ontwikkelings voorsprong en onbegrip

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door mamavanukkie, 29 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Mja probleem wat wij hadden met wisselen van school is dat ze op een kunstzinnige school zit.
    En dan zit je ten eerste natuurlijk nog steeds met een kind dat niet laat zien wat het kan.
    Dus zelfs al is er een dergelijk beleid.... Is het nog maar de vraag of niet in exact dezelfde situatie zouden komen.
    En we zouden haar ook meteen alles afnemen wat ze nu extra krijgt en wat het nog net dragelijk hield.

    In groep 1/2 kregen ze bijv ook elke week dansles op school.
    Van een geschoolde dansjuf overigens.. Niet door de eigen juf.
    Dit jaar ipv dansles krijgen ze drama en volgend jaar gaan ze daadwerkelijk een instrument leren te bespelen.

    Dus wij vonden het erg moeilijk inschatten of wisselen nou echt positief verschil zou maken...
     
  2. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    #22 Saskia78, 30 nov 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 nov 2013
    Tvtip trouwens..
    Willem wever
    Freek vonk (Freek op safari, Freek in het wild)

    En we zijn van begin van het jaar naar de klokhuis vragendag geweest.
    Dochter helemaal happy want in naturalis.
    EN ze mocht d'r vraag stellen aan Een Echte Wetenschapper.

    Je moest een vraag insturen en dan kon je 2 toegangskaarten krijgen plus dus dat je het zelf aan een echte wetenschapper mocht vragen.

    Overigens.. De mensen die zuur reageren weten gewoon niet wat ze missen!
    Ik vind het heerlijk al die vragen :)
    En heb inmiddels zelf ook al een hoop geleerd wat dat betreft.
    Vind het niet erg om toe te geven dat ik iets niet weet...
    Dan zoeken we het samen op op de iPad of in de kinderencyclopedie.
    Of we gaan ergens heen en zoeken het daar uit.
    (Bijv vorig jaar speciaal naar de kinderboerderij geweest om te vragen waarom sommige kippen witte eieren leggen en andere alleen maar bruine... Dat wist ik dus echt niet :) met als vermakelijk vervolg dat toen in de dierentuin iemand diverse eieren had en vroeg of iemand wist van wie het grote zwarte ei was... Er een, toen nog, 5-jarige opsprong die wees op de zwarte emoes achter de dame in kwestie. Hoop verbaasde blikken toen)
     
  3. mamavanukkie

    mamavanukkie Fanatiek lid

    2 jul 2008
    3.253
    16
    38
    Brabant
    Willem wever en Freek kijkt hij ook, het jeugdjournaal. Naturalis was een mega succes. Het natuurhistorisch museum, oertijdmuseum. De mergelgrotten in limburg, kasteelruine. Bunkers is Zeeland, hij vind de tweede wereldoorlog ook interessant en tot p[ zekere hoogte gaan we daar in mee, de jodenvervolging en dergerlijke gaat te ver. Het is wel uitkijken wat je laat zien want overal wordt over nagedacht. Wij zoeken ook alles op en uit.

    Wij zitten nu op een reguliere, christelijke school (niet echt christelijk), die toen bij de intake zeiden dat ze onderwijs op maat geven en kijken naar het individuele kind, niks kunstzinnigs of creatief. Ik vraag me af welke onderwijjsvormen meer aansluiten bij onze wensen. Er zijn zoveel typen onderwijs.

    Saskia, is jouw dochter getest op een voorsprong? Verder is ook duidelijk dat we een hsp- ertje hebben en hij heeft echt de kenmerken van zijn beelddenkende vader.
     
  4. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    het is helaas zo vreselijk moeilijk om aan sommige mensen uit te leggen dat sommige kinderen echt een band nodig hebben met de leiding gevende(de juf) een band die ze via intellectuele bezigheden kunnen vormen. een intellectuele band. anders is die persoon slechts een bazige en onbetrouwbare onrustgever.
    mijn zoon begon net met school. ik ga dat allemaal ook mee maken denk ik wat je hier vertelt. want de nivoo en de stijl van leren op school is echt niet goed voor hem. hij moet na keutertijd naar een speciale school.
    de juf was onder de indruk dat hij alle cijfers kon herkennen?(bij de eerste wendag heeft ze een spelletje met hem gespeld) ik vroeg aan zoontje of het een leuk spel was? nou; het was helemaal geen speel!! hij had het door dat de juf wilde weten of hij cijfers herkent.
    zoontje kan al 3 digit getallen op schrijven als je hem vraagt.
    ze hebben dan niks aan te bieden als ze dat nou van hem wisten als 'uitdaging'. maar op deze nivoo is het probleem ook niet meer het krijgen van een uitdaging. maar een vertrouwensband met de juf die hij op een intellectuele wijze opbouwt(niet dus door cijfers herkennen). hij is voor de rest net zo blij met het plakken van glitter stickers op een leeg papier. terwijl hij dat doet met plezier, denkt hij na over het leven.. over of zoiets...
    ze nemen helaas geen tijd die juffen om met zo een kind een band te vormen.ja het kost ietsje meer tijd dan een gemiddeld kind, maar zo krijg je echt een makkelijke zelfstandige leerling.
    een rommelige bericht van me. maar goed, misschien heb je daar wat aan...voor de volgende school misschien?of de volgende juf?
     
  5. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Ze is getest op een iq van 118.
    Dus niet hoogbegaafd wel heel slim.
    (De kinderpsych bleek achteraf voornamelijk met pubers te werken.. En kon dochterlief niet motiveren daadwerkelijk veel te doen)
    Later is er iemand op school geweest van een gespecialiseerd bureau mbt jonge hoogbegaafde kinderen.
    Deze concludeerde minimaal 2-2,5 jaar voorsprong op leeftijdsgenootjes.

    Fijne gesprekspartner voor ons ook omdat ze daadwerkelijk leek te begrijpen wat ik bedoelde :)
    En te horen wat ik zei ook dus.
    Met wat handige tips voor day-2-day problemen die wij ondervonden.
    Oa de frustratie mbt school die ze thuis uitleefde.... Hoe dT een beetje te kanaliseren zodat het niet hele de dag bleef doorsudderen tot een algehele explosie het "oploste".
    En ook de bevestiging dat wij echt niet gek waren en dat de juf het echt bij het verkeerde eind had... Erg prettig.
    Leuke is dat haar argumenten ong dezelfde waren als de onze... Ondanks dat ik dat nog nooit uitgesproken had deze mevrouw.

    En ze heeft de juf daadwerkelijk d'r excuses aan laten bieden :D
     
  6. mamavanukkie

    mamavanukkie Fanatiek lid

    2 jul 2008
    3.253
    16
    38
    Brabant
    Wij zijn nu ook zo blij met iemand die luistert en je begrijpt. Hij heeft nu een psychodiagnostisch intelligentie onderzoek gehad om te kijken hoever hij voorloopt. Ze gaf al aan na de test dat hij voorloopt. Dat hebben we al gewonnen met zijn juf die steeds zei dat hij achterstand had.

    Hoe en wat verder het plan is horen we bij de uitslag.

    Is jouw dochter door die psych getest?
     
  7. Arevinol

    Arevinol VIP lid

    7 okt 2007
    7.759
    2
    0
    mama!
    #27 Arevinol, 1 dec 2013
    Laatst bewerkt: 1 dec 2013
    Vervelend dat jullie zo'n omweg hebben moeten nemen!


    Mijn dochter (gr1) heeft ook een voorsprong, maar vertoond geen 'afwijkend' gedrag. Ze wordt nu getest of ze door kan naar gr3, maar wij zijn er eigenlijk al over uit dat we dat niet gaan doen.

    Ze geeft zelf wel aan dat ze het erg makkelijk vindt op school (dat is ook veelal zo; ik heb een ochtendje meegelopen) en zelf wil ze graag naar gr3 (maar weet zij veel).
    Maar ze heeft het naar haar zin op school, leuke vriendinnetjes en genoeg uitdaging en vermaak in andere kleuterdingen zoals momenteel bv koppeltje duikelen, touwtje springen en kleuren.
    Ze vindt de juf(fen) heel lief en knuffelt ook graag met ze, dus ook dat zit wel goed geloof ik.

    Maar we wachten de uitslag van het onderzoekje maar af, hopelijk komt dat nog voor de kerstvakantie ;) Al denk ik niet dat het onze beslissing gaat veranderen.

    Reden dat we niet willen versnellen is (mede) dat wij zoals t er nu uitziet, komende zomer gaan verhuizen en dan gaat ze naar een school die wat beter uitgerust is voor wat slimmere kindjes. Met een plusklasje enzo.
    Ik verwacht dat ze haar daar dan betere uitdaging kunnen bieden dan op deze school ipv maar een klas overslaan, wat we sociaal en gezien haar gedrag (normaal voor haar leeftijd) dus niet willen.
     
  8. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Mja zo'n school hadden wij (op advies van kdv) meteen al uitgezocht.
    Scheelt toch net weer :)
     
  9. marjon 2

    marjon 2 VIP lid

    23 jul 2008
    13.211
    0
    36
    in mijn vel
    Hier is onze zoon nu na 1,5 ermee bezig zijn te zijn geweest , eindelijk getest ...

    Hij heeft een iq van 139 is daar uitgekomen en mag nu vanaf februari gaan starten in een plusklas , daar gaat hij 1x in de week naar toe en blijft de rest in zijn eigen klas.

    In de plusklas , leren ze voornamelijk : leren leren , leren denken en leren beleven ..

    ook wordt hij op school nu geobserveerd door de leerkracht van de plusklas om de school te helpen om onze zoon zoveel mogelijk te prikkelen zodat hij zoveel mogelijk eruit kan halen van wat hij in zich heeft .....En nu hij dus de stempel "hoogbegaafd" heeft gekregen blijven ze hem volgen tot groep 8 en mag hij straks vanaf groep 7 of 8 al een dagdeel gaan meedraaien op middelbaaronderwijs .

    Wij hebben niet gekozen voor Leonardus onderwijs , omdat hij het nog prima naar zijn zin heeft en gelukkig nog niet gefrustreerd is omdat ij denkt onbegrepen te worden , dat zijn we hopelijk gelukkig voor ..

    Hij zit overigens nu in groep 5 , hebben het er vorig jaar over gehad hem een klas te laten overslaan , hij zou dan in groep 4 na de meivakantie na groep 5 zijn gegaan en dan na de zomervakantie naar groep 6 .Daar niet voor gekozen omdat wij vinden dat hij daar sociaal emotioneel niet rijp genoeg voor is en waarschijnlijk zijn probleem maar tijdelijk oplost ..Nu is gekozen voor verdieping , verrijking en verbreding van de stof en dat vindt hij tot nu toe genoeg !!
     
  10. Arevinol

    Arevinol VIP lid

    7 okt 2007
    7.759
    2
    0
    mama!
    Tja, als je er toevallig een in de buurt hebt zitten.. Wij hebben wel voor deze school gekozen, omdat de dichtbijzijnde juist meer gericht is op taalachterstanden. Dat leek me voor haar ook niet zo'n goede plek.

    Maar tot nu toe vind ik het wel prima gaan, het is dat haar juf vindt dat ze er zo bovenuit steekt. Last heeft ze er (nog) niet echt van, geloof ik. Al vond ze de testjes die ze met de juf en nog een andere juf moest doen wel leuk (extra aandacht/uitdaging?; maar wel allemaal makkelijk, zei ze).
    Het gesprek is over 1,5 week, ben benieuwd.
     
  11. Tamio

    Tamio Niet meer actief

    Arevinol, heb je aan haar zelf gevraagd waarom ze naar groep 3 wil? Ik zou wel erg benieuwd zijn naar haar kijk daarop om dat ook mee te nemen in de beslissing.
     
  12. Arevinol

    Arevinol VIP lid

    7 okt 2007
    7.759
    2
    0
    mama!
    #32 Arevinol, 4 dec 2013
    Laatst bewerkt: 4 dec 2013
    Ze zegt dat ze het leuk vindt om te leren lezen, schrijven en rekenen.
    En dat vindt ze ook best leuk, maar thuis wil ze bijvoorbeeld nooit lezen. Of maar 5 minuten, af en toe. Ze is er heel snel klaar mee.
    In mijn ogen is ze er echt nog niet aan toe om de hele dag op een stoeltje te zitten en dat te moeten doen.
    Dat zeg ik ook tegen haar en dan zegt ze dat ze dat best wil. Maar ze beseft imo gewoon nog niet wat het daadwerkelijk inhoudt.

    En ook dat ze dan niet meer bij haar vriendinnetjes in de klas zit (ook niet als we gaan verhuizen, maar dat terzijde). Zegt ze dat ze wel naar ze zwaait als zij op 'het grote plein' speelt.. (Maar tegelijkertijd zegt ze ook dat ze niet wil verhuizen; ik neem aan vanwege haar vriendinnen; al zegt ze dat ze bang is dat we dan dingen vergeten mee te nemen ;))
    'Groot zijn', ook dat trekt haar.
    Ze vindt het leuk om groter, beter etc te zijn. Dat geeft haar denk ik ook zelfvertrouwen. Wat ze waarschijnlijk minder zal hebben als ze een klas overslaat. Zij wil helemaal niet opgaan in de massa, hetzelfde zijn. Ze vindt het wel leuk om wat beter te zijn.. (En dat vond ik zelf vroeger ook fijn)

    Ze is nu vooral heel veel bezig met 'gewone' kleuterdingen. Springtouwen, ze is enorm veel aan het kleuren opeens. Ja, en dan schrijft ze er soms wel iets bij, maar dat is het ook.

    Ze wil best wat meer bezig zijn met leren/uitdagen op school. De juf zegt ook dat ze daar om vraagt. Maar niet de hele dag.

    Ook op de BSO valt ze op, maar ze vermaakt zich verder prima. En bovendien speelt ze met haar leeftijds(klas)genootjes, niet zo zeer met oudere kindjes. Nu zijn de wat oudere kindjes ook al allemaal door naar de volgende groep, maar daar zitten ze ook wel eens samen mee in een ruimte.
     
  13. Bluesky

    Bluesky VIP lid

    1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Dat ze thuis niet willen lezen zegt niet alles, hoor. Jelle is thuis ook niet zo'n lezer en schrijven en rekenen doet hij thuis eigenlijk ook weinig. Maar hij is wel sneller dan gemiddeld met dit soort dingen. Hij zit in groep 3 maar gaat al vanaf september de ochtenden naar groep 4 omdat de juf van groep 3 hem weinig meer te bieden had. In groep 4 doet hij goed mee, hij kan het niveau aan en ligt goed in de groep.

    De enige reden dat hij niet helemaal overgaat naar groep 4 is dat hij zelf niet wil. In groep 3 word er 's middags vooral nog gespeeld en geknutseld, ik groep 4 is dat helemaal niet meer zo. Hij is wat dat betreft echt nog een jongetje van 6 en heeft die speeltijd ook nog nodig, dat zien de juffen gelukkig ook. Het plan is nu om het zo te laten tot het einde van het schooljaar en hem dan na de grote vakantie door te laten gaan naar groep 5.

    Voor Jelle is dit een goede oplossing en ik ben blij dat de juffen met ons meedenken. Jelle is gelukkig op school en gaat (bijna, zoals elke 6 jarige) elke dag met plezier naar school.
     
  14. Arevinol

    Arevinol VIP lid

    7 okt 2007
    7.759
    2
    0
    mama!
    Ik vind het ook lastig hoor, ik weet natuurlijk ook niet hoe ze precies op school is, dat kan best een beetje anders zijn dan thuis. Maar het is volgens mij sowieso geen verschil van dag en nacht. Soms hoor ik wel eens dingen van school of bso dat ik denk: 'goh? dat herken ik niet', maar over t algemeen, herken ik het meeste wel of kan ik het plaatsen.

    Ik hoop vooral dat de juf ook een goed beeld heeft van haar sociale en emotionele behoeften. Dat idee had ik vorig jaar wel. Het 10 minuten gesprek hebben we verplaatst naar het komende gesprek, dus buiten de globale inhoud van de testjes die ze gedaan hebben, heb ik afgelopen periode van de juf nog weinig gehoord (alleen dat het goed gaat en dat ze veel speelt met haar beste vriendinnetje).
     
  15. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Ze kunnen altijd haar in de kleuterklas ook laten schrijven...
    Gewoon als iedereen gaat werken.
    Lekker spelen in groep 3 is toch meer buiten het vaste dagritme.. Dan schrijven in groep 2.
     
  16. Arevinol

    Arevinol VIP lid

    7 okt 2007
    7.759
    2
    0
    mama!
    Ja, precies. Al denk ik niet dat zij dan wil spelen in gr3, dan zal ze wel gewoon meedoen. Maar of dat beter is voor haar, betwijfel ik.
     
  17. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Mja ik heb altijd beetje een dubbel gevoel erbij.
    Ene kant wil je ze de zin om te leren niet ontnemen en je leert nou eenmaal het beste als het op dat moment je interesse heeft....
    Aan de andere kant.. De speeltijd is toch maar kort.

    Wij hadden wel graag gewild dat ze naar groep 3 ging omdat ze zich helemaal niet fijn voelde in de kleuterklas... Te druk, te chaotisch etc
    Als dat niet zo was geweest had ik me er vast stuk minder druk over gemaakt.
    Maar goed.. Volgens de juf kon ze het echt niet dus uiteindelijk is het nooit gebeurd.
    En nu in groep 3 weigert ze zelfs nog d'r kleuterjuf gedag te zeggen... Dus ik denk toch wel dat we een beetje gelijk hadden :)
     
  18. Arevinol

    Arevinol VIP lid

    7 okt 2007
    7.759
    2
    0
    mama!
    Het verschilt natuurlijk ook per kind.
    Maar als ze er op kdv/bso geen last van had/heeft (daar spelen ze toch ook veel ipv rustige, gezamenlijke dingen), dan zou je toch niet denken dat het ligt aan de chaos? Of is t daar zo rustig?
     
  19. Tamio

    Tamio Niet meer actief

    De keuze wel of geen klas overslaan kan gewoon heel lastig zijn omdat geen van de opties de perfecte oplossing is.
    Toen dochter nog op regulier zat zeiden d'r juffen ze gaat gewoon naar groep 3, dat is niet ideaal maar nog een jaar kleuterklas kunnen we haar niet aan doen. Dus daar was niks te kiezen eigenlijk.
    Nu mag ze af en toe gaan spelen in de kleuterklas, en ze heeft het geluk dat deze school heel klein is, (gaat volgend jaar daarom fuseren) met maar 7! kinderen in de kleuterklas. Ze vind het heel fijn om daar af en toe lekker vrij te mogen spelen.
     
  20. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Onze bso is heel ruim opgezet... Met diverse ruimtes waar je kunt spelen.
    Ze hebben zegmaar een centrale "woonkamer" met allemaal grote kamers die daar op uitkomen.

    Ze speelt eigenlijk altijd met nog paar meiden in de kussenhoek.
    Tenten bouwen enzo.
    Of ze kijken een film..

    En op kdv heeft ze dik half jaar moeten wennen aan de overstap van de baby-groep naar de peutergroep.
    En kdv was met 10 kindjes heel wat rustiger dan een klas van 20-30 kinderen.
    In begin wilde ze helemaal niet meespelen... Zodra het drukker werd (bijv op de gang fietsen) ging ze in een hoekje alleen spelen.
    Alleen.. Op kdv vindt niemand dat een probleem :)

    Ze houdt alles in iedereen in de gaten en berekent precies wat elke actie tot gevolg heeft... Dus een klas met veel onvoorspelbaar rondrennende kinderen is gewoon dodelijk vermoeiend.
    In groep 3 zit iedereen redelijk deel van de dag aan een tafel.
    Ze hebben hoeken om te werken, om te lezen etc... Maar rondrennen en gillen mag echt niet van de juf.
    Ze vindt het zelfs prettig als juf L komt want die is superstreng en dan is het NOG iets rustiger in de klas dan de rest van de week.
     

Deel Deze Pagina