Als 2 baby`s van hetzelfde geslacht op precies dezelfde dag geborenzijn. Maar 1 kindje met 37 weken en het andere kindje met 41 weken. Loopt de ontwikkeling van het kindje van 37 weken dan in principe 4 weken achter tov het kindje van 41 weken???
Ik denk dat ze allebei net zoveel afwijken.. Dat is niet te vergelijken.. Het verschilt ook nog per soort ontwikkeling. Bijv de darmen en ogen ontwikkelen pas verder buiten de buik. Daarin gaat het vaak op de geboortedatum. Andere dingen weer meer op verwachte datum, zoals zuigreflex. Maar ik denk niet dat je hier naar kunt kijken, er zit al zoveel verschil tussen kindjes, dat je de ontwikkeling zo niet kunt vergelijken..
Als je kijkt naar de 'sprongetjes' dan zal daar inderdaad zo'n vier weken tussen zitten, maar het ene kindje is ook gewoon sneller/langzamer dan de ander.
Natuurlijk, het ene kindje is sneller dan het andere.. maar ik bedoel echt gemiddeld genomen. en ik maa me nergens zorgen om hoor, maar ik vroeg me dit ineens af. Ik weet t oprecht niet!
Maar ook de genen. Vlotte ouders hebben vaker vlotte kinderen. Of kindjes met allergenen/ziektes zullen ook minder gaan. Doorsnee zal een ouder kindje qua geboortedatum voorliggen denk ik. Maar dan moet je wel uitgaan van een doorsnee bevalling na de 37 weken. En een normale ontwikkeling. Die heeft meer tijd gehad om te ontwikkelen. Heeft meer indrukken van buiten gehad om te gebruiken. Een kindje bij 32 weken geboren, een van 40 weken die veel ziek is, of eentje met ouders die pas bij 2 jaar liepen is natuurlijk weer een ander verhaal..
Een stukje ontwikkeling, bijv het zicht zal beginnen te ontwikkelen als de kleine eenmaal uit de buik is. Met dat zicht beginnen de hersens nieuwe verbindingen te maken. Dus denk niet dat een kindje dat met 37 weken geboren is 3 weken wacht, of een kindje van 41 weken een weekje ergens inhaalt.. Maar dat is mijn idee.. Geen wetenschappelijk onderbouwing