Schaamhaar 8 jarige?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Kim11, 12 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kim11

    Kim11 VIP lid

    23 mrt 2011
    5.960
    178
    63
    Ik hielp mijn zoon vanavond met afdrogen en zag opeens allemaal schaamhaar.

    Is dat normaal bij een 8 jarige?

    Het viel me de laatste tijd ook op dat zn piemel groter is geworden. Wilt dat nu zeggen dat hij gaat puberen??
     
  2. happyglow

    happyglow Fanatiek lid

    18 okt 2012
    2.101
    0
    0
    Accountmanager Binnendienst
    Maarssen
    Dat lijkt me wel heel erg vroeg maar zeker mogelijk hoor!
     
  3. ER14

    ER14 Fanatiek lid

    17 apr 2013
    3.127
    2
    0
    Vriendin van mij vertelde onlangs hetzelfde over haar zoon. Die wordt bijna tien. Dus ja.. ik denk dat het kan.
     
  4. Kim11

    Kim11 VIP lid

    23 mrt 2011
    5.960
    178
    63
    Ja dat leek me ook erg vroeg, maar het zit er echt. Dat zn piemel groeide was me wel opgevallen, maar dacht er niets achter. Maar nu ik het schaamhaar ook gezien heb vraag ik me af of hij niet vervroegd in de pubertijd gaat. Op wikipedia staat dat schaamhaar gemiddeld tussen de 9 en de 17 gaat groeien, waarbij voor jongens het gemiddelde 13/14 jaar is. Dat is een heel eind weg van 8!
     
  5. knap

    knap Niet meer actief

    wel vroeg voor een jongen. dat wat je zegt zie ik pas het laatste jaar bij mijn zoon. inclusief beginnend snorretje. maar hij is dertien. vind wel vroeg.
     
  6. Kim11

    Kim11 VIP lid

    23 mrt 2011
    5.960
    178
    63
    Die snor zie ik ook al! Maar, moet we zeggen dat hij gewoon hoe dan ook veel haar heeft. Hij heeft ook al een jaar haren op zn benen. En op zn rug heeft hij al vanaf de geboorte, en is nooit verdwenen (Dat is wel donshaar, dat op zijn benen is geen dons.)
     
  7. mamabri

    mamabri Niet meer actief

    Het is vroeg, maar ik denk wel dat het kan. Mijn nichtje was net 8 toen ze voor het eerst ongesteld werd etc, haar zusje was bijna 10. Als het bij meisjes kan, ga ik er vanuit dat het bij jongens ook kan.
     
  8. GewoonLinda

    GewoonLinda Fanatiek lid

    4 jan 2011
    2.938
    58
    48
    Ah dat vind ik gewoon zielig, zo jong en dan al ongesteld....
     
  9. Chaii

    Chaii Niet meer actief

    Dat het 'kan' zien we aan de schaamharen en groeiende piemel lijkt mij.
    Of het goed/normaal is een tweede.
    Groeit hij ook erg in de lengte of dat niet?
    Soms proberen ze die hormonen namelijk te remmen als kinderen van die leeftijd al de pubertijd ingaan omdat dat kan inhouden dat ze lichamelijk niet goed gaan ontwikkelen, dus bijvoorbeelt erg klein blijven en etc.
    Ik zou dit met de huisarts bespreken.
     
  10. ShampooL

    ShampooL Niet meer actief

    Dat is wel jong. Is hij (vol) Nederlands? Ik heb namelijk gehoord dat bijvoorbeeld Indiase meisjes veel vroeger ongesteld worden. En dat bijvoorbeeld Arabische jongens sneller baardgroei krijgen dan Europese jongens.
     
  11. mamabri

    mamabri Niet meer actief

    Dat was ook heel zielig, hoe moet je zo'n jong meisje, echt nog een kind nu goed uitleggen wat er gebeurd? Je verteld het wel natuurlijk, maar zij speelde nog buiten en mijn tante riep haar dan naar binnen, want dan moest ze even haar maandverband verwisselen tussendoor. Voor ons logisch, maar voor een kind niet natuurlijk.

    even voor schampool, mijn nichtjes zijn beiden volledig nederlands, daar lag het bij hun niet aan.
     
  12. BLiS

    BLiS VIP lid

    29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
    Verplaatst naar 'schoolkinderen en pubers'
     
  13. wendy339

    wendy339 VIP lid

    27 okt 2010
    9.513
    883
    113
    Ik zou het inderdaad wel even met huisarts kortsluiten om de reden die chai noemt. Hormonaal kan hij uit balans zijn namelijk.
     
  14. Joycey

    Joycey Niet meer actief

    Het komt in onze familie (helaas?) ook voor dat we allemaal te vroeg de puberteit in zijn gegaan. Ik had op die leeftijd al beginnende borsten, kreeg ook schaamhaar en ongesteld zijn volgde niet lang daarna. Mijn broer had hetzelfde - al weet ik daar Godzijdank geen details van; maar heb ik dat van mijn moeder begrepen.

    Houdt overigens ook in dat de puberteit snel weer over is :D Bij mij was alles rond mijn 16e ongeveer over. Heel jong volwassen worden betekent ook dat je er straks met kop boven uitsteekt en wél dat diploma op zak hebt na je schoolcarrière met inmiddels 6 jaar werkervaring :cool:

    Oh, en wij hebben trouwens allemaal een hormonale afwijking (erfelijk!). Je weet wel; die ene waarvan jij maanden geleden riep dat dat bullshit was. Waarmee je mij bewust een rotgevoel en niet zo'n fijne eerste ervaring hebt gegeven hier op het forum ;)

    Sterkte met je zoon!
     
  15. Kim11

    Kim11 VIP lid

    23 mrt 2011
    5.960
    178
    63
    Hij is half ghanees, dat kan inderdaad meespelen.

    Had zn haar geknipt vandaag, kwam opeens een hele vent onder vandaan ipv zo'n lief klein mannetje...... Nee het valt echt wel op dat hij opeens groter wordt.

    Kwa lengte, ja dat gaat ook hard. Past nog net in 140.
     
  16. ShampooL

    ShampooL Niet meer actief

    Ah, oke. Ik dacht; ik gooi een mogelijke oorzaak op :)
     
  17. mamabri

    mamabri Niet meer actief

    Ja, hier dus niet, maar bij ts haar zoon dus wel. Zij zijn ook de enige 2 (zusjes dus) die het hadden in onze familie, de rest zat allemaal een beetje gemiddeld.
     
  18. Kim11

    Kim11 VIP lid

    23 mrt 2011
    5.960
    178
    63
    Sprak de huisarts, inderdaad start van de puberteit.

    Ik moet nog even wennen aan het idee. Waar is mijn kleine ventje opeens gebleven??
     
  19. Mamzie

    Mamzie VIP lid

    29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    moest je niet langskomen bij de huisarts om toch nog het een en ander uit te sluiten?

    Ik heb zelf Pubertas Praecox gehad. Ik raakte dus al in de pubertijd toen ik 2 jaar oud was.
    Maar gemiddeld is het pas vanaf 5 jaar. Alles wat onder de norm ligt is dan pubertas praecox.

    Dit kan een spontane mutatie zijn maar kan ook komen door een gezwel!!!!!
    En dat moet dus eigenlijk wel uitgezocht worden.
    Sta er dus echt van versteld dat je niet hoeft langs te komen ofzo.

    Trouwens des te eerder/vroeger in de puberteit en er word niks aan gedaan...des te kleiner word je later.
    In het begin ben je de grootste maar je groeischijven sluiten te snel als je te vroeg in de puberteit gaat.
     
  20. Kim11

    Kim11 VIP lid

    23 mrt 2011
    5.960
    178
    63
    Ja daar ben ik wel bang voor. Als je als vrouw niet groot bent is dat niet verschrikkelijk. Als man zijnde is dat wel verschrikkelijk.

    Mijn huisarts is vrij makkelijk. Ik lees op internet dat vanaf 9 jaar normaal is. Dat scheelt dus minder dan een jaar. Bij meisjes is het wel belangrijk dat ze onderzocht worden als ze ongesteld zijn voor hun 8e.

    Ik hoop wel dat hij nog even groeit. Hij is wel iets groter dan de gemiddelde maar niet om te zeggen poeh poeh. Hij is nu 140 gok ik. (Paar maanden geleden was hij 1.37 en ik zie dat hij gegroeid is)
     

Deel Deze Pagina