Peuter zegt dat hij buikpijn heeft

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Chiggy, Feb 5, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Chiggy

Chiggy VIP lid

Aug 29, 2010
    12,876
    25
    38
    Rotterdam
    Hier een onervaren peutermama die geen idee heeft wat te doen :D

Mijn peuter zegt al dagen dat hij buikpijn heeft, maar is verder net zo vrolijk als anders en maakt ook absoluut geen zieke indruk.
    Ik hoorde dat peuters wel vaker zeggen dat ze buikpijn hebben terwijl er niks aan de hand lijkt te zijn, klopt dat? Doen jullie peuters dat ook?

Wanneer neem je zoiets nou dusdanig serieus dat je naar de huisarts gaat?
    Ik heb namelijk niet het gevoel dat hij ziekjes is of echt pijn heeft omdat ik verder helemaal niks anders aan hem merk...

2. Eylem

Eylem Niet meer actief

Mijn oudste is een paar weken geleden ziek geweest (overgeven, diarree) en toen was het echt huilend 'ik heb buikpijn!!' krampen enzo, niet eten, hangen...Echt ziek dus.

Nu roept ze soms nog af en toe 'mama ik heb buikpijn' maar zolang ze gewoon eet, speelt, slaapt en naar de wc kan gaan zeg ik gewoon 'he wat vervelend schat' en besteed er verder geen aandacht aan. Als het écht pijn doet dan merk je het wel, denk ik dan. Ik denk dat ze op het moment dat ze dat nu zegt ook geen pijn heeft maar meer iets kleins voelt wat ze voorheen niet als 'pijn' zag maar nu sinds haar ziek zijn wel als een mini-pijntje herkent, ofzo.

3. Henrieke1984

Henrieke1984 Niet meer actief

Mijn dochtertje zegt dat ook maar bij haar is het dan een teken van ik wil een spekkie/snoepje/koekje.
    Toen ze ziek was zei ik dat ze iets moest eten want anders bleef haar buikpijn, ja en nu maakt ze er op een andere manier "mis"bruik van.

Maar het kan ook zijn dat moeite heeft met ontlasting, dat hij daarom pijn heeft.

4. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Heel moeilijk. Je voelt namelijk van alles in je buik. Honger, kramp, obstipatie, kriebeltjes etc en daarbij is je buik makkelijk aan te wijzen en weten veel kinderen precies waar de buik zit. Dit betekent dus dat veel jonge kinderen hun buik aanduiden wanneer ze ergens last van hebben. En pijn is een woord wat veel kinderen ook kennen.. .niet zo zeer de beperking van de betekenis maar het woord.

Belangrijk is om goed te blijven kijken naar je kindje. Hij zegt het niet voor niets maar het kan net zo goed betekenen dat hij iets spannend of erg leuk vindt of dat hij naar de wc moet. Heeft hij verder geen klachten dan zou ik er verder niet veel mee doen. Blijft hij het zeggen en wordt hij hangerig, afwijkende ontlasting etc etc dan zeker toch even naar de ha gaan.

5. Zijzei

Zijzei Actief lid

Nov 4, 2011
    455
    0
    0
    Hier is buikpijn gewoon een teken dat ze moeten poepen, vaak omdat ze het ophouden tijdens spelen. Hoe vaak dat uitgelegd is dat ze beter gelijk kunnen gaan, toch blijven ze het doen... maar dan zijn ze dus ook niet ziek.

Als ze meerdere symptomen hebben kijk ik natuurlijk wel verder. Zoals hangerig, koorts etc.

6. 2jees

2jees Niet meer actief

Hier ook een teken van naar de wc moeten en geen zin/tijd hebben.

7. mamadk

mamadk Actief lid

Jul 29, 2012
    344
    0
    16
    NULL
    NULL
    Bij mijn zoontje is het vaak honger. En dat hij het honger gevoel 'knorrende maag' als pijn aan ziet. Als ik vraag waar hij precies pijn heeft, wijst hij echt de plek van zijn maag aan. Dus dan krijgt hij wat te eten en dan is het klaar.

8. susanne85

susanne85 VIP lid

Aug 13, 2007
    9,807
    866
    113
    Noord Holland
    hier een dochter van 5 die al 4 dagen achtereen buikpijn heeft. maakt ook geen zieke of hangerige indruk dus doe er opzich niet veel mee.

nu hoor ik haar er niet over maar net uit school wel dus is t honger?? zou t niet weten. ze zegt gepoept te hebben en verder niks aan de hand. ze zegt t ook trouwens bij t naar bed gaan. mn man maakt dan een hittepit warm voor haar maar of ze er dan misbruik van maakt? ook dat weet ik niet

ik hou haar gewoon in de gaten en als de situatie veranderd plan ik wel een date met de ha;)

9. Yil

Yil Bekend lid

Mar 16, 2011
    919
    0
    0
    Ik werk part-time als office manager
    Hier zegt ze het ook vaak en wil dan ook naar de dokter ;)
    In ons geval is het zo dat ze dan moet poepen of al een paar dagen niet gepoept heeft en dus verstopt zit. Omdat wij haar in het begin veel aandacht hebben gegeven toen ze een keer 3 dagen verstopt zat lijkt ze op die manier ook aandacht te trekken. Vaak zeg ik dan dat ze even een windje moet laten en dat het dan weer beter gaat (dit is bij haar ook het geval namelijk)

10. angel229

angel229 Niet meer actief

Ik heb ooit op mijn opleiding geleerd dat kleine kinderen ook bijv oorpijn als buikpijn aanduiden. Is hij niet verkouden, kan hij last van zijn oren hebben? Of pijn in zijn keel misschien. Het kan natuurlijk ook helemaal niks zijn.

11. Mamsie2010

Mamsie2010 Bekend lid

Jan 1, 2013
    984
    6
    18
    Noord Brabant
    Als mijn zoon zegt dat hij buikpijn heeft, dan heeft hij juist oorontsteking.

12. Roz

Roz Niet meer actief

Buikpijn bij kleine kinderen is een aspecifieke klacht die vele oorzaken kent. Kinderen lokaliseren pijn elders in het lichaam vaak in de buik, en ook niet-lichamelijke dingen (problemen op school, problemen thuis) uiten zich vaak in buikpijn.
    Wat betreft de buikpijn afkomstig van de buik: gaat het kind regelmatig (dagelijks) poepen? Hoe ziet het eruit (bloed/slijm?) Is het hard, moet het kind persen? Geeft het kind pijn aan voor of tijdens het naar de wc gaan? Hoe is het gewicht? Eet het goed?
    Zijn er verder tekenen van lichamelijke klachten afkomstig van elders dan de buik?
    Maak je geen zorgen als het kind verder actief is, vrolijk, zonder koorts. Kijk of er eventuele relatie is tussen het naar school gaan en de buikpijn (heeft het kind er bijvoorbeeld geen last van in het weekend?), of zijn er spanningen thuis waar het kind onbewust het een en ander van mee krijgt?

Klagen over buikpijn komt veel voor bij kinderen, meestal door obstipatie, vaak is er geen oorzaak voor te vinden en is het een fase die vanzelf overgaat. Het is een klacht waar de huisarts in principe ook niet zoveel mee kan als er verder geen bijzonderheden zijn. Bij twijfel kan je altijd een keertje langsgaan natuurlijk. Het kan sowieso geen kwaad om het een tijdje aan te zien zolang het kind het verder het goed doet.

13. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

Aug 10, 2010
    11,954
    31
    48
    Female
    Publieke sector
    Ja hier ook een peuter met "buikpijn" ;)
    Vooral als ze naar bed moet ;)

Verder ook geen zieke indruk, eet goed en poept goed.
    Dus meestal zeg ik...oh ja joh, wat vervelend. Nou ga maar lekker slapen dan is het morgen weer over.

Onze oudste dochter gebruikt het ook wel als ze iets spannend of eng vindt, bijvoorbeeld naar zwemles.
    Dit neemt onze jongste feilloos over...heel fijn :)

14. gaab27

gaab27 Fanatiek lid

Dec 30, 2010
    1,585
    1
    0
    Den Haag
    Ik heb op school geleerd dat een peuter bij pijnklachten bv. oorpijn of hoofdpijn eigenlijk altijd aangeeft pijn te hebben in de buik.
    Dus belangrijk om dan op signalen te letten.

15. Arevinol

Arevinol VIP lid

Oct 7, 2007
    7,759
    3
    0
    mama!
    Zoals al genoemd, het kan bij kleine kinderen ook gaan om pijn ergens anders of spanning (en van spanning kun je ook echt buikpijn krijgen).

Zolang je de klachten erg mee vindt vallen en er verder geen andere dingen opvallen, zou ik er (nog) niet veel mee doen.
    Wel in de gaten houden of er geen andere dingen spelen en ontlasting uiteraard.

16. Mini Shopaholic

Mini Shopaholic Niet meer actief

Wat vervelend dat hij buikpijn heeft. Geeft hij het op een bepaald moment aan? Na het eten van iets bijvoorbeeld? Misschien is er iets van eten wat slecht bij hem valt?

17. Nyn

Nyn Fanatiek lid

Jan 14, 2013
    1,008
    0
    0
    NULL
    Arnhem
    Hier wordt het ook wel eens gezegd. Binnen een kwartier zie ik hem dan meestal poepen of komt er een hele lange knetterende scheet:D

Niet alle "pijn" is meteen pijn, maar kan ook gebruikt worden om aan te geven dat ze simpelweg íets voelen.

Dus als hij verder niet ziek oogt of wat dan ook, zou ik eerst kijken of je het kunt linken aan een fysieke gebeurtenis, voordat je verder gaat kijken naar eventuele ontstekingen ofzo.

18. Danoek

Danoek Bekend lid

Nov 30, 2007
    839
    0
    0
    Drenthe
    mijn zoon (toen 4) zei het ook regelmatig en maakte geen zieke indruk, wel zei hij het op de gekste momenten, zat totaal geen regelmaat in. Uiteindelijk bleek het z'n navelbreukje te zijn. Die had hij al vanaf de geboorte en volgens de arts zou het geen pijn kunnen doen, maar sinds de operatie heeft hij geen buikpijn meer gehad. Toeval of ....

Ik zou goed op je kind letten en kijken of het misschien ergens anders aan ligt (bv de oren of moeten poepen) of dat het aandacht trekken is. Ze hoeven niet ziek te zijn om pijn te voelen, vind ik.

19. toch3

toch3 VIP lid

Dec 28, 2013
    18,296
    17,185
    113
    hier word het de laatste tijd ook vaak gezegt, vooral op momenten dat ze iets niet wil. Nu is ze wel een moeilijke poeper maar ik zie aan dr gezichtje wel of het echte pijn of "geen zin pijn" is

Share This Page