ontwikkelings voorsprong en onbegrip

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door mamavanukkie, 29 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bluesky

    Bluesky VIP lid

    1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Mijn man is voorzitter van de MR hier op school en dit soort dingen hoort zèèr zeker niet thuis in een MR. Ik zou daar ook zeker een klacht over indienen, als ik jou was. Dat ze een situatie als beschrijving gebruiken is nog tot daar aan toe, dat helpt vaak om het probleem helder te krijgen, maar een kind met naam en toenaam noemen en zelfs foto's gebruiken mag echt niet!

    Toevallig was mijn man gisteren nog aan het mopperen omdat ouders dingen bij de MR neerleggen die daar helemaal niet horen, waaronder een paar individuele probleemgevallen. De MR is er echt om mee te praten over beleid, schoolregels en dat soort zaken.
     
  2. mamavanukkie

    mamavanukkie Fanatiek lid

    2 jul 2008
    3.253
    16
    38
    Brabant
    Dat ga ik ook zeker doen. We gaan eerst samen praten met mijn vriendin en haar man. Dan horen we precies wat er gezegd is. Die lopen op school langzamerhand tegen dezelfde problemen aan als wij, en samen sta je sterker. We zijn flink over de pis, wij werken met alles mee, je probeert je kind uit de schijnwerpers te houden, want die heeft het al moeilijk genoeg en school gaat maar lekker met naam en alles de situatie uit de doeken doen, nou ik ben er klaar mee. Een klacht komt er...

    De ib- er had tegen haar gezegd, dat het geen nut had haar zoontje te testen, want een cijfertje zegt niks...

    Gaat lekker hier zeg, heb je net bevestiging over je vermoedens, krijg je dit weer.
     
  3. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Nouja, het cijfertje an sich...
    Kans e school weinig mee als ze toch al niet weten hoe ze er mee om moeten gaan.

    Maar jij hebt nu allerlei handvaten voor school en begeleiding voor je zoon.
    Dat is echt heel nuttig. En lijkt me dat school dat ook als antwoord had moeten geven.

    Eht cijfertje is leuk om te weten.. Maar het is de rest van het verslag en de tips die we nodig hebben om het goed aan te pakken.
    En op die manier dus zouden moeten aanmoedigen dat jij (Nouja, je vriendin dus) toch die test zou laten doen met in haar achterhoofd dat school open staat voor het krijgen van hulp.
     
  4. marjon 2

    marjon 2 VIP lid

    23 jul 2008
    13.211
    0
    36
    in mijn vel

    ik zou de volgende mr vergadering eens bijwonen , normaal gesproken mag iedereen deze vergaderingen bijwonen ...

    Vraag maar eens wat de rede is dat ze je zoontje besproken hebben
     
  5. Madeliefke

    Madeliefke VIP lid

    19 jan 2008
    6.280
    190
    63
    Even een berichtje vanuit het onderwijs. Wilde eigenlijk niet reageren, maar het wordt nu wel een erg groot speculatief gebeuren hier ;)

    Houden jullie wel voor ogen dat het basisonderwijs net zo min ideaal is voor een kind met een IQ van 70 als een IQ van 130. Dat een school en een leerkracht echt hun uiterste best doen om ALLE leerlingen zo goed mogelijk te begeleiden (JA, dat doen alle scholen en alle leerkrachten)

    Dat de school van TS alleen met alle goede bedoelingen het zoontje besproken heeft. Ik schrik echt van het wantrouwen tegenover het onderwijs, maar vooral ook het beter willen weten dan... Je stelt jezelf zo niet echt op als participant, maar creëert zo ook zelf zo ook een moeilijke situatie

    Een klas telt gemiddeld 26 leerlingen. Daarin zitten lln met ADHD, ODD, ASS, PDD-NOS, HB, HS en nog veel meer "mooie" afkortingen die allemaal hun persoonlijke aandacht en begeleiding nodig hebben. Een schooldag is gemiddeld maar 5,5 uur lang waarbinnen heel veel moet gebeuren.

    Ik heb het gevoel ( correct me if I'm wrong) dat jullie geen reëel beeld hebben van het regulier basisonderwijs. Kies een school die bij jouw visie past en maak het jezelf ook niet te moeilijk. Ik lees hier over kinderen met een IQ van 118. Die kunnen (mits geen comorbiditeit) prima functioneren binnen het onderwijs. Er wordt tegenwoordig op drie niveaus lesgegeven. Waarbinnen deze leerlingen prima aan bod komen.

    Daarbij komt, wat ik net ook benoemd heb dat een onderwijsdag maar 5,5 uur is. Dat het onderwijs niet voor niets BASIS onderwijs is. Hierbij komt de basis aan bod. Heb je nog andere wensen/uitdagingen voor je kind, kun je die ook buiten het schoolaanbod zoeken. School is niet zaligmakend.

    Er wordt er echt heeeel hard gewerkt op scholen en leerkrachten willen zo graag dat hun kids graag komen en uitgedaagd en gestimuleerd worden, maar probeer aub ook de beperkingen van de school/leerkracht te zien.
     
  6. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Slik even wat verontwaardiging in.

    Overigens leer je op het BASISonderwijs vooral vaardigheden om het de rest van je keven mee te redden.

    Daar valt oa inder dat je leert hoe je moet leren en dat het leven niet bestaat uit bezigheidstherapie.

    En het is nogal verplicht in Nederland
    Niet iedereen heeft genoeg geld voor speciaal onderwijs.
    En waar je met een iq van 70 op alle fronten wordt geholpen mag je het met een iq van 130 gewoon zelf uitzoeken en betalen.
     
  7. Tamio

    Tamio Niet meer actief

    Zo hé Madeliefke, dat vind ik een reactie om verdrietig van te worden.
    Beter willen weten dan... Ouders kennen hun eigen kind het beste, lijkt me juist dat dat het essentieel is dat je samenwerkt. Juist laat weten waar het kind thuis mee bezig, wat het al kan zodat daar op school rekening mee gehouden kan worden. Daarmee participeer je juist om een moeilijke situatie te voorkomen.

    Omdat de klassen groot zijn en er ook nog leerlingen met adhd, ass etc. zitten wil dus zeggen dat er voor de hoogbegaafde leerling geen tijd meer is en deze zich maar aan moet passen? Dat het derde niveau dan maar genoeg moet zijn en hij voor de rest maar buiten schooltijd aan zijn trekken moet komen? Dan kunnen die 5,5 uur per dag voor erg nare problemen zorgen hoor!
     
  8. Bluesky

    Bluesky VIP lid

    1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Dat laatste! Ik heb gevraagd op school of het voor hen voordelig is om Jelle te laten testen op HB of iets dergelijks. Gewoon zodat school dan materiaal aan kan schaffen om hem te helpen. Maar nee, de juf zei letterlijk: Als hij nou minder begaafd is, dan wel, maar bij meer- of hoogbegaafd krijg je niks, dus daar hoef je het niet voor te doen.

    Ik moet erbij zeggen dat ik het gevoel heb dat ze er bij Jelle alles aan doen om hem verder te helpen, maar mijn vriendin met een kind met Asperger en (gedianostiseerde) HB loopt al 8 jaar tegen problemen aan. Nu is er vanaf augustus al extra geld om dat kind in het groep 8 wat extra's aan te bieden, maar school heeft daar dus nog niks mee gedaan. Inmiddels zitten we halverwege het schooljaar en moet hij na de grote vakantie naar het VO. Een weerbaarheidscursus of iets van een training in die geest word weggewimpeld. School wil er een tablet van kopen want: "daar hebben meer kinderen wat aan" Ik zou witheet worden, geloof ik, dat geld is bestemd voor mijn kind, niet voor andere kinderen.

    @madeliefke: Ik ga er ook vanuit dat leraren het allemaal goed bedoelen, maar zo komt het helaas niet altijd over. Als je constant moet strijden voor je kind, word je daar ook moe van. En een andere school is niet altijd een optie. Ik woon in plattelandsgebied, er zijn 2 scholen op 5 km afstand, de rest is meteen 20 km rijden. Om over eventueel HB onderwijs nog maar te zwijgen, volgens mij moet ik dan 25 km of meer rijden.

    Eerlijk is eerlijk, mijn kind is slimmer en sneller dan gemiddeld. Maar hij zou niet hoeven lijden onder de kinderen die minder snel en slim zijn dan gemiddeld. Alle kinderen zouden hun portie aandacht moeten kunnen krijgen. Ik denk dat slimmere kinderen soms meer problemen kunnen hebben dan kinderen die minder slim zijn, gewoon omdat die laatste wel begeleiding vergoed krijgen.
     
  9. Madeliefke

    Madeliefke VIP lid

    19 jan 2008
    6.280
    190
    63
    Voor een hoogbegaafd kind is net zoveel tijd als een ander. :)
    En ja, een hoogebegaafdkind moet zich zeker aanpassen net als een ADHD'er of een slechtziend kind
     
  10. Madeliefke

    Madeliefke VIP lid

    19 jan 2008
    6.280
    190
    63
    Ik zou een keer het gesprek aangaan met een moeder met een kind met een IQ van 70 en ik denk dat jullie problemen voor een groot deel namelijk hetzelfde zijn. Het basisonderwijs kan nooit afdoende aan alle wensen voor kinderen in deze extremen voldoen. Hoe graag we dat ook willen (verlies dat niet uit het oog :)). Het is ook niet voor niks dat het voortgezet onderwijs zoveel vormen kent zodat ieder kind goed op zijn plek komt.
     
  11. Madeliefke

    Madeliefke VIP lid

    19 jan 2008
    6.280
    190
    63
    Hoe zou jij het graag willen zien? Ik ben bang dat jouw visie binnen het hedendaagse onderwijs niet mogelijk is. Met de wet op passend onderwijs krijgen we nog meer extremiteiten binnen en wordt de aandacht voor jou kind daarmee ook minder. Ik weet vaak ook niet hoe we het moeten oplossen...
     
  12. Bluesky

    Bluesky VIP lid

    1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Nou, je slaat de spijker op zijn kop! ;)

    Wat ik graag zou willen zijn kleinere klassen waar de juf wèl haar tijd kan verdelen over alle kinderen. (Gemiddeld gezien dan, hè... Ze hoeft van mij echt niet elk kind elke dag precies 10 minuten aandacht te geven) Of bij grotere klassen een extra leraar erbij. Jelle zit nu in een klas met 34 kinderen, (groep 3) dat is voor 1 juf eigenlijk niet te doen, laat staan als volgend jaar het passend onderwijs ingevoerd word.

    De juf bij Jelle heeft 2 dagen per week een stagiare en elke ochtend tot 10 uur iemand extra om op te starten. Die extra persoon is ook een juf met onderwijsbevoegdheid. Dus dat scheelt al enorm. Daarom zei ik ook dat ze er bij Jelle in de klas veel aan doen om het toch voor elkaar te krijgen.
     
  13. Madeliefke

    Madeliefke VIP lid

    19 jan 2008
    6.280
    190
    63
    wat goed dat ze het bij jullie zo oplossen. Iedereen werkt echt ontzettend hard om met weinig middelen veel voor elkaar te krijgen. Ik heb zelf groep 3. Mag ik vragen wat Jelle extra aangeboden krijgt? Kan voor mij ook weer een tip zijn om in mijn groep te gebruiken. Heb nl ook een erg vlotte leerling in de groep.
     
  14. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Mja hier een klein mazzelaartje..
    Na ongeveer beschuldigt te zijn van kindermishandeling vorig jaar hebben we het met deze juf een stuk beter getroffen geloof ik.

    Het begint al met dat ze een andere toon aanslaat.
    Namelijk niet 2 tonen hoger zoals veel mensen doen als ze tegen kinderen praten. Verder stelt ze realistische eisen en verwachtingen.
    Is er een veel kleinere klas dan de andere 2 groep-3-klassen en zit ze in eng roep 3/4 combi-klas waardoor ze ook nog weleens wat lesstof van groep 4 meesnoept.
    (Ze kan bijv inmiddels ook klok kijken... Nadat groep 4 dat in de les heeft gekregen)

    Maar ook individueler onderwijs in het algmeen.
    Juf ziet dat ze alle letters al kent... Dus ze laat Anne ook niet tot het oneindige die letters NOG een keer oefenen.
    Ze oefenen wel.. Maar minder lang. En soms ook op een andere manier.
    Je kunt de Z oefenen door hem 30 keer op te schrijven..
    Maar ook door woorden met een Z te laten bedenken en die op te laten schrijven.
    Want tja, oefenen hoort er nou eenmaal bij.
    Net als met lezen... Kinderen lezen vaak klassikaal maar er is ook een leeshoek met boekenkast met moeilijkere boeken.

    En ze mag 1 middag (of ochtend dit jaar geloof ik) naar de plusklas.
    En in de klas werken ze met mappen met moeilijkere opdrachten.
    Deels uit bestaande methodes.. Deels bij elkaar gezocht door de leerkracht van de plusklas danwel door het bedrijf dat ze heeft geholpen met opzetten van het begaafdheidsprotocol.

    Leuke is dat je niet perse hoogbegaafd hoeft te zijn om er aan deel te nemen.
    Ook de waarschijnlijk-latere-vwo-leerling mag hier van meegenieten.
    Want die kunnen vaak ook een beetje extra uitdaging wel gebruiken.
     
  15. Tamio

    Tamio Niet meer actief

    Madeliefke, dat er erg weinig tijd is om deze leerlingen aandacht te geven in het regulier onderwijs snap ik. Maar uit je voorgaande berichten maak ik op dat je deze leerlingen bij voorbaat niks extra's wil bieden omdat ze zich gewoon maar moeten aanpassen aan de rest. En dat vind ik triestt. Als mijn dochter bijvoorbeeld, die zich al voor haar derde leerde lezen, in groep 3 alle zonboekjes van A tot Z zou moeten doorwerken, dat zou rampzalig zijn voor haar. Maar er zijn toch ook gewoon extra materialen voor deze groep zoals levelwerk en rekentijgers? Maar daar hebben ze wel, net als elke andere leerling bij hun werk, wat begeleiding bij nodig.
     
  16. Bluesky

    Bluesky VIP lid

    1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    De juf uit groep 3 gaf aan dat er buiten leren lezen, sommen tot 20 en aan elkaar schrijven, eigenlijk niet echt mogelijkheden zijn om breder te gaan in groep 3. Wat Saskia78 zegt, het kan wel maar is voor Jelle niet echt een oplossing. Daar kun je Jelle niet de hele dag mee bezig houden. ;) Dan word hij echt poepchagrijnig...

    Wij hebben er, in overleg met de juf, voor gekozen om Jelle door te laten stromen naar groep 4. Hij doet nu de ochtenden in groep 4 en de middagen gaat hij terug naar groep 3. Dat laatste omdat hij anders bijna niet meer toekomt aan spelen, en dat is voor een 6 jarige toch ook wel belangrijk. Het is de bedoeling dat hij na de zomervakantie mee over gaat naar groep 5. Ik was eerst wat huiverig voor deze constructie, maar in de praktijk werkt het prima. Jelle gaat met plezier naar school en ik merk ook echt aan hem dat hij het leuk vind. Ook de juffen zien dat. We hebben zo eens in de 6 weken een gesprek op school en ook daar komt eigenlijk altijd uit dat het goed gaat zo. Het enige waar hij, ten opzichte van groep 4, mee achterloopt, is zijn schrijven. (daarmee zit hij op niveau groep 3) Dat is gewoon nog niet zo netjes, maar dat komt nog wel, ook daar zit duidelijk verbetering in.
     
  17. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    @bluesky: dat soort oplossingen zijn er speciaal voor gemaakt door Hb-experts om dergelijke kinderen binnen hun eigen jaar gelukkig en aan het werk te houden.
    Vrees dus dat je het zou moeten proberen om zeker te weten dat het niks is.
    Zeker kinderen die heel extravert zijn qua wensen en kunnen komen over algemeen prima uit de verf.

    Bij ons was het probleem vooral dat het er de eerste 2 jaar absoluut niet uitkwam.
    Nu weg uit de kleuterklas gaat ze als een speer.
    En dat mag ook gewoon... Is ze klaar met d'r weektaak... Dan is er genoeg ander aanbod op diverse niveaus.

    @madeliefke: die moeder met kind met laag iq heeft echter 1 "voordeel".
    Je kind kan zich niet beter voordoen dan dat hij of zij is.
    (En je kunt je wel dommer voordoen weet ik inmiddels)
    Plus als je het niet redt op normaal basisonderwijs is er een vangnet.
    Een vangnet dat je niet geheel zelf hoeft op te hoesten qua geld en vervoer. Een vangnet waar je welliswaar liever geen gebruik van maakt... Maar het IS er wel en je krijgt (met de nodige moeite) ook hulp en begeleiding.

    Dat is met een slimmer kind heel anders.
    Andere ouders (en met wat pech de juf ook) vinden je een opschepper en een zeurkous want hij weet toch alles wat hij moet weten?
    Het is toch zielig om met je kind het halve weekend naar Naturalis te gaan? (En als je je achterlopende kind een vorm van bijles ben je vooral een betrokken ouder)
    Not to mention wat het kost om je kond naar een Leonardo school te laten gaan als het echt niet wil werken op de basisschool.
    1000€ per jaar kun je zo maar kwijt zijn.
    Verplichte materialen als een MacBook zijn weliswaar met korting te krijgen maar dan zijn ze nog steeds niet goedkoop.
    En hoe je kind op school komt... Daar zijn in de meeste steden geen voorzieningen voor omdat het geen clusterschool is.

    En ik ken redelijk wat mensen met niet-standaard kinderen.
    Zowel naar boven als naar beneden.
    Het is allebei vervelend en de basisschool is er vaak niet op ingericht.
    Maar val je uit op de basisschool... Dan kun je beter een laag iq hebben ipv een hoog iq.

    Mocht je willen weten hoe het is om een depressieve kleuter in huis te hebben... Dan hoor ik het wel :)
     
  18. Madeliefke

    Madeliefke VIP lid

    19 jan 2008
    6.280
    190
    63
    Dit zal je mij niet horen zeggen. Het basisonderwijs is tegenwoordig zo ingericht dat er in iedere groep op minimaal 3 niveaus lesgeven wordt.
     
  19. Madeliefke

    Madeliefke VIP lid

    19 jan 2008
    6.280
    190
    63
    Dit heet adaptief onderwijs, als het goed is wordt op alle scholen op deze manier gewerkt voor alle leerlingen
     
  20. mamavanukkie

    mamavanukkie Fanatiek lid

    2 jul 2008
    3.253
    16
    38
    Brabant
    amen!
     

Deel Deze Pagina