Ontwikkelingsachterstand baby 9 maanden

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door sm1990, 30 apr 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sm1990

sm1990 Bekend lid

28 nov 2012
    618
    9
    18
    Pff.. even van me afschrijven ...
    Laatst een topic geopend dat ik me zon zorgen maakte over de slechte start en apgar van mn zoontje.. en nu heb ik vandaag van de kinderfysiotherapeut te horen gekregen dat hij toch 3 maanden achterloopt in zn fijne en grove motoriek.. hij is 9 maanden en staat gelijk aan een kindje van 6 maanden.

Hij moest voor een gemiddelde tussen de 15 en 85 punten scoren en hij had een score van 2.. echt geschrokken ben ik (misschien overdreven maar zo voel ik het op dit moment)

Ik was heengegaan omdat hij nog steeds niet kan blijven zitten... en nu blijkt er nog veel meer * niet gemiddeld* te zijn..
    Hij kan nog geen blokje in zn hand pakken en dan ook 1 in zn andere hand en die tegen elkaar slaan.. verder kan hij niet speeltjes van de ene naar andere hand pakken... hij kan dus niet los zitten.. hij kan niet van kruip naar zit enz enz.. Ik maak me zon zorgen of t nog wel goed komt heb allerlei overdreven scenario's in mn hoofd..en niet eens voor mezelf maar voor hem... Ik hou evenveel van hem of hij nou wel of niet kan zitten..maar wil t beste voor hem........

meer mensen dit meegemaakt en hoe ist afgelopen???
    hij tijgert wel..

2. liefebees

liefebees VIP lid

6 dec 2010
    6.936
    204
    63
    Overijssel
    Ik zie nog niet veel verontrustends in je voorbeelden eerlijk gezegd.
    Mijn dochtertje is iets ouder en kan sinds 2 weken pas van kruip naar zit en zit ook sindsdien echt stevig zelfstandig. En blokjes tegen elkaar slaan heb ik haar eigenlijk ook nog niet zien doen ;)
    Tijgeren heeft mijn dochter nooit gedaan, ze kan nu sinds 2 weken kruipen en daarvoor deed ze niets.
    En dit was allemaal prima volgens de cb arts..
    Nou ja de fysio zal echt wel weten wat hij zegt maar ik vind het een beetje apart om dit te vergelijken met een kind van 6 maanden.

3. sm1990

sm1990 Bekend lid

28 nov 2012
    618
    9
    18
    ja hun hebben er een formule voor om dat zo te berekenen.. dus is geen vergelijking maar echt een uitkomst.
    hij doet alleen alles in zijn mond verder doet hij nergens wat mee :p
    Ben wel altijd met hem bezig klappen en zingen maar hij snapt t niet :p
    Hij valt na 5 sec of eerder om als je hem neerzet..

4. Marvb

Marvb Fanatiek lid

17 dec 2012
    1.518
    0
    0
    NULL
    NULL
    ons mannetje zat met 9 maanden ook nog niet stevig, ik denk dus echt dat het ineens wel zal komen. Ik weet nog dat we met 10 maanden op vakantie gingen en toen maakte ik ook met het zand nog een steuntje in zijn rug, dus ook toen kon hij nog niet helemaal stevig zitten.., hij tijgerde vanaf zijn negen maanden ong. Kan je kindje wel draaien? Mijn zoontje dat dat met ruim 4 maanden van buik naar rug en met ruim 6 (Geloof ik) van rug naar buik.. dat van buik naar rug had hij daarna ook pas echt goed onder de knie...

Maar ineens ging het bij hem snel... net voor zijn verjaardag is hij gaan kruipen, optrekken en langs te tafel, dit was in 1,5 week tijd. Sinds 14,5 maand loopt hij los... en wat die blokjes betreft... ik zag hem dat ook niet doen op die leeftijd hoor... en klap eens in je handjes denk ik met maand of 10 a 11.... ook echt nog niet met 9 maanden.

5. sm1990

sm1990 Bekend lid

28 nov 2012
    618
    9
    18
    Hij rolt al heel lang met 4!! weken al... en met 3 maanden andersom..
    Tijgeren kan hij ook sinds 2 weekjes ongeveer.. met 1 been afzettend haha.
    maar zitten kan hij echt niet... na 5 sec of eerder valt hij om en ze meten het met 5 10 15 30 en 60 seconden geloof ik...om te testen.
    Als ik hem neerzet gaat hij meteen weer op zn buikje tijgeren...
    en hij wil dus geen stapjes zetten als ik hem onder zn oksels vasthoud ze zouden dan een loopbeweging moeten maken ofzo..

6. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Goed dat je gegaan bent!
    Wat zegt fysio over de oorzaak?
    Ik denk dat je nu goede begeleiding krijgt met nodige oefeningen en het kan wel snel gaan nu! Maak je geen zorgen nu omdat er professioneel wordt begeleid en niet dat iemand zegt dat het niet uit maakt en komt alles goed.
    Alles komt zoiezo goed maar beter nu dan later dat het wordt ondersteunt door fysio.

Dat score is uitgerekend op basis van gegevens dus ook geboorte gegevens en van nu dus uitslag van fysio is echt hoe het is en niet om te vergelijken met het andere. Nederladse kindjes scoren slechter op de Amerikaanse grafiek (kinderfysio gebruiken nederladse niet omdat het echt ver van gemiddeld is).

7. sm1990

sm1990 Bekend lid

28 nov 2012
    618
    9
    18
    indd de slechte start waarschijnlijk..

8. CindyJessie

CindyJessie Bekend lid

21 mei 2012
    802
    15
    18
    Ik lees niks raars:)
    Mijn dochter ging met 9 maanden tijgeren en zat pas zelf met 11 maanden.

9. Amethist

Amethist Niet meer actief

Ik denk dat het goed is dat je er op tijd bij bent. Met wat oefeningen en stimulans kan het allemaal helemaal goed komen. En vergeet ook niet dat sommige kindjes gewoon wat langzamer zijn dan anderen.

10. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Dat moet niet die loop beweging is namelijk reflex en juist daardoor kind loopt later. Mijn dochter deed het nooit ze zakte gelijk en ik dacht dat het wel hoort (andere jongetje deed het wel) maar fysio zei dat juist moet het niet. Kind gaat eerst benen soort meeslepen en stappen van zijkant.
    Mijn dochter loopt vanaf 11 mnd en gelijk goed. Ze loopt nu ook bijna zonder stappen is meer beetje bewegingen links/rechts dat is hoe het hoort.

Wat neerzetten betreft : heeft fysio heupjes nagekeken?? Als hij twijfelt kan je bij heupenpoli gratis test doen of echo

Wat ik in verhaalt zorgend vind is dat hij overaal achterloopt dus en fijne en grove motoriek. Spraak ook misschien?
    Dat kind daar of daar beter is sneller of juist trager dat kan heel goed maar als het in algemeen achterloopt heeft je zoon zeker meer stimulans nodig dan normaal.
    Vraag fysio voor oefeningen, zet het op papier en doe het elke dag.
    Vraag fysio wat denkt hij over de oorzaak.
    Vraag nakijken heupjes/rug

11. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Cb vind veel prima tot het echt achterloopt. Ze maken ook geen grafiek van gegevens zoals dus dat groei. Ze hanteren oudere tabel voor wat kind doet en niet zeggen zei dat het ook goed is.
    Volgens dat grafiek van hun heb ik hier wonder boven wonders want behalve grove motoriek kan ze ook al stapelen op staafje en precies goede volgorde van groot naar klein. Dus zit ze echt boven van boven maar als ik fysio bezocht ze zat met 6 mnd met p100 en met 12 mnd met p85 dus niets raars terwijl ze doet echt dingen die andere bij 1.5 doen.

Is beter dus afgaan niet op vergelijking van andere of wat cb zegt maar op grafieken van fysio

12. liefebees

liefebees VIP lid

6 dec 2010
    6.936
    204
    63
    Overijssel
    #12 liefebees, 30 apr 2014
    Laatst bewerkt: 30 apr 2014
    TS wat is nu het vervolgtraject dan?

13. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Sasjuh83
    Ts juist vergelijkt niet maar jij wel met je dochter.

Nee heb geen aandelen ik vind dat voor bepaalde dingen moet je bij professionals zijn en idd zoals jij zegt niet vergelijken want elk kind is anders. Alleen professionele iemand met ervaring kan zeggen wat aan de hand is en of het okey is en niet.
    Ik ga idd niet mijn dochter aan haar lot achterlaten als ik kan helpen. Ik ga ook niet hier vragen als moet ik naar ha of ziekenhuis of bellen etc ik ga gewoon bellen en voor de deur staan voor iets wat ik wil weten of twijfel of zorgen over maakt.
    Voor de rest is keuze aan iedereen wat te doen en of iets te doen. Ik zie genoeg roekeloze moeders maar ook genoeg verstandige moeders.

14. raspberry

raspberry Niet meer actief

Twee neefjes die beiden heel laat gingen ontwikkelen. De ene is hypermobiel, maar beiden dus laat, maar zijn alles gaan doen uiteindelijk.
    Het kan natuurlijk wel, dat er een zorgelijke oorzaak achter de achterstand zit, maar op deze leeftijd is het gros van de achterstanden volgens mij gewoon echt een kwestie van laat zijn en het vanzelf wel inhalen...

15. sm1990

sm1990 Bekend lid

28 nov 2012
    618
    9
    18
    vanaf nu gaan we elke week naar de fysio 8 mei komt ze voor t eerst bij mij thuis..
    heb oefeningen mee gekregen om hem te stimuleren vooral met het kruipen en van kruip naar zit. Hier ga ik morgen meteen mee aan de slag.. :) We zullen zien.

Bedankt voor alle berichtjes... hoop nog meer reacties t ekrijgen!

16. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.063
    2.202
    113
    Brabant
    Zowel mijn oudste als mijn jongste hebben een ontwikkelingsachterstand (motorisch)
    bij de oudste kwam het door een extreme voorkeurshouding en haar karakter.
    Bij de jongste weten we t nog niet.

de oudste deed alle 'grote' dingen netjes op tijd, maar de manier waarop verried een achterstand. Zij heeft tot haar 4e fysiotherapie gehad.

de jongste krijgt ook fysiotherapie. Ze ontwikkelt zich gewoon wat sloompies, niks is heel gek.

17. Mango88

Mango88 Niet meer actief

Eh, er is dus nu al fysio.;) En ik ben het niet met je eens trouwens. Ik denk dat het beter is dat een kindje nog even een kindje mag zijn. Een kindje in zijn ontwikkeling! Ieder kind ontwikkelt zich anders en iedereen is maar zo gebrand om ze allemaal tegelijk dingen te kunnen laten doen. Als ze even iets langzamer zijn wordt er meteen gegild en geschreeuwd dat er een achterstand is. Die fysio doet nu maar 1 ding, en dat is TS angst aanjagen! Je kan nog zoveel oefeningen doen, maar als een kind het niet wil, doet het kind het ook niet.

TS, laat je fysio er nog eens rustig naar kijken en als je bang wordt van al het commentaar neem dan een second opinion bij een andere fysio. Of bel gewoon even een ander.
    Niet elke fysio hanteert de standaard schema's voor kindjes.
    Mijn zoon kon vanwege ernstige reflux met 4,5 maand nog geen seconde op zijn buik liggen. En vanuit buikligging begint alles, dus dat wel een puntje.
    Wij hebben dus ook fysio gehad en deze dame was veel flexibeler. En uiteindelijk heeft hij het ook op zijn eigen tempo gedaan. Hij was/is dus niet heel erg snel, maar zolang hij zijn eigen lijntje aanhoud gaat het toch prima?
    Ik zou de fysio meer zien als een manier om oefeningen/spelletjes te leren die je kan gebruiken als je kind het leuk vind, niet als een manier om er veel vaart achter te zetten.

18. caat

caat Fanatiek lid

5 sep 2012
    1.195
    1
    36
    Wij hebben sinds 3 maanden fysio aan huis voor onze dochter. Ze gebruikte haar linkerkant niet en haar rugligging was passief en keek niet naar haar omgeving qua spelen. Ze is prematuur en hoe ouder ze word des te meer verschil we gingen zien. Ze gaat wat betreft de andere vlakken wel gewoon gelijk met haar leeftijd (ongecorrigeerd), maar motoriek blijft een puntje. Ze is nu de 11 maanden voorbij en kan nog steeds niet in evenwicht zitten. Twee weken geleden hebben we een score gemaakt en ze loopt nu als ze op gecorrigeerde leeftijd zit nog steeds goed 3 maand achter (in totaal dus 4,5 maand). We moeten alle stappen goed met haar oefenen. Vandaag hadden we het er nog over met de fysio.... dat elke kindje anders is in ontwikkeling, een eigen straatje volgt, maar het uiteindelijk wel gaat komen als er vooruitgang blijft gezien worden. Onze dochter is de laatste 2 weken zo enorm met sprongen gegaan, ze is opeens 1,5 maand verder op de scorelijst!
    Soms wil je te hard van stapel , ik moet mijn schoonmoeder echt remmen. Je doet vaak te snel iets voor het kind. Even bij mijn dochter blijven, schoonmoeder zet haar op haar kont op de bank, haar benen zo dat ze 'stabiel' zit en zegt vervolgens dat ze enorm stevig kan zitten, maar baby heeft geen flauw idee hoe ze zelf moet gaan zitten als ze het zelf zou moeten doen. Ze stapt aan de hand als je haar rechtop haar benen zet, maar hoe ze op moet staan: geen flauw idee! Dus zelf ben ik met de fysio stapje voor stapje baby bewust aan het maken hoe ze bij een bepaalde actie komt.

19. caat

caat Fanatiek lid

5 sep 2012
    1.195
    1
    36
    Wij dringen onze dochter trouwens helemaal niks op, ze moet het dus echt zelf ontdekken! En ze lijkt het wel of ze trots op zichzelf is als haar een stapje verder gelukt is, Vandaag draaide ze van een knie op haar kont (wel met mijn begeleiding) en klapte ze zelf heel blij in haar handjes:D geweldig!

20. sm1990

sm1990 Bekend lid

28 nov 2012
    618
    9
    18
    @mango

Second opinion vind ik niet nodig. ik vond deze vrouw goed.
    Ze deed gewoon wat er op de lijst stond.. hij kan niet zitten dus zal een ander fysio niet opeens zeggen dat hij wel kan zitten... noem maar ff een voorbeeld.. het was gewoon heel duidelijk allemaal wat hij wel en niet kan. Ze heeft gewoon gezegd wat er uit de test kwam.. ik vind niet dat het aan de fysio ligt ze zei gewoon de waarheid.

Mij makt het niets uit dat hij achterloopt hou er niet minder door van hem hoor .. :p maak me gewoon zorgen om hem...
    Hij lijkt gewoon een beetje stil te staan.. hij wiebelt al maanden op handen en knieën maar kruipen doet hij niet.. het zitten gaat ook al maanden lang zoals nu.. er lijkt gewoon geen /weinig vooruitgang in te zitten dat baart me meer zorgen zeg maar :)

Deel Deze Pagina