Engelenkus, Ooievaarsbeet of Wijnvlek ?

Discussie in 'Aangeboren afwijkingen' gestart door linda337, 11 mrt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. linda337

linda337 Actief lid

30 dec 2010
    240
    0
    0
    Min dochter is geboren met een vlekkerige plek op haar voorhoofd, dit zit ook iets op haar neus en oogleden.
    Maar wat is het nu ?
    De een noemt het een ooievaarsbeet, de ander zegt weer een Engelenkus en ik hoorde tot mijn schrik ook wijnvlek.
    Kent iemand dit ?
    Graag ervaringen en mijn grootste vraag: Verdwijnt het echt met de tijd ?

20160311_160356.jpg

2. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Een engelenkus en ooievaarsbeet zijn eigenlijk hetzelfde, alleen de engelenkus zit op voorhoofd en ooievaarsbeet in de nek ;). Ik heb altijd begrepen dat die eigenlijk altijd rond de middenlijn zitten en dus vaak voorkomen (tot 40% van baby's of zo?).

Bij mijn dametje in ieder geval ook ;), had op haar voorhoofd, midden op het hoofd (onder haar) en in nek (haargrens), en zag er eigenlijk wel ongeveer zo uit als op je foto. Ze is nu bijna 3 en die midden op haar hoofd zie ik nog wel zitten tussen de haren door, maar die andere niet echt meer... Ja, misschien als ze heel hard huilt en ik het goed bestudeer (maar eigenlijk loopt ze dan helemaal rood aan :p, dus ach.. Ik word ook aardig vlekkerig als ik huil ;)).

Heb geen ervaring met wijnvlek, dacht dat die iets donkerder/paarser waren, maar ik zou het anders gewoon navragen bij een arts.

3. BabyLadybug

11 nov 2014
    24
    0
    1
    NULL
    NULL
    Dit ziet er uit als een ooievaarsbeet. Verdwijnt weer naar mate ze ouder wordt. Geen zorgen.

4. babyhope

babyhope VIP lid

23 jun 2009
    16.199
    1.082
    113
    Vrouw
    Mama
    somewhere
    Ik vind dit eruit zien als een wijnvlek idd.
    Een ooievaarsbeet is net een klein snaveltje achter in de nek idd.
    Mijn dochter had die ook bij de geboorte en nu ze bijna 5 is nog altijd.

Edit keek net en is weg😄😄

5. linda337

linda337 Actief lid

30 dec 2010
    240
    0
    0
    Op de foto is het licht van kleur, bij inspanning kleurt hij donkerder en dit zakt later weer af.
    Je kunt het wegdrukken en er zit ook huidskleur tussen het rode door, daarom dacht ik zelf niet aan een wijnvlek.
    Een wijnvlek is vaak een geheel en dit zijn allemaal kleine vlekjes bij elkaar.

6. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Lijkt mij ook een ooievaarsbeet. Dl had er meerdere en zie je niet/nauwelijks meer (ze s nu 2,5).

7. MotherMary

MotherMary Fanatiek lid

10 sep 2014
    1.748
    2
    0
    theaterdocent, regisseur en leerkracht basisonderw
    Overijssel
    Volgens mij ook een engelenkus (wat inderdaad hetzelfde is als een ooievaarsbeet, alleen zit die in de nek en een engelenkus op het voorhoofd). Mijn beide zoontjes hebben ze ook. De oudste heeft twee kleine stipjes op zijn voorhoofd. Ze worden wel lichter, maar ik zie ze (nu ruim 3,5) nog steeds. De jongste heeft bijna dezelfde vlek als op jouw foto, ook zo'n streep op het voorhoofd. Springt best in het oog, ik hoop ook dat die nog lichter wordt... Maar denk het wel. Alleen even geduld hebben. :)

Bijgevoegde bestanden:

8. Wilsy

Wilsy Actief lid

9 jan 2016
    360
    0
    16
    Nederland
    Ik zeg ook ooievaarsbeet, als er in de nek/op achterhoofd ook een vlek zit iig.
    Mijn dochter had ook een behoorlijk rode vlek. Nu is ze 16 maanden en zie je hem alleen nog maar als ze buiten in de kou is of als ze een poosje heeft gehuild.
    Hij begon aardig snel weg te trekken en denk vanaf 12 maanden dat het niet meer opviel.

9. Judith1983

11 nov 2013
    36
    0
    6
    Mijn dochter heeft ook zoiets op haar voorhoofd, maar danals een lange streep. De gynaecoloog zei dat het een engelenkus is, en na een jaar zou verdwijnen.
    Maar mijn dochter is nu 2,5 en ik zie het nog steeds. Vooral bij huilen en inspanning

10. linda337

linda337 Actief lid

30 dec 2010
    240
    0
    0
    Wat ik begreep zal het vervagen, maar inderdaad bij inspanning licht hij weer op.

11. MamavanThiemo

MamavanThiemo Bekend lid

21 okt 2012
    550
    11
    18
    Mijn zoontje had het ook op zn voorhoofd. De KV zei ooievaarsbeet. Ook op zn oogleden zag je het. Mijn zoontje is bijna 4 en niks meer van te zien. Trekt vanzelf weg.

12. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.191
    16.523
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Is inderdaad een ooievaarsbeet/engelenkus.
    Ik ken best wat kinderen die als baby zijnde zo'n vlek hadden.
    Bij de meesten zijn ze gewoon weer verdwenen maar bij een vriend van mijn zoon bleef hij wel lang zichtbaar maar hij is nu 12 jaar en je ziet helemaal niets meer.
    Onze dochter had een flinke boven haar lip en zoon had een vurige in zijn nek maar is ook helemaal weg.
    Een wijnvlek ligt meer op de huid en is niet wegdrukbaar.

13. Roosje83

Roosje83 Fanatiek lid

4 jun 2012
    2.195
    11
    38
    NULL
    NULL
    Lijkt inderdaad op ooievaarsbeet. Dochter had ze ook; op voorhoofd net boven oog en een flinke in de nek. Op voorhoofd zien we alleen nog als ze erg huilt.
    In de nek zien we nu ze 3 is nog steeds een grote rode vlek. Doorsnee zo'n 4/5 cm.
    In principe zijn de meeste ooievaarsbeten binnen 1 jaar verdwenen is ons verteld...

Deel Deze Pagina