hoeft helemaal niet.. maar ik ken verscheidene voorbeelden van kindjes die al met 9 maanden los liepen en waarvan de moeder dacht dat ze een ''professor'' hadden en hij/zij ontzettend voorliep op de ontwikkeling en vervolgens een ernstige ontwikkelingsachterstand hadden en daarvoor op een speciaal kdc zitten ( klasgenoten van m'n zoon ) vroeg met lopen wil dus niet zeggen vroeg/goed in andere dingen, dat denken veel mensen helaas vaak.. anderzijds een kind wat pas met de 2 loopt denkt men vaak van dat hij/zij ''achter'' is maar kan bijv weer een super IQ hebben en heel vlot zijn in de spraak/taalontwikkeling etc Hier een zoontje wat laat liep en overigens verstandelijk beperkt is, hij liep/loopt dus in beide dingen achter. Hoe het bij onze dochter zal gaan zal de tijd uitwijzen
Mijn professor op de uni liep pas op zijn 2e, en de dokters hadden al tegen zijn moeder gezegd dat hij 'altijd wat achter zou blijven'. Zo zie je maar hoe het kan gaan
Je hoort wel vaak dat als het ene deel van de ontwikkeling extra snel gaat, iets anders juist achterblijft.. Zoals langzame lopers die snel praten, of slimmeriken die sociaal onhandig zijn, etc.. Maar dat kan ook best wisselen over de tijd. Dat ze de ene keer een spurt maken bij hun motorische ontwikkeling, en dan weer bezig gaan met sociale ontwikkeling. Net waar de interesse dan zit.. En je hebt vast ook kinderen die gemiddeld gezien wat achterlopen of voorlopen. Maar ook dat kan nog veranderen..
Er zijn ook kinderen die in alles langzaam zijn, zoals de mijne. Laat met rollen, lopen, praten, tandjes... Komt elke keer met de hakken over de sloot bij het cb vandaan. Vooralsnog is hij nergens snel mee. Doodmoe word ik van mensen die, als ze horen dat hij nog niet loopt, dingen roepen als 'dan kan hij vast heel goed praten!'
Mja, je hebt snelle kindjes, langzame kindjes, kindjes die heel gericht zijn op motoriek, kindjes die zich juist veel meer op taal storten... Snel met motoriek hoeft niks te zeggen over de taalontwikkeling en omgekeerd, maar het kan best dat een kindje met alles sneller is dan gemiddeld... En ook dat is niet per se een professortje in wording, net zoals een langzamer kindje per definitie geen professor zou kunnen worden. Snel en langzaam zegt namelijk niet zoveel over intelligentie.... Kortom: alles kan
Onze oudste was met alles traag.Laat lopen,laat praten en laat zindelijk.Hij is nu 9 jaar en scoort boven gemiddeld op school en is een enorm sociale en zelfverzekerde jongen.Zegt allemaal niets.
Dat hoeft helemaal niet. Kinderen kunnen met alles sneller dan gemiddeld zijn, of met alles langzamer dan gemiddeld. Of het varieert met de tijd. Zoon is motorisch vrij gemiddeld (misschien iets sneller, hij liep los met 1 jaar bijvoorbeeld) en cognitief razendsnel (hij leest al een tijdje zelf en is net 5 jaar geworden; A-scores op de CITO-toets voor groep 2). Dochter is cognitief vrij gemiddeld en motorisch razendsnel (lopen met 9 mnd, koprollen met 18 mnd, dat soort dingen). Ik heb eigenlijk niks ontdekt waarmee ze achterlopen, alleen dingen waarmee ze voorlopen. Maar dat kan mijn bevooroordeelde trotse moederhart zijn, dat mijn beeld vertroebelt
Mijn zoontje is een redelijk snelle wat zijn grove en fijne motoriek betreft (gemiddeld met kruipen, staan en zitten maar snel met lopen en rennen) en een tijdje leek het alsof zijn woordjes wel achterbleven, maar dat is inmiddels weer bijgetrokken. Kindjes kunnen zich niet op alle vlakken tegelijkertijd ontwikkelen denk ik.