Wie heeft een kind die een ontwikkelingsvoorsprong heeft? En dan niet dat jij dat vind of denkt maar die er daadwerkelijk voor getest is. Ik zou hier graag met iemand over willen praten.
hoe oud moet het kind zijn? ik zie dat niemand iets durft te schrijven hier. waarschijnlijk omdat er altijd ruzzies ontstaan in topiks met dit onderwerp. heel erg merkwaardig van zp.
Het gaat om mijn jongste dochter van bijna 3,5 dus het liefst rond die leeftijd maar mag natuurlijk ook van een andere leeftijd. Er mag natuurlijk ook via pb gereageerd worden. Voor die discussie te voorkomen heb ik er ook bijgezet dat het kind getest moet zijn. En ik wil niet weten wat het kan en ook ga ik niet melden wat de mijne kan om gezeur te voorkomen.
Beetje jammer idd dat je om die reden bijna geen topic durft te openen. Ik heb er geen ervaring mee sorry
ik ben wel benieuwd wat je dochtertje kan is toch juist leuk om te vertellen... kan jou het schelen wat andere ervan vinden...
Ik kan je helaas niet helpen, maar ik hoop dat je iemand vind om erover te praten. En ook ik vind dat het gewoon moet kunnen vertellen hoor, en je niets van nare reacties moet aantrekken.
Ja dat vind ik ook. Iedereen die lelijk doet pakken we meteen aan. Ik ben echt benieuwd waaruit een ontwikkelingsvoorsprong blijkt. Is dat b.v. mentaal of motorisch? Of heeft ze b.v. een heel hoog IQ/is ze hoogbegaafd?
Onze dochter van bijna 4 jaar heeft een ontwikkelingsvoorsprong op het gebied van de talige ontwikkeling en cognitieve ontwikkeling. Motorische ontwikkeling is juist wat vertraagd. Wat zou je willen weten?
Hihi ik begin er ook niet meer aan... Maar volgens mij zijn er weinig kinderen van 3,5 daadwerkelijk getest.
hahaha inderdaad dat is ook waar.want overheid betaalt d kosten van zo een test alleen als er (gedrag) problemen zijn met het kind. zoiest kost bijna 1000 euro. sommige scholen testen ook op deze leeftijd om het kind te plaatsen in n speciale groep, of leonardo onderwijs, dat vraagt ook om zo een test. kosten zijn voor de ouders als ik het goed begrijp. als het kind naar n gewone school gaat dan is er geen test nodig.
Volgens de logopediste loopt onze zoon voor in spraakontwikkeling. Volgens de leidsters van de creche in algemene kennis. Is dat getest genoeg? Ik ga mijn kind niet laten testen totdat ik een probleem ga herkennen. Wij zijn thuis allemaal getest ivm dyslexie en zijn allen hoogintelligent. Gezien het IQ van mijn man, geloof ik direct dat mijn zoontje hoger dan gemiddeld zal scoren, maar ik wil het nog niet testen. Mijn vraag is vooral vind je het lastig? Want wat zijn je vragen precies?
Mijn zoon heeft een voorsprong op het cognitieve vlak, maar ik vind het weleens moeilijk... Oké, hij is vijf jaar en 9mnd en leest al bijna twee jaar, nu vlekkeloos en boeken van ruim 300blz. Ja, dat is zijn interessevlak. Hij rekent boven zijn niveau en is eind groep 1 getest met CITO en zou daarmee cognitief gezien naar groep 3 kunnen. Tot nu toe heeft hij er vooral profijt van (oke, hij stottert een beetje,misschien door de grote hoeveelheid woorden die hij kent?) Ik vraag me weleens af in hoeverre hij het zelf doet en in hoeverre het is wat hij van ons meekrijgt. Als je bij een kind veel aandacht geeft aan een bepaald aspect, ontwikkelt hij dat beter. Ik was altijd met hem bezig toen hij nog enig kind was, ik las hem voor toen hij een baby was en ik puzzelde al met hem toen hij het zelf nog niet helemaal begreep, maar hij leerde daar wel van, want hij was nèt 3 toen hij al puzzels maakte van 150 stukjes... Een ander kind loopt creatief weer voor op hem, omdat ik niet heel erg creatief met hem bezig was. Zoonlief interesseert zich nu voor topografie, dan mag hij dat uitzoeken... School geeft ook aan dat ik hem niet hoef tegen te houden...
Altijd moeilijk zo'n topic en zeker dat je naar kids van die leeftijd zoekt die getest zijn. Bij mijn oudste dochter sprak het cb al vrij vroeg het vermoeden uit dat ze hoogbegaafd zou zijn en wilden haar laten testen. Niet gedaan omdat ik niet denk dat ze hb is ( wel gewoon erg slim en voor maar dat is ook niet gek met 2 ouders die allebei een universitaire studie hebben afgerond) en ik zag en zie het nut er niet van in omdat we met haar nergens tegenaan lopen. We zijn haar juist in die periode (rond 2,5 jr) veel meer qua beweging en creativiteit gaan stimuleren zodat ze zich wat evenwichtiger zou gaan ontwikkelen. Dat vond ik mn. erg belangrijk
Bij onze oudste (nu 4 jaar oud) heb ik ook zo mijn vermoedens. Het is door de juf van de peuterspeelzaal ook al eens gezegd. Bij haar is haar spraak vooral erg opvallend. Ze praatte al heel snel en heel erg duidelijk, stelt vragen die je bij veel grotere kinderen verwacht. Ik heb haar thuis nooit gestimuleerd, haar vooral gewoon laten spelen. Zelf spelen heeft ze wel altijd moeilijk gevonden alles was na 2 minuten niet leuk meer. Nu ze een paar weekjes op school zit gaat het beter, ze kan al een beetje schrijven ( woorden en cijfers ) en ook gaat ze helemaal los met tekenen. Wat ik wel aan haar merk wat ik vervelender vind is dat ze in haar gedrag kinderachtiger word. Klinkt raar bij een kind van 4 maar ja zo is ze vanuit zichzelf niet. Ik weet niet of mijn dochter hoogbegaafd of iets dergelijks is hoor maar ze loopt hier en daar wel wat vooruit. Maar goed op andere zaken misschien wel achter, geen idee.
Ze kan genoeg haha ik heb het er met niemand over alleen met mijn beste vriendin en mijn moeder zelf niet tegen mijn man niet. Het voelt zo hoogmoedig als ik dat doe. En tegen mijn zeg ik het niet omdat hij het zo geweldig vind dat ze zoveel weet terwijl ik het zielig vind omdat ze geen aansluiting kan vinden met de ander kinderen van haar leeftijd.
Dit wil ik nog wel vertellen ze loopt voor in alles intelligentie doen en laten leren fijne en grove motoriek. Ze loopt ongeveer 2 jaar voor op alles. Ik noem het een voorsprong maar hun noemen het anders.
Wie is "hun" en hoe noemen ze het dan? Officieel kan het enkel een ontwikkelingsvoorsprong zijn. En 2 jaar is best aardig.. Dat wordt nog wat als ze straks naar school gaat.
Mijn dochter (4,5) heeft ook een grote ontwikkelingsvoorsprong. Ze is nog niet getest maar op school wel net aangemeld voor een programma voor hoogbegaafde leerlingen. Vandaar zullen ze gaan testen maar ik weet nog niet wat voor testen dat zullen zijn. Als je meer wil weten doe ik dat liever over de pb.
Nou ja...de jongste is nog niet getest maar ik denk dat hij ook voorloopt. Hij leest al een beetje ( cijfers 1 tot en met 10 en een paar letters) weet alle kleuren al voordat hij 2 was, Fysiek loopt hij ook voor. Beweegt als een kind van 4 a 5 Hij is dus zowel cognitief als fysiek al ver. Hij is 2 jaar en 3 maanden Maar...dit kan ook gewoon komen omdat hij een zus heeft waar hij het van leert. Trekt misschien straks weer bij rond 4 jaar...geen idee TS, je kunt het ook met je HA bespreken. Ik zou het in de gaten houden en verder gewoon wachten tot ze naar school gaat. Daar kunnen ze je wel verder helpen. Bij mijn dochter zit ook een meisje in de klas die al jaren leest en gewoon wat dat betreft verder is...maar...toch zit ze gewoon in groep 2 want spelen moeten ze ook goed leren..