worden, te stoppen met de pil. Dit om je lichaam te ontpillen en je cyclus regelmatig te laten worden e.d. Tevens lees ik dan ook dat de cyclus bij velen helemaal in de war is, dat sommigen 2 maanden niet ongesteld worden en anderen ineens 14 dagen wel ongesteld zijn. ook in de info op deze site.
    Mocht dit straks bij ons ook gebeuren, ben je dan in die onregelmatige periode niet vruchtbaar of hoe zit dit precies?

Ook zijn er verhalen op internet te lezen dat een aantal maanden eerder stoppen met de pil niet nodig is.

Ik ben 23, ben op gezond gewicht, slik nu ruim 7 jaar de pil en hiervoor regelmatig ongesteld geworden (hooguit 1 dag eerder of later).

Wat kan ik (kunnen wij) nu het beste doen? nu al stoppen met de pil als we over een paar maanden zwanger willen worden, of over een paar maanden gewoon stoppen en gelijk proberen?

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi,

je mag zelf weten wat je doet. Je bent in principe gelijk vruchtbaar als je stopt met de pil. Bij sommige vrouwen duurt het maanden voor ze een regelmatige cyclus hebben, anderen merken hier niks van en hebben meteen weer hun oude cycluspatroon terug. Je kunt meteen zwanger raken maar normaliter duurt het een paar maanden voor je zwanger bent. Ik kan niet voorspellen hoe het bij jou zal gaan. Als je wilt weten hoe je cyclus is dan zou ik nu stoppen en kiezen voor condooms, dan kun je zien hoe je cyclu szich gedraagt en wanneer je zwanger wilt worden stop je met condooms. Als het je niet uitmaakt stop je met de pil op het moment dat je zwanger wilt worden. Het mag en kan, het kan alleen onzekerhie dgeven als je menstruatie wegblijft, komt dat nou door ontpillen of ben je dan zwanger?
    Start in elk geval met foliumzuur als je zwanger wilt worden!

Mirjam

Deel Deze Pagina