Ontwikkelingsvoorsprong

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door stampertje, 4 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Je moet niet leren spelen in groep 2.... Je leert VAN spelen.
    Plus ook een voorlopende kleuter heeft niet perse het zitvlees dat je nodig hebt voor groep3.
    Die heeft behalve lezen en schrijven OOK beheofte aan normale kleuterdingen.

2. stampertje

stampertje Fanatiek lid

24 okt 2007
    3.086
    19
    38
    Mama
    Een dorpie
    Die van mij heeft zitvlees zit heel de dag werkjes te doen dus dat scheelt weer haha

3. stampertje

stampertje Fanatiek lid

24 okt 2007
    3.086
    19
    38
    Mama
    Een dorpie
    Hun zijn de juffen van de basisschool en degene die haar onderzocht hebben ze noemen het hoogbegaafd maar ik vind dat zo een akelig woord (zo hoogmoedig ofzo)

4. Saskia78

@stampertje: mja die van mij ook... Maar dat doen zw dus niet in groep 1 en 2.....
    Gevolg was een depressieve kleuter tegen de tijd het kerst was.

Ander jongetje uit haar klas ging van groep 1 naar 3 ... Die heeft het inmiddels prima naar z'n zin op school.
    Ook die vond kleuteren vreselijk. Maar als echte jongen vertikte die ook gewoon mee te doen en daar kan zo'n juf wat mee.

Neem niet aan dat je van plan was meteen in groep 3 te gaan beginnen :)

5. Saskia78

In deze omschrijving kan ik me vrij goed vinden...

6. stampertje

stampertje Fanatiek lid

24 okt 2007
    3.086
    19
    38
    Mama
    Een dorpie
    Ik wou haar gelijk in groep 3 laten beginnen ja :D
    Haha nee hoor ik zat eerder te denken aan groep 1 :)

7. stampertje

stampertje Fanatiek lid

24 okt 2007
    3.086
    19
    38
    Mama
    Een dorpie
    Dus ik ben niet de enige die het een akelig woord vind!!!

8. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.834
    19.172
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    #29 tupp, 5 okt 2012
    Laatst bewerkt: 5 okt 2012
    Mijn zoon is niet getest. En hij is net twee, dus misschien mag ik hier niet zijn. ;) Maar hij heeft wel degelijk een ontwikkelingsvoorsprong. Ik denk dat ik zelf genoeg kennis heb om dit vast te stellen en ik krijg ook echt die bevestiging van mensen in minn omgeving. (O.a. Juffen van peuterspeelzaal en kleuterjuffen, leerkracht leonardeschool.)

Het vormt (op dit moment) geen probleem. Dus ik ben ben er niet zo mee bezig, ik bied hem datgene waarvan ik denk dat hij het nodig heeft en het ook aan kan. (voorbeeld: Ik kwam laatst tot de ontdekking dat hij al een beetje begrip heeft van links / rechts, dus dat zijn we nu wat verder aan het oefenen. Hij pikt het vlot op, komt er zelf spontaan mee en heeft plezier in de links/rechts spelletjes die we doen.)

Vanwege mijn werk (basisschool juf) en uhm...toegenomen persoonlijke interesse ;) ben ik me nu meer aan het verdiepen in de term hoogbegaafdheid. Ik merk in mijn omgeving dat er veel onbegrip voor is. Wat ik met name vaak hoor, dat als een kind één ding niet kan, dat er dan gelijk wordt gezegd "Nou, dan kan die dus ook niet hoogbegaafd zijn." Net alsof het niet mag ofzo, hoogbegaafdheid. Alsof de omgeving zich misschien wat bedreigd voelt erdoor. "Fijn" om dan lekker te kunnen zeggen "Zie je nou wel, het is helemaal niet zo." Vaak ook een beetje negatief beeld van de ouders. Die 'willen' dat graag of die pushen hun kind. Dat lijkt me heel vervelend, hoogbegaafdheid is lang niet zo'n zegen als nu veel mensen lijken te denken dat het is. En iedere ouder wil gewoon het beste voor zijn kind.

Ik lees nu het boek "hoogbegaafd, als je king (g)een Einstein is" van Tessa Kieboom. Ik kan het aanraden aan iedereen die er meer van wil weten.

De reden dat ik me er nu in verdiep trouwens; al langer belangstelling voor differentiëren in de klas, al lang bezig met differentiatie naar onderen en wat voorzichtige stappen met differentiatie naar boven. Nu heb ik een vastgesteld hoogbegaafd kind en zijn die voorzichtige stappen echt niet toereikend. (En 'ontdek' nu ook kinderen die al lang niet meer in mijn klas zitten die bij nader inzien misschien ook hb waren.) Op den duur willen wij er ook een aparte klas voor, niet de hele week maar wel op vaste momenten. Het is de bedoeling dat ik dat uiteindelijk ga doen.)

9. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.270
    6.801
    113
    Mijn broertje is het en ik zag juist bij hem rond de basisschoolleeftijd dat het helemaal niet zo anders was als andere kinderen. ( hij is 7 jaar jonger dan ik...)

Hij pikte dingen veel sneller op...maar verveelde zich verder niet.

Maar misschien was hij het toen niet en heeft het zich ontwikkeld.

Tupp, links en rechts is toch wel vrij gewoon rond die leeftijd?

Wat betreft een voorsprong nu...er is mij verteld dat een voorsprong ook altijd weer bij kan trekken...dus nu wel 1 jaar voorlopen hoeft niet te betekenen dat dit zo blijft.

10. Saskia78

@bosi: m'n niet elk hoogbegaafd kind laat zien hoe slim het is.

En inderdaad.. Tot een jaar of 6 is de kans groot dat het gelijk trekt.

Logisch ook wel... Ben jij heel slim en praat je veel met je kind... Dan zal hij automatisch daar ook meer van mee krijgen dan een kind dat thuis altijd in z'n eentje speelt... Terwijl paps à la al bundy hele dagen op de bank hangt.
    (Om maar even 2 uitersten en stereotypen te noemen. )
    Dus dan tegen de tijd beide kids naar school gaan.. Zal de eerste automatisch verder zijn dan de 2e.
    Zegt niks over hoe snel zo'n kind leert uiteindelijk.

11. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.270
    6.801
    113
    Nee precies

Ik denk dat ze daarom ook wel voorzichtig zijn op een school.

Tenminste hier wel

Tot en met groep 2 wordt er hier verder niet een plusklas aangeboden.

12. Saskia78

Hier is de plusklas voor kleuters eigenlijk meer boor de kleuters die hoognodig naar groep 3 moeten en dan krijgen ze schrijfoefeningen..

Niet echt een plusklas in het kader van begaafde leerlingen dus.
    Maar voor de oudsten meestal.
    Ondertussen leert dochterlief dus al 2 weken het eerste deel van haar naam schrijven... (Ja ze kan d'r hele naam ook... Maar dat mag nog niet zegt juf.. Althans dat zegt dochterlief. )

13. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Onze dochter van bijna 4 is niet getest maar ik herken een hoop in jullie verhalen. Ze heeft heel gaar crèchetijd als een drama ervaren terwijl haar broer en zus het gezellig vonden daar. Kindjes en activiteiten waren onder haar niveau en als ze haar wat schoolwerkjes aanboden maakte ze het met gemak. Kleurde als snel netjes binnen de lijntjes, was heel snel zindelijk en fietste ook al snel los. Ik dacht eerst dat ze het allemaal van haar broer en zus afkeek maar ze gaat nu haar broer (toen hij zou oud was als zij) heel erg voorbij. Hij scoord op de Cito overigens bij alles A+ en zit in een + groepje.

Onze dochter ging vorige week wennen op school en kwam er als een ander kind vandaan. Trots, wijs, voldaan. Kan niet wachten tot ze weer mag. Ben dus heel benieuwd hoe het haar zal vergaan.

Ik denk dat je weinig reacties zal krijgen over geteste kindjes van 4 want dat wordt niet zo heel snel gedaan.

14. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.834
    19.172
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    @Bosi: links / rechts is bij ons op school iets wat bij de kleuters wordt aangeboden en voor de meeste kinderen dan ook nog echt nieuw en lastig is.

15. Saskia78

Kan me inderdaad nog wel vreemde blikken herinneren dat als ik zei "links" dat dochterlief inderdaad de juiste links nam :)
    Die was ook een jaar of 2 denk ik. Op d'r fietsje namelijk en die kreeg ze toen ze 2,5 was :)

16. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.270
    6.801
    113
    O ok, ik dacht dat dit al aan peuters werd geleerd...meen dit een keer bij een peuter tv programma te hebben gezien.

17. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ik lees in dit soort topics heel vaak dat kinderen zoveel kunnen maar meestal heeft dit te maken met interesses en met de interesses van de ouders (sluit trouwens niet uit dat het kind wel HB kan zijn hoor).. maar een HB kind kenmerkt zich meestal door andere dingen. Systeem denken (dus willen snappen hoe je moet lezen, rekenen), analytisch denken etc etc.

Mijn neefje was net 2 toen hij een kaart kreeg van zijn oma van vakantie in Amerika. Toen zijn moeder hem verteld dat de kaart voor hem was, wilde hij weten hoe ze dat nou wist. Zij gaf aan dat zijn naam erop stond. Vanaf dat moment wilde hij leren lezen en 6-8 maanden later kon hij dat (als een 7 jarige). Aan het einde van groep 3 was hij door het hele AVI programma heen...

Hij kende dus niet een paar of veel letters toen hij 2 of 3 was.. hij wilde leren lezen omdat je daar wat mee kunt! Toen hij het systeem snapte, was het ook zo gepiept.

18. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.270
    6.801
    113
    ja klopt

Mijn broertje kan bijvoorbeeld zo ingewikkeld denken dat sommige mensen eerst wel een uur moeten nadenken hoe hij dat bedoelde, ha ha

Maar lezen alleen is trouwens zeker geen indicatie dat kinderen later meer begaafd zijn. Dat kan ook gewoon interesse zijn.

19. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Dat laatste klopt maar dat geldt voor alle dingen 'kunnen'.. het gaat om hoe en waarom.
    Ik heb een zoon die niets geeft om auto's e.d maar graag leert.. gek dat hij voorloopt.. niet dus. Hij is gewoon leergierig (dat was ik ook en zijn papa ook.. genen zijn sterke dingen hihi)

Deel Deze Pagina