Allereerst wil ik iedereen bedanken voor de reacties. Alle reacties zijn door mij positief ervaren. Ik had het eerlijk gezegd nooit zo op forums, maar merk nu dat het toch wel prettig kan zijn! We zijn gisteren op gesprek geweest bij de Psycholoog en Fysiotherapeut. Noah loop met zijn motorische ontwikkeling achter, maar niet zo ver, net onder gemiddeld. Zijn mentale ontwikkeling loopt wel erg achter, omdat hij niet wijst naar dingen, niet naar zijn jas gaat als ik zeg dat we naar buiten gaan en dat soort dingen. Zij vinden dat er nu nog niet veel te zeggen is over hoe Noah zich in de toekomst gaat ontwikkelen. Ze zien gelukkig heel veel goede dingen bij Noah; hij wil heel graag (wordt soms ook boos/gefrustreerd als hij iets duidelijk wil maken of als iets niet lukt), is ondernemend en nieuwsgierig, gaat graag op onderzoek uit en maakt contact met alle mensen die hij tegenkomt. Ze vinden gelukkig ook dat wij het goed doen met Noah en zien dat wij er veel aan doen om hem juist te stimuleren. Daarom hebben zij er op dit moment alle vertrouwen in dat het wel goed komt met ons mannetje! Het zegt nog helemaal niets over zijn toekomst over hoe hij het bv gaat doen op school. Het kan heel goed zijn dat hij gewoon weer bijloopt, maar het kan natuurlijk ook dat hij straks moeite heeft op school. Maar op dit moment is die kans niet groter dan bij een kind dat zich normaal ontwikkelt. Wel hebben ze aangeboden om zijn ontwikkeling in de gaten te houden, dus worden we over een half jaar uitgenodigd voor een nieuwe ontwikkelingstest. Dan kunnen we goed meten of zijn ontwikkeling meer is gaan achterlopen of juist is ingelopen. Ook gaan we binnenkort een keer met Noah langs en dan krijgen we nog meer tips hoe we hem het beste kunnen stimuleren. Dat boden ze vrijwillig aan en we nemen alle hulp die we kunnen krijgen! En of de kleine man het allemaal stiekem heel goed door heeft, heeft hij gisteren zijn eerste stapjes los gedaan!! Hij loopt nog niet los, maar de eerste stappen zijn gezet en wij zijn supertrots! Ook gaat hij ineens allerlei woorden in klanken nabootsen. Dus ook bij ons groeit het vertrouwen. Ik denk er ook wel over om de eerste fysiotherapeut nog eens een mail te sturen met watvoor gevolgen haar uitspraken hebben gehad op mij. Ik ben op zich wel blij dat ze haar twijfels over zijn ontwikkeling heeft uitgesproken, alleen had ze NOOIT de term zwakbegaafdheid mogen gebruiken. Die blijft toch altijd ergens achter in mijn hoofd rondspoken en heeft me de afgelopen weken behoorlijk wat stress, verdriet en slapeloze nachten bezorgd. Gelukkig kan 1 blik op mijn lieve knul al heel veel goed maken!! Op welke manier hij zich ook ontwikkelt, ik hou heel veel van hem en zou geen ander kindje willen hoor!!!
Fijn om te horen dat het gelukkig allemaal meevalt! Zo te horen doet jullie mannetje het toch wel goed,al doet hij alles in zijn eigen wat tragere tempo. Ik hoop dat een groot deel van jullie zorgen nu een beetje weg is genomen,en probeer nu gewoon lekker van hem te genieten! Er lopen altijd mensen op de wereld rond die hun mening geen,of deze nu reeel is of niet. Laat ze kletsen,ga lekker door zoals jullie nu met hem doen en je zult zien dat het allemaal best goed gaat komen!!
Fijn om te horen dat het wel meevalt. Die ontwikkeling kan zo opeens met een sprong wel vooruit gaan.. Mijn jochie ging trouwens ook in dezelfde periode los lopen en praten. Dat schijnt samen op te lopen. En rond die tijd begon hij ook pas te wijzen en zwaaien. Allemaal rond de anderhalf. Inmiddels, bij ruim 3 jaar, is hij qua grove motoriek gemiddeld of net daarboven, qua spraak redelijk bij, alleen de uitspraak is nog onduidelijk soms, de woordenschat, zinnen maken, vervoegingen wel op schema. En verder loopt hij ook nergens echt meer achter.. Wij hebben ons ook wel zorgen gemaakt. Maar ons CB stelde ons elke keer wel gerust, ondanks dat hij met motoriek en spraak op de onderlijntjes van de ontwikkeling lagen. Wel denk ik dat ik volgende week op het CB eens vraag naar logopedie voor de uitspraak. Want het is wel lastig voor als hij straks naar school moet.
Gefeliciteerd met de eerste stapjes! Blij dat jullie nu in ieder geval wat meer weten en ook concrete hulp krijgen.
Gefeliciteerd met de sprongetjes vooruit! Ik ben net als jij van mening dat de fysio zeker had moeten uitspreken dat ze vond dat jouw zoontje wat achterloopt in wat dingen en dat een bezoek aan de huisarts geen kwaad kan, en ben daarnaast ook met je eens dat het ver buiten haar vakgebied gaat om de term zwakbegaafdheid te gebruiken. Wat zul je ongerust geweest zijn zeg! En onnodig, de kans is blijkbaar groot dat Noah uiteindelijk gewoon weer gelijk gaat lopen met leeftijdsgenootjes. Geniet van je kleine binkie.
Ja we zijn helemaal trots op ons ventje met zijn losse stapjes (we waren al trots hoor!)!!! Goed ook om te horen van anderen dat een achterstand echt wel weer in te halen valt en niets zegt over zijn verdere ontwikkeling. Ik heb trouwens net de fysio een lange mail gestuurd met hoe alles tot nu toe is gegaan en wat voor effect haar uitspraken op ons gezin heeft gehad. Geen boos mailtje hoor, meer een tip om haar bezorgdheid in het vervolg anders te verwoorden....